W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Komunikacji

Wydział  Komunikacji nadzoruje Wicesratosta.

Do zakresu działania Wydziału Komunikacji należy rejestracja i ewidencja pojazdów; wydawanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami; zarządzanie ruchem na drogach i wykonywanie nadzoru nad tym zarządzaniem; nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz ośrodkami szkolenia kierowców i innych podmiotami prowadzącymi szkolenie kierowców; wydawanie licencji, zezwoleń i zaświadczeń na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy, a w szczególności: 

1) w zakresie rejestracji i ewidencji pojazdów

a)    rejestracja i ewidencja pojazdów, 
b)    czasowa rejestracja pojazdów, 
c)    wydawanie dokumentów i oznaczeń komunikacyjnych,  
d)    zamawianie i prowadzenie ewidencji druków komunikacyjnych i tablic rejestracyjnych,
e)     wpisywanie w dokumentach komunikacyjnych adnotacji określonych przepisami prawa o ruchu drogowym (np. GAZ, HAK, zastawy), 
f)    wyrejestrowanie pojazdów w przypadku: 

  • przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia  o demontażu pojazdu, o którym mowa w ust. 2 bądź w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
  • kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania;
  • wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę;
  • zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą;
  • udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności;
  • przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
  •  wycofania pojazdu z obrotu, o którym mowa w art. 70g ust. 5.

h)    przyjmowanie wniosków o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu. Prowadzenie depozytu dowodów rejestracyjnych i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów czasowo wycofanych z ruchu, 
i)    wydawanie wtórników dokumentów i oznaczeń komunikacyjnych,  
j)    przyjmowanie zawiadomień o nabyciu / zbyciu pojazdu, 
k)    sporządzanie: 

  • informacji podatkowych dla urzędu skarbowego i urzędów gmin, 
  • informacji o pobranych opłatach ewidencyjnych, 
  • raportów dziennych wykonanych czynności, 
  • wykazów dokumentów komunikacyjnych i oznaczeń pojazdów, 
  • innych raportów, analiz i informacji na potrzeby uprawnionych podmiotów, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. 

l)    obsługa zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych, 
m)    sporządzanie wykazu tablic rejestracyjnych przekazywanych do złomowania, 
n)    wydawanie decyzji o: 

  • rejestracji, czasowej rejestracji, wyrejestrowaniu pojazdu, 
  • o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, 
  • nadaniu cechy identyfikacyjnej oraz na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej,
  • nałożeniu kar pieniężnych o których mowa w art. 140ma i art. 140mb ustawy Prawo o ruchy drogowym.

o)    prowadzenie spraw z zakresu usuwania pojazdów w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchy drogowym. W szczególności: 

  • prowadzenie parkingów strzeżonych dla pojazdów usuniętych z dróg w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierzenie ich wykonywania zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, 
  • przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie wysokości opłat za usunięcie pojazdów z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu. 

2)    w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami

a)    wydawanie oraz odmowa wydania: prawa jazdy, międzynarodowego prawa jazdy, pozwolenia do kierowania tramwajem, karty kwalifikacji kierowcy,
b)    prowadzenie akt ewidencyjnych kierowców, akt ewidencyjnych osób bez uprawnień, akta ewidencyjnych zawodowych kierowców, 
c)    przyjmowanie od osób ubiegających się o prawo jazdy, przed przystąpieniem do szkolenia wymaganych przepisami dokumentów oraz ich weryfikacja, 
d)    generowanie, udostępnianie, aktualizacja i archiwizacja w systemie teleinformatycznym Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK), 
e)    generowanie, udostępnianie, aktualizacja i archiwizacja w systemie teleinformatycznym Profilu Kierowcy Zawodowego (PKZ), 
f)    dokonywanie w prawie jazdy wpisu, potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyśpieszonej albo szkolenia okresowego (kod „95”), 
g)    wymiana praw jazdy, 
h)    wymiana prawa jazdy wydanego za granicą, 
i)    wymiana pozwolenia wojskowego  
j)    przyjmowanie zawiadomień o zagubieniu, kradzieży, zniszczeniu prawa jazdy oraz wydanie wtórników prawa jazdy, 
k)    żądanie i przesyłanie akt ewidencyjnych kierowców, 
l)    wydawanie decyzji administracyjnych o:

  • skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego, jeżeli istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do ich kwalifikacji,
  • skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na badanie lekarskie, jeżeli istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do ich stanu zdrowia,
  • zatrzymaniu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • cofnięciu / przywróceniu uprawnienia do kierowania pojazdami.

m)    wydawanie kierowcy lub osobie posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem informację o obowiązku poddania się odpowiednio badaniom lekarskim, badaniom psychologicznym lub o obowiązku ukończenia odpowiednich kursów reedukacyjnych,
n)    przeprowadzanie egzaminów ze znajomości zasad prowadzenia transportu drogowego taksówką,
o)    prowadzenie ewidencji zatrzymanych praw jazdy oraz wykonywanie wyroków sądowych w stosunku do osób wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów,
p)    wydawanie w drodze decyzji administracyjnej zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym (przedłużanie ważności, rozszerzanie zakresu przedmiotowych zezwoleń),
q)    przyjmowanie od kierowników ośrodków szkolenia kierowców oraz kierowników innych podmiotów prowadzących szkolenie danych i informacji dotyczących: terminu, czasu i miejsca prowadzenia zajęć wraz z listą uczestników kursu; planowanego terminu przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego,
r)    sporządzanie analiz, przetwarzanie oraz podawanie do publicznej wiadomości wyników analizy statystycznej w zakresie średniej zdawalności osób szkolnych w danym OSK (lub innym podmiocie prowadzącym szkolenie) z uwzględnieniem liczby skarg złożonych na dany podmiot,
s)    sporządzanie sprawozdań z realizacji przez Starostę Makowskiego, zadań określonych w ustawie o kierujących pojazdami. 

3)    w zakresie zarządzania ruchem na drogach i wykonywaniem nadzoru nad tym zarządzaniem

a)    rozpatrywanie projektów organizacji ruchu, 
b)    zatwierdzanie organizacji ruchu, 
c)    przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji, 
d)    nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu, 
e)    nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności, 
f)    nadzór nad zarządzaniem ruchem.

4)    w zakresie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów oraz ośrodkami szkolenia kierowców  i innymi podmiotami prowadzącymi szkolenie kierowców

a)    stacje kontroli pojazdów: 

 

  • prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, 
  • wydawanie i cofanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, 
  • nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, 
  • wydawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych pojazdów, 
  •  przekazywanie do CEIDG informacji o wpisie podmiotu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów, zakazie wykonywania działalności określonej we wpisie oraz o wykreśleniu z rejestru.

b)    ośrodki szkolenia kierowców oraz inne podmioty prowadzące szkolenie kierowców: 

  • prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, 
  • prowadzenie ewidencji podmiotów prowadzących szkolenie kierowców, - wydawanie poświadczenia potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań dla przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców (oraz cofanie wydanych poświadczeń), 
  • prowadzenie nadzoru i kontroli nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz innymi podmiotami prowadzącymi szkolenie kierowców, - kontrola ośrodka szkolenia kierowców wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących OSK w innym powiecie, którego infrastruktura jest zlokalizowana na obszarze Powiatu Makowskiego, 
  • wydawanie i cofanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, - wydawanie decyzji administracyjnych o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, skreślanie przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących OSK,
  • przyjmowanie w terminach określonych ustawą dokumentów zawierających informację o przeprowadzonych kursach oraz o rezygnacji z prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, 
  • prowadzenie ewidencji instruktorów i wykładowców oraz skreślanie ich z ewidencji,  
  • wydawanie instruktorom legitymacji instruktora, 
  • kierowanie instruktora na egzamin w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do wiedzy i umiejętności instruktora, 
  • wydawanie wykładowcom, zaświadczeń potwierdzających wpis wykładowcy do ewidencji wykładowców, 
  • przyjmowanie w terminach określonych ustawą, danych dotyczących numeru ewidencyjnego ośrodka szkolenia lub innego podmiotu, w którym instruktor lub wykładowca prowadzi szkolenie oraz zaświadczeń potwierdzających uczestnictwo  w warsztatach doskonalenia zawodowego, 
  • przekazywanie do CEIDG informacji o wpisie podmiotu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, zakazie wykonywania działalności określonej we wpisie oraz o wykreśleniu z rejestru. 

5)    w zakresie wydawania licencji, zezwoleń i zaświadczeń na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy

a)    ewidencja i wydawanie licencji/zezwoleń/zaświadczeń na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy, 
b)    przekazywanie do CEIDG informacji o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z licencji/zezwolenia/zaświadczenia na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, 
c)    przekazywanie danych i informacji do KREPTD (Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego),
d)    wydawanie wypisów i wtórników w/w dokumentów, 
e)    wydawanie decyzji cofających, zmieniających i przenoszących uprawnienia wynikające z w/w dokumentów, 
f)    wydawanie decyzji o nałożeniu kar finansowych na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy osób i rzeczy,  
g)    prowadzenie postepowań administracyjnych w zakresie spełniania wymogu dobrej reputacji przewoźnika drogowego, zarządzającego transportem lub osoby fizycznej, o której mowa w art. 7c ustawy o transporcie drogowym, 
h)    nadzór i kontrola przedsiębiorców posiadających licencję/zezwolenie/zaświadczenie na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy i osób, 
i)    koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie drogowym osób, 
j)    prowadzenie rejestru przedsiębiorców posiadających licencję/zezwolenie/zaświadczenie na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy i osób,
k)    ewidencja i wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego kat I, II, 
l)    przekazywanie do CEIDG informacji o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. 
m)    ewidencja i wydawanie uprawnień przewozowych o których mowa w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, 
n)    planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym na zasadach określonych w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.

6)    pozostałe czynności

a)    przygotowanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych,
b)    wydawanie zaświadczeń,
c)    współpraca z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych w zakresie produkcji i dostarczania do urzędu druków dokumentów komunikacyjnych oraz spersonifikowanych dowodów rejestracyjnych i kart pojazdów, 
d)    udostępnianie danych i informacji właściwym organom”,
e)    rejestracja jachtów i jednostek pływających o długości do 24 m,
f)    prowadzenie rejestru sprzętu pływającego, 
g)    ustalenie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających z obszarów wodnych Powiatu Makowskiego oraz wyznaczenie strzeżonego portu, przystani lub parkingu do ich przechowywania.

Szczegółowa struktura Wydziału Komunikacji„K”

a)    Dyrektor,
b)    Zastępca Dyrektora, 
c)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. rejestracji i ewidencji pojazdów,
d)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. wydawania uprawnień do kierowania pojazdami,
e)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. komunikacji,
 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.01.2023 08:29 Mateusz Kozłowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Paweł Rychlik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Komunikacji 1.0 11.01.2023 08:29 Mateusz Kozłowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}