W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Program wychowawczo-profilaktyczny

Program wychowawczo-profilaktyczny

Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Pieczyskach

na rok szkolny 2023/2024

1. Wstęp

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny opracowano na podstawie diagnoz wewnętrznych, szczególnie ankiety dotyczącej czynników ryzyka i czynników chroniących,  ankiet dla uczniów, rodziców oraz w oparciu o obserwacje, wywiady
i analizę, wyników ewaluacji, wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora, wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, obserwacji oraz priorytetów MEN na rok szkolny 2023/2024.

Wyniki przeprowadzonej diagnozy potrzeb wskazują na:

- potrzebę profilaktyki ze szczególnym wskazaniem na radzenie sobie z emocjami

- wdrożenie treści i zagadnień poruszających istotne problemy społeczne: zdrowotne, prawne, finansowe, klimatyczne i ochrony środowiska

- dbałość o zdrowie psychiczne i sferę emocjonalna uczniów, w tym podejmowanie działań uwzględniających zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów

Pod koniec roku szkolnego przeprowadzono ankietę ewaluacyjną dotyczącą czynników wsparcia i czynników ryzyka, której wyniki wskazują, że program realizacja programu jest właściwa przedsięwzięcia wynikające z programu podobają się uczniom.

Z przeprowadzonych ankiet wynika, że uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, wszyscy wiedzą do kogo zgłosić się w razie problemów. Bardzo pozytywnie zaskakują wyniki ankiety związane z używaniem różnego rodzaju używek. Uczniowie nie eksperymentują z papierosami, alkoholem ani narkotykami. Znaczna większość uważa, że w szkole nie ma przemocy, zdarzają się sporadyczne przypadki gdzie widzą, że ktoś jest np. przezywany. Uczniowie odpowiadali, że pomagają sobie wzajemnie i tym samym nie jest im obojętne jeśli koledze czy koleżance dzieje się coś złego. Znaczna większość deklaruje, że zgłasza to nauczycielowi. Połowa ankietowanych uczniów bardzo lubi swoją szkołę a druga część deklaruje, że raczej ją lubi. Nie ma uczniów, którzy czują się w szkole źle. Prawie wszyscy uczniowie deklarują, że otrzymują wsparcie w domu. Uczniowie odpowiadali, że podobały im się zajęcia profilaktyczne przez pedagogów, psychologa i specjalistów zapraszanych do szkoły.

Podstawy prawne Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki 

·     Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art.72.

·     Konwencja o prawach Dziecka – art.3, art.19, art.33.

·     Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

-      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356)

·     Rozporządzenie MEN z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

·     Rozporządzenie MEN z dnia 31.01.2003 roku w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).

·     Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 209 z póź. zmianami).

·     Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz.1485).

·     Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (z póź. zmianami).

·     Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (z póź. zmianami).

·     Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (z póź. zmianami).

. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 luty 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

. Statut Szkoły Podstawowej w Pieczyskach

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

·     Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie. Dz.U.UE.C.2018.189.1

·     ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI  z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli

·    ROZPORZĄDZEN IE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI  z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych

·  ROZPORZĄDZEN IE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach

Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych  występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia  i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym.
  • duchowej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej

Każdego roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z obszaru wychowania i profilaktyki w szkole. Uwzględniana jest diagnoza potrzeb i problemów występujących w szkole. Diagnoza odbywa się na podstawie:

  • spostrzeżeń wychowawców na temat klasy,
  • analizy potrzeb i oczekiwań rodziców oraz uczniów dotyczących realizacji treści profilaktycznych i wychowawczych,
  • obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły,
  • analizy uwag wpisanych do dziennika i zeszytów pochwał i uwag.
  • ankiet przeprowadzanych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
  • plebiscytu w klasach 3-7 dotyczącego zapotrzebowania uczniów na poszczególne tematy z problematyki profilaktyki i wychowania.

Uzyskane wyniki badań (rozpoznane typowe problemy u uczniów – grupowe i indywidualne)

Zidentyfikowany obszar/problem

Propozycje działań interwencyjnych

Izolacja, problemy z ponownym wejściem do grupy

Reintegracja z zespołem klasowym

Stosowanie zindywidualizowanych sposobów pomocy i wsparcia dla ucznia

Utrata pewności siebie i wiary we własne możliwości

Wzmocnienia, pozytywna informacja zwrotna, zadania na miarę możliwości ucznia, pomoc innym

Stres, stany lękowe, niepokój

Rozmowy, techniki relaksacyjne

Aktywność fizyczna (bieganie, siłownia, taniec, spacery itp.)

Wpływ na otoczenie, np. wybór zadań, planowanie działań w klasie

Włączanie w pomoc innym, przysługa dla innych

Nadwaga i otyłość

Ruch, spacery, właściwa dieta

Lęk związany z niewywiązywaniem się z obowiązków zdalnego uczenia się

Dokonanie diagnozy umiejętności bez oceniania

Agresja, przemoc w grupie rówieśniczej, w domu

Profilaktyka, działania wpisane w programy edukacyjne

Uzależnienie od komputera, gier online lub telefonu

Rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań ucznia, organizacja czasu, wprowadzenie ograniczeń przez rodzica, kontakt ze specjalistami

 

W środowisku rodzinnym uczniów Szkoły Podstawowej w Pieczyskach w znacznej większości przeważają właściwe postawy wychowawcze.

Nadrzędną rolą szkoły jest wspomaganie wychowawczej roli rodziny. Wychowanie jest ukierunkowane na wszechstronny rozwój osobowy ucznia. Pełni w szkole rolę nadrzędną, nadającą sens działaniom profilaktycznym. Działania profilaktyczne tworzą warunki do sprawnej realizacji procesu wychowawczego /poprzez zapobieganie i korekcję.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły,
  • wyniki ankiety przeprowadzonej w czerwcu 2023 wśród uczniów klas 4-8
  • wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i rodziców iczniów dotyczącej zdrowia psychicznego uczniów.
  • propozycje dotyczące treści o charakterze wychowawczym i profilaktycznym autorstwa rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • analizę sytuacji wychowawczej, w tym zagrożeń uzależnieniami,
  • przewidywane zmiany w szkole i środowisku uczniów, które w najbliższej przyszłości będą miały wpływ na proces wychowania.
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024

Program ma charakter otwarty, może być poddawany modyfikacjom i dostosowaniu do zaistniałych potrzeb.

Program opiera się na założeniu, że pierwotne i największe role wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice; rodzina pełni kluczową rolę w kształtowaniu osobowości dziecka. Szkoła wspiera rodziców w dziedzinie wychowania. Współpraca z domem rodzinnym jest warunkiem powodzenia pracy wychowawczej, a jednolite, szerokie spektrum działania wychowawczo-profilaktycznego warunkuje sukces.

Program kładzie nacisk na wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży oraz na rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy.

Program uwzględnia wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

 W ramach programu realizowane są kompetencje kluczowe, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia.

Działania wychowawczo- profilaktyczne i sposób ich realizacji na rok 2023/24

Działania skierowane do uczniów

  1. Sfera społecznego rozwoju ucznia – kształtowanie postaw społecznych (relacje)

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Zapoznanie z podstawowymi prawami ucznia i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka społeczności szkolnej, rodziny i kraju

  1. Zapoznanie z podstawowymi prawami ucznia i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka społeczności szkolnej, rodziny i kraju.
  2. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.
  3. Pogadanki na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka- uświadomienie uczniom, do kogo należy zwrócić się po pomoc w razie potrzeby.
  4. Propagowanie informacji dotyczących zasad dobrego wychowania
  5. Egzekwowanie zasad wynikających ze statutu szkoły i WSO
  6. Konsekwentna ocena zachowania uczniów, odwoływanie się do regulaminu w sytuacjach wymagających interwencji. 

nauczyciele

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i przestrzeganie obowiązujących reguł, dbałość o język i kulturę wypowiadania się oraz o dobry klimat w szkole

1.Uczniowie znają i stosują formy dobrego

    zachowania.

2.Organizowanie imprez kulturalnych z

    zachowaniem obowiązujących reguł.

3.Zorganizowanie Dnia Życzliwości

4.Uczenie właściwych zachowań wobec osób

    agresywnych i obcych (negocjacja, żart,

    rozładowanie napięcia).

5.Zajęcia wychowawcze nt. przeciwdziałania

   przemocy, agresji, hejtu, dyskryminacji,

   asertywności.

6.Zajęcia rozwijające kompetencje w zakresie    

   rozumienia i używania języka w sposób

   pozytywny,

wychowawcy

 

 

 

opiekun SU

 

wychowawcy

 

 

pedagog, pedagog specjalny

 

 

nauczyciele

Upowszechnianie i realizacja w szkole działań służących budowaniu więzi ze wspólnotą lokalną i narodową, wspieranie idei wolontariatu, kształtowanie przedsiębiorczości

1.Włączanie się w akcje społeczne, charytatywne,

   działalność wolontarystyczną – działania wg.

   harmonogramu.

2.Realizacja projektów i innowacji.

3.Wspieranie samorządności uczniów.

4.Pogadanki, dyskusje w kl. 4-8 z położeniem nacisku na rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy.

5.Poznawanie różnych miejsc pracy ( np. spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów, wycieczka do zakładu pracy)

 

 

 

Pedagog, pedagog specjalny,

opiekun wolontariatu,

nauczyciele,

opiekun SU,

 nauczyciel doradztwa zawodowego i WOS

 

Nabywanie kompetencji społecznych i obywatelskich

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2.Zajęcia wychowawcze i w klasach I-III nt.

   komunikacji interpersonalnej, nauka wyrażania  

   własnych opinii poprzez dyskusję.

3.Współpraca z rzecznikiem Praw Ucznia

4.Wdrażanie do wielojęzyczności, obchody Dnia

    Języków Obcych

- Program Powszechnej Dwujęzyczności

- organizowanie pomocy koleżeńskiej,

nauczyciele

wychowawcy,

pedagog

nauczyciel

 j. angielskiego

wychowawcy

Integrowanie zespołów klasowych, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i odmiennych kulturowo, obcokrajowców

1.Organizowanie działań integracyjnych, z

    naciskiem na kształtowanie postaw i

    respektowanie norm społecznych.

2.Obchodzenie świąt okolicznościowych i

    klasowych.

 

wychowawcy,

 pedagog

pedagog specjalny

 

Rozwijanie systemu pomocy materialnej i społecznej

1.Udzielanie pomocy w szkole: wyprawka dla

   ucznia, dofinansowanie do obiadów, wycieczek.

2.Współpraca z instytucjami pomocowymi.

3.Akcje charytatywne.

 

wychowawcy

 pedagog

nauczyciele

Wychowanie w duchu poszanowania dla przyrody, poruszanie kwestii społecznych dotyczących klimatu i ochrony środowiska

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2.Organizowanie i włączanie się w akcje,

   konkursy ekologiczne.

3.Zajęcia rozwijające kompetencję przyrodniczą

   w kontekście zmian powodowanych przez

   działalność człowieka oraz rozumienie swojej

   odpowiedzialności za  środowisko.

4.Akcje „Sprzątanie świata” i „Powiatu wieruszowskiego”

 nauczyciele

  nauczyciele: przyrody, biologii,

chemii

wychowawcy

 

Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu, rozwijanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

1.Udział uczniów w zajęciach z doradztwa

   zawodowego, w tym położenie nacisku na rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy.

2.Określenie własnego hobby, rozwijanie

   kreatywności i myślenia strategicznego,

   rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

3.Prezentowanie zawodów.

4.Autoprezentacja.

5.Spotkanie i warsztaty zawodoznawcze (kl VIII).

6.Udostępnianie informacji o szkolnictwie

    ponadpodstawowym (klasy VIII),

7.Organizacja spotkań z przedstawicielami szkół

   ponadpodstawowych

doradca zawodowy

wychowawcy

 pedagog

 nauczyciel WOS

 

Wzmacnianie roli rodziny

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

 2.Zajęcia wychowawcze, pogadanki, dyskusje.

3.Udział uczniów i rodziców w imprezach

   szkolnych np. Dzień Dziecka, Dzień Rodziny, Dzień Dziadka i Babci.

4. Wspieranie rodziców w ważnym procesie wychowania, udzielanie porad i pomoc w organizowaniu terapii, wsparcia ze strony instytucji wspierających szkołę w jej działaniach, np. Poradnia PP, Centrum Pomocy Rodzinie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejski Ośrodek Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Wieruszowie.

nauczyciele

wychowawcy

pedagog

pedagog specjalny

Profilaktyka zagrożeń

1.Uczestnictwo w zajęciach mających na celu

   wyeliminowanie niepożądanych zachowań,

   takich jak: agresja, przemoc psychiczna,

   zachowania dyskryminacyjne, cyberprzemoc.

2.Systematyczna edukacja uczniów w zakresie

   radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami

   oraz w zakresie ochrony przed agresją.

3.Respektowanie przez uczniów zbioru zasad

   obowiązujących w szkole- pogadanki, dyskusje

4.Stała współpraca pracowników szkoły w

   zakresie zaobserwowanych negatywnych

zachowań uczniów- reagowanie na wszystkie

   niepożądane zachowania.

5.Organizacja spotkania z policjantem nt.

    odpowiedzialność prawna nieletnich.

6.Kształtowanie pożądanych społecznie postaw

   wobec zagrożeń cywilizacyjnych,

    propagowanie informacji o zagrożeniach

    cywilizacyjnych (terroryzm, choroby, głód)-

    jak sobie radzić, gdzie szukać pomocy.

Pedagog, pedagog specjalny

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

koordynator ds. bezpie-

czeństwa

pedagog

wychowawcy

 

  1. Sfera rozwoju psychicznego- wartości, normy, wzory zachowań (kultura)

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Wspieranie

indywidualnego rozwoju ucznia

1. Indywidualizacja nauczania, zapewnienie

   wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia      

psychologiczno – pedagogicznego wszystkim

   uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich    

   potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

2.Diagnoza: ocena zagrożeń, potrzeb uczniów.

3.Promowanie i prezentacja osiągnięć uczniów w

   celu budowania poczucia własnej wartości.

4. Nauka dokonywania samooceny i oceny pracy

    innych.          

5.Zajęcia nt. praw człowieka, kształtowanie     

   postaw i respektowanie norm społecznych

   w tym odpowiedniego zachowania w czasie

   zajęć lekcyjnych i na terenie szkoły.

  1. Wspomaganie uczniów obcokrajowców, szczególnie uchodźców przybyłych w wyniku wojny
  2. Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  3. Wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Nauczyciele

Pedagog

Pedagog specjalny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

nauczyciele

Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej i

   planów wychowawczych poszczególnych klas.

2. Zajęcia nt. radzenia sobie z emocjami, stresem.

3.Dyskusje, pogadanki nt. higieny umysłu:

   znaczenie snu, higiena pracy i wypoczynku,

   przeciążenia intelektualnego.

4. Wspieranie dobrostanu emocjonalnego,

    utrzymywania zdrowia psychicznego uczniów.

5. Pomoc specjalistyczna dla uczniów

    doświadczających trudności i problemów.

6. Spotkanie ze specjalistą dotyczące zdrowia psychicznego uczniów.

nauczyciele

 

pedagog

pedagog specjalny

Kształtowanie poszanowania dla tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur

1.Kultywowanie tradycji i obyczajów regionu, w

   którym funkcjonuje szkoła.

2.Uczniowie dokonują analizy postaw, wartości,

    norm społecznych, przekonań i czynników,

    które na nie wpływają.

3.Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku

   narodowego:

   -udział w uroczystościach o charakterze

      szkolnym i państwowym,

   - uczestnictwo w wycieczkach i zwiedzanie muzeów

   - składanie hołdu pamięci poległym

   - rozwijanie umiejętności właściwego

     zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i

     miejsca

3.Rozwijanie świadomości na temat

    zasad humanitaryzmu.

nauczyciele

pedagog

Profilaktyka zagrożeń

1.Przeciwdziałanie objawom dyskryminacji –

   pogadanki, drama, filmy edukacyjne

2.Zajęcia dotyczące zachowań ryzykownych takich jak: palenie papierosów, picie alkoholu, branie narkotyków.

 

wychowawcy

nauczyciele

pedagog

pedagog specjal

 

  1. Sfera  fizycznego rozwoju ucznia- edukacja zdrowotna, bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych

Zadania

Formy realizacji

Odpowiedzialni

 Działania informacyjne

 

1.Poszerzenie wiedzy uczniów na temat szczepień ochronnych

 

nauczyciel biologii, wychowawcy

 

Upowszechnianie i realizacja w szkole programów służących promocji zdrowia i aktywności fizycznej, profilaktyki zachowań ryzykownych,

1.Realizacja planu promocji zdrowia

2. Realizacja programów profilaktycznych

3. Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych

4. Udział w zawodach sportowych

 

 

 

 

 

 

 

koordynator ds. promocji zdrowia

wychowawcy

nauczyciel w-f

pedagog  pedagog specjalny

 

 

 

Rozwijanie kompetencji osobistych i społecznych oraz umiejętności uczenia się poprzez organizowanie i wspieranie działań  służących promocji zdrowego stylu życia

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2.Pogadanki, dyskusje w kl. I-VIII nt. ważnego

   problemu społecznego jakim jest zdrowe

   odżywianie.

3.Nauka zarządzania czasem i informacjami.

4.Zajęcia nt. sposobów efektywnego uczenia się,

    narzędzia pracy online

5.Działania higienistki szkolnej.

6.Rozmowy indywidualne

7.Ćwiczenia śródlekcyjne

8.Pogadanki o wpływie hałasu na zdrowie i

     psychikę

9.Pozytywne formy wypoczynku w szkole i poza

     nią: nauka gry w szachy, szkółka rowerowa

10.Organizowanie wycieczek krajoznawczych i

     rekreacyjnych

 nauczyciele

wychowawcy

 

 

pedagog

 nauczyciel informatyki

 

pielęgniarka szkolna

 

pedagog

nauczyciele

wychowawcy

 

nauczyciel

pracownik szkółki

wychowawcy

Podejmowanie działań w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w zajęcia wychowania fizycznego

1.Zajęcia rozwijające kompetencje osobiste w

   zakresie wspierania swojego dobrostanu

   fizycznego i emocjonalnego poprzez uczenie

zachowań prozdrowotnych.

nauczyciel

w-f

Przeciwdziałanie uzależnieniom

1.Zajęcia profilaktyczne dla kl. I-III nt. unikania

zachowań niebezpiecznych,

2.Zajęcia w kl. IV-VIII na temat szkodliwości

   palenia papierosów, e-papierosów, picia

   alkoholu, zażywania dopalaczy.

3.Dzień bez papierosa.

4.Dzień walki z AIDS

5.Zajęcia wychowawcze: zagrożenia w cyberprzestrzeni.

6.Realizacja programów profilaktycznych przy

   współpracy z PSSE: Dopalaczom mówimy

    STOP, Bieg po zdrowie

wychowawcy

 pedagog

 

pedagog

 

 

pedagog

 nauczyciel informatyki

wychowawcy klasy 4,7 i 8,

Dbałość o bezpieczeństwo
w szkole i poza nią, w cyberprzestrzeni, rozwijanie kompetencji cyfrowych

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2. Realizacja tematyki z wychowania komunikacyjnego, spotkanie z przedstawicielem WORD w Sieradzu, egzamin na kartę rowerową

3. Udział w Powiatowym Turnieju z BRD

4.Realizacja tematyki z bezpieczeństwa.

5.Pogadanki, dyskusje, lekcje, wychowawcze nt.

   wyrabiania krytycyzmu w korzystaniu z

   mediów i odpowiedzialnego korzystania z

   technologii  cyfrowych.

6.Bezpieczne i efektywne korzystanie z

   technologii cyfrowych.

7.Reagowanie na przejawy cyberprzemocy,

   pogadanka na  ten temat.

8.Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu, 

nauczyciele

 koordynator ds. bezpie-

czeństwa

wychowawcy

 

 

 

 nauczyciel informatyki

 

 

  nauczyciel informatyki

 

  1. Sfera duchowa

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Poszukiwanie wartości, przygotowanie uczniów do życia zgodnie z wartościami

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej,

   zajęcia wychowawcze i w klasach I-III.

2.Zajęcia wychowawcze w oparciu o bajki

   terapeutyczne i opowiadania z morałem,

3.Poszukiwanie w sztuce (literaturze, filmie,

   muzyce, religii) wzorów godnych     

   naśladowania.

4.Organizacja konkursów.

 nauczyciele

wychowawcy

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2.Realizacja na zajęciach tematyki związanej z historią kraju, regionu, symbolami narodowymi

3.Dyskusje i pogadanki na temat zachowania

   odpowiedniej postawy wobec symboli

   narodowych i hymnu.

4.Upamiętnienie świąt państwowych i rocznic.

5.Organizacja apeli z okazji świąt narodowych

6.Uczniowie składają hołd pamięci poległym

nauczyciele

 wychowawcy

 

 nauczyciele

 

 

nauczyciel historii

 

wychowawcy

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych

1.Realizacja zadań z Podstawy Programowej.

2.Akcje, programy nt. czytanie z dziećmi książek

   w klasach I-III, rozwijanie kompetencji

    językowych.

3.Działania biblioteki szkolnej.

4.Lekcje biblioteczne.

 

nauczyciele

 

 

 

 

bibliotekarka

 

Działania skierowane do rodziców/opiekunów uczniów

Zadania

Formy realizacji

Udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej

Adresy poradni, numery telefonów  zaufania, adresy najbliższych  ośrodków pomocy.

 

Spotkania z wychowawcami

Informowanie rodziców o podejmowanych przez szkołę działaniach wychowawczo- profilaktycznych

Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym.

Dni otwarte szkoły- kierowanie informacji do rodziców.

Przekazywanie na bieżąco informacji o realizowanych programach wychowawczo- profilaktycznych za pomocą: poczty elektronicznej, strony internetowej szkoły, internetowej platformy społecznościowej Facebook i Messenger, gazetek ściennych w szkole.

Informowanie rodziców o funkcjonowaniu dziecka w szkole

Przekazywanie na bieżąco informacji o sukcesach, trudnościach i problemach uczniów za pomocą dziennika elektronicznego, rozmów indywidualnych, zebrań klasowych.

Rozmowy indywidualne z pedagogiem, dyrektorem szkoły.

 

Współpraca z radą rodziców

Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli.

Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:

  1. Spotkania nauczycieli z rodzicami (grupowe, indywidualne).
  2. Zapoznanie rodziców z:
    • zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i szkole,
    • przepisami dotyczącymi zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,
    • organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej, harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę.
  3. Udział rodziców w podejmowaniu różnych decyzji istotnych dla pracy szkoły.

Rodzice:

  • wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z Internetu),
  • zapewniają dziecku poczucie bezpieczeństwa.

Wychowawcy i nauczyciele:

  • prowadzą dokumentację nauczania,
  • uczestniczą w doskonaleniu zawodowym indywidualnym (kursy, warsztaty, szkolenia) i grupowym (szkolenia rady pedagogicznej),
  • zdobywają stopnie awansu pedagogicznego,
  • poszerzają kwalifikacje zawodowe,
  • starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia,
  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptację ucznia w klasie,
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • integrują oddział,
  • wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów,
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
  • współpracują z dyrekcją szkoły,
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka m.in. policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi,
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
  • informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
  • zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
  • współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią.

Uczniowie:

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne,
  • znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej,
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
  • kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej,
  • uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych – statutu, programu wychowawczo‑ profilaktycznego.

Ewaluacja programu

Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego jest analizą i oceną wszelkich efektów jego wdrożenia. Wskaźnikami do ewaluacji są założone efekty. Ocena stopnia ich osiągnięcia jest oceną skuteczności założonego programu.

Narzędzia ewaluacji: wywiad, ankieta, obserwacja, dokumentacja szkolna, dzienniki, arkusz ewaluacji, spotkania zespołów nauczycieli.

Pod koniec roku szkolnego 2023/2024 przeprowadzona będzie ewaluacja programu za pomocą ankiet wśród uczniów. Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian.

Program wychowawczo profilaktyczny został uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

 

 

 

 

 

 

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
04.10.2023 18:03 Aneta Kos
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Aneta Kos
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Program wychowawczo-profilaktyczny 1.0 04.10.2023 18:03 Aneta Kos

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}