W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych

Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych nadzoruje bezpośrednio Starosta.

Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należą w szczególności sprawy:

1)    w zakresie spraw obronnych:

a)    koordynowanie oraz realizacja czynności przygotowania Powiatu Makowskiego do realizacji zadań w zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych oraz monitorowanie ich realizacji,
b)    realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania starosty zapewniającego realizację zadań w wyższych stanach gotowości obronnej państwa i wojny,
c)    planowanie, organizowanie i prowadzenie ćwiczeń, gier decyzyjnych i treningów z zakresu spraw obronnych, sporządzanie, uzgadnianie i gromadzenie dokumentacji szkoleniowej, opracowywanie wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych ćwiczeń oraz sposobów ich wdrożenia,
d)    opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji Wojewodzie planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, sporządzanie i przekazywanie wypisów z powyższego planu, a także uzgadnianie planów operacyjnych niższego szczebla i przedkładanie ich do akceptacji Staroście,
e)    opracowywanie i uaktualnianie planu przygotowań podmiotów leczniczych powiatu na potrzeby obronne państwa oraz opracowywanie i przekazywanie do szczebla nadrzędnego załączników aktualizujących te plany,
f)    koordynowanie planowania i realizacji zadań wynikających z pełnienia funkcji państwa-gospodarza (HNS) oraz opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Punktu Kontaktowego HNS,
g)    realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę,
h)    prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
i)    prowadzenie spraw związanych z przymusowym doprowadzeniem żołnierzy rezerwy do jednostek wojskowych, w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji,
j)    planowanie i prowadzenie w powiecie makowskim kontroli problemowych wykonywania zadań obronnych oraz monitorowanie wykonywania zaleceń i wniosków pokontrolnych,
k)    opracowywanie i bieżące uaktualnianie innych dokumentów niezbędnych do sprawnego wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa oraz wojny.

2)    w zakresie zarządzania kryzysowego:

a)    koordynowanie oraz realizacja czynności związanych z przygotowaniem Powiatu Makowskiego do realizacji zadań w warunkach klęski żywiołowej lub innych sytuacjach kryzysowych, w tym opracowywanie i uaktualnianie planów  przeciwdziałania ich wystąpieniu,
b)    podejmowanie działań zobowiązujących obywateli do świadczeń na wypadek wystąpienia klęsk żywiołowych,
c)    koordynowanie działań w zakresie utrzymania porządku publicznego,
d)    współpraca z Policją, Strażą Pożarną i innymi powiatowymi służbami w zakresie utrzymania bezpieczeństwa publicznego,
e)    bieżąca analiza posiadanych sił i środków niezbędnych dla sprawności powiatowego systemu ratownictwa,
f)    realizacja zadań ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi, środowiska oraz usuwania skutków tych zagrożeń,
g)    opracowywanie projektu Planu zarzadzania kryzysowego, realizacja zaleceń w tym zakresie, a także opracowywanie wytycznych do gminnych planów zarządzania kryzysowego,
h)    organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
i)    współdziałanie z ABW i Policją w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania oraz usuwania skutków ataków terrorystycznych,
j)    organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
k)    realizacja zadań związanych z weryfikacja i szacowaniem strat w infrastrukturze komunalnej powiatu,
l)    realizacja zadań związanych z zapewnieniem funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarzadzania Kryzysowego,   
m)    monitorowanie działań ratowniczych przy pomocy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
n)    organizowanie oraz koordynowanie działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w szczególności:
-    prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz dotyczących pożarów i powodzi,
-    organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu,
-    wyposażenie i utrzymywanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego i obrony cywilnej,
-    upowszechnianie i popularyzacja tematyki ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i innych zagrożeń,
-    uczestnictwo w organizowanych przez organizację pozarządowe zawodach  i konkursach o tematyce ochrony ludności,
-    popularyzowanie znajomości zasad zachowania w sytuacjach kryzysowych poprzez wydawnictwo i kolportaż materiałów informacyjno-poglądowych,
-    promowanie i popularyzacja poprzez lokalne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i redakcje prasowe wśród społeczeństwa zagadnień dotyczących ochrony ludności i zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia i mienia znacznej wartości,
o)    realizacja zadań wynikających z wprowadzenia stanów epidemii i zagrożenia epidemicznego,
p)    realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

3)    w zakresie obrony cywilnej:

a)    opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
b)    przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
c)    przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
d)    planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
e)    planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
f)    planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
g)    wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
h)    zaopatrywanie organu w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
i)    integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
j)    opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
k)    inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
l)    promowanie i popularyzacja poprzez lokalne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i redakcje prasowe wśród społeczeństwa zagadnień dotyczących obrony cywilnej, a w szczególności zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia,
m)    współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
n)    opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
o)    współpraca z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa medycznego i terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
p)    opracowanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie, Powiatu Makowskiego przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
q)    przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
r)    prowadzenie ewidencji sprzętu i materiałów obrony cywilnej,
s)    współpraca z organizacjami  i stowarzyszeniami  przy realizacji zadań obrony cywilnej,
t)    realizacja zadań Starosty  określonych w przepisach o prawie atomowym, w tym opracowanie danych do  wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego na wypadek zdarzeń radiacyjnych,
u)    przygotowanie danych do wojewódzkiego planu wprowadzania ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie,
v)    przygotowanie danych do wojewódzkiego planu wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu ciepła oraz udział w realizacji zadań podejmowanych w sytuacjach wymagających wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży paliw stałych i w dostarczaniu ciepła,
w)    udział w prowadzonych przez powiat kontrolach z zakresu spraw obronnych,
x)    wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat na podstawie umów i porozumień dotyczących realizacji zadań obrony cywilnej.

4)    w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego:

a)    zapewnienie współdziałania z wszystkimi organami administracji samorządowej działających na terenie powiatu w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego,
b)    podejmowanie działań w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa i utrzymania porządku publicznego,
c)    realizacja zadań związanych z zapewnieniem obsługi i funkcjonowania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
d)    sporządzanie oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
e)    przygotowywanie programu „Bezpieczny Powiat Makowski”,
f)    realizowanie programów zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
g)    współpraca z Policją i strażą pożarną w sprawach dotyczących utrzymania ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
h)    współdziałanie z policją i jednostkami oświatowymi w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży  na terenie szkół oraz w trakcie wakacji i ferii,
i)    współpraca z inspekcją nadzoru budowlanego w zakresie przestrzegania stosowania przepisów prawa budowlanego,
j)    współpraca z inspekcją weterynaryjną w sprawach bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego na obszarze powiatu,
k)    współpraca z inspekcją sanitarno-epidemiologiczną w zakresie kontroli bezpieczeństwa sanitarno- epidemiologicznego na terenie powiatu,
a)    współpraca z innymi podmiotami w zakresie utrzymania ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
l)    inicjowanie opracowania projektów dokumentów, a także materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia przez organy  powiatu,
m)    nadzór nad terminową realizacją zadań ustalonych przez organy powiatu dla powiatowych służb, inspekcji i straży oraz opracowywanie informacji o stanie wykonania tych zadań.

Szczegółowa struktura Wydziału Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych „BZKO”:

a)    Dyrektor,
b)    wieloosobowe stanowisko pracy ds. obronnych,
c)    wieloosobowe stanowisko pracy ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
d)    wieloosobowe stanowisko pracy ds. bezpieczeństwa publicznego.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
07.03.2025 14:51 Mateusz Kozłowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Mateusz Kozłowski
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych 3.0 10.03.2025 14:58 Mateusz Kozłowski
Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych 2.0 07.03.2025 15:02 Mateusz Kozłowski
Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych 1.0 07.03.2025 14:51 Mateusz Kozłowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}