W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy

Wybrany urząd stanu cywilnego na terenie całego kraju.

Zaświadczenie można uzyskać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju.

W Gminie Jasło jest to:
Urząd Stanu Cywilnego Gminy Jasło
ul. Słowackiego 4
38-200 Jasło
pok. 202, 204 (drugie piętro)
tel. 13 443 66 51, 13 443 66 49

Wniosek można złożyć w następującej formie

  • osobiście w USC,
  • za pomocą platformy ePUAP.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę

  • osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
  • wstępny (rodzic, dziadek, babcia),
  • zstępny (dziecko, wnuk),
  • rodzeństwo,
  • małżonek,
  • przedstawiciel ustawowy,
  • osoba, która wykaże interes prawny,
  • opiekun,
  • sąd, prokurator,
  • organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich
  • ustawowych zadań,
  • organizacja społeczna, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Informacje dodatkowe

Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu może zostać wydany w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania, lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wydruk odpisu w postaci elektronicznej nie ma mocy dokumentu.

Odpis akty stanu cywilnego może być zupełny, skrócony lub skrócony na druku wielojęzycznym (ten ostatni honorowany jest głównie w państwach członkowskich Unii Europejskiej).

Ponadto jeśli odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu  może, po złożeniu stosownego wniosku w usc, otrzymać urzędowe tłumaczenie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Opłaty skarbowe

  • odpis zupełny – 33 zł,
  • odpis skrócony – 22 zł,
  • odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł.

Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu aktu stanu cywilnego określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej:  
Płatności można dokonać:

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu - kasa czynna we wtorek i czwartek w godz. 8:00-12:30  oraz w środę w godz. 8:00-13:00
  • przelewem na konto:

Gmina Jasło, ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
nr konta: 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560 podając w tytule przelewu czego przelew dotyczy (np. odpis skrócony aktu urodzenia Jana Nowaka)

Inne opłaty:

  • tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu - 17 zł.

Płatności można dokonać:

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Gminy Jasło,
  • przelewem na konto:

Gmina Jasło, ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
nr konta: 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia Jana Nowaka).

Termin i sposób załatwienia sprawy

  • wnioskodawcom zgłaszającym się bezpośrednio do USC w Gminie Jasło odpisy aktów urodzeń, małżeństw, zgonów wydaje się niezwłocznie - poza odpisami aktów sporządzonych w innych usc  i nie przeniesionych jeszcze do rejestru stanu cywilnego,
  • odpisy aktów urodzeń, małżeństw i zgonów wymagające zamówienia w innym usc wydaje się w terminie 10 dni roboczych,
  • wnioski wpływające przez platformę ePUAP realizowane są niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu 10 dni roboczych.
  • tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu, do którego ma być ono załączone.

Tryb odwoławczy

Nie występuje.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Wymagane wnioski i dokumenty

  • wniosek,
  • dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku)  przelewu bankowego.

Jeśli dokumenty załączane do wniosku sporządzone zostały  w języku obcym składa się je z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości.
W przypadku ubiegania się o tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu należy złożyć:

  • wniosek,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.

Materiały

Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
wniosek-o-wydanie-odpisu-aktu-stanu-cywilnego.pdf 0.13MB
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
informacja-dotyczaca-przetwarzania-danych-osobowych.pdf 0.15MB
Pełnomocnictwo
pelnomocnictwo.pdf 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}