WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO w Szkole Podstawowej w Pieczyskach na rok szkolny 2021/2022
Przyjęty do realizacji na Posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 30 września 2021r, uchwałą nr 12/342-2021/22.
Podstawa prawna
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r.
w sprawie doradztwa zawodowego;
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”;
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz.1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 228, poz.2258 oraz z 2004 r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845) - dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego;
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U.z 2001r.
Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416) nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu";
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Ocena zapotrzebowania na WSDZ
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele oraz instytucje wspomagające proces doradczy. Uczeń przygotowany do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który zna swoje zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny i ma plany na przyszłość.
§ 1 Założenia i cele WSDZ
1. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
1) wybór zawodu jest procesem będącym sekwencją decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia;
2) na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy;
3) na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, zdolności), zainteresowania, umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości, czynniki emocjonalne, zdrowotne, a także wpływ otoczenia i aktywność własna;
4) działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły i zgodne z treściami programowymi doradztwa zawodowego realizowanego w poszczególnych klasach.
5) WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami;
6) WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.
§ 2. Cele programu WSDZ
ADRESACI:
Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są:
• uczniowie,
• rodzice,
• nauczyciele,
CELE GLÓWNE WSDZ:
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest :
• wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy
• rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji
• stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest :
• poznawanie własnych zasobów
• zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy
• kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji
• stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji .
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest:
• przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów
• informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
CELE SZCZEGÓŁOWE (w zależności jaki jest cel ogólny):
1. Uczeń:
• Poznaje siebie.
• Nazywa swoje umiejętności, zainteresowania, talenty, mocne strony.
• Planuje, zarządza swoim czasem i stawia cele.
• Posiada informacje o zawodach, zawodach przyszłości i czym jest rynek pracy.
• Rozwija świadomość zawodową
• Kształtuje umiejętności sprawnego komunikowania się, współpracy w grupie i autoprezentacji
• Poznaje dalsze ścieżki kształcenia
• Zna przeciwwskazania zdrowotne do wyboru szkoły
2. Nauczyciele:
• Potrafią zauważać potrzeby i zasoby uczniów.
• Wspierają rodziców i uczniów w procesie wyboru przez dziecko przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
• Realizują tematy zawodoznawcze metodami aktywnymi
• Znają ofertę szkół ponadpodstawowych i zasady rekrutacji
• Rozwijają i wspierają talenty i zainteresowania uczniów.
• Włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole
3. Rodzice:
• Znają ofertę edukacyjną szkolnictwa ponadpodstawowego.
• Wspierają dzieci w wyborze przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej
• Posiadają informację o możliwościach i zagrożeniach dziecka.
• Są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”
• Wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych
• Angażują się w pracę doradczą szkoły np. prezentują swoje zawody czy zakłady pracy (tylko w razie możliwości, znaczne ograniczenie w związku z pandemią).
§ 3 Funkcjonowanie WSDZ w Szkole Podstawowej w Pieczyskach
1.Za realizację WSDZ odpowiada dyrektor szkoły, doradca zawodowy, pedagog, bibliotekarz, pielęgniarka szkolna, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy i inne osoby wspomagające działania doradcze. Wspólne planowanie działań systemowych przez specjalistów i nauczycieli pozwoli podzielić się poszczególnymi zadaniami adekwatnie do posiadanej przez nich wiedzy, doświadczeń, kompetencji w obszarze wychowania, przedsiębiorczości, doradztwa i orientacji zawodowej. Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego, zgodnie harmonogramem działań WSDZ.
2. Formy i metody pracy doradczej.
2) Formy adresowane do uczniów;
a) Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
b) Warsztaty grupowe - pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności
i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej,
c) Zajęcia grupowe - nakierowane na rozwój umiejętności społecznych i interpersonalnych: komunikacji, współpracy, przezwyciężania stresu,
d) Koła zainteresowań,
e) Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań, filmy zawodoznawcze,
f) Realizowanie treści zawodoznawczych na lekcjach poszczególnych przedmiotów
g) Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
h) Wyjścia i wycieczki szkolne do zakładów pracy,
i) Tablica z informacjami na temat rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych
j) Udział dniach otwartych w szkołach ponadgimnazjalnych,
k) Udział w konkursach z zakresu doradztwa zawodowego,
l) Działanie Szkolnego Klubu Ośmiu, samorządu szkolnego.
3) Formy adresowane do rodziców uczniów;
a) Indywidualne konsultacje i porady udzielane przez nauczycieli/specjalistów na terenie szkoły,
b) Kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na konsultacje z doradcą zawodowym,
c) Zachęcanie i włączanie rodziców w proces doradczy szkoły np. poprzez przedstawianie wykonywanych przez siebie zawodów (znacznie ograniczone spowodowane pandemią)
d) Udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych (jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli)
e) Udostępnianie informacji edukacyjnych (prezentacja założeń pracy edukacyjnej na terenie szkoły na rzecz uczniów, informacji na temat zasad i terminów rekrutacji)
i zawodowych (o zawodach przyszłości).
3. Metody w poradnictwie grupowym.
a) aktywizujące problemowe - burza mózgów, dyskusja,
b) metoda dramy - inscenizacje i odgrywanie ról,
c) metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy),
d) metody audiowizualne - filmy edukacyjne, zasoby Internetu, programy multimedialne, prezentacje multimedialne,
e) treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki,
f) techniki plastyczne, wzmacniające myślenie krytyczne, gry i zabawy.
§ 4 Realizacja i zakres działań z obszaru doradztwa zawodowego.
1. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–VI szkół podstawowych obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
2. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponad-podstawowych mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
3. Doradztwo zawodowe obejmuje spójne działania szkoły w zakresie pracy i grupowej
z uczniami przy wsparciu i poradnictwie nauczycieli oraz zaangażowaniu rodziców. Działania mają charakter zaplanowany, systematyczny. Jest to zobowiązanie i wysiłek całej społeczności szkolnej, w której poszczególne grupy podejmują określone działania. Zakres zadań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, wykładanych treści oraz podstawy programowej w szkole podstawowej.
a. Doradca zawodowy prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego w wymiarze 10 godzin w ciągu roku szkolnego w klasach 7 i 8
b. Doradca zawodowy bierze udział w planowaniu działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, aktualizuje informacje związane z doradztwem zawodowym, dokonuje bieżącego monitorowania realizacji WSDZ, przeprowadza ankietę ewaluacyjną i sporządza sprawozdanie z realizacji WSDZ;
c. Pedagog diagnozuje potrzeby oraz możliwości uczniów, udziela indywidualnych porad
i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzi zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji, kierują uczniów do specjalistycznych placówek.
d. Wychowawcy na lekcjach wychowawczych wprowadzają podstawy treningu interpersonalnego, kierują uczniów potrzebujących pomocy do doradcy zawodowego na konsultacje, prowadzą zajęcia na temat poznawania siebie i o tematyce zawodowej, uczą sposobów organizacji pracy własnej, wyznaczania celów.
e. Na każdym przedmiocie nauczyciele realizują podstawę programową z doradztwa zawodowego.
f. Nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.
§ 5 OSOBY ODPOWIEDZIALNE
1. Dyrektor szkoły – dopuszcza program do użytku po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
2. Doradca zawodowy – czuwa nad sprawnym przebiegiem realizacji programu nauczania; (zał. nr 1, 2)
3. Pedagog – wspierają wychowawców w realizacji programu nauczania, udzielają wsparcia indywidualnego w sytuacjach tego wymagających, prowadzą zajęcia grupowe z uczniami;
4.Wychowawcy – wspierają uczniów w poszerzaniu wiedzy na temat oferty edukacyjnej oraz rozwijają zainteresowania i talenty uczniów pomocne przy wyborze kierunku drogi zawodowej;
5.Nauczyciel bibliotekarz – gromadzi aktualne publikacje związane z ofertą edukacyjną;
6. Pozostali nauczyciele – dbają o poszerzanie wiedzy dotyczącej zawodów oraz predyspozycji uczniów zgodnie z uczonym przedmiotem i treściami programowymi.
7. Higienista szkolna – pogadanki na przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania określonych zawodów.
§ 6 METODY I FORMY REALIZCJI
· Praca grupowa
· Konsultacje indywidualne
· Wykłady
· Dyskusje
· Burza mózgów
· Warsztaty
· Pogadanki
· Prelekcje
· Prezentacje multimedialne
· Filmy
· Testy
· Ankiety
· Kwestionariusze
· Gry
· Konkursy
· Lekcje wychowawcze, biblioteczne
· Gazetka – tablica
· Wycieczki zawodoznawcze i tematyczne
· Kółka zainteresowań
§ 7 WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM I INSTYTUCJAMI (przykłady)
· ORE
· CKP/CKU
· OHP
· CWRKDiZ
· Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
· Szkoły ponadpodstawowe
· Szkoły – dni otwarte
· Przedsiębiorcy
§ 8 ZASOBY
· programy komputerowe
· rzutnik
· tablica interaktywna
· materiały drukowane
· informacje o zawodach
· informatory
· publikacje
· narzędzia diagnostyczne
· komputery – adresy internetowe (praca, uczelnie, szkoły zawodowe)
· wychowawcy
· nauczyciele przedmiotowi
§ 9 Treści programowe
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-VI
A. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III
l. POZNANIE SIEBIE
Uczeń:
l. l Opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
l .2 Prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
l .3 Podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
l .4 Podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
l .5 Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY
Uczeń:
2. l Odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 Podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 Opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 Omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 Opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Uczeń:
3.1 Uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 Wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3 Wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH
Uczeń:
4.1 Opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 Planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 Próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
B. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI
l. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW
Uczeń:
l. l Określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 Wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 Prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY
Uczeń:
2.1 Wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 Opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 Wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Uczeń:
3.1 Wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2 Wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 Samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH
Uczeń:
4. l Opowiada o swoich planach edukacyjna-zawodowych;
4.2 Planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 Próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII
l. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW
Uczeń:
l. l Określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2 Rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 Dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 Rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5 Rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 Określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
l.7 Określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY
Uczeń:
2.1 Wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 Porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 Wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4 Uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 Analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 Wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 Dokonuje autoprezentacji.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Uczeń:
3.1 Analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 Analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3 Charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
3.4 Określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH
Uczeń:
4.1 Dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2 Określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 Identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej
i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4 Planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów
§ 10 Efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w szkole
A. Przewidywane rezultaty w odniesieniu do Rady Pedagogicznej.
1. Wprowadzenie treści doradztwa zawodowego do planów wychowawczych klas, oraz planów pracy.
2. Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju zawodowego uczniów.
3. Zastosowanie metod, technik i form prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego podczas zajęć z uczniami.
4. Realizacja treści zawodoznawczych podczas lekcji, zebrań oraz spotkań indywidualnych z rodzicami.
B. Przewidywane rezultaty w odniesieniu do uczniów.
1) Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji wyboru zawodu.
2) Umiejętność dokonywania samooceny, wskazywania swoich predyspozycji, mocnych i słabych stron, decydujących o trafności wyboru zawodu i dalszej drogi edukacyjnej.
3) Znajomość świata pracy, grup zawodów, kwalifikacji.
4) Umiejętność samodzielnego zaplanowania ścieżki edykacyjno - zawodowej.
C. Przewidywane rezultaty w odniesieniu do rodziców.
1. Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji wyboru ścieżki edukacyjno – zawodowej przez dziecko.
2. Zrozumienie potrzeby uwzględnienia zainteresowań, uzdolnień, cech charakteru, temperamentu, stanu zdrowia, możliwości psychofizycznych, rynku pracy jako czynników decydujących przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej dziecka. Umiejętność wskazania tych cech u własnego dziecka.
3. Znajomość źródeł informacji i wsparcia w procesie wyboru drogi zawodowej dziecka.
4. Znajomość trendów w zatrudnieniu na lokalnym rynku pracy oraz oferty szkolnictwa ponadpodstawowego na terenie miasta.
5. Umiejętność udzielenia pomocy swojemu dziecku w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych.
§ 11 Ewaluacja
Ewaluacja WSDZ jest stałym elementem wdrażania działań doradczych w szkole, aby propozycje warsztatów były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów i ich rodziców. Na podstawie ankiety ewaluacyjnej oraz wywiadów doradca zawodowy sporządzi sprawozdanie i przedstawi Dyrektorowi szkoły (Radzie Pedagogicznej) do zatwierdzenia pod koniec roku szkolnego.
Załączniki:
1. Program Doradztwa Zawodowego w klasach 7 i 8
2. Plan pracy doradcy zawodowego
3. Ankiety ewaluacyjne.
Załącznik nr 1
Program doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Pieczyskach.
1. Podstawa prawna
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59),
3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 60),
4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 31 marca 2017r., (Dz.U. 2017, poz. 03);
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2018, poz. 1601).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018, poz. 1675)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
2. Treści nauczania programu.
Niniejszy program jest przeznaczony do nauczania doradztwa zawodowego
w klasach VII i VIII Szkoły Podstawowej w Pieczyskach. Zawarte w programie treści są zgodne z wytycznymi zawartymi w ustawie Prawo oświatowe oraz ustawie Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego. Treści te zostały podzielone na zagadnienia, których realizacja odbywa się w dwuletnim cyklu nauczania, przy założeniu, że w klasie VII i VII uczniowie mają 10 godzin zajęć doradztwa zawodowego w ciągu całego roku szkolnego.
2.1 . Ramowy podział treści nauczania w klasach VII i VII.
Klasa VII
1. Poznanie własnych zasobów
2. Świat zawodów i rynek pracy.
Klasa VIII
1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
2. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych.
2.2. Środki i pomoce dydaktyczne niezbędne w realizacji treści programu.
• plansze,
• plany,
• schematy,
• wykresy,
• ilustracje,
• materiały biurowe
• tablica, flipchart
• ankiety, kwestionariusze, karty pracy
• filmy, nagrania
• sprzęt multimedialny
• dostęp do Internetu
• gry - w tym interaktywne
• informatory, katalogi, broszury, ulotki
• teksty źródłowe
• bazy i analizy, statystyki
• akty prawne
• sprzęt techniczny umożliwiający odtwarzanie materiałów zawartych na nośnikach elektronicznych.
3. Cele.
3.1. Cele ogólne.
Celem doradztwa edukacyjno – zawodowego w klasie 7 i 8 szkoły podstawowej jest wspieranie uczniów w procesie przygotowanie ich do samodzielnego świadomego wyboru kolejnego etapu kształcenia
i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień
i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji
i rynku pracy.
Program zawiera cele ogólne takie jak:
• poznanie samego siebie
• uzmysłowienie uczniom konieczności świadomego i rozważnego wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu
• przygotowanie ucznia do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu
• analizę informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy
• poszerzenie własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
• kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy
• rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie
• wskazanie źródeł informacji o doradztwie zawodowym
3.2. Cele szczegółowe.
· Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
· Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
· Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji
i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach
i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
· Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
4. Treści nauczania programu
4.1. Klasa VII
1. Mocne i słabe strony
2. Zdolności i umiejętności
3. Zainteresowania
4. Kreatywność
5. Predyspozycje zawodowe i osobowość zawodowa
6. Droga do sukcesu – planowanie kariery.
7. Zawody w moim najbliższym otoczeniu
8. Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej
9. Świat zawodów
10. Kompetencje na rynku pracy
4.2.Klasa VIII
1. System edukacji w Polsce
2. Cele edukacyjne i zawodowe
3. Współczesny rynek pracy
4. Ja na obecnym rynku pracy
5. Praca jako wartość
6. Zawody przyszłości
7. Dokumenty aplikacyjne
8. Autoprezentacja
9. Co warto wiedzieć o szkołach zawodowych
10. Alternatywne drogi dojścia do zawodu
5. Metody i formy pracy doradczej.
• analiza przypadku,
• ankieta,
• autoprezentacja,
• check-lista,
• ćwiczenia grupowe,
• debata „za i przeciw",
• dyskusja problemowa,
• kolaż,
• lekcja odwrócona,
• ocena pracy grupowej,
• plakat,
• rozwiązywanie problemów,
• skojarzenia,
• wirujące plakaty
• praca grupach, parach, indywidualna
• pogadanka
• wykład
• warsztaty
• ćwiczenia
• testy, kwestionariusze
• burza mózgów
• rozwiązywanie problemów
• symulacje
• drama
• projekt
• portfolio
• metody multimedialne
• gry diagnostyczno-symulacyjne
• praca z materiałami źródłowymi
• udział w dniach otwartych szkół
• wizyty w zakładach pracy
• spotkania przedstawicielami zawodów, instytucji, szkół
• przedsięwzięcia typu: targi edukacyjne, targi pracy, dni kariery, dni przedsiębiorczości
6. Współpraca.
6.1. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna.
• pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, udzielana w formie: warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno-szkoleniowej,
• indywidualne spotkania z uczniami, indywidualne testy predyspozycji zawodowych.
6.2. Powiatowy Urząd Pracy
• opracowanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywania ocen dotyczących rynku pracy,
• wizyta w PUP, spotkanie z doradcą zawodowym, analiza rynku pracy, zestawienie zawodów osób bezrobotnych, aktualne oferty pracy.
6.3. Ochotnicze Hufce Pracy
• przedstawienie systemu kształcenia i oferty,
• możliwości zdobycia kwalifikacji zawodowych.
6.4. Szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I i II stopnia)
• przedstawienie oferty (spotkania z przedstawicielami szkół)
• wizyty w szkołach
• udział w dniach otwartych
6.5. Młodzieżowe Centrum Kariery
• przekazanie informacji na temat możliwości kształcenia oraz poszukiwanych zawodów na lokalnym i europejskim rynku pracy,
• poradnictwa zawodowego w ramach zajęć indywidualnych i grupowych
• badania testami psychologicznymi.
7. Efekty realizacji programu.
7.1. W zakresie wiedzy uczeń:
• zna pojęcia związane z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych,
• zna swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe,
• rozumie zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu,
• zna umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach
zawodowych i społecznych,
• zna możliwości zatrudnienia na rynku pracy uwzględniając zapotrzebowanie na określone zawody,
• wie gdzie szukać informacji o rynku pracy,
• zna specyfikę różnych zawodów i rynku pracy.
7.2. W zakresie umiejętności uczeń:
• umie określać i rozwijać swoje zainteresowania,
• samodzielnie formułuje własne cele oraz drogi ich realizacji,
• wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa edukacyjno
zawodowego aby trafnie określić swoje predyspozycje, zdolności,
umiejętności,
• samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju
edukacyjno - zawodowego,
• rozpoznaje swoje mocne i słabe strony,
• radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, w tym związanych z dokonywaniem wyborów,
• twórczo znajduje różnorodne rozwiązania problemów.
7.3.W zakresie kompetencji społecznych uczeń:
• skutecznie współpracuje z kolegami w zespole,
• przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań, sposobu postępowania innych ludzi,
• efektywnie komunikuje się,
• aktywnie pełni role społeczne,
• rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
8. Ewaluacja
Właściwa i skuteczna realizacja celów zawartych w niniejszym programie zależy od stałej kontroli sposobu nauczania i zastosowanych w procesie kształcenia metod.
W tym celu nauczyciel powinien zbierać informacje, które pozwolą stwierdzić, czy właściwie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, czy też jego praca wymaga modyfikacji.
Załącznik nr 2
PLAN PRACY SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PIECZYSKACH NA ROK SZKOLNY 2021/22
Działania |
Termin realizacji |
Opracowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego na rok szkolny 2021/22 |
Wrzesień 2021 |
Opracowanie Programu Doradztwa Zawodowego na rok szkolny 2021/22 |
Wrzesień 2021 |
Gromadzenie materiałów dotyczących informacji zawodowej (prasa, informatory, ulotki, filmy). |
Cały rok |
Organizacja spotkania rodziców z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych |
II półrocze |
Organizacja spotkania uczniów z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych |
II półrocze |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wieruszowie – w razie potrzeby zorganizowanie indywidualnych spotkań w celu diagnozy zainteresowań i predyspozycji uczniów klasy VIII |
Styczeń 2022 |
Wspieranie wychowawców, nauczycieli w udzielaniu pomocy doradczej |
Cały rok |
Ewaluacja WSDZ |
Czerwiec 2022 |
Załącznik nr 3
ANKIETA NR 1
Drogi Uczniu!
Masz przed sobą anonimową ankietę, w której możesz się wypowiedzieć na temat zajęć doradztwa zawodowego. Twoje wypowiedzi pomogą mi w planowaniu dalszej pracy, a Tobie pozwolą poznać twoje mocne i słabe strony związane z uczestnictwem w lekcjach.
Przeczytaj uważnie poniższe stwierdzenia i zaznacz „TAK” albo „NIE”.
1. |
Lubię zajęcia doradztwa zawodowego. |
TAK |
NIE |
2. |
Zajęcia doradztwa zawodowego są dla mnie ciekawe. |
TAK |
NIE |
3. |
Wszystkie zadania wykonuję zgodnie z poleceniami doradcy zawodowego |
TAK |
NIE |
4. |
Zajęcia doradztwa zawodowego są dla mnie nudne. |
TAK |
NIE |
9. |
Poznając zagadnienia związanych z doradztwem zawodowy, mam świadomość, że są to bardzo potrzebne informacje. |
TAK |
NIE |
10. |
Tempo prowadzenia zajęć jest dla mnie odpowiednie. |
TAK |
NIE |
11. |
Zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy i atrakcyjny |
TAK |
NIE |
12. |
Odczuwam satysfakcję, gdy aktywnie uczestniczę w lekcji. |
TAK |
NIE |
Dziękuję za udział w ankiecie!
ANKIETA NR 2
KLASA ..................... DATA .....................
Drogi Uczniu!
Proszę cię o uwagi dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia przeze mnie zajęć.
Przy każdym punkcie zakreśl wybraną odpowiedź lub wpisz własną.
1. Zajęcia były:
* nudne * średnio interesujące * interesujące * bardzo interesujące
2. Na tych zajęciach najbardziej podobało mi się ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. W nauczycielu prowadzącym zajęcia:
najbardziej podoba mi się .............................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................
najbardziej nie podoba mi się ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Na moją chęć aktywnego uczestniczenia w zajęciach wpływa dodatnio:
luźna / poważna atmosfera
traktowanie mnie poważnie / niepoważnie
zachęcanie mnie do słuchania / do działania
inne czynniki (jakie?)............................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................
5. Ta zajęcia dały mi dużo nowej wiedzy/umiejętności (jakiej?, jakich?) ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Te zajęcia pozwoliły mi pozwoliły mi przyswoić sobie następujące umiejętności:
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dziękuję za udział w ankiecie!