Wydział Bezpieczeństwa, Spraw Społecznych i Obywatelskich
Wydział Bezpieczeństwa, Spraw Społecznych i Obywatelskich nadzoruje Starosta.
Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa, Spraw Społecznych i Obywatelskich należą w szczególności sprawy:
1) w zakresie spraw obronnych:
a) opracowywanie wytycznych i planów zasadniczych przedsięwzięć w zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych w powiecie oraz monitorowanie ich realizacji;
b) planowanie, organizowanie i prowadzenie ćwiczeń, gier decyzyjnych i treningów z zakresu spraw obronnych, sporządzanie, uzgadnianie i gromadzenie dokumentacji szkoleniowej, opracowywanie wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych ćwiczeń oraz sposobów ich wdrożenia;
c) opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji Wojewodzie planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, sporządzanie i przekazywanie wypisów z powyższego planu, a także uzgadnianie planów operacyjnych niższego szczebla i przedkładanie ich do akceptacji Staroście;
d) opracowywanie i uaktualnianie planu przygotowań podmiotów leczniczych powiatu na potrzeby obronne państwa oraz opracowywanie i przekazywanie do szczebla nadrzędnego załączników aktualizujących te plany;
e) opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stałego Dyżuru oraz Stanowiska Kierowania, zapewniającego kierowanie realizacją zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa oraz w czasie wojny;
f) opracowanie projektów regulaminów organizacyjnego Starostwa Powiatowego na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz projektów zarządzania wprowadzających te regulaminy w życie;
g) koordynowanie planowania i realizacji zadań wynikających z pełnienia funkcji państwa-gospodarza (HNS) oraz opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Punktu Kontaktowego HNS;
h) realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę;
i) prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny;
j) prowadzenie spraw związanych z przymusowym doprowadzeniem żołnierzy rezerwy do jednostek wojskowych, w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
k) opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie przedsięwzięć związanych z prowadzeniem Akcji Kurierskiej Administracji Publicznej;
l) planowanie i prowadzenie w powiecie makowskim kontroli problemowych wykonywania zadań obronnych oraz monitorowanie wykonywania zaleceń i wniosków pokontrolnych;
m) współuczestniczenie w realizacji kontroli z zakresu realizacji zadań obrony cywilnej;
n) opracowywanie i bieżące uaktualnianie innych dokumentów niezbędnych do sprawnego wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa oraz w stanach nadzwyczajnych.
2) w zakresie zarządzania kryzysowego:
a) kierowanie pracą Grupy Planowania Cywilnego Powiatowego Zespołu Zarządzania kryzysowego, a w szczególności:
- opracowanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
- realizacja zaleceń wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
- wydawanie organom gmin zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego,
- utrzymywanie baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego,
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym – realizacja zadań wynikających z wprowadzonych stopni alarmowych,
- realizacja zadań w zakresie infrastruktury krytycznej w tym zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania IK,
- planowanie wydzielenia sił i środków SZRP do wsparcia w sytuacji kryzysowe,
- monitorowanie zagrożenia powodziowego oraz przedstawianie wniosków w sprawie ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- opracowanie i uzgadnianie z gminami zagrożonymi powodzią planów operacyjnych ochrony przed powodzią,
b) realizacja zadań wiązanych z zapewnieniem obsługi i funkcjonowaniem Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym:
- opracowanie regulaminu działania zespołu,
- przygotowywanie rocznego planu pracy zespołu,
- przedstawienie propozycji przedmiotu i terminu posiedzeń zespołu,
- obsługa administracyjna posiedzeń zespołu,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń oraz treningów z zakresu zarządzania kryzysowego na potencjalne zagrożenia oraz udział w ćwiczeniach wojewódzkich, krajowych i międzynarodowych,
- koordynowanie działań ratowniczych przy pomocy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- pełnienie dyżurów po godzinach pracy Starostwa w celu zapewnienia przepływu informacji oraz realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
c) organizowanie oraz koordynowanie działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, a w szczególności:
- prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz dotyczących pożarów i powodzi,
- organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu,
- wyposażanie i utrzymywanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego i obrony cywilnej;
- upowszechnianie i popularyzację tematyki ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i innych zagrożeń:
- uczestnictwo w organizowanych przez organizacje pozarządowe zawodach i konkursach o tematyce ochrony ludności,
- popularyzowanie znajomości zachowań w sytuacjach kryzysowych poprzez wydawnictwo i kolportaż materiałów informacyjno-poglądowych,
- promowanie i popularyzacja poprzez lokalne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i redakcje prasowe wśród społeczeństwa zagadnień dotyczących ochrony ludności i zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia;
d) realizacja zadań związanych z weryfikacją i szacowaniem strat w infrastrukturze komunalnej powiatu,
e) realizacja zadań wynikających z wprowadzenia stany epidemii i zagrożenia epidemicznego,
f) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
3) w zakresie obrony cywilnej:
a) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
b) opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
c) opracowywanie i uzgadnianie wieloletnich i rocznych planów działania,
d) organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
e) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
f) tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
g) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
h) planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
i) planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
j) planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
k) wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
l) zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
m) integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
n) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
o) inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
p) promowanie i popularyzacja poprzez lokalne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i redakcje prasowe wśród społeczeństwa zagadnień dotyczących obrony cywilnej a w szczególności zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia;
q) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
r) opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
s) współpraca z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
t) kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
u) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
v) przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
w) ustalanie zadań i kontrola ich realizacji oraz koordynacja działalności w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej w gminach,
x) prowadzenie ewidencji sprzętu i materiałów obrony cywilnej,
y) współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami przy realizacji zadań obrony cywilnej,
z) realizacja zadań Starosty określonych w przepisach o prawie atomowym,
w tym opracowanie danych do wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego na wypadek zdarzeń radiacyjnych;
aa) przygotowanie danych do wojewódzkiego planu wprowadzania ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie;
bb) przygotowanie danych do wojewódzkiego planu wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu ciepła oraz udział w realizacji zadań podejmowanych w sytuacjach wymagających wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży paliw stałych i w dostarczaniu ciepła;
cc) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat na podstawie umów i porozumień dotyczących realizacji zadań obrony cywilnej,
4) w zakresie spraw społecznych:
a) sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji oraz prowadzenie bieżącego postępowania rejestrowego,
b) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
c) koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych Starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań Powiatu,
d) realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych dla kombatantów i osób represjonowanych,
e) analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosowanych inicjatyw,
f) świadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent,
g) wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa oraz organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych,
5) w zakresie współpracy oraz zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:
a) realizacja zadań związanych z zapewnieniem obsługi i funkcjonowania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
b) współpraca z policją w sprawach dotyczących utrzymania ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz z inspekcją sanitarną w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego,
c) współpraca z inspekcją nadzoru budowlanego w zakresie przestrzegania stosowania przepisów prawa budowlanego oraz inspekcją weterynaryjną w sprawach bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego na obszarze powiatu,
d) inicjowanie opracowania projektów dokumentów, a także materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia przez organy samorządu powiatu i Starostę,
e) terminowa realizacja zadań ustalonych przez organy samorządu powiatu dla powiatowych służb, inspekcji i straży oraz opracowywanie informacji o stanie wykonania tych zadań;
6) w zakresie spraw obywatelskich:
a) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o rzeczach znalezionych,
b) wykonywanie zadań z zakresu ustawy o cudzoziemcach należących do kompetencji Starosty;
c) wykonywanie zadań z zakresu ustawy o repatriacji należących do kompetencji Starosty,
d) wykonywanie zadań na potrzeby przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej,
e) wykonywanie zadań z zakresu ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
Szczegółowa struktura Wydziału Bezpieczeństwa, Spraw Społecznych i Obywatelskich „BSO”
a) Dyrektor,
b) Stanowisko pracy ds. obronnych,
c) Stanowisko pracy ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
d) Wieloosobowe stanowisko pracy ds. społecznych, obywatelskich i bezpieczeństwa publicznego.
- Pierwsza publikacja:
- 02.01.2023 12:56 Paweł Rychlik
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Pawel Rychlik
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Bezpieczeństwa, Spraw Społecznych i Obywatelskich | 1.0 | 02.01.2023 12:56 Paweł Rychlik |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP