W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Naukowy wyjazd do Hiszpanii uczniów z Zespołu Szkół w Grodzisku Dolnym

11.05.2022

W dniach od 24 - 30 kwietnia uczniowie Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym uczestniczyli w międzynarodowej wymianie uczniów w ramach projektu pt. „Szkoła przyszłości” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna.

Flaga unii europejskiej i niebieskim kolorem napis erasmus+

Zajęcia dla uczniów odbywały się w szkole hiszpańskiej CEIP Gómez Moreno w Granadzie. Tematyka działań odnosiła się do hasła: „Działamy wspólnie, a przez to się uczymy”. Podczas wyjazdu zostały wykorzystane wszystkie innowacyjne metody stosowane w szkole hiszpańskiej i polskiej. Zajęcia z robotyki, grupy interaktywne i tertulia oparte są na współpracy, kreatywności i aktywności, a jeśli dodatkowo odbywają się w grupie międzynarodowej, mają duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka.

Podczas pobytu w szkole hiszpańskiej ważnym aspektem była robotyka. Pod czujnym okiem nauczycieli, a zwłaszcza pana Tomasza Sołka, uczniowie w grupach polsko-hiszpańskich budowali i programowali roboty, a później testowali, czy właściwie działają. Roboty wykonujące zadania sprawiły dzieciom wiele radości. Efekty nauki, zabawy i współpracy międzynarodowej zostały zaprezentowane pod koniec mobilności na konferencji pod hasłem „Robotyka edukacyjna- nauka, zabawa i współpraca międzynarodowa”. To wtedy młodzi programiści pochwalili się swoimi umiejętnościami, a warsztaty z robotyki dla młodszych uczniów hiszpańskich wzbudzały duże zainteresowanie.  W ramach spotkania miał miejsce wykład na temat pozytywnych aspektów nauki robotyki dla dzieci.

Warto wspomnieć też o kreatywnej nauce w grupach interaktywnych. Zajęcia prowadzone  przez moderatorów, które w szkole hiszpańskiej są codziennością,  podnoszą wiedzę i umiejętności, ale przede wszystkim  rozwijają umiejętności pracy w grupie, pytania się i proszenia o pomoc, pomagania innym, a także kompetencje społeczne. Uczniowie zmieniali stoliki, przy których wykonywali stempelki z gumek do mazania, breloki do kluczy ze skóry, robili kwiaty z bibuły i grali w Duplum Molendinum. Niby banalne zajęcia, a mają znaczny wpływ na poprawę efektywności nauki. Dopełnieniem pracy tą metodą była wizyta w Parque de las Ciencias, rozległym parku naukowym z planetarium, interaktywnym muzeum, parkiem motyli i wieżą widokową. W ten sposób uczniowie kontynuowali naukę poprzez doświadczenie i z wykorzystaniem wszystkich zmysłów.

Podniesienie świadomości kulturowej odbywało się przede wszystkim w terenie. Każdy dzień to poznawanie czegoś nowego:  przyrody, historii i kultury. Program mobilności był bogaty w takie wyjścia. Wędrówka po Hiszpanii rozpoczęła się od  miasteczka Salobreña, które leży u stóp hiszpańsko-muzułmańskiego zamku na tzw. Costa Tropical nad brzegiem Morza Śródziemnego. Było zwiedzanie miasteczka, ruin zamku, ale też plażowanie. Podczas pobytu Granada otworzyła swoje drzwi do poznawania jej niezwykłego świata. Będąc w tym miejscu, nie mogło zabraknąć spaceru po Alhambrze - kompleksie pałacowo-twierdzowym, klejnocie miasta i całej Hiszpanii. Malownicze położenie twierdzy na tle gór Sierra Nevada zapadnie na długo w pamięci. Niedaleko Alhambry na wzgórzu Mauror uczestników mobilności zachwyciła piękna sceneria ogrodów Carmen de los Mártires utrzymanych we francuskim i angielskim stylu. To także kolejny punkt widokowy umożliwiający podziwianie niezapomnianej panoramy miasta. Ważnym miejscem do odwiedzenia była dzielnica Sacromonte i rozsławione jaskinie znajdujące się na wzgórzu. Jest tutaj coś, co trudno znaleźć w innych miejscach. Większość jaskiń zamieszkują zwyczajni ludzie. Są to domy mieszkalne posiadające wodę, prąd, wyposażone w meble i nie obce im są udogodnienia cywilizacyjne. Sztuka ulicy w Grenadzie to dość mało znana twarz tego miasta, a warto dowiedzieć się czegoś o  lokalnym artyście El Niño de las Pinturas i jego muralach. Podczas spaceru szlakiem street artu w dzielnicy Realejo nie można było oderwać wzroku od niezwykłych murali i graffiti, które robią ogromne wrażenie na odbiorcach. Pożegnanie z Hiszpanią to zwiedzanie Malagi: katedry, twierdzy Alcazaba,  muzeum twórczości Pabla Picasso, muzeum samochodów. A także podziwianie ruin zamku na wzgórzu Giblarfaro z widokiem na Malagę i Morze Śródziemne

Obowiązkowym punktem przed powrotem do Polski było spotkanie z morzem i zamoczenie nóg. A potem wzniesienie się samolotem w przestworza i lot do domu.

Niezwykła naukowa przygoda w ramach projektu pt. „Szkoła przyszłości” dobiegła końca, ale pozostaną niezapomniane wspomnienia, o czym świadczą wypowiedzi jej uczestników.

Więcej zdjęć dostępnych jest na stronie szkoły www.zsgd.edupage.org

                                                                                                                             Monika Fila

                                                                                                                             Koordynator projektu

 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}