W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BZK)

Do zadań stanowiska ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego należy w szczególności:

  • monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie miasta w tym koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych;
  • przyjmowanie zgłoszeń i meldunków o awariach lub szkodach w urządzeniach infrastruktury technicznej oraz o innych zdarzeniach, współpraca w tym zakresie ze strażą miejską;
  • w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
    • uzgadnianie z KP PSP i Oddziałem Miejskim Związku OSP RP zakresu i sposobu realizacji przedsięwzięć ochrony przeciwpożarowej na obszarze miasta.
    • planowanie i rozliczanie kosztów gminy dotyczących ochotniczych straży pożarnych w zakresie określonym ustawą o ochronie przeciwpożarowej i wynikającym z umów zawartych w tym zakresie;
    • współdziałanie z Zarządem Miejskim Związku Ochotniczych Straży Pożarnych;
    • prowadzenie ewidencji członków Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie uprawnień do udziału w akcjach ratowniczych i szkoleniu;
    • wspierane działań na rzecz ochrony życia, zdrowia i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami;
    • współudział w organizowaniu konkursów propagujących działalność Ochotniczych Straży Pożarnych;
    • wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
    • przygotowywanie informacji o realizacji zadań przedsięwzięć ochrony przeciwpożarowej na wystąpienie właściwej komisji rady miejskiej
  • w zakresie obrony cywilnej - realizowanie przedsięwzięć dotyczących:
    • tworzenia przygotowania do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
    • przygotowywania organizowania ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
    • planowania zapewnienia środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowania ludności,
    • planowania zapewnienia ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
    • planowania zapewnienia ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
    • wyznaczania zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
    • zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
    • zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
    • integrowania sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
    • opracowywania projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
    • współpracy z terenowymi organami administracji wojskowej,
    • opiniowania wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
    • opracowywania informacji dotyczących realizowanych zadań,
    • współpracy z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
    • kontrolowania przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
    • określania zadań obrony cywilnej dla instytucji, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych i społecznych, organizacji ratowniczych działających na obszarze miasta oraz koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie ich realizacji,
    • organizowania szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej i w zakresie powszechnej samoobrony,
    • organizowania i koordynowania ćwiczeń obrony cywilnej,
    • organizowania i prowadzenia szkolenia ratowników odbywających zasadniczą służbę w obronie cywilnej,
    • przygotowywania i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych;
  • ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na obszarze miasta przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej oraz ustalenie osób na funkcję komendanta formacji obrony cywilnej;
  • opracowywanie i utrzymywanie w aktualności wieloletniego planu obrony cywilnej miasta;
  • opracowywanie rocznego planu działania obrony cywilnej;
  • okresowe opracowywanie informacji do oceny stanu przygotowań i realizacji zadań brony cywilnej i na wystąpienia szefa obrony cywilnej powiatu;
  • organizowanie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, w  tym ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
  • opracowywanie i uaktualnianie planu operacyjnego ochrony przed powodzią;
  • utrzymywanie i prowadzenie miejskiego magazynu sprzętu OC i ochrony przeciwpowodziowej, w tym ponoszenie odpowiedzialności materialnej za przechowywany sprzęt oraz przeprowadzanie konserwacji sprzętu będącego w magazynie OC;
  • przygotowywanie informacji o realizacji zadań obrony cywilnej na wystąpienia szefa obrony cywilnej powiatu;
  • planowanie i rozliczanie kosztów realizacji zadań zleconych i własnych w zakresie obrony cywilnej;
  • w zakresie spraw obronnych:
    • prowadzenia spraw dotyczących realizacji zadań związanych z natychmiastowym uzupełnieniem sił zbrojnych:
      • opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej oraz doręczania dokumentów powołania,
      • współpraca z WKU, Starostwem Powiatowym, Urzędem Wojewódzkim i Policją w zakresie realizacji w/w zadań,
      • organizowanie i udział w szkoleniach i treningach akcji kurierskiej,
      • dokonywanie rocznej oceny realizacji zadań związanych z akcją kurierską,
      • sporządzania sprawozdań.
    • wykonywanie zadań w zakresie świadczeń na rzecz obrony:
      • udzielanie wojskowym komendantom uzupełnień oraz właściwym organom o nieruchomościach i rzeczach ruchomych, które mogą być przedmiotem świadczeń,
      • przyjmowanie i rejestracja wniosków oraz przygotowywanie rocznego planu świadczeń osobistych i rzeczowych,
      • wystawianie wezwań i decyzji do wykonania świadczenia,
      • wypisywanie decyzji o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomych na cele świadczeń rzeczowych,
      • prowadzenie rejestru świadczeń;
    • w zakresie zadań obronnych:
      • opracowanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania miasta,
      • planowanie i realizacja zadań obronnych związanych z podwyższaniem gotowości obronnej w czasie pokoju i na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub wojny,
      • realizacja zadań obronnych oraz szkoleń obronnych,
      • opracowywanie i utrzymywanie w bieżącej aktualizacji dokumentacji stałego dyżuru;
  • w zakresie zarządzania kryzysowego:
    • opracowanie i aktualizacja planu zarządzania kryzysowego,
    • realizacja zadań w zakresie wynikającym z powołania i określania zadań miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego,
    • planowanie i organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów w zakresie reagowania na potencjalne zagrożenia,
    • wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania miasta;
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych;
  • realizacja zadań w zakresie zgromadzeń publicznych;
  • przyjmowanie zawiadomień o zamiarze przeprowadzenia imprezy artystycznej lub rozrywkowej;

Materiały

Aktualne dane kontaktowe
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
29.03.2023 11:44 Krystian Lechowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BZK)
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BZK) 2.0 25.05.2023 15:38 Mariusz Kałuska
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BZK) 1.0 29.03.2023 11:44 Krystian Lechowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}