W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Realizacja programu „ Przedszkole dostępne dla wszystkich”

IBE_Ulotka_warsztaty dla rodzicow

 

 

Realizacja programu „ Przedszkole dostępne dla wszystkich”

w Pieczyskach

 

Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Pieczyskch w roku szkolnym 2024/2025 przystąpiła do udziału w projekcie edukacyjnym  „Przedszkole dostępne dla wszystkich” realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli). Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.

We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz organizacjami pozarządowymi zostaną opracowane oraz przeprowadzone szkolenia, które wpiszą się w obecne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele specjaliści. Treści szkoleń pomogą znaleźć nauczycielom odpowiedzi na pytania:

  • jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
  • jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
  • jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
  • jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
  • jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego;
  • jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
  • w jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne w procesie oceny funkcjonalnej?
  • w jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?

Uczestnicy projektu będą wdrażali w praktyce nabywane umiejętności i wiedzę oraz dokumentowali przeprowadzone interwencje, czyli oddziaływania edukacyjno-specjalistyczne wobec uczniów i rodziców oraz zespołu innych nauczycieli danej placówki. W celu wzmocnienia tych oddziaływań szkolenie nauczycieli specjalistów będzie prowadzone w nowoczesnej formie obejmującej e-learning, konsultacje, doradztwo i superwizje bieżącej pracy z uczniami, co będzie sprzyjało poszerzeniu kompetencji i wdrożeniu do praktyki strategii oddziaływania zapewniających dostępność edukacji dla wszystkich uczniów.

Do projektu zakwalifikowało się 437 szkół i 71 przedszkoli publicznych/niepublicznych, ogólnodostępnych, integracyjnych – łącznie 508 placówek oraz 1315 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki udziałowi w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia (DDU). Projekt będzie miał również komponent badawczy i ewaluacyjny, a wyniki otrzymane w rezultacie tych działań mają służyć wytworzeniu praktyk sprawdzonych empirycznie (evidence – based) wzmacniając w ten sposób system dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich. Na zakończenie projektu zostanie opracowany katalog dobrych praktyk, który zostanie opublikowany i udostępniony wszystkim nauczycielom-specjalistom.

Zdjęcia (6)