W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Statut ośrodka

UCHWAŁA NR XXVIII/202/17
RADY MIEJSKIEJ W SZEPIETOWIE

z dnia 28 września 2017 r.
w sprawie nadania Statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w  Szepietowie

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit. h, art. 40 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) w związku z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 930 ze zm.) Rada Miejska w Szepietowie uchwala, co następuje:
§ 1. Nadaje się Statut Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szepietowie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Szepietowa.
§ 3. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc:
1) Uchwała Nr III/11/15 Rady Miejskiej w Szepietowie z dnia 21 stycznia 2015 r. w sprawie nadania Statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szepietowie (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2015 r., poz. 306).
2) Uchwała Nr IX/60/15 Rady Miejskiej w Szepietowie z dnia 2 października 2015 r. zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szepietowie (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2015 r., poz. 3223).
3) Uchwała Nr XIV/106/16 Rady Miejskiej w Szepietowie z dnia 10 marca 2016 r. zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szepietowie (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2016 r., poz. 1316).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Miejskiej
Sławomir Czarkowski
 
 

Załącznik do Uchwały Nr XXVIII/202/17
Rady Miejskiej w Szepietowie
z dnia 28 września 2017 r.
STATUT MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SZEPIETOWIE
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie, zwany dalej MGOPS lub "Ośrodkiem" jest budżetową jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 49/XI Gminnej Rady Narodowej w Szepietowie z dnia 4 kwietnia 1990 r.
2. Ośrodek wykonuje zadania z zakresu pomocy społecznej nałożone na gminę oraz zadania zlecone gminie przez administrację rządową na podstawie ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw przekazanych do realizacji.
§ 2. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Szepietowa.
§ 3. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szepietowie działa na podstawie prawa powszechnie obowiązującego.
§ 4. 1. Terenem działania Ośrodka jest obszar Miasta i Gminy Szepietowo.
2. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Szepietowo.
Rozdział 2.
CELE I ZADANIA OŚRODKA
§ 5. Celem działania Ośrodka jest w szczególności:
1) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia oraz zapobieganie powstawaniu tych sytuacji;
2) pomoc w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka;
3) doprowadzenie do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem;
4) prowadzenie działań prewencyjnych zapobiegających powstawaniu patologii społecznych.
§ 6. 1. Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy:
1) wynikające z ustawy o pomocy społecznej;
2) ustalenie i wypłacanie świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych;
3) ustalenie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych na podstawie ustawy o dodatkach mieszkaniowych;
4) ustalenie i wypłacanie stypendiów i zasiłków szkolnych na podstawie ustawy o systemie oświaty;
5) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych oraz przyznawaniem świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
6) prowadzenie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
7) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem";
8) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania i wypłaty dodatku energetycznego przewidzianego ustawą Prawo energetyczne;
9) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania i wypłaty świadczenia wychowawczego przewidzianego ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
10) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania i wypłaty świadczeń przewidzianych ustawą o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem";
11) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania i wypłaty zasiłków dla opiekunów na podstawie ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
12) potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
13) realizacja zadań z zakresu aktywizacji zawodowej i integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
14) realizacja zadań wynikających z ustawy Karta Dużej Rodziny.
2. Ośrodek realizuje także inne zadania i programy osłonowe w obszarze pomocy społecznej o charakterze własnym i zleconym.
3. Ośrodek w ramach swojej działalności może realizować projekty współfinansowane ze środków pozabudżetowych.
4. Przy realizacji zadań Ośrodek współpracuje z organami administracji rządowej oraz samorządowej na szczeblu gminy, powiatu i województwa, urzędami, instytucjami i organizacjami społecznymi, kościołem katolickim innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, sądami, prokuraturą, komornikami, pracodawcami, osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi podmiotami realizującymi cele i zadania z zakresu zadań określonych w statucie Ośrodka i wynikających z przepisów prawa.
5. Ośrodek realizuje własne zadania gminy zgodnie z wymogami ustawowymi oraz zadaniami określonymi przez Radę Miejską natomiast zadania zlecone zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administrację rządową.
Rozdział 3.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA OŚRODKA
§ 7. 1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik. Kierownika zatrudnia i zwalnia Burmistrz Szepietowa, który jest jego zwierzchnikiem służbowym.
2. Kierownik działając zgodnie z obowiązujący przepisami prawa oraz niniejszym Statutem podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.
3. W czasie nieobecności Kierownika Ośrodka jego obowiązki przejmuje osoba przez niego wyznaczona na podstawie pisemnego upoważnienia.
4. Kierownik działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Burmistrza do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz z zakresu innych spraw przekazanych ustawowo.
5. Upoważnienie o którym mowa w ust. 4 może być także udzielane innej osobie na wniosek Kierownika Ośrodka.
6. Kierownik Ośrodka upoważniony jest do zawierania umów cywilnoprawnych na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Szepietowa.
7. W celu realizacji zadań statutowych Ośrodka, Kierownik jest uprawniony do wydawania zarządzeń, regulaminów i instrukcji.
8. Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników zatrudnionych w Ośrodku i wykonuje uprawnienia pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
9. Pracownicy zatrudnieni w Ośrodku są pracownikami samorządowymi i w sprawach pracowniczych mają w stosunku do nich zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych.
10. Szczegółowy zakres działania i zasady funkcjonowania Ośrodka z uwzględnieniem struktury organizacyjnej określa Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie wprowadzony zarządzeniem Kierownika.
11. Zasady wynagradzania pracowników określa Regulamin ustalający zasady wynagradzania pracowników Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szepietowie.
12. Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej w Szepietowie coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
Rozdział 4.
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 8. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową podległą Gminie Szepietowo i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
2. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości.
3. Kierownik Ośrodka zarządza powierzonym mieniem, zapewnia jego ochronę i nadzoruje wykorzystywanie.
4. Podstawą gospodarki finansowej jest plan rzeczowo-finansowy, uwzględniający kwoty dochodów i wydatków określonych przez Radę Miejską uchwałą budżetową.
5. W planie finansowym Ośrodka w ciągu roku mogą być dokonywane zmiany w następstwie Uchwał Rady Miejskiej lub Zarządzeń Burmistrza Szepietowa.
6. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Ośrodka ponosi Kierownik oraz w zakresie mu powierzonym – Główny Księgowy Ośrodka.
7. Ośrodek posiada odrębny rachunek bankowy i rachunki pomocnicze.
8. Ośrodek finansowany jest z dotacji, budżetu państwa i środków finansowych budżetu gminy Szepietowo.
9. Zasady gospodarowania funduszem socjalnym określa regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń
Socjalnych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Szepietowie.
10. Świadczenia pieniężne z MGOPS wypłacane są za pośrednictwem rachunków bankowych klientów pomocy społecznej lub w kasie Banku obsługującego Miasto i Gminę Szepietowo.
11. Ośrodek gromadzi i przechowuje dokumentację związaną z realizacją jego zadań, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony dóbr osobistych osób korzystających ze świadczeń.
Rozdział 5.
NADZÓR I KONTROLA
§ 9. Organy gminy sprawują kontrolę nad działalnością MGOPS w sposób i w trybie określonym w ustawach.
§ 10. Wojewoda Podlaski sprawuje nadzór nad działalnością Ośrodka, w zakresie określonym w przepisach prawa.
Rozdział 6.
MIENIE OŚRODKA
§ 11. 1. Na mienie Ośrodka składają się środki trwałe i przedmioty nietrwałe zakupione przez Ośrodek bądź przekazane nieodpłatnie dla prowadzenia działalności zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Ośrodek gospodaruje powierzonym mieniem, zapewnia jego ochronę i należyte wykorzystanie.
Rozdział 7.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 12. 1. Statut MGOPS uchwala Rada Miejska w Szepietowie.
2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
3. W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o pomocy społecznej i przepisy wykonawcze do tej ustawy, przepisy Kodeksu pracy oraz inne obowiązujące akty prawne.

{"register":{"columns":[]}}