Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej
Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej nadzoruje Wicestarosta.
Do zakresu Wydziału Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej należą sprawy promocjii ochrony zdrowia, oświaty, kultury i kultury fizycznej, a w szczególności:
1) w zakresie promocji i ochrony zdrowia:
a) przygotowanie projektu uchwały o zasadach zbywania aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddania ich w dzierżawę, wynajęcia, użytkowania oraz użyczenia,
b) sprawowanie nadzoru nad zgodnością działań podmiotu leczniczego z przepisami prawa, statutem i regulaminem organizacyjnym oraz pod względem celowości, gospodarności i rzetelności,
c) utworzenie, przekształcenie i likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
d) ogłaszanie i organizacja konkursu na stanowisko kierownika podmiotu leczniczego,
e) rozpatrywanie odwołań kierownika podmiotu leczniczego od uchwał Rady Społecznej,
f) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem, odwoływaniem rady społecznej podmiotu leczniczego i zwoływaniem pierwszego posiedzenia rady oraz analiza wniosków i opinii w zakresie zadań należących do rady,
g) współdziałanie w zakresie organizowania zakładów lecznictwa odwykowego,
h) współdziałanie w zakresie organizowania i prowadzenia izb wytrzeźwień,
i) prowadzenie działalności wychowawczej i zapobiegawczej polegającej na:
- promocji zdrowego stylu życia,
- tworzenia placówek prowadzących działalność zapobiegawczą w środowiskach zagrożenia uzależnieniem,
- wspieranie działań ogólnokrajowych i lokalnych oraz inicjatyw społecznych w realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii,
j) współdziałanie z właściwym inspektorem sanitarnym w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
k) realizacja wniosków Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Zespołu Zakładów w Makowie Mazowieckim w ramach przekazywania środków publicznych podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, zgodnie z ustawą o działalności leczniczej,
l) przygotowywanie i przekazywanie wojewodzie informacji niezbędnych do sporządzenia wojewódzkich planów zdrowotnych, w tym „Planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne”,
m) współdziałanie z wojewodą w zakresie przekazywania rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego,
n) współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w zakresie aktualizacji Informatora Zdrowia Psychicznego,
o) współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w zakresie opiniowania projektów Programów polityki zdrowotnej,
p) realizacja zadań powiatu, określonych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
q) współpraca z podmiotami realizującymi świadczenia medyczne na rzecz dzieci i młodzieży, finansowane ze środków publicznych, w oparciu o przepisy ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami,
r) powoływanie osoby do dokonywania czynności stwierdzenia zgonu i jego przyczyny w drodze oględzin oraz wystawienia karty zgonu osobom zmarłym na terenie Powiatu Makowskiego, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
s) współpraca z podmiotami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi,
t) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Makowskiego,
u) współpraca z jednostkami organizacyjnymi powiatu w zakresie sprawozdawczości z realizacji działań na rzecz osób niepełnosprawnych w powiecie makowskim,
v) współdziałanie z organami państwowymi inspekcji sanitarnej i weterynaryjnej w celu podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożenia życia lub zdrowia,
w) współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Makowie Mazowieckim w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób,
x) podejmowanie działań objętych ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
y) współpraca z mazowieckim oddziałem wojewódzkim NFZ w zakresie realizacji zadań powiatu dotyczących promocji zdrowia, postaw prozdrowotnych, profilaktyki i opieki zdrowotnej,
z) koordynacja i współdziałanie z SPZOZ-ZZ w Makowie Mazowieckim w zakresie ochrony i promocji zdrowia,
aa) współpraca z urzędami miast i gmin oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia,
bb) koordynacja przedsięwzięć profilaktyczno - edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie podniesienia świadomości profilaktyki zdrowotnej,
cc) prowadzenie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla mieszkańców powiatu ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej.
dd) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań pomocy społecznej związanych z zawartymi porozumieniami i umowami z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie przekazywania i przyjmowania zadań,
ee) zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,
2) w zakresie oświaty:
a) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół ponadpodstawowych, przedszkoli i szkół specjalnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
c) przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych,
d) realizowanie zadań związanych z przeprowadzeniem konkursu na stanowisko dyrektora/kierownika szkoły lub placówki oraz powierzeniem tego stanowiska,
e) tworzenie jednostek obsługi administracyjno-ekonomicznych szkół i placówek,
f) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
g) opiniowanie przeniesienia do innej szkoły, placówki nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania,
h) nakładanie na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązku wymiaru zajęć dydaktycznych,
i) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla niego uprawnienia zostały naruszone w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
j) współdziałanie w dziedzinie oświaty i wychowania ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli,
k) określenie zasad rozliczania tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
l) określenie zasad udzielania i rozmiar obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla dyrektora, wicedyrektora i innych nauczycieli pełniących funkcje kierownicze oraz przyznawanie zwolnień od obowiązku realizacji zajęć,
m) sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół lub placówek w zakresie spraw administracyjnych i finansowych,
n) wydawanie opinii w sprawie powierzenia lub odwołania ze stanowiska wicedyrektora lub osoby będącej na stanowisku kierowniczym w szkole, placówce,
o) realizowanie zadań z zakresu powołania rady oświatowej,
p) likwidacja szkoły publicznej, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej,
q) przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły publicznej,
r) łączenie szkół różnego typu lub placówek w zespoły,
s) wyłączenie i rozwiązanie zespołu szkół lub placówek oświatowych oraz nadanie szkołom lub placówkom wchodzącym w skład zespołu odrębnych statutów,
t) nadawanie (i cofanie) szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
u) dotowanie niepublicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych i szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi,
v) realizowanie zadań związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektora, nauczyciela,
w) realizowanie zadań związanych z wynagradzaniem nauczycieli w zakresie opracowania regulaminu wynagradzania, wnioskowania i uzgadniania wysokości dodatków motywacyjnych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
x) realizowanie zadań z zakresu nadawania nauczycielom stopnia awansu zawodowego, nauczyciela mianowanego,
y) realizacja zadań w zakresie powołania i funkcjonowania komisji egzaminacyjnej,
z) prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego,
aa) dopełnienie czynności zmierzających do zawieszenia dyrektora w pełnieniu obowiązków w związku z wszczęciem postępowania dyscyplinarnego,
bb) opracowywanie planów doskonalenia zawodowego nauczycieli i ich kontrola,
cc) realizowanie zadań związanych z odwołaniem nauczyciela zajmującego stanowisko dyrektora,
dd) uzgadnianie kierunków kształcenia zawodowego,
ee) tworzenie zespołu, w skład którego wchodzą szkoły, placówki prowadzone przez różne organy,
ff) prowadzenie spraw związanych z kierowaniem dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego,
gg) kierowanie na wniosek rodziców do młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
hh) kierowanie dzieci i młodzieży do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, obsługa systemu teleinformatycznego oraz współpraca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji,
ii) realizowanie zadań z zakresu wynagradzania nauczycieli,
jj) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nauczycielom nagród Starosty Makowskiego,
kk) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem orderów, odznaczeń i nagród dyrektorom i nauczycielom szkół oraz placówek,
ll) prowadzenie zadań z zakresu Systemu Informacji Oświatowej,
mm) prowadzenie zadań związanych z realizacją kursów organizowanych dla uczniów klas wielozawodowych,
nn) prowadzenie czynności organizacyjnych związanych z przyznawaniem uczniom Stypendium Starosty Makowskiego,
oo) występowanie z wnioskiem oraz udzielanie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
pp) określenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych
i doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także nauczycieli praktycznej nauki zawodu
we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych,
qq) sporządzanie, przy współpracy dyrektorów szkół i placówek, wniosków z rezerwy subwencji oświatowej,
rr) zbieranie informacji na temat wyników egzaminu maturalnego w sesji wiosennej i poprawkowej,
ss) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny,
tt) analiza oraz potwierdzanie danych do subwencji oświatowej,
uu) sporządzanie informacji o rozpoczęciu roku szkolnego,
vv) występowanie z wnioskiem oraz udzielenie dotacji celowych na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego,
ww) występowanie, nadzór nad realizacją i rozliczanie programów lokalnych, rządowych i ministerialnych,
xx) współdziałanie z dyrektorami szkół i placówek w zakresie rekrutacji, obsługa programu elektronicznej rekrutacji,
yy) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
zz) porozumiewanie się z dyrektorami szkół w sprawie dotyczącym określenia warunków korzystania ze stołówki szkolnej oraz warunków korzystania z internatu,
aaa) wykonywanie innych zadań wynikających z Ustawy Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela i ustawy o systemie oświaty,
bbb) zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,
ccc) wykonywanie innych zleconych przez Starostę,
3) w zakresie kultury:
a) wydawanie decyzji o zabezpieczenie dóbr kultury, umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub napisów,
b) tworzenie instytucji kultury i nadawanie im statutów,
c) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja bibliotek powiatowych,
d) nadawanie statutów powiatowym bibliotekom publicznym,
e) łączenie lub podział instytucji kultury,
f) przyznawanie nagród i stypendiów w dziedzinie działalności kulturalnej,
g) współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie ochrony zabytków architektury, kościołów i sztuki sakralnej,
h) tworzenie projektu powiatowego programu opieki nad zabytkami,
i) wydawanie decyzji z urzędu lub na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora
zabytków w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia o zabezpieczeniu dobra kultury w fazie zaistnienia uzasadnionej obawy zniszczenia, uszkodzenia lub wywiezienia go bez zezwolenia za granicę bądź też nie zapewnienia należytych warunków konserwacji,
j) przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
k) zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
l) prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej, prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
m) przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania na te cele środków budżetowych,
n) prowadzenie wymiany kulturalnej,
o) współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
p) zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych dla ochrony dóbr kultury,
q) ustanawianie lub cofnięcie ustanowienia społecznego opiekuna zabytków,
r) przygotowywanie porozumienia w sprawie powierzenia wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej i rozliczenie tego zadania,
s) zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,
4) w zakresie kultury fizycznej:
a) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
b) organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
- szkolenia kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
- tworzenie, utrzymanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.
c) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych, klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej mających siedzibę na terenie powiatu makowskiego,
d) dokonywanie wpisu, zmian klubów sportowych do ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
e) wykreślenie wpisu z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
f) sprawdzanie pod względem merytorycznym dokumentów będących podstawą wpisu do ewidencji, zmian w ewidencji oraz wykreślenia z ewidencji,
g) wydawanie zaświadczeń z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
h) nadzór nad działalnością klubów sportowych w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i postanowieniami statutu klubów sportowych mających siedzibę na terenie powiatu,
i) prowadzenie wykazu klubów sportowych mających siedzibę na terenie powiatu,
j) inicjowanie i organizowanie działań w zakresie upowszechniania sportu,
k) działalność związana z olimpiadami, turniejami sportowymi, w tym wspieranie rzeczowe i organizacyjne imprez sportowych,
l) organizacja Powiatowych Igrzysk Dzieci i Młodzieży Szkolnej, w tym opracowywanie Powiatowego Terminarza Imprez Sportowych na dany rok szkolny,
m) współdziałanie ze społecznym środowiskiem sportowym, klubami sportowymi, instytucjami sportowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie organizacji imprez sportowych na terenie powiatu,
n) współdziałanie z instytucjami w zakresie organizacji Etapu Powiatowego Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym,
o) zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych.
Szczegółowa struktura Wydziału Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej „ZOŚ”
a) Dyrektor,
b) Wieloosobowe stanowisko pracy ds. opieki zdrowotnej i kultury fizycznej,
c) Wieloosobowe stanowisko pracy ds. oświaty i kultury,
- Pierwsza publikacja:
- 11.01.2023 08:30 Mateusz Kozłowski
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Paweł Rychlik
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej | 1.0 | 11.01.2023 08:30 Mateusz Kozłowski |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP