W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Żonkile ku pamięci, lapbooki, pudełka... czyli praca projektem w ZSP w Szewnie

Praca projektem w ZSP w Szewnie

W szkole w Szewnie nauczyciele cenią sobie pracę metodą Daltona i Oceniania Kształtującego. Wspólnym ich mianownikiem jest między innymi praca projektem. Jest to forma, która pozwala uczniowi pracować we własnym tempie solo, w parze lub w grupie. Dzieci uczą się od siebie wzajemnie, dają ujście kreatywności i zaskakują swoich nauczycieli pomysłowością. Na lekcji prowadzonej metodą projektu nauczyciel stoi z boku i przejmuje rolę mentora, to uczniowie grają tu pierwsze skrzypce. Już od najmłodszych klas uczniowie są zaznajamiani z tą metodą. Klasa 2b wykonała lapbooki, czyli książeczki z zagadkami, o Australii. Był to pomysł pani Anny Adamczyk, która w taki właśnie sposób postanowiła zaciekawić dzieci dalekim kontynentem. Kolejnym przykładem jest praca klasy 3a, gdzie uczniowie na języku angielskim pod okiem pani Katarzyny Kasprzyk stworzyli projekty zegarów oraz poznawali tradycję irlandzką, Dzień Św. Patryka, właśnie za pomocą projektu. Zadanie polegało na narysowaniu różnych rodzajów zegarów, przez co uczniowie ćwiczyli określanie czasu, a wykonanie koniczynki zaznajomiło ich z symbolem irlandzkiego święta. Z doświadczenia uczniów w klasach młodszych korzystają nauczyciele klas 4-8, gdzie projekty przybierają bardziej zaawansowane formy. Pani Renata Kwiatkowska wykorzystujące metodę projektu w klasie 5a przekonała uczniów, że czytanie lektur nie musi być nudne. Po cyklu lekcji poświęconych powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” uczniowie „zamknęli lekturę w pudełku”. Ta ciekawa metoda aktywizująca okazała się strzałem w 10. Dzięki niej w ciekawej formie, bo w pudełku po butach znalazły się figurki, rośliny, zwierzęta wykonane z plasteliny, papieru, bibuły, nakrętek, klocków lego, itp. kojarzących się z lekturą. Na zewnętrznych stronach dzieci umieściły informacje o bohaterach, miejscach i czasie akcji, problematyce czy narracji. Ten nietypowy sposób utrwalania wiedzy bardzo się spodobał i uczniowie już nie mogą się doczekać kolejnej lektury. A co powiecie na projekt zamiast testu? W takiej oto formie uczniowie klas 4, 5 i 7 sprawdzali swoją wiedzę z języka niemieckiego. Pani Karina Wójcik przygotowała test w formie projektu z kreatywnymi zadaniami, które polegały m.in. na utworzeniu krzyżówki, narysowaniu i opisaniu przyborów, wykonaniu slajdu z wyjaśnieniem zagadnienia gramatycznego czy tworzeniu mapy myśli. Taki sposób utrwalenie wiadomości w czasie nauki zdalnej jest alternatywą dla monotonii przebywania przed ekranem komputera. A jeśli o technologiach mowa, to wykorzystała je pani Katarzyna Kwiatkowska, która zaprosiła uczniów do wykonania projektu filmowego, aby uczcić historyczne kwietniowe, ważne wydarzenie, czyli Powstanie w getcie warszawskim. Uczniowie nagrali filmiki o przyczynach, przebiegu i skutkach powstania. Pomysłowość i chęć uczniów do tworzenia projektów przekonuje o potrzebie angażowania uczniów w taka formę nauki i kształci tak potrzebną dzisiaj umiejętność. Są to tylko przykłady pracy nauczycieli i uczniów, a wszystkie projekty można zobaczyć na stronie internetowej ZSP w Szewnie.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}