Uczniowie II LO z BJN na jeden dzień zostali posłami do Parlamentu Europejskiego
21.11.2023
W dniach 11-16 listopada br. 22 uczniów klas czwartych II Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania im. Bronisława Taraszkiewicza uczestniczyło w wyprawie autokarowej do Strasburga. Głównym celem była wizyta w Parlamencie Europejskim i udział w sesji EUROSCOLA. Opiekunami grupy byli nauczyciele Iwona Czyżyk i Sławomir Niedźwiecki.
Czym jest EUROSCOLA?
Jest to konkurs dla uczniów szkół średnich. Uczniowie II LO z BJN zwyciężyli w konkursie EUROSCOLI, pisząc esej „Jestem Europejczykiem – co to znaczy? Co nas łączy, co nas dzieli?”
Nagrodą było dofinansowanie wyjazdu na symulację posiedzeń „komisji parlamentarnych” oraz „posiedzenia plenarnego”. Ponieważ dyskutanci pochodzą z różnych krajów, ważna jest umiejętność komunikowania się w języku obcym. Debaty odbywają się zwykle w języku angielskim lub francuskim.
Zwycięskie drużyny debatują, zajmują stanowiska, negocjują, wprowadzają poprawki, głosują i przyjmują rezolucje dotyczące autentycznych europejskich problemów.
Dzięki programowi Euroscola w Strasburgu uczniowie z całej Europy mogą poznać europejską demokrację parlamentarną w praktyce.
14 listopada br. uczniowie II LO z BJN zrealizowali główny cel wyprawy, czyli wizytę w Parlamencie Europejskim. Po dopełnieniu formalności, przeszli do sali obrad PE. Na początek wysłuchali interview z wiceprzewodniczącą Parlamentu Europejskiego oraz Aleydą Hernandez Laviades, która pracuje dla Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii w Parlamencie Europejskim.
Uczniowie z 24 krajów Unii Europejskiej, na miejscu w PE, wymienili się informacjami na temat „Od kryzysu energetycznego do zrównoważonej przyszłości: środki UE przeciwko zmianom klimatycznym”. Usłyszeli wiele kreatywnych pomysłów i perspektyw młodych ludzi na ten temat.
Kluczowe obszary polityki służące przestawieniu się na zrównoważony rozwój w UE to:
1. sprawiedliwe przejście do gospodarki niskoemisyjnej, gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej;
2. przejście do społeczeństwa i gospodarki, które sprzyjają włączeniu społecznemu – godna praca i prawa człowieka;
3. przejście do zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności;
4. inwestycje w innowacje i długoterminową modernizację infrastruktury oraz zachęcanie do zrównoważonego prowadzenia działalności gospodarczej;
5. wykorzystanie handlu jako narzędzia działającego na rzecz globalnego zrównoważonego rozwoju.
Druga część wydarzenia w ramach Euroscoli w Strasburgu dotyczyły obrad uczniów w Parlamencie Europejskim. Podczas tych obrad można było usłyszeć wiele dojrzałych wypowiedzi – uczniowie debatowali, zajmowali stanowisko dotyczące zrównoważonej przyszłości UE.
W czasie kiedy w PE pracowali uczniowie, nauczyciele odbyli krótką wycieczkę po gmachu PE. W Parlamentarium obejrzeli film na temat UE oraz spotkali się w grupach w ramach sieci współpracy. Zadaniem nauczycieli było udzielenie odpowiedzi na 24 pytania. Problem było to, że każde pytanie było postawione w 24 różnych językach państw należących do UE.
W drodze do Strasburga i w drodze powrotnej udało się zwiedzić kilka europejskich miast: Praga, Norymberga, Würzburg, Drezno. Zabytkowe centrum Pragi oraz barokowa rezydencja książąt-biskupów w Würzburgu, wybudowana na wzór Wersalu, są wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Uczniowie II LO są dumni, że na Euroscoli byli jedną z 28 klas z 24 europejskich krajów.
Była to dla nich doskonała lekcja wiedzy o społeczeństwie, języków obcych, geografii, historii, przedsiębiorczości i wiedzy o kulturach innych krajów.
Godnie reprezentowali Polskę, Podlasie i nasze Małe Ojczyzny: Bielsk, Szczyty, Hołody, Krywiatycze, Morze, a przede wszystkim swoją szkołę.
Więcej informacji na temat programu Euroscola pod adresem: https://warsaw.europarl.europa.eu/pl/dossiers/youth/euroscola
Szczegółową relację z wydarzenia można znaleźć na szkolnym FB II LOzBJN i oficjalnej stronie szkoły www.lozbjn.edu.pl
sn (II LO)