W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

UCHWAŁA NR XXXIX/341/2021 RADY GMINY SKĄPE z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2022 rok

Na podstawie art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2021 r., poz. 1119) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
Wprowadzenie
§ 1. 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na
2022 rok.
2. Przy opracowaniu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla
Gminy Skąpe na rok 2022, uwzględnione zostały założenia wynikające z Narodowego Programu Zdrowia na
lata 2021 - 2025 oraz rekomendacji do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Koordynacja działań ujętych w Programie prowadzona jest przez Gminną Komisją Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Skąpem.
Rozdział 2.
Diagnoza problemów społecznych w Gminie Skąpe i wnioski do realizacji
§ 2. Program został opracowany na podstawie przeprowadzonej diagnozy. W przygotowaniu diagnozy
wykorzystano dane GUS, PARPA oraz informacje uzyskane z dostępnych rejestrów Urzędu Gminy Skąpe.
Zakres prowadzonej analizy pozwolił na kompleksową ocenę zjawisk związanych ze stosowaniem wybranych
substancji psychoaktywnych, pojawiających się czynnikach ryzyka oraz potencjalnych szkód nimi
powodowanych w badanej społeczności.
§ 3. Wnioski do realizacji zadań w zakresie profilaktyki w świetle wyników uzyskanych z przeprowadzonej
diagnozy:
l) działania profilaktyczne powinny się przede wszystkim koncentrować na budowaniu właściwych postaw
wobec spożywania alkoholu przez dzieci i młodzież oraz dorosłych, a także na budowaniu właściwych
postaw wobec palenia nikotyny;
2) w przypadku dzieci poniżej 13 roku życia zasadnym wydaje się być realizacja programów profilaktyki
pierwszorzędowej lub uniwersalnej skierowanej do całej populacji szkoły, aby jak najwcześniej zapobiegać
pierwszym próbom zachowań ryzykownych; Celem profilaktyki pierwszorzędowej jest rozwijanie różnych
umiejętności, które pozwolą młodemu człowiekowi radzić sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi i z
przeżywanymi w związku z nimi emocjami. Natomiast profilaktyka uniwersalna dostarcza ogólnej wiedzy
na temat zachowań ryzykownych, czynników ryzyka i chroniących, danych epidemiologicznych oraz
tworzy wspierający, przyjazny klimat szkoły, który pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne i poczucie
wartości, motywację do osiągnięć zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
3) w przypadku dzieci i młodzieży powyżej 13 roku życia należałoby również realizować programy
profilaktyki pierwszorzędowej i uniwersalnej; z uwagi na kontakt młodzieży z alkoholem wydaje się
uzasadnione realizowanie programów profilaktyki drugorzędowej i selektywnej dla wybranych grup
uczniów; profilaktyka drugorzędowa adresowana jest do grupy podwyższonego ryzyka, do osób
podejmujących zachowania ryzykowne natomiast profilaktyka selektywna ukierunkowana jest na uczniów
z grupy zwiększonego ryzyka. Cele te mogą być osiągane między innymi poprzez ograniczanie czynników
ryzyka związanych ze środowiskiem rodzinnym i rówieśniczym, poprawę funkcjonowania emocjonalnego
i społecznego, kształtowanie adekwatnych przekonań normatywnych dotyczących substancji
psychoaktywnych, promocję postaw prozdrowotnych oraz wspieranie rodzin w rozwiązywaniu problemów.
Rozdział 3.
Główny cel Programu
§ 4. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych określa zakres i formę
zadań realizowanych jako zadanie własne gminy. Jego nadrzędnym celem jest tworzenie spójnego systemu
działań profilaktycznych i naprawczych, zmierzających do zapobiegania powstawaniu nowych problemów
a także zmniejszania rozmiarów problemów już istniejących. Program profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych jest dokumentem wyznaczającym cele oraz sposoby rozwiązywania przedmiotowych
problemów i związanych z nią strefą życia problemów rodzinnych i społecznych na terenie gminy.
Rozdział 4.
Zadania programu i sposoby ich realizacji
§ 5. Zadaniami przyjętymi do realizacji w programie są w szczególności:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i wsparcia i dla osób uzależnionych od alkoholu;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania
problemów alkoholowych i innych uzależnień, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie
pozalekcyjnych zajęć sportowych, kulturalno-oświatowych i oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych;
4) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w artykule 13 1 i 15 ustawy
oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w tych sprawach.
§ 6. Zadania opisane w § 5 będą realizowane poprzez:
l) finansowanie działalności Punktu Konsultacyjnego realizującego zadania w gminie wg ustalonego
harmonogramu w zakresie konsultacji i motywowania do podjęcia leczenia osób uzależnionych i ich rodzin;
2) organizowanie i finansowanie szkoleń dla osób pracujących z osobami uzależnionymi, dziećmi z rodzin,
w których występują problemy uzależnień;
3) podejmowanie rozmów motywacyjnych do podjęcia leczenia odwykowego przez Komisję, w tym
informowanie o możliwości podejmowania profesjonalnej terapii uzależnień;
4) współpracę z placówkami lecznictwa odwykowego, podmiotami leczniczymi, Prokuraturą i Policją
w Świebodzinie, OPS, kuratorami sądowymi i szkołami;
5) motywowanie i kierowanie na leczenie, udzielanie wsparcia i pomocy psychospołecznej osobom po
zakończeniu terapii odwykowej i ich rodzinom;
6) przeszkolenie animatorów sportu oraz kultury — do projektowania i realizacji programów
profilaktycznych;
7) realizację działań konsultacyjnych w szczególności dla dzieci, młodzieży, rodziców i kobiet w ciąży,
w zakresie uzależnień i możliwości uzyskania pomocy;
8) organizowanie i finansowanie grup terapeutyczno-edukacyjnych dla osób współuzależnionych,
9) organizowanie, finansowanie zajęć dla uczniów rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
10) aktywne włączanie się w realizację procedury „Niebieska karta” we współpracy z Policją, OPS,
kuratorami sądowymi, innymi podmiotami;
1l) współfinansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w szczególności
zagrożonych uzależnieniami;
12) współpracę z instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy dzieciom z rodzin,
w których występują problemy uzależnień;
13) dofinansowanie zakupu materiałów edukacyjnych niezbędnych do prowadzenia zajęć w świetlicach
wiejskich;
14) współfinansowanie programów profilaktyczno-edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych
w szkołach;
15) popularyzację wiedzy na temat uzależnień i wynikających z nich zagrożeń (plakaty, prelekcje, spotkania,
spektakle teatralne i tworzenie półek profilaktyki w bibliotekach);
16) udział w kampaniach edukacyjnych lokalnych i krajowych;
17) przygotowywanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym w związku z nadużywaniem
alkoholu;
18) zapraszanie na rozmowę osób, co do których wpłynęło zgłoszenie, w celu rozpoznania problemu
uzależnienia, w tym przeprowadzenia rozmowy motywującej do podjęcia zmian;
19) kierowanie na badanie przez biegłych (psychiatra, psycholog) w celu wydania opinii w przedmiocie
uzależnienia od alkoholu i narkomanii i ich finansowanie;
20) kontynuowanie wspierania i wspófinansowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci,
młodzieży, dorosłych (w tym pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych, kulturalno-
oświatowych, sportowych i rekreacyjnych) oraz wyjazdów o charakterze kulturalnym organizowanych dla
uczniów z terenu tutejszej gminy;
21) współfinansowanie działań sportowych i rekreacyjnych kierowanych, realizowanych przez kluby
sportowe z terenu gminy;
22) doposażenie w sprzęt i materiały podmioty realizujące programy profilaktyki, w tym zajęcia sportowe,
zakup nagród dla uczestników turniejów sportowych prowadzonych przez animatorów sportu;
23) organizowanie spotkań i szkoleń dla rodziców, kadry pedagogicznej na temat choroby alkoholowej,
narkomanii i wynikających z nich zagrożeń w celu podniesienia kompetencji wychowawczych;
24) wspieranie inicjatyw społeczności lokalnej w zakresie promowania zdrowego stylu życia;
25) współpracę z podmiotami gminnymi w zakresie organizacji i finansowania koncertów, spektakli,
programów z wyraźnym odniesieniem profilaktycznym;
26) działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców (m. in. kampanie społeczne, edukacja
w szkołach, współpraca na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym).
Rozdział 5.
Oczekiwane rezultaty programu
§ 7. 1. Oczekiwanymi rezultatami programu jest zmniejszenie bądź ograniczenie zjawiska występowania
problemów alkoholowych.
2. Wskaźniki oceny realizacji programu:
1) liczba porad, konsultacji udzielonych przez Punkt Konsultacyjny;
2) liczba rozmów motywacyjnych przeprowadzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych;
3) liczba kampanii o charakterze profilaktycznym adresowanych do różnych grup wiekowych;
4) liczba osób wobec których podjęte zostały czynności przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i prokuraturę, zmierzające do orzeczenia przez sąd poddania się leczeniu odwykowemu;
5) liczba wniosków skierowanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
o wszczęcie procedury w przedmiocie zastosowania przez Sąd obowiązku podjęcia leczenia odwykowego;
6) liczba osób biorących udział w zajęciach sportowych realizowanych na boiskach sportowych
i wielofunkcyjnych;
7) liczba warsztatów, spektakli i programów profilaktycznych realizowanych w szkołach, przedszkolach;
8) liczba osób biorących udział w warsztatach, spektaklach i programach realizowanych w szkołach,
przedszkolach.
Rozdział 6.
Źródła i zasady finansowania programu
§ 8. l. Źródłem finansowania zadań programu są środki pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych.
2. Finansową podstawę realizacji programu stanowią dochody Gminy Skąpe z opłat za korzystanie
z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Rozdział 7.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 9. 1. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Skąpe
przysługuje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe za prace wykonywane w ramach realizacji zadań
wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz niniejszego
Programu, bez względu na ilość posiedzeń komisji, dyżurów członków komisji, przeprowadzonych kontroli
przestrzegania zasad korzystania z zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz uczestnictwa w posiedzeniach
sądowych w sprawach o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 powyżej ustala się w wysokości 10 % minimalnego
wynagrodzenia ustalanego na podstawie ustawy z 10 października 2002 o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207).
3. Za każdą nieobecność członka komisji na posiedzeniu, dyżurze, kontroli bądź posiedzeniu sądowym
wysokość wynagrodzenia podlega zmniejszeniu o 50%.
4. W przypadku, gdy członek komisji w danym miesiącu nie uczestniczy w żadnych pracach komisji
wynagrodzenie ryczałtowe nie przysługuje.
5. Podstawą do stwierdzenia obecności członka Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na posiedzeniu, dyżurze, uczestniczenia w przeprowadzonej kontroli jest lista obecności
podpisana przez uczestniczących.
6. Wynagrodzenie ryczałtowe wypłacane jest za dany miesiąc z dołu do 5 dnia następnego miesiąca.
7. W związku z podróżami służbowymi członków Komisji przysługuje zwrot kosztów podróży,
poniesionych w celu wykonywania obowiązków służbowych, wg. zasad określonych w rozporządzeniu
obliczonych przy odpowiednim zastosowaniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXXIX/341/2021 RADY GMINY SKĄPE z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2022 rok
UCHWALA​_NR​_XXXIX​_341​_2021​_RADY​_GMINY​_SKAPE​_z​_dnia​_16​_grudnia​_2021​_r​_w​_sprawie​_Gminnego​_Programu​_Profilaktyki​_i​_Rozwiazywania​_Problemow​_Alkoholowych​_na​_2022​_rok.pdf 0.34MB
{"register":{"columns":[]}}