Intensywna i efektywna nauka nauczycieli w włoskiej szkole
05.07.2022
Nauczyciele z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym uzyskali certyfikaty z kursów w EUROPASS SRL we Florencji w ramach projektu „Nowoczesne technologie i robotyka motorem działań uczniów” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
Przez dwa tygodnie 10 nauczycieli uczyło się intensywnie na trzech kursach: „Nauczanie i technologia: zarządzanie klasą i rozwiązania ICT”, „Odkryj, jak zbudować własną aplikację i robotykę z Arduino”, „Zarządzanie klasą i projekty audiowizualne: Ćwiczenie nowych umiejętności dydaktycznych”.
Troje nauczycieli prowadzących w szkole zajęcia z robotyki przeżyło edukacyjną przygodę z językiem kodowania poprzez wprowadzenie do oprogramowania Arduino. Pisali prosty program w C ++ za pomocą kompilatora GNU, a także przekształcali fizyczne dane wejściowe na cyfrowe i analizowali je. W drugiej części kursu poznali proces projektowania aplikacji. Narzędzie pomoże im w dzieleniu się z uczniami przygodą projektowania aplikacji do celów edukacyjnych, dzięki czemu lekcje będą bardziej motywujące, atrakcyjne i dostosowane do potrzeb XXI wieku. Aplikacje również umożliwią stymulować różne umiejętności uczniów, takie jak kreatywność, przedsiębiorczość i ogólne zainteresowanie ustalonymi zadaniami szkolnymi w ogóle. Kurs umożliwi przejście od standardowego pasywnego użytkowania oprogramowania aplikacji do jego projektowania, poznawania elementów i podstawowej logiki tworzenia oprogramowania i zostania aktywnymi programistami! Pozostali nauczyciele uczyli się o zarządzaniu efektywną i aktualną klasą, która zachęca do uczestnictwa i zaangażowania w uczenie się przy użyciu najnowszych technik i narzędzi do zarządzania klasą. Dowiedzieli się więcej o zarządzaniu klasą poprzez refleksję, obserwację nauczyciela i scenariusze przypadków. Dzięki interaktywnym i angażującym ćwiczeniom uczyli się, jak ustanowić zasady w klasie, zapewnić jasne instrukcje, monitorować, rozwijać relacje, włączyć pracę w parach i grupach oraz zdobyć wskazówki zachęcające uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem w klasie. Poznali także nowe narzędzia i technologie: Edmodo, Google i aplikacje edukacyjne Microsoft, quizy internetowe i wiele innych. To pogłębienie nauczania i technologii pozwoli nauczycielom zwiększyć zaangażowanie uczniów i poprawić komunikację w klasie. Uczestnicy kursu aktywnie uczyli się też, jak tworzyć i dostosowywać zasoby audiowizualne (zdjęcia, filmy, klipy muzyczne, filmy dokumentalne, nowe filmy…), aby uczyć swoich przedmiotów w bardziej efektywny sposób.
Należy pamiętać, że szkoła to uczniowie. Jednak kadra nauczycielska musi posiadać odpowiednie kompetencje do pracy z młodzieżą. Nauczyciele muszą podnosić swoje kwalifikacje, aby umieć zmotywować dzieci do nauki i starać się efektywnie przekazać wiedzę. Kursy w szkole włoskiej na pewno wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły. Dużo wiedzy, nowe doświadczenia, różne spojrzenia na szkołę nauczycieli z innych krajów, a na pewno ciekawie i kreatywnie – tak krótko można podsumować szkolenia nauczycieli.
Monika Fila