W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Rozmawiamy o metodach stosowanych w szkołach hiszpańskich podczas podsumowania projektu "Szkoła przyszłości"

18.11.2022

W Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym miało miejsce oficjalne podsumowanie projektu pt. „Szkoła przyszłości” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna oraz szkolenie i warsztaty na temat metod, które adaptowaliśmy z szkoły hiszpańskiej CEIP GÓMEZ MORENO. Bardzo cieszymy się, że zaproszenie przyjęło 4 szkoły z terenu Gminy Grodzisko Dolne: Grodzisko Górne, Wólka Grodziska, Chodaczów i Laszczyny. W spotkaniu udział wzięli dyrektorzy: pani Grażyna Pytel, pani Barbara Sołga, pani Katarzyna Kulpa, nauczyciele: pani Teresa Nicpoń, pani Barbara Rydzik, pani Bernadetta Stopyra oraz uczniowie z klas I -III, którzy brali czynny udział w warsztatach.

troje dzieci i dorosła kobieta stoją wokół dużego stołu i malują farbami. z tyły cztery kobiety rozmawiają ze sobą obserwując dzieci

Konferencję edukacyjną rozpoczęło oficjalne powitanie uczestników, przedstawienie planu spotkania i podział uczniów na grupy. Dyrektorzy i nauczyciele uczestniczyli
w szkoleniu na temat adaptowanych z szkoły hiszpańskiej metod, które mają zapewnić skuteczność nauki wszystkim uczniom i zapobiec wykluczeniu społecznemu. Pierwszą metodą wykorzystywaną w CEIP GÓMEZ MORENO w Granadzie 2-3 razy w tygodniu są grupy interaktywne. Są to zajęcia prowadzone przez moderatorów, które podnoszą wiedzę
i umiejętności, ale przede wszystkim  rozwijają umiejętności pracy w grupie, pytania się
i proszenia o pomoc, pomagania innym, a także kompetencje społeczne. Dzieci pracują w
4 grupach, które zmieniają co 20-30 min. miejsce i uczestniczą w aktywnościach zaproponowanych przez moderatorów. Są nimi rodzice i chętne osoby spoza szkoły. To oni proponują tematykę warsztatów, która może być różnorodna: od zajęć twórczych po lekcje dotyczące konkretnej dziedziny wiedzy. Drugą zaprezentowaną metodą były tertulia, czyli spotkanie zwykle o charakterze kulturalnym czy artystycznym. Takie zajęcia w szkole
u naszego partnera odbywają się co 2 tygodnie. Przez ten czas uczniowie mają za zadanie przeczytać wskazaną książkę, aby później spotkać się w bibliotece w celu sprawdzenia w twórczy sposób zrozumienia jej treści i wykonania różnych zadań związanych z lekturą.  Wydaje się, że prosta w zastosowaniu metoda, bo przecież na lekcjach czytamy teksty i je omawiamy. Co jest jednak tutaj najistotniejsze? Czytana lektura to dodatkowa pozycja książkowa, a tertulia  cechuje systematyczność. Lektury nie są grube, ale wyrabiają w młodych ludziach nawyk poszukiwania ciekawych pozycji ksiazkowych. Czytając książki, bogacimy słownictwo, rozwijamy kreatywność oraz wrażliwość na literaturę. Metoda, którą warto wprowadzić na zajęciach z języka angielskiego, ponieważ na pewno czytanie w języku obcym wzbogaca zasób słów.

Uczestnicy spotkania po części teoretycznej mieli możliwość obserwować od strony praktycznej grupy interaktywne, ponieważ uczniowie, którzy przybyli do nas do szkoły, uczestniczyli w takich zajęciach. Moderatorami byli chętni nauczyciele  i rodzice. Zostały przygotowane 4 stanowiska do różnorodnych aktywności. Pierwszy stolik to zabawa w ciastkarza, czyli wykonywanie z ciasta, pieczenie i ozdabianie pierniczków. Dzieci uwielbiają takie zajęcia, dlatego rodzice, którzy przygotowali to zadanie sprawili im dużo radości. Tutaj z dziećmi pracowali rodzice, czyli pani Magdalena Wnęk i pani Anna Świąder. Przy drugim stoliku pani Renata Kula  wyzwakała w dzieciach umiejętności plastyczne. Uczniowie wykonywali medaliony techniką decoupage. Czy było kreatywnie? Bardzo. Następne stanowisko to już przejście do innej rzeczywistości. W sali robotycznej  pan Tomasz Sołek przygotował praktyczne zajęcia z drukarką 3D, a tym samym przeniósł młode umysły do świata technicznego. Dzieci poznały działanie tej drukarki od strony teoretycznej,  podziwiały jej wytwory, obserwowały pracę, a także projektowały swoje imię w 3D. Ostatnie stanowisko to już spotkanie z panem Krzysztofem Wilkiem, który w sposób bardzo atrakcyjny przekazał niezbędną wiedzę na temat zachowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, a także przeprowadził szkolenie z pierwszej pomocy. Jest to niezwykle ważne dla zainspirowania do właściwych zachowań naszych dzieci. Na pewno przeszkoleni młodzi ludzie poradzą sobie w sytuacjach, na które musi być przygotowany każdy z nas. Dzieci w nagrodę za aktywny udział w zajęciach oczywiście zabrały ze sobą własnoręcznie wykonane pierniczki, bombki oraz pamiątkowe breloczki wydrukowane w drukarce 3D. 

Po krótkiej „słodkiej” przerwie  dzieci wzięły udział w zajęciach przeprowadzonych
w szkolnej bibliotece przez panią Annę Zygmunt, która nauczycielom zaprezentowała założenia i przebieg spotkania z książką, czyli tertulia.

 Nowa wiedza, praktyczne działania, wymiana doświadczeń, miła atmosfera- tak można podsumować przebieg naukowego spotkania. Dziękuję nauczycielom i rodzicom, którzy zaangażowali się w przygotowanie otwartych zajęć za przeprowadzenie  bardzo atrakcyjnych warsztatów oraz gościom z okolicznych szkół za to, że chcieli do nas przybyć i poznać ciekawe podejście do edukacji podpatrzone z szkoły hiszpańskiej.

                                                                      

                                                                                                                                                          Monika Fila

                                                                                                                           

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}