W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

ERASMUS+ w ZSP w Szewnie

ERASMUS+ w ZSP w Szewnie

Dzięki programowi Erasmus+ uczniowie i nauczyciele biorą udział w zagranicznych mobilnościach podczas których uczą się i poznają kulturę kraju do którego przyjadą. Podczas mobilności, czyli wyjazdów za granicę, również nauczyciele szkolą się poznając metody, techniki nauczania oraz system szkolnictwa danego państwa. Kilka dni temu w ZSP w Szewnie zakończyła się tygodniowa wizyta grupy z Rumunii, w której skład wchodziło 10 uczniów i 6 nauczycieli. Była to pierwsza tego typu wizyta w placówce z Gminy Bodzechów w ramach programu Erasmus+. Uczniowie z Rumunii przez cały tydzień po 3 godziny lekcyjne czynnie uczestniczyli wraz z polskimi uczniami w zajęciach języka angielskiego, języka niemieckiego, informatyki, biologii, muzyki i plastyki. Natomiast nauczyciele szkolili się obserwując lekcje języka angielskiego, języka niemieckiego, edukacji wczesnoszkolnej, historii, geografii, informatyki, przyrody i wychowania fizycznego.

            Tematem głównym wymiany był STEAM, czyli praca metodą projektową łącząca naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Projekt tego typu może trwać jedną godzinę lekcyjną, kilka godzin, dni, a nawet miesięcy. Tym razem projekt trwał 5 godzin lekcyjnych, a do jego przeprowadzenia nauczycielki wykorzystały pracownię kulinarną pozyskaną z funduszy Laboratoriów Przyszłości. Celem podzielonych na grupy międzykulturowe uczniów było zrobienie sałatki wylosowanego kraju europejskiego i podanie jej w formie menu degustacyjnego. Po ustaleniu menu grupy musiały przeliczyć ile i jakich składników będzie im potrzebnych, po zrobieniu sałatki grupy musiały odmierzyć ustalone porcje i podać je w piękny sposób. Powstało pięć sałatek: polska, rumuńska, grecka, niemiecka i włoska. Uczniowie świetnie się bawili i integrowali porozumiewając się w języku angielskim. Projekt mini STEAM został wykorzystany podczas lekcji języka niemieckiego. Celem lekcji było poznanie minimum czterech nazw części garderoby. Podczas zajęć grupy uczniów musiały zapoznać się ze słownictwem, stworzyć słowniczek obrazkowy oraz trasę przejazdu robota Ozobot, podczas której padały pytania o poznane słownictwo. Zadanie dla grupy rumuńskiej było o tyle trudne, że było to ich pierwsze spotkanie z językiem niemieckim. Dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu oba projekty udało się zrealizować w 100%. Na pozostałych lekcjach młodzi goście poznali pracę metodą stacji, pracę z ankietą w chmurze, pracę z filmem i quizem oraz integrowali się poprzez pracę w grupach tworząc walentynkowe mega karty i wspólną muzykę. Nauczyciele szkolili się obserwując szesnaście lekcji, zwiedzając szkołę, rozmawiając z kadrą nauczycielską o ich szkolnych przedsięwzięciach pozalekcyjnych w ramach kółek zainteresowań i edukacji wspierającej. Gościom podobało się zaangażowanie i kreatywność nauczycieli z Szewny. Chętnie słuchali o klasie dwujęzycznej, Planie Daltońskim i ocenianiu kształtującym.

            Nieodzownym, o ile nie najważniejszym elementem wizyt Erasmus+ są spotkania integracyjne. Uczestniczyło w nich dziesięcioro uczniów z klas 6-8, którzy zostali zrekrutowani przez nauczycieli pod kątem umiejętności językowych, ale także otwartości i umiejętności nawiązywania kontaktów. Pierwsze z nich odbyło się tuż po przyjeździe grupy i polegało na poznaniu swoich imion oraz hobby. Kolejną okazją był wyjazd integracyjny do Bałtowa, podczas którego młodzież spędziła wspólny czas na zwiedzaniu, na lodowisku i przy ognisku. W czwartek był czas dla tych, którzy interesują się udziałem uczniów w życiu szkoły, a więc spotkanie z przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego oraz Koła Wolontariatu „Otwarte Serca”. W języku angielskim dyskutowano nad tym, jakie aktywności podejmować w szkole, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej. Szewieńscy uczniowie wykorzystywali każdą przerwę, aby poznać swoich kolegów i koleżanki z Rumunii i zamienić z nimi choć słowo. Towarzyszyli im podczas obiadów, podczas przerw na sportowo, pokazali im szkołę. Ostatnie ewaluacyjne spotkanie integracyjne było wzruszającym pożegnaniem. Wszyscy zostali uwiecznieni na zdjęciach, które wraz z imionami obie grupy umieściły w pamiątkowych ramach. Nie obyło się bez prezentów, którymi były gadżety projektu oraz upominki własnoręcznie wykonane przez uczniów i nauczycieli szkoły w Szewnie.

            Przedsięwzięcie, którego podjęła się szkoła podstawowa w Szewnie wymagało ogromu pracy i zaangażowania wszystkich nauczycieli przez kilka tygodni. Wysiłek się opłacił, przyniósł uczestnikom niezapomniane doświadczenia, które zaowocują w przyszłości. Wizyta Erasmus+ jest kolejnym dowodem na to, że nauka języka obcego otwiera okno na świat, a klasa dwujęzyczna w ZSP w Szewnie daje uczniom coraz to większe możliwości wykorzystania umiejętności i ćwiczenia języka angielskiego w praktyce. Przygoda z Erasmusem+ w ZSP w Szewnie dopiero się rozpoczyna, kolejne plany czekają na realizację.

Zdjęcia (38)

{"register":{"columns":[]}}