Informacja za 2019 rok
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Janowiec Wielkopolski za rok 2019.
WSTĘP
Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Janowiec Wielkopolski za rok 2019 została sporządzona w celu realizacji zobowiązań nałożonych na organ wykonawczy gminy przez obowiązujące w Polsce prawo w zakresie gospodarki odpadami.
Podstawę prawną do sporządzenia niniejszej analizy stanowi ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439). Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 oraz art. 9tb w/w ustawy gminy zobowiązane zostały do wykonywania corocznie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na swoim terenie, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, a w szczególności:
1) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania;
2) potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych;
4) liczby mieszkańców;
5) liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;
6) ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
7) ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
Zakres przedmiotowej analizy pokrywa się z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, przekazywanymi do dnia 31 marca każdego roku Marszałkowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Z uwagi na fakt wysłużenia okresu sprawozdawczego w BDO do 31 października 2020 r. za rok 2019 analiza składana jest do 30 listopada 2020 r.
1. Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
Na terenie Gminy Janowiec Wielkopolski nie ma instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego obowiązującymi przepisami podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do instalacji przetwarzania odpadów komunalnych.
Wykonawca świadczący usługę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Janowiec Wielkopolski przekazuje odpady komunalne do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych funkcjonujących w REGIONIE 4 zachodni zgodnie z Planem gospodarki odpadami województwa kujawsko - pomorskiego na lata 2016 - 2022 z perspektywą na lata 2023 – 2028 tj. NOVAGO ŻNIN Sp. z o.o. Wawrzynki 35, 88-400 Żnin.
WAWRZYNKI gmina Żnin |
(RIPOK) - Instalacja do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielenia ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku |
NOVAGO ŻNIN Sp. z o.o. Wawrzynki 35, 88-400 Żnin |
(RIPOK) – Instalacja do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzania z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone w przepisach odrębnych |
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
W roku 2019 na terenie Gminy Janowiec Wielkopolski gmina nie zrealizowała żadnych zadań inwestycyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
3. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
Niniejsza analiza uwzględnia koszty poniesione na rzecz przedsiębiorcy wybranego w drodze postępowania przetargowego na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Termin realizacji zamówienia: 1.01.2019 r. do 31.12.2019 r.
Umowa IN.272.1.11.2018/2019 pn. ,,Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Janowiec Wielkopolski’’ z dnia 7 grudnia 2018 r.
2 114 012,52 zł brutto
Nadwyżki – 0,00zł
4. Liczba mieszkańców;
Stosownie z ewidencja ludności w Urzędzie Miejskim w Janowcu Wielkopolskim, w 2019 r. na terenie miasta zamieszkiwało 3 866 osób, natomiast na terenie wsi zamieszkiwały
5 053 osoby- co daje łącznie 8 919 osób.
5. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;
Na terenie Gminy Janowiec Wielkopolski do końca 2019 roku nie odnotowano konieczności wydania przez Burmistrza Janowca Wielkopolskiego decyzji administracyjnej wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010) tj. właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:
- gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub
- gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej
- przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
6. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
Nazwa i adres instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne |
Kod odebranych odpadów komunalnych 4) |
Rodzaj odebranych odpadów komunalnych 4) |
Masa odebranych odpadów komunalnych 5) [Mg] |
Sposób zagospodarowania 6) odebranych odpadów komunalnych |
NOVAGO Żnin Spółka z o.o. Wawrzynki 35 88-400 Żnin |
20 03 01 |
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne) |
2207,72 |
R12 |
17 01 02 |
Gruz ceglany |
14,86 |
R5 |
|
17 01 07 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia |
53,76 |
R5 |
|
17 01 03 |
Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia |
0,00 |
R5 |
|
20 03 07 |
Odpady wielkogabarytowe |
42,54 |
R12 |
|
REMONDIS Sanitech Poznań Spółka z o.o. |
15 01 02 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
155,16 |
R3 |
REMONDIS Glass Recykling Polska Spółka z o.o. |
15 01 07 |
Opakowania ze szkła |
149,18 |
R5 |
REMONDIS Sanitech Poznań |
20 01 32 |
Leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,36 |
R12 |
15 01 10 |
Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone |
0,69 |
R12 |
|
RECYKLER Organizacja Odzysku S.A |
16 01 03 |
Zużyte opony |
3,84 |
R3 |
Elektrorecykling Sp. z o.o. Sękowo 59 64-300 Nowy Tomyśl
|
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
2,044 |
R12 |
20 01 35* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki (telewizory i monitory) |
8,939 |
R12 |
|
20 01 21 |
Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć |
0,003 |
R12 |
|
20 01 34 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 |
0,0120 |
R12 |
7. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych .
|
Masa odebranych odpadów o kodzie 20 03 01 5) |
Masa odpadów o kodzie 20 03 01 poddanych składowaniu 5) [Mg] |
Masa odpadów przetworzonych w procesie mechanicznego przetwarzania odpadów ( sortowanie) 5) [Mg] |
Odebranych z obszaru gminy |
2 207,72 |
0,0 |
2 207,72 |
Informacja o Masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji |
|||||
Łączna masa selektywnie odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji5) [Mg] |
121,215 |
||||
|
|||||
Nazwa i adres instalacji, |
Kod odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4) |
Rodzaj odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4) |
Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji ⁸) [Mg] |
Sposób zagospodarowania8) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji ⁹) |
|
Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie |
15 01 01 |
Opakowania z papieru i tektury |
21,775 |
R3
|
|
NOVAGO Żnin Spółka z o.o. Wawrzynki 35 88-400 Żnin |
20 02 01 |
Odpady ulegające biodegradacji |
99,44 |
R3 |
8. Podsumowanie
Na podstawie zebranych danych, można stwierdzić, że system działa zgodnie z obwiązującymi przepisami. Gmina podejmuje wszelkie starania w celu osiągnięcia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, szkła, tworzyw sztucznych i metali. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 2167) Gmina w 2019 r. osiągnęła poziom recyklingu 39,48%. Po dokonaniu analizy zaistniałej sytuacji podjęto odpowiednie ustalenia z firmą w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi, której działania winny zagwarantować osiągnięcie odpowiedniego poziomu recyklingu. Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia, poddanych odzyskowi innymi metodami odpadów budowlano rozbiórkowych (bez niebezpiecznych) w 2019 r. ukształtował się na poziomie 100 %, natomiast poziom ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji przekazanych do składowania wyniósł 22,23 %.
Celem na rok 2020 jest uświadomienie mieszkańców Gminy Janowiec Wielkopolski o możliwości ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych a także segregowania odpadów celem osiągnięcia poziomów recyklingu.
- Pierwsza publikacja:
- 22.12.2020 13:57 Michał Szczepanek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Magdalena Skrzypczak
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Informacja za 2019 rok | 4.0 | 22.12.2020 14:10 Michał Szczepanek |
Informacja za 2019 rok | 3.0 | 22.12.2020 14:04 Michał Szczepanek |
Informacja za 2019 rok | 2.0 | 22.12.2020 13:58 Michał Szczepanek |
Informacja za 2019 rok | 1.0 | 22.12.2020 13:57 Michał Szczepanek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP