Regulamin żłobka
Zarządzenie nr 1/2022
Dyrektora Gminnego Żłobka w Chodowie z dnia 03. 01. 2022r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego
Żłobka Gminnego w Chodowie
Na podstawie Statutu Żłobka nadanego uchwałą Nr XXXVII/473/2021 Rady Gminy Siedlce z dnia 28 października 2021 roku w sprawie połączenia Żłobka Gminnego w Chodowie oraz Żłobka Gminnego Nr2 w Chodowie i nadania mu statutu
zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadza się Regulamin organizacyjny Żłobka Gminnego w Chodowie stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Uchyla się Regulamin organizacyjny Żłobka Gminnego w Chodowie i Żłobka Gminnego Nr 2 w Chodowie z dnia 18.12.2019r.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dyrektor Żłobka
Małgorzata Bednarczuk
Załącznik do Zarządzenia nr 1/2022
Dyrektora Żłobka Gminnego w Chodowie
z dnia 03. 01. 2022r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŻŁOBKA GMINNEGO W CHODOWIE
Żłobek Gminny w Chodowie zwany dalej „Żłobkiem” działa na podstawie:
- ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( Dz. U. z 2021r. poz.75), ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych( DZ.U. z 2021r. poz. 1834)
- statutu Żłobka stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XXXVII/473/2021 Rady Gminy Siedlce z dnia 28 października 2021 roku.
- niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Żłobka Gminnego w Chodowie i Żłobka Gminnego Nr 2 określa:
- Zadania i zasady kierowania żłobkiem.
- Zasady funkcjonowania żłobka.
- Obowiązki i prawa rodziców i opiekunów prawnych.
- Strukturę organizacyjną żłobka.
- Zakres działania Dyrektora.
- Zakres działania opiekunek.
- Zakres działania obsługi.
§ 2
Ilekroć w regulaminie organizacyjnym Żłobka Gminnego w Chodowie jest mowa o:
- Żłobku – należy przez to rozumieć Żłobek Gminny w Chodowie.
- Regulaminie organizacyjnym – należy przez to rozumieć regulamin organizacyjny Żłobka Gminnego w Chodowie.
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Żłobka Gminnego w Chodowie.
- Opiekunce – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w żłobku, którymi są pracownicy merytoryczni.
- Pracowniku obsługi – należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego na stanowisku: pracownik gospodarczy.
§ 3
- Żłobek jest jednostką budżetową Gminy Siedlce, nad którą nadzór sprawuje Wójt Gminy Siedlce.
- Żłobek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na podstawie ustawy o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
- Gospodarka finansowa żłobka prowadzona jest na podstawie rocznego planu finansowego jednostki budżetowej.
- Siedziba żłobka znajduje się w Chodowie, ul. Sokołowska 75.
- Żłobek w czasie trwania projektu świadczy usługi na rzecz dzieci mieszkańców Gminy Siedlce.
ROZDZIAŁ II
Zadania i zasady funkcjonowania żłobka
§ 4
Żłobek realizuje zadania określone w ustawie o opiece nad dziećmi wieku do lat 3 a w szczególności:
- Zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych, kształtuje umiejętność współdziałania w grupie i uczy właściwego zachowania.
- Zapewnia dziecku fachową opiekę pielęgnacyjną, odpowiednią do jego wieku, dbając o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
- Zapewnia opiekę wychowawczą i edukacyjną dostosowaną do indywidualnych potrzeb dziecka oraz wykorzystuje elementy edukacji w zajęciach zabawowych.
- Prowadzi zajęcia opiekuńczo – wychowawcze i edukacyjne umożliwiające rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do jego wieku.
- Zapewnia dzieciom podczas ich pobytu w żłobku odpowiednie dla wieku dziecka wyżywienie, zgodne z obowiązującymi normami i zasadami dietetyki.
- Rozwija samodzielność dzieci oraz wyrabia właściwe nawyki higieny osobistej.
- We wszystkich aspektach opieki nad dziećmi personel żłobka wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka poprzez prowadzenie konsultacji, porad w zakresie pracy z dziećmi.
§ 5
- Żłobek wykonuje zadania wynikające z przepisów Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat i przepisów wykonawczych.
Wynikające z przepisów ustawy zadania żłobek realizuje w ramach następujących
obszarów:
a) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w bezpiecznym, przyjaznym i
zdrowym środowisku,
b) uwzględnianie indywidualnych potrzeb każdego dziecka, troska o zapewnienie równych
szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
c) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności
d) kierowanie się zasadą - ,,Pomóż mi zrobić to samemu”
e) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania
własnych myśli i przeżyć,
f) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju emocjonalnego, fizycznego,
bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
g) tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
h) stwarzanie sytuacji do bezpośredniej obserwacji zjawisk zachodzących w otoczeniu
przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- Żłobek zapewnia opiekę nad dziećmi w wieku powyżej 20 tygodnia życia do lat 3.
- Opieka realizowana jest w 2 grupach.
- Żłobek świadczy opiekę nad dziećmi w wymiarze 10 godzin dziennie, od 7.00 do 17.00.
- W celu realizacji zadań żłobka dla zapewnienia bezpieczeństwa, zdrowia i właściwego rozwoju psychofizycznego dzieci, Dyrektor przydziela do grupy, odpowiednią do liczby obecnych dzieci, ilość pracowników merytorycznych (opiekunek).
- Organizację dnia pracy żłobka określa „Ramowy rozkład dnia” zgodnie z następującymi godzinami:
- 7.00 – 8.00 - przyjmowanie dzieci, zabawy indywidualne
- 8.15 – 8.30 - czynności pielęgnacyjne
- 8.30 – 9.00 – śniadanie
- 9.00 - 9.45 - zajęcia plastyczne, zabawy tematyczne
- 9.45 - 10.30 - zabawy ruchowe, edukacyjne, w ciepłe dni wychodzenie na plac zabaw
- 10.30 – 11.00 - czynności pielęgnacyjne i przygotowanie do posiłku
- 11.00 – 12.00 - obiad I i II danie
- 12.00 - 14.00 - leżakowanie dzieci
- 14.00– 15.00 - zabawy ruchowe, edukacyjne, w ciepłe dni wychodzenie na plac zabaw
- 15.00 – 15.15 - czynności pielęgnacyjne
- 15.15 - 15.45 – podwieczorek
- 15.45- 16.30 - zabawy dowolne i inspirowane, zajęcia indywidualne
- 16.30- 17.00 oczekiwanie na rodziców.
- Ustala się następującą procedurę rejestrowania obecności pobytu dziecka w Żłobku:
- Pracownik gospodarczy w pierwszym dniu miesiąca przygotowuje rejestr pobytu dziecka w żłobku, zaznacza zgłoszone nieobecności dzieci. Opiekunki wypełniają dokumentację związaną z pobytem dziennym dzieci.
- Pracownik gospodarczy informuje firmę cateringową o ilości dzieci w żłobku każdego dnia, sprawdza ilość przywiezionych posiłków.
§ 6
- Opłaty za żłobek:
- opłata stała – miesięczna.
- w przypadku przyjęcia dziecka po rozpoczęciu kolejnego miesiąca, opłata stała jest proporcjonalna do ilości dni w miesiącu, w których przebywało dziecko w żłobku.
- sposób naliczenia opłaty: (opłata stała : ilość wszystkich dni w miesiącu) x ilość dni obecnych przez dziecko w żłobku ( łącznie z dniami wolnymi)
- opłata stała jest zaokrąglana do pełnych złotych. Należność 50gr i mniej zaokrąglamy do kwoty niższej, 51gr i więcej do kwoty wyższej.
- opłata za wyżywienie - dzienne.
Wysokość opłat za żłobek stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
- Dokumenty uprawniające do skorzystania z przyjęcia do żłobka należy dostarczyć do siedziby żłobków w Chodowie.
- Przyjęte dzieci są zapisane na cały okres opieki żłobkowej – w kolejnych latach rodzice dziecka potwierdzają jedynie wolę dalszego korzystania z usług żłobka.
W miarę posiadania wolnych miejsc dzieci przyjmowane są do placówki przez okres całego roku.
§ 7
- Do żłobka przyjmowane są tylko dzieci zdrowe. W przypadku wystąpienia u dziecka objawów chorobowych, rodzice lub osoby przez nich upoważnione są natychmiast powiadamiane przez opiekunkę o potrzebie odebrania dziecka z placówki celem zasięgnięcia porady lekarskiej.
- W żłobku nie mogą przebywać dzieci: po urazach (złamaniach, oparzeniach i innych zabiegach chirurgicznych) do czasu całkowitego wyleczenia; chyba, że objawy te wynikają z alergii dziecka i zostało przedłożone zaświadczenie od alergologa o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do żłobka.
- Opiekunki mają prawo nie przyjąć dziecka do żłobka, u którego widać wyraźne objawy chorobowe/infekcyjne, chyba że rodzic przedłoży zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do żłobka.
- W przypadku dzieci, u których stwierdzono alergię pokarmową należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie o alergii dziecka, ze wskazaniem na co jest ono uczulone, celem wykluczenia alergenów z diety dziecka.
- W żłobku nie podaje się dzieciom żadnych leków.
§ 8
- Rodzice dziecka chodzącego do żłobka, mogą wchodzić do sal pobytu dzieci, po wcześniejszym umówieniu się z dyrektorem żłobka lub opiekunką grupy.
- W okresie adaptacji do warunków żłobkowych rodzic ma prawo do pozostawania z dzieckiem na sali przez czas ustalony z opiekunem grupy.
- Czas pobytu dziecka w żłobku, w okresie adaptacji, jest stopniowo wydłużany w zależności od potrzeb dzieci i rodziców.
- Dzieci nie można pod żadnym pozorem przymuszać do jedzenia. Posiłki należy zorganizować i podawać dzieciom w żłobku w taki sposób, aby zachęcały dzieci do jedzenia.
- Dzieci w każdym czasie pobytu w żłobku maja zapewniony dostęp do napojów ( herbaty, soków, kompotów, wody).
§ 9
Dziecko powinno być zaopatrzone przez rodziców w:
a) domowe obuwie, z wyjątkiem dzieci w wieku niemowlęcym,
b) pampersy i śliniaki,
c) bieliznę osobistą i odzież na zmianę, piżamkę,
d) pościel w tym prześcieradło,
e) inne niezbędne artykuły potrzebne do realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych i edukacyjnych ustalone przez dyrektora żłobka.
§10
- Z rodzicami dziecka przyjętego do żłobka podpisywana jest umowa, dotycząca korzystania z usług żłobka.
- Rodzice mogą zrezygnować z pobytu dziecka w żłobku składając rezygnację na piśmie z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia.
- Żłobek jest uprawniony do pisemnego rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:
- nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w żłobku przez kolejne 14 dni kalendarzowych. Rozwiązanie umowy następuje kolejnego dnia po upływie terminu wskazanego w ust. 2
- zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innych oraz odmowy ze strony rodziców (opiekunów prawnych) współpracy ze żłobkiem, opiekunką, specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną i zdrowotną.
ROZDZIAŁ III
Obowiązki i prawa rodziców i opiekunów prawnych
§11
1. Do podstawowych obowiązków rodziców lub opiekunów prawych dziecka należy:
- przestrzeganie regulaminu organizacyjnego żłobka,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka ze żłobka osobiście lub przez osobę do tego upoważnioną na piśmie, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. W przypadku nie odebrania dziecka z placówki, braku kontaktu z rodzicami lub osobami przez nich upoważnionymi żłobek o fakcie pozostawienia dziecka powiadamia policję,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka,
- niezwłoczne zawiadamianie dyrektora placówki o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- udzielanie opiekunkom w żłobku rzetelnej informacji o dziecku,
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka,
- przyprowadzanie do żłobka dziecka zdrowego,
- zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka do żłobka.
- z powodów organizacyjnych rodzice winni są informować dyrektora żłobka o każdym zachorowaniu dziecka lub innej przyczynie nieobecności dziecka w żłobku w godzinach od 7.00 do 7.30
§12
- Rodzice dziecka mają prawo do bieżącego uzyskiwania informacji na temat postępów wychowawczych dziecka, jego rozwoju społecznego i psychicznego, do niezwłocznej informacji o każdym przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, oraz do bieżącego zapoznania się ze wszystkimi sprawami dotyczącymi zapewnienia dzieciom wyżywienia zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi, odpowiednimi dla danego okresu rozwojowego.
- Skargi i wnioski dotyczące pracy żłobka rodzice mogą składać do Dyrektora żłobka.
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna Żłobka
§ 13
- Status prawny pracowników żłobka określa ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. z 2021r, poz. 75 ) oraz ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych( DZ.U. z 2021r. poz. 1834)
- Porządek i rozkład czasu pracy dla pracowników żłobka określa regulamin pracy ustalony przez Dyrektora.
§ 14
W strukturze żłobka wyróżnia się:
1. Dyrektora,
2. Opiekunki,
- Pracownika gospodarczego.
Obsługę kadrową, księgową oraz sporządzanie i prowadzenie dokumentacji płacowej dla pracowników żłobka prowadzi Urząd Gminy Siedlce jako jednostka obsługująca.
ROZDZIAŁ V
Zakres działania Dyrektora
§ 15
- Dyrektor żłobka kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnętrz.
- Jest przełożonym służbowym dla zatrudnionych w żłobku pracowników i dokonuje okresowej oceny pracowników, ustala plan urlopów.
- Podejmuje wszelkie decyzje w sprawach osobowych w stosunku do wszystkich pracowników żłobka dotyczące ich zatrudnienia, zwolnienia, przyznawania nagród oraz wymierzania kar, zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych, regulaminem wynagrodzenia i regulaminem pracy.
- Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad realizacją zadań żłobka i przestrzeganiem przepisów prawa.
- W ramach nadzoru sprawuje kontrolę zarządczą i egzekwuje realizację wniosków pokontrolnych.
- Współpracuje z rodzicami dzieci przyjętych do żłobka.
- Zawiera umowy cywilno-prawne o świadczeniu usług z rodzicami.
- Współpracuje z instytucjami wspierającymi dzieci i rodzinę oraz z instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę żłobka.
- Opracowuje dokumentację pedagogiczną zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
- W czasie nieobecności dyrektora żłobka jego zadania przejmuje osoba przez niego wskazana.
ROZDZIAŁ VI
Zakres działania pracownika gospodarczego
§ 16
Do zadań pracownika gospodarczego należy:
- Zliczanie miesięcznych ilości posiłków dla dzieci.
- Zapewnienie higienicznych warunków dla posiłków od momentu dostarczenia ich do żłobka do spożycia przez dzieci.
- Wykonywanie czynności porządkowych w pomieszczeniach żłobka w oparciu o przepisy sanitarno-epidemiologiczne.
- Utrzymywanie w należytej czystości wszystkich pomieszczeń żłobka.
- Wietrzenie sprzątanych pomieszczeń.
- Drobne naprawy zabawek dziecięcych.
- Doraźna pomoc przy wydawaniu posiłków dzieciom, karmieniu, korzystaniu z toalety, ubieraniu i rozbieraniu dzieci (spacer, pobyt na placu zabaw, odpoczynek).
- Dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń żłobka.
- Pranie, suszenie, prasowanie.
- Racjonalne wykorzystanie środków czystościowych oraz dezynfekcyjnych.
- Utrzymywanie czystości oraz porządku przed budynkiem żłobka.
- Kontrolowanie zabezpieczeń obiektu przed włamaniem, czuwanie nad prawidłowym
zabezpieczeniem okien, drzwi, wejść zewnętrznych do żłobka. - Wyposażenie pomieszczeń sanitarnych w niezbędne środki czystości.
- Dbałość o sprzęt i wyposażenie.
- Przestrzeganie warunków sanitarno – epidemiologicznych oraz przepisów bhp i p.poż.
- Codzienne dostarczanie posiłków z firmy cateringowej.
- Konserwowanie urządzeń technicznych, usuwanie bieżących usterek, dokonywanie drobnych naprawy sprzętu i wyposażenia, wykonywanie prac porządkowych w ogródku zabawowym i wokół budynku, odśnieżanie.
Szczegółowe zakresy obowiązków znajdują się w aktach osobowych poszczególnych pracowników.
ROZDZIAŁ VII
Zakres działania zespołu opiekunek żłobka
§ 17
Do zadań opiekuna należy:
- Zapewnienie dzieciom fachowej opieki pielęgnacyjnej w wymiarze 8 godzin dziennie.
- Opracowywanie planów opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych w oparciu o potrzeby, możliwości oraz wiek dzieci (tygodniowe , miesięczne).
- Prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych i edukacyjnych z dziećmi zgodnie z tygodniowymi i miesięcznymi planami pracy przy zastosowaniu różnorodnych metod i form pracy.
- Prowadzenie wymaganej dokumentacji.
- Przestrzeganie zasad sanitarno – epidemiologicznych podczas codziennej pracy z dziećmi.
- Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa dzieci między innymi poprzez przestrzeganie standardów (BHP) oraz doskonalenie organizacji pracy.
- Współpraca z rodzicami dzieci uczęszczających do żłobka mająca na celu wspólną troskę o prawidłowy rozwój dziecka.
- Wykonywanie prac porządkowych w grupach dziecięcych.
- Dbanie o powierzony sprzęt, pomoce dydaktyczne, estetykę pomieszczeń(wystrój).
- Rozwijanie współpracy w zespole żłobka.
- Rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych dzieci oraz problemów pielęgnacyjnych.
- Sprawowanie opieki pielęgnacyjnej.
- Planowanie i realizacja edukacji zdrowotnej dzieci, pracowników żłobka i rodziców, realizowanie treści z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.
- Prowadzenie rejestru wypadków dzieci w żłobku, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wykonywanie pomiaru ciężaru ciała i wysokości dzieci, odnotowywanie wyników na listach grupowych.
- Prawidłowe wyposażenie apteczki w placówce.
- Opracowywanie rocznego planu pracy.
Szczegółowe zakresy obowiązków znajdują się w teczkach akt osobowych poszczególnych pracowników.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§ 18
- Sprawy nie uregulowane niniejszym regulaminem, a dotyczące funkcjonowania żłobka podejmuje Dyrektor w formie decyzji.
- Zmiany w regulaminie mogą być dokonane w sposób właściwy dla jego nadania.
- Regulamin wchodzi w życie w terminie określonym zarządzeniem.
MAŁGORZATA BEDNARCZUK
Dyrektor Żłobka