W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

 

Celem działalności placówki jest świadczenie specjalistycznej pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom.

Kompleksowa i specjalistyczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest szansą na postęp rozwojowy, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz na bycie blisko dziecka, jego rodziny i środowiska szkolnego .

Kierunki działań wynikające z zadań statutowych:

  1. Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
  2. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
  3. Udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach  i placówkach.
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna

Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wielozakresowa współpraca z rodziną, szkołą i placówkami oświatowo-wychowawczymi poprzez:

  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu
  • udzielanie specjalistycznego wsparcia i pomocy rodzicom i nauczycielom związanym z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Poradnia realizuje następujące zadania:
1. diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się;
2. wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
3. prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
4. pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
5. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
6. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej;
7. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających.
8. współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9. wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny;
10. udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
11. wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.

Orzecznictwo

Podstawa prawna: art.127 ust. 18 ustawy  z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718)  Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2061)

1.W Poradni działają Zespoły Orzekające, które prowadzą postępowanie orzekające do odpowiednich form kształcenia specjalnego i opieki psychologiczno-pedagogicznej.

2.Zespoły Orzekające powołuje dyrektor poradni zgodnie z terminarzem i potrzebami odbiorców.

3.Posiedzenia Zespołów Orzekających odbywają się w siedzibie Poradni ul. Targowa 1, 59-100 Polkowice.

4. Powołanie w skład Zespołów Orzekających odbywa się na podstawie Zarządzenia dyrektora Poradni.

5.W skład zespołu wchodzą:

a.dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący

b.zespołu,

c.psycholog, pedagog, lekarz,

d.inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

6.Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.

7.W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć:

- na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgoda rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:

a.nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,

b.asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o której mowa w art. 15 ust.7 ustawy,

c.pomoc nauczyciela,

d.asystent edukacji romskiej

– wyznaczeni przez ich dyrektora.

- na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz, specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2-5.

8.Wnioskodawca ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.

9.Osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu oraz osób, o których mowa w ust. 4.

10.Zadaniem Zespołu Orzekającego jest:

a.Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych;

b.Orzekanie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;

c.Orzekanie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

d.Orzekanie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.

e.Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

11.Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół  i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni.

12.W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno‑wychowawczych i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.

13.W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

14.Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących
i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.

15.Zespoły wydają opinie oraz orzeczenia na pisemny wniosek rodziców dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego. Wniosek może mieć formę papierową lub elektroniczną.

16.Wnioskodawca powinien dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek (w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych oraz lekarskich) oraz zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka na potrzeby Zespołów Orzekających, jeżeli jest ono niezbędne do wydania orzeczenia.

17.W przypadku braku odpowiedniej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, jednak nie krótszym niż 14 dni.

18.Jeżeli wniosek złożony został do Zespołu Orzekającego niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor Poradni w której działa zespół, niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.

19.Dyrektor poradni zwraca wnioskodawcy wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii z odpowiednim pouczeniem oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy, jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia albo opinii.

20.Zespół może zasięgać opinii nauczycieli (wychowawców placówki) uczących ucznia, w celu przedstawienia problemów dydaktycznych i wychowawczych ucznia.

21.Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu.

22.Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.

23.Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie zespołu. Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem, informację o zgłoszonych przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem tego stanowiska , informację o osobach uczestniczących w posiedzeniu zespołu z głosem doradczym, o których mowa w § 4 ust.4, oraz przedstawionym przez nich stanowisku oraz stanowisku wnioskodawcy.

24.Orzeczenie i opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.

25.W przypadku uwzględnienia lub nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio orzeczenia według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 1 -11 rozporządzenia oraz opinie według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 13-14 rozporządzenia.

26.Obowiązujące terminy i ważność orzeczeń:

a.termin wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinię nie dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia wniosku lub od dnia uzupełnienia wniosku i przedstawienia dokumentacji,

b.termin wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania nie dłuższy niż 14 dnia od dnia złożenia wniosku lub od dnia uzupełnienia wniosku i przedstawienia dokumentacji,

c.orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny,

d.orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego, etapu edukacyjnego, w przypadku ucznia szkoły ponadgimnazjalnej i ponadpodstawowej termin ważności orzeczenia nie może przypadać później niż koniec roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24 rok życia,

e.orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat szkolnych,

f.orzeczenia lub opinię przekazuje się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku w terminie  7 dni od dnia wydania orzeczenia lub opinii, mogą być przekazane również wnioskodawcy, za pokwitowaniem, w poradni,

g.osoba wyznaczona do przygotowania orzeczenia przekazuje projekt orzeczenia lub opinii do wglądu przewodniczącego zespołu orzekającego w terminie najpóźniej 3 dni od dnia posiedzenia zespołu orzekającego.

27.Orzeczenie lub opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu.

28.Wnioskodawca może wystąpić o kopie orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę.

Zespoły Orzekające przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Polkowicach wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci/ uczniów niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dzieci z autyzmem dla powiatu polkowickiego oraz dzieci/uczniów niewidomych i słabo widzących dla Powiatu Górowskiego.

 Zarządzenie Nr 18/2001 Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z dnia 31 sierpnia 2001 r.

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesne wspomaganie to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego.
W naszej Poradni dbamy więc o pobudzanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego rozwoju dziecka. Działania te są podejmowane od momentu wykrycia niepełnosprawności oraz uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i są kontynuowane do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. W ramach wczesnego wspomagania świadczymy także pomoc i wsparcie rodzicom - w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Zajęcia te są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok  życia zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. Zajęcia wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym dziecka.
Podstawą realizacji zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, którą na pisemny wniosek rodzica wydaje Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

Zajęcia terapeutyczne w ramach  Wczesnego Wspomagania Rozwoju prowadzą osoby przygotowane do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
•   pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do niepełnosprawności dziecka (oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog),
•   psycholog,
•   logopeda,
•   terapeuta integracji sensorycznej,
•   inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka

Celem wczesnego wspomagania jest jak najwcześniejsze wykrycie nieprawidłowości w rozwoju dziecka, korygowanie ich za pomocą odpowiednich oddziaływań, zawartych w wieloprofilowym planie terapeutycznym. Skonstruowanie planu terapeutycznego wymaga wnikliwej obserwacji dziecka, która umożliwia terapeutom dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb dziecka.

W naszej poradni  proponuje się dzieciom  zajęcia:
•    terapii pedagogicznej
•    terapii logopedycznej ( w tym surdologopedycznej i neurologopedycznej)
•    terapii psychologicznej
•    arteterapii
•    terapii integracji sensorycznej
•    dogoterapii
•    hipoterapii
•    zajęcia grupowe TUS, Program Przyjaciele Zippiego
•    fizjoterapia
•    terapia ręki
•    metoda treningu słuchowego A. Tomatisa
•    trening EEG Biofeedback

WAŻNE:
Im wcześniej postawi się diagnozę i podejmie działania mające na celu stymulację rozwoju dziecka, tym większe są jego szanse, a rokowania lepsze

Program kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Polkowicach pełni funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego (OKRO) na terenie Powiatu Polkowickiego. Porozumienie NR MEiN/2022/DWEW/475 z dnia 6 kwietnia 2022 r.

Program „Za życiem” uruchomiono w roku 2017 r. W ramach Programu wprowadzono dodatkowe instrumenty wsparcia we wczesnym okresie życia dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zagrożonych niepełnosprawnością.

Włączenie do systemu wsparcia dzieci zagrożonych niepełnosprawnością prowadzi do skrócenia czasu oczekiwania na specjalistyczną pomoc, a w niektórych wypadkach daje dziecku jedyną możliwość skorzystania z takiego wsparcia. Podstawą do przyjęcia dziecka jest zaświadczenie lekarskie. Zespół specjalistów określa rodzaj i charakter zajęć pomocowych.

Ze wsparcia w ramach programu mogą korzystać również dzieci, które objęte są wczesnym wspomaganiem rozwoju na podstawie opinii stwierdzającej taką potrzebę. Dla tych dzieci program stwarza możliwość poszerzenia oferty zajęć specjalistycznych oraz skorzystania z konsultacji lekarzy specjalistów.

 

{"register":{"columns":[]}}