W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót
Ucho - symbol dostępności

Dostępność przestrzeni publicznej

Dostępność to szerokie zagadnieniem związane z cyfryzacją, komunikacją i architekturą celem zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości swobodnego poruszania się w przestrzeni publicznej, w tym kontaktu z urzędem

Dostępność cyfrowa

Dostępność stron i aplikacji kojarzy się zazwyczaj z potrzebami osób niewidomych lub niesłyszących. Służy jednak także wielu osobom z niepełnosprawnością ruchową. Bardzo ważne regulacje w tym zakresie wprowadza ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Mówi o obowiązkach: zapewnienia dostępności cyfrowej oraz umieszczenia deklaracji dostępności.

Zgodnie z zapisami tej ustawy, od 23 września 2020 r. wszystkie strony internetowe podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Natomiast od 23 września 2021 r. dostępne będą musiały być także wszystkie aplikacje mobilne podmiotów publicznych.

Ustawa wskazuje, że bezwzględnie dostępne cyfrowo muszą być następujące elementy stron i aplikacji:

  • Biuletyn Informacji Publicznej (BIP),
  • dane teleadresowe instytucji i link do BIP,
  • narzędzia służące do kontaktu, np. formularz kontaktowy,
  • nawigacja,
  • deklaracja dostępności,
  • informacja dotycząca sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa publicznego,
  • dokumenty urzędowe, wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Swoje przepisy dotyczące dostępności cyfrowej mają także firmy świadczące usługi telekomunikacyjne. Zobowiązane są zapewnić osobom z niepełnosprawnością takie warunki dostępu do usług, z jakich korzystają pozostali użytkownicy. Dostęp do świadczonych usług realizowany jest poprzez oferowanie:

  • urządzeń przystosowanych do używania przez osoby z niepełnosprawnością, jeżeli używanie takiego urządzenia jest niezbędne do zapewnienia im dostępu do usługi powszechnej,
  • udogodnień ułatwiających osobom z niepełnosprawnością korzystanie z usługi powszechnej.

W myśl przepisów, dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych muszą m.in.:

  • zapewnić dostępność miejsc, w których są obsługiwani klienci, dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu,
  • udostępniać informacje o wszystkich oferowanych przez siebie udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnością,
  • przystosować do używania przez osoby z niepełnosprawnością połowę udostępnianych przez siebie aparatów publicznych, umieścić je w sposób i w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie poruszającej się na wózku lub korzystającej z aparatu słuchowego oraz oznakować je w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez osoby słabowidzące,
  • oferować, przy zawieraniu umowy o świadczeniu usług telefonicznych oraz na każde żądanie osoby niepełnosprawnej przystosowane urządzenie, które umożliwi osobie niepełnosprawnej korzystanie świadczonych usług,
  • dostosować swoje strony internetowe do potrzeb osób z niepełnosprawnością, zgodnie ze standardem WCAG 2.1.

Dostępność architektoniczna

Likwidacja barier w przestrzeni publicznej jest niezbędna, by przeciwdziałać wykluczeniu. Nie trzeba nikogo przekonywać, że w bardzo dużym stopniu dotyczy to osób z niepełnosprawnością ruchową. Dzięki niedawnym zmianom w przepisach, w obowiązującym stanie prawnym należy:

  • zapewnić osobom o szczególnych potrzebach swobodny dostęp do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym,
  • dostosować przestrzeń publiczną do potrzeb wszystkich,
  • likwidować bariery: architektoniczne, transportowe, w edukacji, służbie zdrowia, cyfryzacji, usługach.

Zgodnie z ustawą z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o minimalnych wymaganiach w zakresie dostępności architektonicznej mówimy, kiedy:

  • w przestrzeni komunikacyjnej budynków nie ma barier poziomych i pionowych,
  • urządzenia zainstalowane w budynku lub zastosowane w nim środki techniczne i rozwiązania architektoniczne umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
  • w budynku znajdują się informacje na temat rozkładu pomieszczeń – chodzi o informacje, które można przeczytać, są dostępne przez dotyk lub głosowo,
  • psy asystujące mogą wejść do budynku razem ze swoimi właścicielami,
  • możliwe są ewakuacja lub inne sposoby ratowania osób, także tych ze szczególnymi potrzebami.

Te minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej od 20 września 2019 r. muszą spełniać wszystkie podmioty publiczne. Jeśli nie jest to możliwe ze względów np. technicznych lub prawnych (np. ochrona konserwatorska budynku), musi być zapewniony dostęp alternatywny. Polega np. na zmianie organizacyjnej obsługi klientów – jak przeniesienie jej z piętra na parter.

Z kolei od 30 września 2020 r. w organach administracji rządowej i samorządowej, organach kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądach i trybunałach powinni zostać wyznaczeni koordynatorzy dostępności. To do nich można się zwrócić o pomoc w rozwiązaniu problemu związanego m.in. z brakiem dostępności.

Od 6 września 2021 r. osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich przedstawiciele ustawowi będą mieć możliwość składać wnioski i skargi na brak dostępności.

Powiat Hajnowski rozwija dostępność

W ramach przygotowania standardów i opracowania dobrych praktyk, Powiat Hajnowski w 2022 r. przystąpił do realizacji projektu „Dostępne Podlaskie - szkolenia i doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego”. Przedsięwzięcie było współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, a jego realizacją zajmują się w partnerstwie: firma edukacyjna Open Education Group z siedzibą w Białymstoku oraz Uniwersytet w Białymstoku. Starostwo Powiatowe w Hajnówce było jednym z 56 parterów z Województwa Podlaskiego, do którego były adresowane działania w ramach projektu. Okres realizacji przedsięwzięcia to 01.02.2021 r. – 31.05.2022 r.  W ramach projektu:

  • powołani przez Starostę Hajnowskiego Koordynatorzy Dostępności - Panie Jolanta Prusinowska (Powiatowy Koordynator) i Katarzyna Miszczuk (Koordynator w Starostwie Powiatowym) wzięły udział w cyklu szkoleń nt. dostępności, poznając oblicza niepełnosprawności, rodzaje dostępności oraz zasady i dobre praktyki mające na celu niwelowanie barier (bo wiedza to podstawa!),
  • opracowaliśmy i przyjęliśmy w Urzędzie standardy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami,
  • dysponujemy kompleksowym audytem dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno – informacyjnej Urzędu, co w przyszłości pozwoli nam skutecznie aplikować o fundusze na rozwój dostępności,
  • skorzystaliśmy ze wsparcia finansowego przewidzianego w projekcie i poprawiliśmy dostępność cyfrową i komunikacyjno – informacyjną Urzędu. Efekt poniżej w postaci filmu instruktażowego.

Inicjatywy na rzecz dostępności – dostępność cyfrowa i komunikacyjna

Ale działania zwiększające dostępność powiatowej administracji mają miejsce już teraz. W celu zapewnienia dostępności cyfrowej, Powiat Hajnowski na podstawie umowy z Ministrem Cyfryzacji dołączył do serwisu Portal RP. „Portal RP” zlokalizowany pod adresem gov.pl jest głównym serwisem polskiego rządu – centralną bramą do cyfrowych informacji i usług państwa, tworzonym we współpracy z całą administracją publiczną, a docelowo ma pełnić funkcję katalogu wszystkich usług, informacji i podmiotów administracji publicznej – przy zachowaniu standardów dostępności cyfrowej.  Natomiast mając na względzie dostępność komunikacyjną  w starostwie, osoby głuche mogą skorzystać z pomocy pracownika posługującego się językiem migowym w stopniu elementarnym.  

Dostępność architektoniczna – nowe rozwiązania

W celu zapewnienia dostępności architektonicznej Urzędu, Powiat Hajnowski zakończył realizację projektu „Likwidacja barier w poruszaniu się w budynku Starostwa Powiatowego w Hajnówce”. Na ten cel samorząd pozyskał środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W efekcie w Urzędzie przeprowadzono gruntowny remont łazienki uwzględniający adaptację pomieszczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych (przyznana dotacja obejmuje działania na rzecz likwidacji barier) oraz zakup schodołazu gąsienicowego (to mobilny transporter osób przeznaczony do jazdy po schodach). Tym samym budynek Starostwa Powiatowego stał się bardziej dostępny dla osób niepełnosprawnych. Całkowita wartość projektu zamknęła się w kwocie 70 893,37 zł, dotacja z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych to 9 972, 66 zł.

Łazienka dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością znajduje się także w Centrum Turystyki i Promocji Kraina Żubra.

Dostępny samorząd - granty. Nowy projekt

Na tym nie koniec działań – 97 275,60 zł to wartość przedsięwzięcia grantowego, które pozyskał samorząd powiatu hajnowskiego na rzecz poprawy dostępności usług publicznych. Dotacja została przyznana z projektu „Dostępny samorząd – granty”, realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). W ramach grantu poprawie ulegnie dostępność architektoniczna, cyfrowa oraz informacyjno – komunikacyjna Urzędu oraz wskazanych jednostek.

W ramach otrzymanego grantu zaplanowano:

  • na rzecz poprawy dostępności architektonicznej: wymianę drzwi wejściowych w Starostwie Powiatowym, zakup wózka ewakuacyjnego na potrzeby starostwa oraz wykonanie trzech miejsc parkingowych przy budynku będącym siedzibą Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, Powiatowego Urzędu Pracy (PUP) i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR),
  • na rzecz poprawy dostępności cyfrowej - realizację filmów w PJM, z lektorem i napisami przybliżających katalog wniosków, które można załatwić w starostwie i PCPR
  • na rzecz poprawy dostępności informacyjno – komunikacyjnej -  zakup 3 pętli indukcyjnych (urządzenie służące wzmocnieniu słuchu) na potrzeby Starostwa, Powiatowego Urzędu Pracy i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Hajnówce.

Inne działania

Równolegle Powiat Hajnowski wspiera samorządy i osoby fizyczne w likwidacji barier. Powiat realizuje "Program wyrównywania różnic między regionami III" - tym samym samorządy, zarządcy wielorodzinnych budynków mieszkalnych i organizacje pozarządowe mogą ubiegać się o dofinansowanie wniosków w zakresie poprawy dostępności. W 2021 r. aplikować zdecydowała się gmina i miasto Kleszczele – na zakup 9-osobowego samochodu.

"Program wyrównywania różnic między regionami III" był realizowany także w 2020 r., całkowita wartość środków przekazanych przez PFRON to 99 077 zł. Skorzystali – Powiat Hajnowski (remont łazienki/zakup schodołazu), II Liceum Ogólnokształcące z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego (likwidacja barier architektonicznych) oraz Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK (likwidacja barier transportowych).

Ponadto, dzięki środkom PFRON przyznawanych w ramach alogrytmu oraz programu "Aktywny samorząd", mieszkańcy powiatu z szczególnymi potrzebami mogą starać się o wsparcie finansowe.

 

{"register":{"columns":[]}}