W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Nowy przedmiot w szkołach średnich – HiT

24.01.2022

Ministerstwo Edukacji i Nauki podało wstępną podstawę programową historii i teraźniejszości – nowego przedmiotu w szkołach średnich, który może zostać wprowadzony w szkołach średnich od 1 września 2022 r. zastępując wiedzę o społeczeństwie.

Nowy przedmiot: historia i teraźniejszość

W uzasadnieniu projektu podstawy programowej Ministerstwo Edukacji i Nauki podało, iż celem HiT-u jest m.in. „nabycie przez ucznia rzetelnej wiedzy o najważniejszych przemianach kulturowych, politycznych, społecznych i gospodarczych w Polsce i na świecie po 1945 roku aż do czasów współczesnych”. MEiN informuje również, że materiał z zakresu wiedzy o społeczeństwie będzie wpleciony w kontekst historyczny, dzięki czemu uczniowie lepiej zrozumieją złożone procesy historyczne i zmiany społeczno-polityczne.

Na lekcjach HiT-u mogą być poruszane takie tematy jak: zimna wojna, żelazna kurtyna, Układ Warszawski, walka żołnierzy niezłomnych, przełom 1956 roku, rewolucja 1968 roku, czy ruch „Solidarność”.

Nauczanie nowego przedmiotu zaplanowano dla młodzieży liceów, techników szkół branżowych i tylko w klasach, które miały WOS na poziomie podstawowym. Klasy humanistyczne z rozszerzonym WOS-em wciąż mają się go uczyć i nadal będą mogły zdawać go na egzaminie maturalnym.

W szkołach średnich w cyklu nauczania przewidziano trzy godziny historii i teraźniejszości zamiast obecnych dwóch przeznaczonych na WOS, zaś z ośmiu godzin do siedmiu ma zostać zmniejszony wymiar lekcji historii. Ogółem liczba zajęć ustalonych w ramowych planach nauczania dla szkół ponadpodstawowych ma pozostać na tym samym poziomie.

Interesujący artykuł na temat wprowadzenia w szkołach nowego przedmiotu oraz możliwych konsekwencji z tym związanych pojawił się również na łamach Dziennika Warto Wiedzieć.

 

ms, ryc. MEN

{"register":{"columns":[]}}