W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 1500) obowiązkowi rejestracji podlega:

  1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
  2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

  1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
  2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
  3. deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.

Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

 

W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego. Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wniosek o rejestrację może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.

Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej. Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.

 

Rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie:

  1. dowodu własności, którym może być w szczególności:
    1. faktura VAT,
    2. umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
    3. prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
    4. w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego;
  2. wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje:

a)    o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:

–   imię i nazwisko albo nazwę,

–   PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany - w przypadku osób fizycznych,

–   NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,

–   adres zamieszkania albo adres siedziby,

–   adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b)    o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:

–   wskazanie organu poprzedniej rejestracji,

–   numer rejestracyjny,

–   datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,

c)    o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,

d)    o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,

e)    o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,

f)    o zamiarze używania jednostki pływającej do:

–   amatorskiego połowu ryb,

–   połowów rybackich,

–   rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,

g)    o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,

h)    o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

i)     o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,

j)     o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,

k)    o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,

l)     o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,

m)   o roku budowy i producencie jednostki pływającej,

n)    o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,

o)    o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,

p)    o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;

3)  dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;

4)  dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.

 

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

 

Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.

 

Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności:

1)    dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;

2)    kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;

3)    następujące dane dotyczące silnika zaburtowego: producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika.

Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.

 

 

 Opłaty

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

 z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 248) wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o:

  1. rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi - 80,00 zł.,
  2. zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80,00 zł.,
  3. wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80,00 zł.,
  4. wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15,00 zł.

Za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, pobiera się opłatę w wysokości – 60,00 zł.

 

Opłaty wnosi się na niżej podany numer rachunku bankowego:

Powiat Makowski

numer konta 36 8917 0001 0010 0045 2000 0620

WAŻNE – Brak możliwości wnoszenia opłat w gotówce.

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Do 30 dni.

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Starostwo Powiatowe w Makowie Mazowieckim, 06-200 Maków Mazowiecki ul. Rynek 1, Wydział Komunikacji, pokój nr 9

od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do godz. 16.00
Bliższe informacje pod numerami telefonów: (0-29) 717-36-65

 

 

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 1500),
  2. Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.),
  3. Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142, z późn. zm.),
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. 2020 r. poz. 763),
  5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. 2020 r. poz. 248),
  6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. 2020 r. poz. 157),
  7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. 2019 r. poz. 1908).
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.01.2023 00:12 Mateusz Kozłowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Paweł Pyra
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m 1.0 01.01.2023 00:12 Mateusz Kozłowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}