W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zmiana imienia i/lub nazwiska na podstawie przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy

Wniosek o zmianę imienia i/lub nazwiska składa się w wybranym urzędzie stanu cywilnego.

W Gminie Jasło jest to:
Urząd Stanu Cywilnego Gminy Jasło
ul. Słowackiego 4
38-200 Jasło
pok. 202, 204 (drugie piętro)
tel. 13 443 66 51, 13 443 66 4

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę

  • obywatel polski,
  • cudzoziemiec nieposiadający obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli ma w RP miejsce zamieszkania,
  • cudzoziemiec, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy - wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów związanych z zagrożeniem jego prawa do życia, zdrowia, wolności lub bezpieczeństwa osobistego.

Osoby zamieszkałe za granicą wniosek o zmianę imienia i/lub nazwiska mogą złożyć za pośrednictwem konsula RP.

Opłaty

  • opłata skarbowa za decyzję o zmianie imienia i/lub nazwiska - 37 zł

Płatności można dokonać:

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Gminy Jasło,
  • przelewem na konto:
    Gmina Jasło, ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
    nr konta: 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Zmiana imienia i/lub nazwiska następuje w formie decyzji administracyjnej.

Decyzję wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca.
Sprawa załatwiana jest bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, zaś sprawa szczególnie skomplikowana -nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.

Wymagane wnioski i dokumenty

  • wniosek,
  • dokument tożsamości,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego.

Jeżeli zmiana imienia lub nazwiska dotyczy małoletniego dziecka:

  • wniosek przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego),
  • zgoda drugiego rodzica (wyrażona osobiście w USC lub przed konsulem RP albo w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym),
  • w razie braku zgody drugiego rodzica - prawomocne orzeczenie sądu zastępujące zgodę lub prawomocne orzeczenie sądu o pozbawieniu drugiego rodzica władzy rodzicielskiej,
  • w przypadku zmiany imienia i/lub nazwiska dziecka pozostającego w rodzinie zastępczej – prawomocne orzeczenie sądu zezwalające na zmianę,
  • zgoda dziecka, które ukończyło 13 rok życia (wyrażona osobiście w USC lub przed konsulem RP albo w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym),
  • dokument tożsamości wnioskodawcy oraz dokument tożsamości dziecka.

Materiały

Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska
wniosek-zmiana-imienia-nazwiska.pdf 0.08MB
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
informacja-dotyczaca-przetwarzania-danych-osobowych.pdf 0.15MB
{"register":{"columns":[]}}