Procedura Niebieskiej Karty
Procedura „Niebieskie Karty” jest narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, ale także współpraca przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje:
- osoby doznające przemocy domowej,
- osoby stosujące przemoc domową, przez które należy rozumieć wyłącznie osoby pełnoletnie, które dopuszczają się przemocy domowej wobec osób doznających przemocy domowej.
Kartę A może wypełnić:
- policjant
- pracownik socjalny
- pracownik oświaty
- przedstawiciel ochrony zdrowia
- członek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
Karta A zostanie wypełniona, gdy w trakcie wykonywania swoich czynności zawodowych jedna z ww. osób poweźmie podejrzenie, że ma do czynienia z przypadkiem przemocy domowej (będzie świadkiem przemocy lub usłyszy wiarygodne informacje na ten te mat od kogoś innego). Każdy, kto wypełni Kartę A, przekazuje ją do przewodniczącego/przewodniczącej Zespołu Interdyscyplinarnego. Taki zespół funkcjonuje w każdej gminie. Najczęściej ma swoją siedzibę w lokalnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Kolejny krok to przekazanie formularza „Niebieska Karta - B”, zawierającego pouczenie dla osób dotkniętych przemocą domową. Czynność ta powinna być połączona z rozmową instruktażową na temat treści i możliwości wykorzystania porad zawartych w formularzu. Istotne znaczenie ma tabela, w której powinny być wskazane lokalne placówki udzielające pomocy ofiarom przemocy domowej.
Formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się:
osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc domową, dziecku, natomiast ważne jest przeprowadzenie z dzieckiem rozmowy o dalszych czynnościach w jego sprawie.