W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej

Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej nadzoruje Wicestarosta.

Do zakresu Wydziału Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej należą sprawy promocjii ochrony zdrowia, oświaty, kultury i kultury fizycznej, a w szczególności:
1) w zakresie promocji i ochrony zdrowia:

a)    przygotowanie projektu uchwały o zasadach zbywania aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddania ich w dzierżawę, wynajęcia, użytkowania oraz użyczenia,
b)    sprawowanie nadzoru nad zgodnością działań podmiotu leczniczego z przepisami prawa, statutem i regulaminem organizacyjnym oraz pod względem celowości, gospodarności i rzetelności,
c)    utworzenie, przekształcenie i likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
d)    ogłaszanie i organizacja konkursu na stanowisko kierownika podmiotu leczniczego,
e)    rozpatrywanie odwołań kierownika podmiotu leczniczego od uchwał Rady Społecznej,
f)    prowadzenie spraw związanych z powoływaniem, odwoływaniem rady społecznej podmiotu leczniczego i zwoływaniem pierwszego posiedzenia rady oraz analiza wniosków i opinii w zakresie zadań należących do rady,
g)    współdziałanie w zakresie organizowania zakładów lecznictwa odwykowego,
h)    współdziałanie w zakresie organizowania i prowadzenia izb wytrzeźwień,
i)    prowadzenie działalności  wychowawczej i zapobiegawczej polegającej na:

  • promocji zdrowego stylu życia,
  • tworzenia placówek prowadzących działalność zapobiegawczą w środowiskach zagrożenia uzależnieniem,
  • wspieranie działań ogólnokrajowych i lokalnych oraz inicjatyw   społecznych w realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii,

j)    współdziałanie z właściwym inspektorem sanitarnym w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
k)    realizacja wniosków Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Zespołu Zakładów w Makowie Mazowieckim w ramach przekazywania środków publicznych podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, zgodnie z ustawą o działalności leczniczej,
l)    przygotowywanie i przekazywanie wojewodzie informacji niezbędnych do sporządzenia wojewódzkich planów zdrowotnych, w tym „Planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne”,
m)    współdziałanie z wojewodą w zakresie przekazywania rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego,
n)    współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w zakresie aktualizacji Informatora Zdrowia Psychicznego,
o)    współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w zakresie opiniowania projektów Programów polityki zdrowotnej,  
p)     realizacja zadań powiatu, określonych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
q)    współpraca z podmiotami realizującymi świadczenia medyczne na rzecz dzieci i młodzieży, finansowane ze środków publicznych, w oparciu o przepisy ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami,
r)    powoływanie osoby do dokonywania czynności stwierdzenia zgonu i jego przyczyny w drodze oględzin oraz wystawienia karty zgonu osobom zmarłym na terenie Powiatu Makowskiego, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
s)    współpraca z podmiotami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi, 
t)    przygotowywanie projektów uchwał w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Makowskiego, 
u)    współpraca z jednostkami organizacyjnymi powiatu w zakresie sprawozdawczości z realizacji działań na rzecz osób niepełnosprawnych w powiecie makowskim,
v)    współdziałanie z organami państwowymi inspekcji sanitarnej i weterynaryjnej w celu podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożenia życia lub zdrowia,
w)    współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Makowie Mazowieckim w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób,
x)    podejmowanie działań objętych ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
y)    współpraca z mazowieckim oddziałem wojewódzkim NFZ w zakresie realizacji zadań powiatu dotyczących promocji zdrowia, postaw prozdrowotnych, profilaktyki i opieki zdrowotnej,
z)    koordynacja i współdziałanie z SPZOZ-ZZ w Makowie Mazowieckim w zakresie ochrony i promocji zdrowia,
aa)    współpraca z urzędami miast i gmin oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia,
bb)    koordynacja przedsięwzięć profilaktyczno - edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie podniesienia świadomości profilaktyki zdrowotnej,
cc)    prowadzenie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla mieszkańców powiatu ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej.
dd)    sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań pomocy społecznej związanych z zawartymi porozumieniami i umowami z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie przekazywania i przyjmowania zadań,
ee)    zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,

2) w zakresie oświaty:

a)    realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół ponadpodstawowych, przedszkoli i szkół specjalnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b)    zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
c)    przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych,
d)    realizowanie zadań związanych z przeprowadzeniem konkursu na stanowisko dyrektora/kierownika szkoły lub placówki oraz powierzeniem tego stanowiska,
e)    tworzenie jednostek obsługi administracyjno-ekonomicznych szkół i placówek,
f)    prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
g)    opiniowanie przeniesienia do innej szkoły, placówki nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania,
h)    nakładanie na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązku wymiaru zajęć dydaktycznych,
i)    występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla niego uprawnienia zostały naruszone w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
j)    współdziałanie w dziedzinie oświaty i wychowania ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli,
k)    określenie zasad rozliczania tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
l)    określenie zasad udzielania i rozmiar obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla dyrektora, wicedyrektora i innych nauczycieli pełniących funkcje kierownicze oraz przyznawanie zwolnień od obowiązku realizacji zajęć,
m)    sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół lub placówek w zakresie spraw administracyjnych i finansowych,
n)    wydawanie opinii w sprawie powierzenia lub odwołania ze stanowiska wicedyrektora lub osoby będącej na stanowisku kierowniczym w szkole, placówce,
o)    realizowanie zadań z zakresu powołania rady oświatowej, 
p)    likwidacja szkoły publicznej, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej,
q)    przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły publicznej,
r)    łączenie szkół różnego typu lub placówek w zespoły,
s)    wyłączenie i rozwiązanie zespołu szkół lub placówek oświatowych oraz nadanie szkołom lub placówkom wchodzącym w skład zespołu odrębnych statutów,
t)    nadawanie (i cofanie) szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
u)    dotowanie niepublicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych i szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym                          z oddziałami integracyjnymi,
v)    realizowanie zadań związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektora, nauczyciela,
w)    realizowanie zadań związanych z wynagradzaniem nauczycieli w zakresie opracowania regulaminu wynagradzania, wnioskowania i uzgadniania wysokości dodatków motywacyjnych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
x)    realizowanie zadań z zakresu nadawania nauczycielom stopnia awansu zawodowego, nauczyciela mianowanego,
y)    realizacja zadań w zakresie powołania i funkcjonowania komisji egzaminacyjnej,
z)    prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego,
aa)    dopełnienie czynności zmierzających do zawieszenia dyrektora w pełnieniu obowiązków w związku z wszczęciem postępowania dyscyplinarnego,
bb)    opracowywanie planów doskonalenia zawodowego nauczycieli i ich kontrola,
cc)    realizowanie zadań związanych z odwołaniem nauczyciela zajmującego  stanowisko dyrektora,
dd)     uzgadnianie kierunków kształcenia zawodowego,
ee)    tworzenie zespołu, w skład którego wchodzą szkoły, placówki prowadzone przez różne organy,
ff)    prowadzenie spraw związanych z kierowaniem dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego, 
gg)    kierowanie na wniosek rodziców do młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
hh)    kierowanie dzieci i młodzieży do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, obsługa systemu teleinformatycznego oraz współpraca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji,
ii)    realizowanie zadań z zakresu wynagradzania nauczycieli,
jj)    prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nauczycielom nagród Starosty Makowskiego,
kk)    prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem orderów, odznaczeń i nagród  dyrektorom i nauczycielom szkół oraz placówek,
ll)    prowadzenie zadań z zakresu Systemu Informacji Oświatowej,
mm)    prowadzenie zadań związanych z realizacją kursów organizowanych dla uczniów klas wielozawodowych,
nn)    prowadzenie czynności organizacyjnych związanych z przyznawaniem uczniom Stypendium Starosty Makowskiego,
oo)    występowanie z wnioskiem oraz udzielanie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
pp)    określenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych 
i doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także nauczycieli praktycznej nauki zawodu 
we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych,
qq)    sporządzanie, przy współpracy dyrektorów szkół i placówek, wniosków z rezerwy subwencji oświatowej,
rr)    zbieranie informacji na temat wyników egzaminu maturalnego w sesji wiosennej i poprawkowej,
ss)    sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny,
tt)    analiza oraz potwierdzanie danych do subwencji oświatowej,
uu)    sporządzanie informacji o rozpoczęciu roku szkolnego,
vv)    występowanie z wnioskiem oraz udzielenie dotacji celowych na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego,
ww)    występowanie, nadzór nad realizacją i rozliczanie programów lokalnych, rządowych i ministerialnych,
xx)    współdziałanie z dyrektorami szkół i placówek w zakresie rekrutacji, obsługa programu elektronicznej rekrutacji,
yy)    prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
zz)    porozumiewanie się z dyrektorami szkół w sprawie dotyczącym określenia warunków korzystania ze stołówki szkolnej oraz warunków korzystania z internatu,
aaa)    wykonywanie innych zadań wynikających z Ustawy Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela i ustawy o systemie oświaty,
bbb)    zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,
ccc)    wykonywanie innych zleconych przez Starostę,

3) w zakresie kultury:

a)    wydawanie decyzji o zabezpieczenie dóbr kultury, umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub napisów,
b)    tworzenie instytucji kultury i nadawanie im statutów,
c)    tworzenie, łączenie, podział i likwidacja bibliotek powiatowych,
d)    nadawanie statutów powiatowym bibliotekom publicznym,
e)    łączenie lub podział instytucji kultury,
f)    przyznawanie nagród i stypendiów w dziedzinie działalności kulturalnej,
g)    współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie ochrony zabytków architektury, kościołów i sztuki sakralnej,
h)    tworzenie projektu powiatowego programu opieki nad zabytkami,
i)    wydawanie decyzji z urzędu lub na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora 
zabytków w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia o zabezpieczeniu dobra kultury w fazie zaistnienia uzasadnionej obawy zniszczenia, uszkodzenia lub wywiezienia go bez zezwolenia za granicę bądź też nie zapewnienia należytych warunków konserwacji,
j)    przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
k)    zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
l)    prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej, prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
m)    przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania na te cele  środków budżetowych,
n)    prowadzenie wymiany kulturalnej,
o)    współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
p)    zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych dla ochrony dóbr kultury,
q)    ustanawianie lub cofnięcie ustanowienia społecznego opiekuna zabytków,
r)    przygotowywanie porozumienia w sprawie powierzenia wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej i rozliczenie tego zadania,

s)    zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych,
4)    w zakresie kultury fizycznej:

a)    tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
b)    organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie  odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:

  • popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
  • organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
  • szkolenia kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
  • tworzenie, utrzymanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.

c)    prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych, klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej mających siedzibę na terenie powiatu makowskiego, 
d)    dokonywanie wpisu, zmian klubów sportowych do ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
e)    wykreślenie wpisu z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
f)    sprawdzanie pod względem merytorycznym dokumentów będących podstawą wpisu do ewidencji, zmian w ewidencji oraz wykreślenia z ewidencji,
g)    wydawanie zaświadczeń z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej,
h)    nadzór nad działalnością klubów sportowych w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i postanowieniami statutu klubów sportowych mających siedzibę na terenie powiatu,
i)    prowadzenie wykazu klubów sportowych mających siedzibę na terenie powiatu,
j)    inicjowanie i organizowanie działań w zakresie upowszechniania sportu,
k)    działalność związana z olimpiadami, turniejami sportowymi, w tym wspieranie rzeczowe i organizacyjne imprez sportowych,
l)    organizacja Powiatowych Igrzysk Dzieci i Młodzieży Szkolnej, w tym opracowywanie Powiatowego Terminarza Imprez Sportowych na dany rok szkolny, 
m)    współdziałanie ze społecznym środowiskiem sportowym, klubami sportowymi, instytucjami sportowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność  w zakresie organizacji imprez sportowych na terenie powiatu,
n)    współdziałanie z instytucjami w zakresie organizacji Etapu Powiatowego Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym,
o)    zgłaszanie do rejestracji zbioru danych osobowych.

 

Szczegółowa struktura Wydziału Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej „ZOŚ”

a)    Dyrektor,
b)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. opieki zdrowotnej i kultury fizycznej, 
c)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. oświaty i  kultury,

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.01.2023 08:30 Mateusz Kozłowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Paweł Rychlik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Zdrowia, Oświaty i Kultury Fizycznej 1.0 11.01.2023 08:30 Mateusz Kozłowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}