W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Nowe doświadczenia podczas spotkania międzynarodowego w szkole litewskiej

14.11.2022

młodzież i dwie dorosłe kobiety pozują do zdjęcia na tle drewnianego mola i morza

Pierwsze spotkanie międzynarodowe w ramach projektu „Robotyczna szkoła humanistów” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna już za nami. Siedmioro uczniów Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym wyjechało pod opieką pani Anny Zygmunt i pani Alicji Dubiel do Możejek na Litwie. Spotkanie uczestników projektu z Polski, Bułgarii, Włoch i Litwy tym razem zorganizowała szkoła litewska Mazeikiai Senamiestis Low Secondary School.

 Ten wyjazd to nowe wyzwania i znajomości, ale też przełamanie barier i otwarcie się na inne kultury. Dlaczego nowe wyzwania? Pierwszy raz uczniów naszej szkoły gościły rodziny. Dla młodzieży szkolnej był to czas wyjścia ze sfery komfortu i otwarcie się na coś nowego.

            Dlaczego nowe znajomości i otwarcie się na nowe kultury? Spotkanie uczniów
z czterech krajów to dopiero jest wydarzenie dla młodego człowieka. Do tego spotkanie
w fantastycznej oprawie. Pierwsze wejście do szkoły litewskiej przy akompaniamencie orkiestry to dowód na to, że na przybyłych gości z krajów partnerskich wszyscy czekają. Później czas na podziwianie występów i tańców ludowych. Tak najlepiej poznać kulturę innego kraju. Oczywiście ważnym momentem były zabawy integracyjne oraz zwiedzenie szkoły.
Podczas pobytu w szkole litewskiej uczestnicy mobilności poznawali kulturę litewską, biorąc też udział w zorganizowanych warsztatach. Służyły temu zajęcia z tańca ludowego, prezentacja ludowych litewskich instrumentów muzycznych, ludowe narzędzia i sprzęty, np. kołowrotek, malowanie naczyń, haft krzyżykowy, zabawa w łowienie ryb, czesanie lnu, wystawa z dawną biżuterią. Ciekawe okazały się zajęcia poświęcone brzozie. Uczniowie wykonywali też wisior z kawałków kory brzozy. A pyszny poczęstunek na pożegnanie to biesiada pełna dań typowych dla Litwy. Jednak podczas tego pobytu były akcenty nie tylko związane z krajem goszczącym, ale każdego z krajów partnerskich. Uczestnicy projektu z Polski, Bułgarii i Włoch na oficjalnym podsumowaniu też prezentowali tańce narodowe i piosenki oraz instrumenty z swojego kraju. Nasi uczniowie zaśpiewali „Szła dzieweczka do laseczka” i zatańczyli krakowiaka. Najpierw był występ, a potem wszyscy dołączali i tańczyli.

            Była tez edukacja, czyli udział w warsztatach  z używania długopisów 3D oraz
z tworzenia komiksów za pomocą odpowiedniej aplikacji. Komiksy można było podziwiać, oglądając wystawę na oficjalnym pożegnaniu. Wtedy też zostały pokazane
filmiki przygotowane przez uczestników projektu o tym, jak minął im tydzień.

            Poznawanie innego kraju to też wycieczki. Uczestnicy mobilności zwiedzali najpierw Możejki. Zrobili to bardzo aktywnie, uczestnicząc w miejskiej grze "treasure hunt'. Uczniowie podzieleni na grupy międzynarodowe mieli za zadanie znaleźć wspólnie dane punkty na terenie miasta. Jakież temu działaniu towarzyszyły emocje! Oczywiście jeszcze niezbędna współpraca i integracja. Odbył się też wyjazd do Szawli, a wyprawa na Górę Krzyży wśród krzyży stawianych, podwieszanych, malutkich i ogromnych przynoszonych w intencji nadziei, przyszłości albo jako wota dziękczynne zrobiła wrażenie i skłaniała do zadumy. Szczególnym miejscem podczas tej wycieczki okazało się muzeum i fabryka czekolady Rúta. Warsztaty z własnoręcznie wykonanymi czekoladkami wyzwoliły w młodzieży radość. Nie dość, że nikt nie wyszedł głodny, to jeszcze słodycz długo pozostała w ustach. Oczywiście nie zabrakło wiedzy na temat tego, jak powstaje czekolada, skąd pochodzi, gdzie się uprawia kakao oraz informacje o zakładzie i jego historii.  Kolejna fantastyczna wycieczka to pobyt w  centrum kultury w Urvikiai. Tam nie zabrakło też edukacji na temat historii powstawania chleba oraz wsi z przeszłości - sprzętów, jakich używano na roli. Jednak wszystko przekazane w atrakcyjny sposób. Była prezentacja, a potem tańce i zabawy integracyjne. Bardzo podobała się kreatywna zabawa z ciastem, który dostał każdy i musiał sobie uformować mały bochenek. A na końcu uczta - tradycyjne litewskie biesiadne potrawy. Na tym jeszcze nie koniec poznawanie Litwy. Trzeba jeszcze wspomnieć o spotkaniu z morzem, czyli wycieczce do miasta Palanga w największym i najpopularniejszym kurorcie litewskim nad Bałtykiem. Uczniowie zwiedzili wtedy również muzeum bursztynu oraz uczestniczyli w warsztatach, podczas których dowiedzieli się, z czego powstaje, ile trwa zanim żywice zamienią się w bursztyn, jak rozpoznać bursztyn prawdziwy od podróbki z plastiku.

            Co z rekreacją, wspólnymi zabawami i rozrywką? Szkoła litewska zadbała też o to. Uczniowie mieli możliwość sportowej rywalizacji w kręgielni, a zabawa była na dyskotece.

Co dał ten wyjazd uczniom i nauczycielom? Współpraca międzynarodowa wpłynęła przede wszystkim na rozwój kompetencji językowych. Język angielski był niezbędny. Podczas pobytu w rodzinie litewskie nikt nie mógł wspomóc językowo, a to jest najlepszy sposób nauki komunikacji w obcym języku. Ten tydzień to dużo wiedzy na temat kultury litewskiej. Udział w zajęciach muzycznych i tanecznych, różnych warsztatach i spotkaniach pozwolił dostrzec podobieństwa między mieszkańcami krajów i ich różnice. Uczestnicy spotkania międzynarodowego zrozumieli, że niezależnie z jakiego kraju pochodzą, jak różnią się kulturą i układami społecznymi, potrafią znaleźć nić porozumienia chociażby poprzez taniec i śpiew, co pozostaje do tej pory najbardziej uniwersalnym sposobem komunikacji międzykulturowej. Taniec i śpiew zintegrował grupę. Wszyscy tańczyli tańce narodowe krajów partnerskich i wszyscy poczuli się dowartościowani.  Dzięki różnym działaniom uczniowie nauczyli się przede wszystkim współpracy, zyskali poczucie większej wartości, dzięki czemu będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach i życiu szkoły, a przy tym będą rozwijać kompetencje kluczowe. Nauczyciele i uczniowie nabyli też nowe kompetencje i zdobyli wiedzę praktyczną na temat tworzenia komiksu i pracy z długopisem 3D.

 Edukacyjnie, kreatywnie, kulturowo, wesoło, smacznie i rozrywkowo – tak można podsumować tygodniowy pobyt w szkole litewskiej. Teraz czekamy na wyjazd do Włoch.

 

                                                                                              Monika Fila

                                                                                              koordynator projektu

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}