W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Chcesz załatwić sprawę w USC, US, ZUS albo w urzędzie gminy? Brakuje ci zaświadczenia lub odpisu, a może chcesz złożyć wniosek? Możesz zrobić to przez internet. Skorzystaj z ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami i załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bez kolejek.

Załatw sprawy urzędowe przez internet na ePUAP

ePUAP

 ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu – przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu. Nie ograniczają cię godziny pracy urzędów – sam decydujesz, kiedy złożysz wniosek. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie – do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.

Dla kogo jest usługa

 Każdy, kto:

  • ma numer PESEL,
  • ma konto na ePUAP,
  • może potwierdzić swoją tożsamość w internecie.

Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w internecie – urząd musi wiedzieć, kim jesteś.
Potwierdzić swoją tożsamość w internecie możesz na 2 sposoby:

Co musisz przygotować

Jeśli nie masz konta na ePUAP lub profilu zaufanego – przygotuj dowód osobisty lub paszport.

Co musisz zrobić

Jeśli masz konto na ePUAP

  1. Wejdź na epuap.gov.pl.
  2. Zaloguj się.
  3. Wybierz sprawę urzędową, którą chcesz załatwić online.
  4. Podpisz wniosek o usługę profilem zaufanym.
  5. Wyślij wniosek online.
  6. Czekaj na załatwienie sprawy lub odpowiedź urzędu.

 

Jeśli nie masz konta na ePUAP

  1. Wejdź na epuap.gov.pl.
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij krótki formularz.
  4. Jeśli podasz w nim PESEL – automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
  5. Zaloguj się na założone konto.
  6. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
Kiedy możesz zacząć korzystać z ePUAP

W dowolnym momencie. Wystarczy, że masz konto na ePUAP i profil zaufany oraz dostęp do internetu. 

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna: zakładasz konto na ePUAP i korzystasz z niego bez opłat.

Ile będziesz czekać

To zależy, w jaki sposób potwierdzisz profil zaufany, który jest potrzebny do korzystania z ePUAP.

Samo konto na platformie ePUAP zakładasz od ręki. Natomiast profil zaufany możesz założyć oraz:

  • od razu potwierdzić przez internet, na przykład skorzystać z bankowości elektronicznej – wtedy OD RAZU możesz zacząć załatwiać sprawy przez internet,
  • potwierdzić później – w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym) – wtedy z usług na ePUAP zaczniesz korzystać dopiero PO POTWIERDZENIU PROFILU.
Co zyskasz

Przez ePUAP skorzystasz z różnych usług – elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:

  • załatwisz wiele spraw w różnych urzędach,
  • sprawdzisz na bieżąco statusy spraw i wniosków,
  • odbierzesz i wyślesz urzędową korespondencję.

Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz. 

Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP

Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Są to między innymi:

  • samorządy, w tym urzędy gminy – złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
  • USC (urzędy stanu cywilnego) – uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu lub innych dokumentów; zgłoś urodzenie dziecka,
  • ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) – sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
  • NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) – odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  • US (urzędy skarbowe) – sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
  • KRK (Krajowy Rejestr Karny) – pobierz zaświadczenie o niekaralności,
  • UP (urzędy pracy) – zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
  • Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych – sprawdź swoje dane i dokumenty,
  • inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne – zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565).

 

 

{"register":{"columns":[]}}