W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

UCHWAŁA NR XXIII/190/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 25 września 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe określający
szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe, zwany dalej Regulaminem.
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie
nieruchomości, poprzez prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, powstających
w gospodarstwach domowych z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:
a) papieru,
b) metali i tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych,
c) szkła,
d) bioodpadów,
e) popiołu,
f) przeterminowanych leków i chemikaliów,
g) tekstyliów i odzieży,
h) zużytych baterii i akumulatorów,
i) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
j) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
k) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
l) zużytych opon,
m) odpadów niebezpiecznych,
n) odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym
w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu
substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są gromadzić odpady w następujący sposób:
1) odpady będące pozostałością po sortowaniu zbierać do pojemników na odpady o pojemnościach
określonych w niniejszym regulaminie, które należy udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady
w określonych terminach;
2) bioodpady zbierać do pojemników lub dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów
Komunalnych. Bioodpady stanowiące odpady komunalne mogą być zbierane w kompostownikach
przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, na której
powstają. Kompostowanie bioodpadów przez osoby fizyczne, na potrzeby własne spełnia wymóg ich
selektywnego zbierania. Zbieranie i gromadzenie bioodpadów w przydomowych kompostownikach
nie może powodować uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.
Kompostowanie może nastąpić:
a) w gotowych kompostownikach ogrodowych lub,
b) w drewnianych kompostownikach ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw kompostu
lub,
c) w formie pryzmy, gdzie materiał biodegradowalny układa się warstwowo;
3) odpady selektywnie zbierane tj. papier, metal łącznie z tworzywem sztucznym i opakowaniami
wielomateriałowymi, szkło, bioodpady, należy zbierać do pojemników/worków o pojemnościach
określonych w niniejszym regulaminie, które należy udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady
w określonych terminach zgodnie z harmonogramem odbioru lub dostarczać do Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych;
4) odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku robót w gospodarstwie domowym:
a) w ilości nie większej niż 1 m 3 z jednej nieruchomości na rok, należy dostarczyć do Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych,
b) w ilości większej niż 1 m 3 należy zebrać do kontenera dostarczonego przez uprawniony zewnętrzny
podmiot zamówiony we własnym zakresie;
5) wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:
a) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
b) zużyte opony -w ilości do 8 sztuk z jednej nieruchomości na rok,
c) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je
wystawiać zebrane w sposób umożliwiający ich odbiór, nie wcześniej niż na dzień przed terminem
wywozu przez uprawniony podmiot, określonym harmonogramem obwieszczonym przez gminę lub
dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
6) odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych
pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej wskazanych przez gminę lub
przekazać we własnym zakresie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
7) zbieranie selektywnych odpadów komunalnych wymienionych w ust. 1 pkt lit. a-d należy gromadzić
wyłącznie frakcje odpadów zgodnie z opisem na pojemniku lub worku;
8) odpady wskazane w ust. 1 pkt 1 lit. a-d lit. f-m właściciel nieruchomości może również przekazywać we
własnym zakresie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania odpadów komunalnych selektywnie
zebranych, zgodnie ze sposobem i częstotliwością, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego regulaminu.
4. Podmiot odbierający odpady może prowadzić kontrolę zbierania w sposób selektywny odpadów
komunalnych na nieruchomościach. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku
zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, podmiot odbierający odpady przyjmuje je jako
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym Wójta Gminy Skąpe.
5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania odpadów zebranych selektywnie oraz
będących pozostałością po sortowaniu, w częstotliwości i sposobie, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego
regulaminu.
6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki/worki przeznaczone do zbierania
odpadów komunalnych, w dniu odbierania tych odpadów (według określonego harmonogramu odbioru).
Pojemniki/worki muszą być udostępnione (wystawione) dla zbierających odpady przed wejściem na teren
nieruchomości, w miejscu umożliwiającym swobodny dojazd do nich, z zastrzeżeniem, że wystawione
pojemniki/worki nie mogą powodować ograniczeń komunikacyjnych osobom trzecim.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych
zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez odgarnięcie w miejsce
nie powodujące zakłóceń w ruchu pojazdów oraz pieszych.
2. Uprzątnięte zanieczyszczenia nie powinny uniemożliwiać dostępu do oświetlenia ulicznego oraz
urządzeń energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych i innych.
§ 4. Ustala się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości dotyczące
mycia i naprawy pojazdów samochodowych:
1) zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości przy czym mycie pojazdów
dotyczy wyłącznie nadwozia i tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do sieci
kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;
2) drobne naprawy pojazdów samochodowych (z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych) związanych
z bieżącą eksploatacją pojazdu, mogą być prowadzone na terenie nieruchomości w sposób nie powodujący
zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiedniej nieruchomości.
Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na
terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także warunki rozmieszczania tych pojemników
i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Dla pojemników i worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów komunalnych
ustala się następujące kolory i oznaczenia:
1) odpady z papieru, w tym odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury, zbierane są
w pojemnikach/workach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”;
2) odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła, zbierane są w pojemnikach/workach koloru
zielonego oznaczonych napisem „ Szkło”;
3) odpady z metali i tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady opakowaniowe
tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe, zbierane są w pojemnikach/workach
koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
4) bioodpady, zbierane są w pojemnikach/workach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio”;
5) odpady stanowiące pozostałości po sortowaniu odpadów, zbierane są w pojemnikach/workach koloru
szarego lub czarnego, oznaczonych napisem „Pozostałości po sortowaniu”.
2. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz ich
minimalną pojemność:
1) pojemniki o pojemności 120 l;
2) kontenery o pojemności 3m 3
;
3) kosze uliczne o pojemności 30 l.
3. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności,
uwzględniającej następujące normy:
1) budynki mieszkalne i budynki letniskowe 30 l/m-c na mieszkańca przy selektywnym zbieraniu odpadów,
jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość;
2) szkoły 3 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 1,5 l odpadów komunalnych zebranych selektywnie
na każdego ucznia i pracownika;
3) przedszkola 3 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 1,5 l odpadów komunalnych zebranych
selektywnie na każde dziecko i pracownika;
4) lokale handlowe 30 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 15 l/m-c odpadów komunalnych
zebranych selektywnie na każde 10 m 2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik
o pojemności 120 l na lokal;
5) lokale gastronomiczne 20 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 10 l odpadów komunalnych
zebranych selektywnie na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach
zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
6) zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych
pojemnik o pojemności 80 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 40 l/m-c odpadów komunalnych
zebranych selektywnie na każdych 10 pracowników;
7) pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, domy wczasowe, ośrodki wypoczynkowe 20 l/m-c odpadów
komunalnych zmieszanych i 10 l/m-c odpadów komunalnych zebranych selektywnie na jedno łóżko;
8) szpitale 20 l/m-c odpadów komunalnych zmieszanych i 10 l odpadów komunalnych zebranych selektywnie
na jedno łóżko;
9) przychodnie i apteki w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 3 l/m-c odpadów komunalnych
zmieszanych i 1,5 l/m-c odpadów komunalnych zebranych selektywnie na każdego pracownika, jednak co
najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość;
10) instytucje, urzędy, spółdzielnie i inne obiekty użyteczności publicznej w odniesieniu do pomieszczeń
biurowych i socjalnych 3 l odpadów komunalnych zmieszanych i 1,5 l/m-c odpadów komunalnych
zebranych selektywnie na każdego pracownika;
11) targowiska 120 l na każde 50 m 2
;
12) cmentarze 5 m 3 na każdy cmentarz;
13) plaże 120 l na każde 100 m 2
;
14) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych dla zapewnienia czystości wymagane jest również
ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na każdy lokal.
§ 6. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ustawiane na drogach publicznych oraz
na terenach nieruchomości użytku publicznego, tj. parki, place parkingowe, place zabaw, ścieżki spacerowo –
rowerowe itp. powinny być rozmieszczane zgodnie z poniższymi wymaganiami:
1) w parkach, na placach parkingowych, placach zabaw - jeden pojemnik o minimalnej pojemności 35 l na
500 m 2 powierzchni;
2) na ścieżkach rowerowo- spacerowych – jeden pojemnik o minimalnej pojemności 50 l na każde 100 m
odległości;
3) na drogach o intensywnym ruchu pieszym – jeden pojemnik o minimalnej pojemności 50 l na każde 100 m
odległości;
4) na drogach o małym natężeniu ruchu pieszych – jeden pojemnik o minimalnej pojemności 50l na każde
200 m odległości lub co najmniej na początku i końcu drogi.
§ 7. Ustala się warunki utrzymywania pojemników
1) w zakresie stanu sanitarnego - pojemniki należy utrzymywać w czystości zarówno zewnętrznej jak
i wewnętrznej, tak aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów;
2) w zakresie stanu technicznego:
a) pojemniki mają być kompletne i nieuszkodzone,
b) pojemniki mają być wyposażone w pokrywę, koła do przemieszczania, specjalny uchwyt ułatwiający
jego ciągnięcie i pchanie, uchwyty do mechanizmów załadowczych;
3) w zakresie stanu porządkowego:
a) pojemniki nie mogą być przepełnione, co mogłoby prowadzić do wysypywania się odpadów poza
pojemnik,
b) worki mają być nieuszkodzone i szczelne.
§ 8. Szczelny pojemnik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub oczyszczalnia przydomowa muszą być
zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia.
§ 9. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane
zgodnie z ich przeznaczeniem.
§ 10. Zakazuje się:
1) zagęszczania odpadów komunalnych zbieranych w pojemnikach w sposób uniemożliwiający ich usunięcie
z pojemnika;
2) wrzucania do pojemnika substancji palnych, żrących, toksycznych, gorącego popiołu oraz wlewania
substancji ciekłych;
3) umieszczania w pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych następujących odpadów:
przeterminowanych leków, chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
zużytych opon, które należy zbierać oddzielnie i usuwać na zasadach określonych w niniejszym
regulaminie;
4) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących
z działalności gospodarczej.
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 11. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu
nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku.
2. Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w terminach
wyznaczonych harmonogramem opracowanym przez uprawnionego przedsiębiorcę, przy czym:
1) odpady komunalne, będące pozostałością po sortowaniu odpadów:
a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej
i zagrodowej co najmniej raz na 2 tygodnie,
b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co
najmniej raz na tydzień,
c) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie letniskowej:
᠆ w okresie od 01 kwietnia do 31 października co najmniej raz na 2 tygodnie,
᠆ w okresie od 1 listopada do 31 marca co najmniej raz na 2 miesiące,
2) bioodpady - odpady komunalne ulegające biodegradacji:
a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej
zagrodowej:
᠆ w okresie od 01 kwietnia do 31 października co najmniej raz na 2 tygodnie,
᠆ w okresie od 1 listopada do 31 marca co najmniej raz na miesiąc,
b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co
najmniej raz na tydzień,
c) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie letniskowej:
᠆ w okresie od 01 kwietnia do 31 października co najmniej raz na 2 tygodnie,
᠆ w okresie od 1 listopada do 31 marca co najmniej raz na 2 miesiące,
3) odpady selektywnie zbierane takie jak: metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe;
a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej
zagrodowej co najmniej raz na dwa tygodnie,
b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co
najmniej raz na dwa tygodnie,
c) zgromadzonych w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie letniskowej co
najmniej:
᠆ w okresie od 01 kwietnia do 31 października co najmniej raz na 2 tygodnie,
᠆ w okresie od 1 listopada do 31 marca co najmniej raz na 2 miesiące,
4) odpady zebrane selektywnie takie jak szkło, papier;
a) zgromadzone w pojemnikach lub workach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie
jednorodzinnej zagrodowej co najmniej raz na dwa miesiące,
b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co
najmniej co najmniej raz na dwa tygodnie,
c) zgromadzonych w pojemnikach lub workach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie
letniskowej co najmniej raz na dwa miesiące;
5) odpad zebrany selektywnie popiół, zgromadzony w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach
w zabudowie wielorodzinnej w okresie od października do kwietnia – nie rzadziej niż raz na miesiąc;
6) odpady z koszy ulicznych – co najmniej raz w tygodniu, z tym że w miejscowości Niesulice w okresie od
1 czerwca do 31 sierpnia – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
7) odpady zgromadzone w pojemnikach ustawionych na targowiskach, przy lokalach gastronomicznych,
hotelach, ośrodkach wypoczynkowych, sklepach spożywczych itp., winny być opróżniane z częstotliwością
co najmniej raz na miesiąc w okresie od 1 kwietnia do 31 października i co najmniej raz na dwa miesiące
poza tym okresem;
8) odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opony od samochodów osobowych
(w ilości do 8 sztuk na rok z jednej nieruchomości):
a) raz w roku - poprzez wystawienie przez właścicieli nieruchomości w miejscu niekolidującym z ruchem
pieszych lub pojazdów, w terminie podanym do wiadomości (wystawki),
b) na bieżąco – do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
9) odpady budowlane i rozbiórkowe na bieżąco, według potrzeb, jednakże nie później niż w ciągu tygodnia od
ich wytworzenia;
10) odpady z pojemników ustawionych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, takich jak parki,
place parkingowe, place zabaw, cmentarze – co najmniej raz na dwa tygodnie,;
11) odpady z pojemników ustawionych na terenach plaży w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia co najmniej
raz na dwa dni.
§ 12. 1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać
je z częstotliwością odpowiadającą ilości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego,
nie dopuszczając do jego przepełnienia się lub przelania, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał, a w przypadku
nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele
rekreacyjno - wypoczynkowe nie rzadziej niż raz w roku.
2. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków, zobowiązany jest do
pozbywania się osadów ściekowych z oczyszczalni z częstotliwością zapewniającą prawidłową pracę
oczyszczalni zgodnie z instrukcją producenta.
3. Urządzenia i częstotliwość opróżniania urządzeń wymienionych w ust. 1 i 2 podlega kontroli i ewidencji
gminnej.
§ 13. Właściciele nieruchomości pozbywają się odpadów komunalnych poprzez ich przekazanie
przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne z nieruchomości lub do Punktu Selektywnego Zbierania
Odpadów Komunalnych.
Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14. Określenie kierunków działań w zakresie zapobiegania i ograniczania powstawania odpadów oraz
kształtowania systemu gospodarki odpadami:
1) odpady niebezpieczne, wysegregowane z odpadów komunalnych, należy przekazywać do przedsiębiorcy
prowadzącego ich odzysk i unieszkodliwienie;
2) odpady komunalne zebrane z terenu Gminy, należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady
komunalne.
§ 15. Zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
aby było możliwe:
1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych;
3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub
uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 16. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest:
1. W odniesieniu do psów, z uwzględnieniem postanowień ust. 2:
1) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku prowadzić psy na smyczy;
2) psy agresywne dodatkowo w nałożonym na pysk kagańcu.
2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) uniemożliwiać samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomość, na której
przebywa;
2) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku sprawować opiekę nad zwierzęciem i bezpośrednią
kontrolę jego zachowania oraz nie pozostawiać zwierzęcia bez dozoru.
§ 17. 1. Osoba, z którą przebywa zwierzę na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku
zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę.
2. Nieczystości, o których mowa w ust. 1 należy umieszczać w szczelnych, foliowych woreczkach
i pozbywać się ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów.
§ 18. Zabronione jest:
1) pozostawienie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu
zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz;
2) wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci;
3) wprowadzanie psów lub innych zwierząt do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów
usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów,
których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).
Rozdział 6.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 19. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich należy prowadzić w pomieszczeniach gospodarskich w taki
sposób, aby wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje będące jej
skutkiem, zostały ograniczone do obszaru nieruchomości, na której hodowla jest prowadzona.
§ 20. Gromadzenie, usuwanie i zagospodarowywanie odpadów stałych i ciekłych powstających w wyniku
utrzymywania zwierząt gospodarskich musi być zgodne z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia
§ 21. 1. Wyznacza się obszary na terenie Gminy Skąpe podlegające obowiązkowej deratyzacji:
1) tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi, przemysłowymi, gospodarczymi i inwentarskimi na których
posadowione są obiekty, takie jak: budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania
gospodarcze, sklepy, zakłady gastronomiczne, warsztaty, obiekty przemysłowe, piwnice:
a) na obszarze osiedla Cibórz,
b) na obszarach wsi: Błonie, Darnawa, Kalinowo, Łąkie, Międzylesie, Niekarzyn, Niesulice, Ołobok, Pałck,
Podła Góra, Radoszyn, Skąpe, Węgrzynice, Zawisze,
c) na obszarze osad: Cząbry, Kaliszkowice, Przetocznica;
2) tereny, na których zlokalizowane są węzły cieplne, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne.
2. Ustala się, że deratyzacja na obszarach, o których mowa w ust. 1, przeprowadzana będzie
w następujących terminach:
1) od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia;
2) od dnia 1 października do dnia 31 października.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 22. Traci moc uchwała Nr XVIII/187/2016 Rady Gminy Skąpe z dnia 26 sierpnia 2016r. w sprawie
regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2016r.
poz. 1752, zm. Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2018 r. poz. 1892).
§ 23. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXIII/190/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 25 września 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe
Uchwała​_XXIII​_190​_2020​_-​_regulamin​_utrzymania​_czystości.pdf 0.34MB
{"register":{"columns":[]}}