Czy będzie można zaparkować na chodniku? Jaka będzie odpowiedzialność za niewłaściwe parkowanie – wrześniowe zmiany w przepisach prawa
13.09.2022
Od 21 września br. chodnik będzie częścią drogi przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych. Zmiana wprowadzona przepisami ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego.
Nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje się do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porządkują definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części:
- chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
- pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
- pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).
Zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi.
Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Dopuszczono również możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami.
Nowe przepisy mobilizują zarządców dróg do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porządkują funkcje poszczególnych części drogi, zwiększają ich czytelność, a w konsekwencji zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Nadal będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m.
Od 17 września br. wchodzą także w życie przepisy zaostrzające odpowiedzialność za wykroczenia drogowe. Grzywna w wysokości 100 zł i 2 punkty karne będą grozić za parkowanie:
- za znakiem B-35 (zakaz postoju) i B-36 (zakaz zatrzymywania się),
- w obrębie obowiązywania linii ciągłej,
- co najmniej 10 m od znaku,
- przy lewej krawędzi jezdni,
- na pasie między jezdniami,
- mniej niż 15 metrów od słupka wyznaczającego przystanek lub na przystanku z zatoką,
- w okolicy punktów krańcowych wysepki,
- na drodze dla rowerów lub pasie dla rowerów,
- w niewłaściwy sposób na chodniku,
- utrudniające wjazd lub wyjazd.
Za zatrzymanie lub postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu grozić będzie mandat od 100 do 200 zł i 2 punkty karne. Mandat w wysokości 150 zł i dwa punkty karne otrzymamy natomiast za brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu awarii.
ms
źródło: Ministerstwo Infrastruktury, www.prawo.pl