Ekologia i robotyka tematyką nowego przedsięwzięcia w Zespole Szkół w Grodzisku Dolnym
13.03.2023
Czy można pobudzić w uczniach kreatywność i chęć poznawania świata nie tylko przez pryzmat wycieczki, ale wykorzystując robotykę i ekologię? Czy można równocześnie rozwijać umiejętności językowe i uczestniczyć w niezapomnianej przygodzie edukacyjnej?
W Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym jest to możliwe. Przed nami kolejny projekt, nowe wyzwani, rozwój uczniów i nauczycieli. Od 1 marca 2023r. zaczęliśmy realizację przedsięwzięcia pt. „Naukowo i technicznie o ekologii” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Będziemy współpracować z szkołą hiszpańska Ave Maria San Isidro w Granadzie. Aż 20 uczniów z klas VI – VIII będzie miało szansę na rozwój wiedzy i kompetencji oraz przeżycie niezapomnianej wyprawy. Budżet projektu: 104 971 zł. Czego dotyczy przedsięwzięcie? Głównym celem jest rozwój kompetencji kluczowych wśród uczniów szkoły polskiej i hiszpańskiej poprzez działania proekologiczne i współpracę w zespołach międzynarodowych. Takim kluczowym problemem dotyczącym naszych dzieci jest dbanie o środowisko. Wykorzystując problem ochrony środowiska, będziemy rozwijać ważne kompetencje kluczowe: obywatelskie i przyrodnicze w obszarze ochrony klimatu, zmian klimatycznych i ich skutków oraz językowe i matematyczne, w zakresie technologii i inżynierii. Przedsięwzięcie pozwoli na wprowadzenie zmian w szkołach. Do poszerzenia wiedzy ekologicznej i rozwinięcia kompetencji kluczowych wykorzystamy zajęcia przyrodniczo- badawcze, z robotyki i języka angielskiego. Na tych dziedzinach połączonych ze sobą będzie opierał się program mobilnościowy, który doprecyzujemy podczas wizyty przygotowawczej. Uczniowie poznają zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, zmian klimatu, oszczędzania energii, wody, surowców, segregowania i wtórnego wykorzystywania odpadów od strony teoretycznej i praktycznej. Zaplanowane działania: przeprowadzenie debaty o elektrowniach jądrowych zakończonej tworzeniem plakatów, budowa ekologicznego domu, turbiny powietrznej czy pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii: wiatru, wody, słońca, praktyczna segregacja śmieci, tworzenie ubrań z odpadów, pokaz mody ekologicznej, warsztaty kulinarne z wykorzystaniem ekologicznych produktów. Projekt oczywiście wpłynie na rozwój komunikacji w języku angielskim. Przygotowanie się do wspólnej pracy szkoły polskiej i hiszpańskiej będzie wymagało poznawania nowego słownictwa i struktur gramatycznych, a praca w zespołach polsko-hiszpańskich to świetny sposób nauki komunikacji w języku obcym. Ważnym aspektem projektu będzie robotyka. Zajęcia z robotyki nie tylko są atrakcyjne dla dzieci, ale rozwijają u uczniów umiejętności z informatyki, matematyki, fizyki. Robotyka zostanie wzbogacona o odnawialne źródła energii.
Jakie będą korzyści? Dzięki przedsięwzięciu rozwiniemy zdolności do polisensorycznego poznania, wzbogacimy wiedzę na temat świata materialnego
i intelektualnego, wypróbowujemy nowe możliwości. Szkoła będzie postrzegana jako nowatorska. Rozszerzymy współpracę z szkołami partnerskimi z UE i staniemy się bardziej otwarci na kontakty międzynarodowe.
Monika Fila
koordynator projektu