W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Budownictwa, Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Wydział Budownictwa, Ochrony Środowiska i Rolnictwa nadzoruje Wicestrosta.

Do zakresu działania Wydziału Budownictwa, Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy realizacja zadań Starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane, ochrona środowiska, rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, ochrona przyrody, gospodarka wodna, gospodarka odpadami, geologia oraz innych obowiązujących przepisów,  a w szczególności: 

1)    w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej:

a)    nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności: 

  • zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
  • warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach budowlanych przy wykonywaniu robót budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych, 
  • zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej, 
  • właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, 
  • stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych wyrobów zgodnie z art. 10 Prawo budowlane.

b)    wydawanie decyzji w sprawach określonych ustawą prawo budowlane, w tym: 

  • udzielanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, 
  • nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienia nadzoru autorskiego, 
  • zatwierdzenie projektu budowlanego,
  • udzielanie pozwolenia na budowę i rozbiórkę obiektu budowlanego,
  • zmiana pozwolenia na budowę, 
  • przeniesienie pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby,
  • odmowa zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę, 
  • uchylanie decyzji o pozwoleniu na budowę, 
  • stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę, 
  • zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywanie robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na wykonanie obiektu lub robót objętych obowiązkiem zgłoszenia, 
  • zwolnienie z obowiązku powołania kierownika budowy i nadzorowania robót oraz prowadzenia dziennika budowy bądź rozbiórki i umieszczenia tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia,
  • nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia w terenie obiektów podlegających zgłoszeniu,
  • wydawanie pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu,
  • rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości,
  • przyjmowanie zgłoszeń zmian przeznaczenia sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
  • wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz nadawanie rygoru natychmiastowej wykonalności, 

c)    prowadzenie innych spraw określonych ustawą prawo budowlane, w tym: 

  • przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, 
  • przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia, 
  • sprawdzenie kompletności projektu budowlanego oraz nakładanie usunięcia nie prawidłowości występujących w projekcie budowlanym, 
  • wydawanie dziennika budowy,
  • prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę i rejestru wniosków o pozwoleniu na budowę  oraz archiwizowanie dokumentacji budowlanych, 
  • przekazywanie organom nadzoru budowlanego kopii ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę (rozbiórkę), innych decyzji, postanowień i zgłoszeń wynikających z przepisów prawa budowlanego,
  • przesyłanie kopii decyzji o pozwoleniu na budowę wydanych na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy właściwemu organowi gminy, 
  • uczestnictwo (na wezwanie organów nadzoru budowlanego), w czynnościach inspekcyjnych i kontrolnych oraz udostępnienie wszelkich dokumentów i informacji związanych z tymi czynnościami,
  • uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych oraz obiektów i robót, dla których organem I instancji jest Wojewoda w zakresie : - linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów innych miejsc publicznych, - przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wprowadzonych poza granicę terenu zamkniętego, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego. 

d)    zadania administracji architektoniczno-budowlanej wynikające z innych przepisów:

  • wydawanie zaświadczeń o spełnieniu wymogów samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokalu, 
  • skreślony,
  • poświadczenie oświadczeń zamawiającego wykonanie robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu dla celów podatków od towarów i usług, 
  • przygotowanie pozwoleń na budowę składowisk opadów oraz określenie w nich wymagań zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi, ochronę środowiska oraz ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich,
  • przyjmowanie zawiadomień o przystąpieniu do sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów zagospodarowania przestrzennego gmin powiatu makowskiego oraz gromadzenie kopii uchwalonych studiów i planów,
  • opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
  • opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin powiatu makowskiego,
  • uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego gmin powiatu w zakresie zadań samorządowych,
  • uzgadnianie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy w zakresie zadań samorządu powiatowego w odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, które utraciły ważność,
  • prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działania zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej,
  • przesyłanie informacji z zakresu działania wydziału do organów podatkowych właściwych w sprawach podatku do nieruchomości.

2)   w zakresie gospodarki wodnej

a)    sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
b)    zatwierdzanie statutu spółki wodnej, 
c)    orzekanie o nieważności uchwał  organów spółki w przypadku ich sprzeczności z prawem lub statutem,
d)    wydawanie decyzji o rozwiązaniu spółki wodnej w przypadkach określonych w ustawie prawo wodne, 
e)    wyznaczenie likwidatora spółki wodnej w przypadku wydania decyzji o jej rozwiązaniu,
f)    wykonywanie innych zadań z zakresu ustawy prawo wodne,

3)    w zakresie rybactwa śródlądowego:

a)    wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
b)    wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych, 
c)    wyrażenie zgody na ustawienie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub bezpośrednim jego sąsiedztwie,
d)    prowadzenie rejestru wydawanych kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
e)     wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym
4)    w zakresie łowiectwa:
a)    przygotowywanie niezbędnej dokumentacji do wydzierżawiania polnych obwodów łowieckich,
b)    naliczanie czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich oraz jego rozdział pomiędzy gminy i nadleśnictwa,
c)    wydawanie zezwoleń na posiadanie i  hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych i ich mieszańców,
d)    wydawanie decyzji na przetrzymywanie zwierzyny łownej,
e)    przygotowywanie w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim  decyzji o odłowie, odłowie wraz z uśmierceniem lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny, w przypadku szczególnego zagrożenia  w prawidłowym funkcjonowaniu  obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej,
f)    wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy prawo łowieckie.

5)    w zakresie leśnictwa i ochrony przyrody:

a)    prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
b)    powierzenie w drodze porozumienia spraw z zakresu nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa Nadleśnictwu Pułtusk, Nadleśnictwu Parciaki, Nadleśnictwu Ostrołęka oraz nadzór i realizacja zadań wynikających z zawartych porozumień, 
c)    zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasu, rozpatrywanie zastrzeżeń do wyłożonych projektów planów  i nadzorowanie wykonanych planów  urządzenia lasu,
d)    zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasu,
e)    określenie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych                           o powierzchni do 10 ha niestanowiących własności Skarbu Pastwa, 
f)    wydawanie decyzji na pozyskanie drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu,
g)    wydawanie decyzji na zmianę lasu na użytek rolny,
h)    przygotowywanie decyzji  na wniosek nadleśnictwa o zwalczaniu organizmów szkodliwych  w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
i)    uznawanie w drodze decyzji lasu za ochronny lub pozbawia go tego charakteru,
j)    dokonywanie oceny udatności upraw leśnych,
k)    naliczanie ekwiwalentów pieniężnych za prowadzenie uprawy leśnej,
l)    przygotowywanie wniosków do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa  na środki finansowe z przeznaczeniem na wypłatę ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzeniu upraw leśnych,
m)    orzekanie o wstrzymaniu i utracie ekwiwalentu z przyczyn określonych w ustawie o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
n)    sprawowanie kontroli upraw leśnych, określonych decyzją o prowadzeniu upraw w zakresie ich zgodności z planem zalesień i uproszczonym planem urządzenia lasu,
o)    wydawanie zezwoleń na usuniecie drzew i krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy oraz naliczanie ewentualnych opłat za ich usunięcie,
p)    przygotowywanie informacji o realizacji zadań w zakresie zagospodarowania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
q)    wydawanie zaświadczeń o objęciu działek uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją o której mowa w art. 19 ust.3 ustawy o lasach,
r)    prowadzenie rejestru  zwierząt zaliczanych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniu na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
s)    współpraca z przedstawicielami Izby Rolniczej, Ośrodka Doradztwa Rolnego oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie spraw związanych z rolnictwem,
t)    współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie klęsk żywiołowych,
u)    popularyzacja ochrony przyrody w społeczeństwie,
v)    wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody.

6)    w zakresie ochrony środowiska:

a)    wydawanie pozwoleń na:

  • wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  • zintegrowanych,
  • wytwarzanie odpadów,

b)    stwierdzenie w drodze decyzji wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia wydanych pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii,
c)    przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja zanieczyszczeń nie wymaga pozwolenia,
d)    prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
e)    prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także rejestr zawierający informacje o tych terenach,
f)    sporządzanie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
g)    nakładanie w drodze decyzji obowiązków w zakresie ochrony środowiska dla instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
h)    zobowiązanie podmiotów prowadzących instalacje do sporządzania przeglądów ekologicznych w przypadku stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko,
i)    sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie wydawanych decyzji,
j)    występowanie do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o podjęcie działań w stosunku do podmiotów, u których stwierdzono naruszenie przepisów o ochronie środowiska lub gdy występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić,
k)    przedkładanie Zarządowi Powiatu do zaopiniowania Programów Ochrony Środowiska,
l)    wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o ochronie środowiska. 

7)    w zakresie gospodarowania odpadami:

a)    wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów z instalacji,
b)    wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów,
c)    wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów,
d)    wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o odpadach. 

8)    w zakresie geologii i górnictwa:

a)    prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, jeśli obszar udokumentowanego złoża nieobjętego własnością górniczą nie przekracza 2 ha, wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie  przekroczy 20 000 m3 oraz działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych, stwierdzenie wygaśnięcia koncesji, przeniesienie koncesji, cofnięcie koncesji,
b)    zatwierdzenie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych,
c)    przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych,
d)    wydawanie decyzji dotyczących określenia opłat eksploatacyjnych i ustalenia opłat dodatkowych, 
e)    gromadzenie, ewidencjonowanie, archiwizowanie, chronienie i udostępnianie informacji geologicznej,
f)    uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie ochrony  środowiska,
g)    opiniowanie zmian planów zagospodarowania przestrzennego,
h)    wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze.

Szczegółowa struktura Wydziału Budownictwa, Ochrony Środowiska i Rolnictwa „BOŚiR”

a)    Dyrektor,
b)    Z-ca dyrektora,
c)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. wydawania pozwoleń i przyjmowania zgłoszeń wykonania robót budowlanych,
d)    Wieloosobowe stanowisko pracy ds. leśnictwa, rolnictwa, geologii  i ochrony środowiska.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
02.01.2023 12:57 Paweł Rychlik
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Pawel Rychlik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Budownictwa, Ochrony Środowiska i Rolnictwa 1.0 02.01.2023 12:57 Paweł Rychlik

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}