W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Wydanie dowodu osobistego

Miejsce

Urząd Gminy Buczkowice, pokój nr 12

Prowadzący sprawę

Małgorzata Duraj, Inspektor

Telefon: 33 499 00 66 wew. 16

Opłata

Brak opłat

O dowodzie

Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.

 

Warstwa graficzna i elektroniczna dowodu

Warstwa graficzna zawiera dane dotyczące osoby i dane dotyczące dowodu osobistego.
Warstwa elektroniczna zawiera dane dotyczące osoby i dane dotyczące dowodu osobistego wraz z danymi je uwierzytelniającymi:

  • certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia,
  • certyfikat podpisu osobistego,
  • certyfikat potwierdzenia obecności,
  • przestrzeń umożliwiającą zamieszczenia kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego,
  • dane biometryczne.

Użycie w/w certyfikatów jest możliwe po ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego własnych kodów. Dokonuje się tego w urzędzie.

  • dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia - kod PIN 1 (4 cyfry),
  • dla certyfikatu podpisu osobistego - kod PIN 2 (6 cyfr).

Zmianę kodów PIN 1 i PIN 2 można dokonać za pomocą dotychczasowych kodów lub kodu odblokowującego - kodu PUK

Prawo do posiadania dowodu osobistego

Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.

Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument m.in. w razie:

  • zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym (nie dotyczy w przypadku zmiany nazwy organu, który wydał dowód osobisty lub zmiany nazwy miejsca urodzenia),
  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym ustalenie tożsamości osoby (należy wystąpić o wymianę niezwłocznie),
  • upływu  terminu ważności dowodu osobistego (należy wystąpić o wymianę nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego).

W przypadku niewymienienia dowodu osobistego z powodu zmiany danych, dowód osobisty ulegnie unieważnieniu po 120 dniach od daty zmiany w rejestrze PESEL danych zamieszczonych w dowodzie.


Dowody osobiste wydane przed dniem 7 listopada 2021 r. zachowują ważność. Adres zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie potwierdza adresu zameldowania. Zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza dowodu osobistego wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie stanowi podstawy do jego wymiany.

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa:

  • osobiście wnioskodawca,
  • w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator,
  • osoba małoletnia, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni może złożyć wniosek osobiście.

Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku (obowiązek ten nie dotyczy dzieci, które nie ukończyły 5. roku życia).

W czasie wizyty w siedzibie organu gminy, wnioskodawca podaje dane osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, które urzędnik weryfikuje, a następnie przygotowuje wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie elektronicznej (wnioskodawca nie wypełnia we własnym zakresie żadnego wniosku - wniosek przygotowuje dla wnioskodawcy urzędnik).

Wniosek jest opatrywany przez wnioskodawcę podpisem składanym za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

Wniosek zawiera również odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia, albo adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu.

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się także odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Wymóg pobrania odcisków palców nie dotyczy:

  • osób, które nie ukończyły 12. roku życia,
  • osób, od których chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców,
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Załączniki do wniosku

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć:

  • fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego (wymogi dla fotografii opisane poniżej),
  • ważny dowód osobisty lub ważny paszport osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego (o ile osoba ta posiada taki dokument), a osoba, która nabyła obywatelstwo polskie przedstawia dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość. 

W przypadku składania wniosku o wydanie dowodu osobistego dla małoletniego dziecka lub osoby ubezwłasnowolnionej, rodzic, opiekun lub kurator jest zobowiązany przedstawić także swój dokument potwierdzający tożsamość - dokument potwierdzający sprawowanie funkcji opiekuna lub kuratora (w przypadku gdy wniosek składa opiekun lub kurator).

Wymogi dla fotografii załączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35×45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.

Fotografię wykonuje się na papierze fotograficznym i nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice (wymóg ten nie dotyczy: osób, które nie ukończyły 5. roku życia oraz osób, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osób, których stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tego wymogu).

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16-tego roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Potwierdzenie tożsamości przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego

Organ gminy potwierdza tożsamość i obywatelstwo osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego tej osoby, a w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie - na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, albo danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych, jeżeli osoba ta nie posiada tych dokumentów. Organ gminy może potwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię, jeżeli osoba ta nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego. Organ gminy, w celu potwierdzenia tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, może dodatkowo żądać podania:

  • nazwiska rodowego i poprzednio noszonego nazwiska, jeżeli były zmieniane;
  • nazwisk, w tym rodowych, i imion rodziców;
  • dat i miejsc urodzenia rodziców.

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej

Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej,  logując się na konto serwisu mObywatel.gov.pl , podpisując wniosek profilem zaufanym, e-dowodem lub certyfikatem kwalifikowanym.

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator (osoba małoletnia, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni może złożyć wniosek osobiście).

W przypadku, gdy wniosek o wydanie dowodu osobistego, złożony za pomocą usługi elektronicznej, dotyczy osoby, która ukończyła 12 rok życia, osoba ta ma obowiązek stawienia się osobiście w siedzibie organu gminy, do którego złożono wniosek, celem złożenia odcisków palców oraz złożenia odwzorowania podpisu własnoręcznego. Jeżeli wniosek dotyczy małoletniego dziecka, które ukończyło 12 rok życia lub osoby ubezwłasnowolnionej wraz z tą osobą osobiście musi stawić się w siedzibie organu gminy także rodzic, opiekun lub kurator celem opatrzenia wniosku podpisem złożonym za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego. Termin na osobiste stawienie się wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku. Po upływie ww. terminu złożony wniosek pozostanie bez rozpoznania.

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość), która to fotografia spełnia następujące wymogi:

Fotografia kolorowa, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.

Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice (wymóg ten nie dotyczy: osób, które nie ukończyły 5 roku życia oraz osób, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osób, których stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tego wymogu).

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Sytuacje wyjątkowe związane z brakiem możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego

O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku . W opisanej sytuacji organem właściwym do przyjęcia wniosku jest organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba albo organ miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywa osoba ( ,,stacja mobilna” zostanie skierowana do miejsca pobytu wnioskodawcy) . W opisanej sytuacji odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Odbiór dowodu osobistego przez pełnomocnika może nastąpić także w przypadku gdy osoba złożyła wniosek w siedzibie organu gminy lecz nie może dokonać osobiście odbioru dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.

Termin i ważność otrzymania dowodu osobistego

Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym zostanie powiadomiony wnioskodawca.

Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.


Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia jest ważny  10 lat od daty jego wydania.

Odbiór dowodu

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek o wydanie dowodu osobistego. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność wymaga obecności tej osoby. Wymóg ten nie dotyczy:

  • osób, które nie ukończyły 5. roku życia,
  • osób, które ukończyły 5. roku życia a nie ukończyły 12. roku życia jeżeli były one obecne przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o ile nie została zgłoszona jego utrata.

Możliwość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie internetowej obywatel.gov.pl wpisując numer wniosku o wydanie dowodu osobistego, który znajduje się na potwierdzeniu złożenia wniosku jaki otrzymuje wnioskodawca.

Odmowa wydania dowodu osobistego

Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona do wniosku przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ustawy o dowodach osobistych, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych. Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Wójta Gminy Buczkowice  w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Więcej informacji na temat dowodu osobistego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/e-dowod
 

Materiały

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
klauzula​_rodo​_dowody​_osobiste.pdf 0.39MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.02.2021 11:26 Jakub Kwaśny
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Duraj
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydanie dowodu osobistego 5.0 06.03.2025 11:56 Natalia Górna-Gawron
Wydanie dowodu osobistego 4.0 07.11.2021 18:17 Jakub Kwaśny
Wydanie dowodu osobistego 3.0 30.04.2021 09:00 Jakub Kwaśny
Wydanie dowodu osobistego 2.0 08.02.2021 12:15 Jakub Kwaśny
Wydanie dowodu osobistego 1.0 03.02.2021 11:26 Jakub Kwaśny

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP