W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Seniorze nie daj się oszukać! Kolejne oszustwa „na pracownika ZUS”

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Do bydgoskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa „na pracownika ZUS”. Oszuści oferują pomoc w uzyskaniu unijnego świadczenia 500 plus.

Do takiej próby oszustwa doszło w naszym województwie, a dokładnie w Bydgoszczy, na Szwederowie. Do drzwi emerytki zapukała kobieta, która podała się za pracownika ZUS. Zaproponowała pomoc w uzyskaniu unijnego świadczenia 500 plus. Zapowiedziała wizytę lekarza orzecznika ZUS, który miałby ją za chwilę przebadać. Uspokoiła seniorkę, że lekarz orzecznik ZUS był również u jej sąsiadki, w klatce obok. W trakcie wizyty oszuści pytali seniorkę m.in. czy pobiera emeryturę, w jakim terminie, czy jest wypłacana na konto, czy przynosi ją listonosz, czy mieszka sama i jak daleko mieszka od niej rodzina. Emerytka musiała także pokazać swoją dokumentację medyczną. Seniorka o całym zdarzeniu poinformowała policję i sąsiadkę, która skontaktowała się z bydgoskim ZUS-em – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Pracownicy ZUS, lekarze orzecznicy ZUS, nie odwiedzają emerytów i rencistów w ich domach, szczególnie teraz w okresie pandemii, gdy są wstrzymane wszystkie badania domowe przeprowadzane przez lekarzy orzeczników ZUS oraz komisje lekarskie ZUS. Przed pandemią taka wizyta mogła zdarzyć się tylko wtedy, jeśli ktoś starał się o rentę, świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji lub świadczenie rehabilitacyjne, a jego stan zdrowia nie pozwalał na badanie w placówce ZUS. Jednak w takiej sytuacji o terminie badania klient zawsze był wcześniej informowany listownie – wyjaśnia Aleksandra Cichocka, Naczelnik Wydziału Orzecznictwa Lekarskiego i Prewencji.

To nie pierwszy taki przypadek, gdy oszust podawał się za pracownika ZUS, by zdobyć zaufanie starszej osoby.

Dlatego prosimy naszych klientów o zachowanie szczególnej ostrożności. Jeśli mamy wątpliwości, czy faktycznie odwiedza nas pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, warto skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję – apeluje Krystyna Michałek.

Krystyna Michałek
Rzecznik Regionalny ZUS
Województwa Kujawsko-Pomorskiego

{"register":{"columns":[]}}