W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Sesja XXV z dnia 27.11.2020

UCHWAŁA NR XXV/209/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwały budżetowej Gminy Skąpe na 2020 rok

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d, lit i., pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2020r. poz. 713), art. 211, art. 212, art. 214 pkt 1, art. 216, art. 218,
art. 221, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 258, art. 264 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2019r. poz. 869 z późn. zm.) uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XVI/125/2019 Rady Gminy Skąpe z dnia 20 grudnia 2019r. w sprawie uchwały
budżetowej Gminy Skąpe na 2020 rok wprowadza się następujące zmiany:
1. Zmienia się plan dochodów budżetu Gminy Skąpe na 2020 rok, zgodnie z załącznikiem nr 1
do niniejszej uchwały. Plan dochodów po zmianach wynosi ogółem 29.967.715,00zł, w tym:
- dochody bieżące 26.202.146,42 zł,
- dochody majątkowe 3.765.568,58 zł.
2. Zmienia się plan wydatków budżetu Gminy Skąpe na 2020 rok, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej
uchwały. Plan wydatków po zmianach wynosi ogółem 31.426.975,00zł, w tym:
- wydatki bieżące 25.370.250,72 zł,
- wydatki majątkowe 6.056.724,28 zł.
3. Zmienia się załącznik nr 6, który otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.
4. Zmienia się załącznik nr 7, który otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 4 do niniejszej uchwały.
5. Zmienia się załącznik nr 8, który otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 5 do niniejszej uchwały.
6. Zmienia się załącznik nr 10, który otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 6 do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/209/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwały budżetowej Gminy Skąpe na 2020 rok
Uchwała​_XXV​_209​_2020​_-​_zmiana​_budżetu.pdf 0.89MB
UCHWAŁA NR XXV/210/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Skąpem na lata 2020-2023

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r. poz. 2028) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń
Kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Skąpem na lata 2020-2023, zwanym dalej Planem,
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/210/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Skąpem na lata 2020-2023
Uchwała​_XXV​_210​_2020​_-​_WPRiM​_UW​_i​_UK.pdf 0.86MB
UCHWAŁA NR XXV/211/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii o wysokości ceny za usługę odprowadzania ścieków po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa gminnej oczyszczalni ścieków”

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.
z 2020 r. poz. 713) uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Gminy opiniuje pozytywnie przedstawioną przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Skąpem
kalkulację ceny za usługę odprowadzania ścieków po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn.
„Budowa gminnej oczyszczalni ścieków”, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/211/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii o wysokości ceny za usługę odprowadzania ścieków po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa gminnej oczyszczalni ścieków”
Uchwała​_XXV​_211​_2020​_-​_opinia​_dot​_kalkulacji​_ceny.pdf 1.05MB
UCHWAŁA NR XXV/212/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Skąpe

Na podstawie art. 87 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r.
poz. 310 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Wyznacza się aglomerację Skąpe o równoważnej liczbie mieszkańców 8854 z oczyszczalnią ścieków
zlokalizowaną w miejscowości Cibórz o przepustowości Qdśr = 1200m3
/d, której obszar obejmuje
miejscowości: Skąpe, Międzylesie, Kalinowo, Niesulice, Radoszyn, Ołobok, Rokitnica, Łąkie, Cibórz i Pałck.
§ 2. Opis aglomeracji Skąpe stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3. Obszar i granice aglomeracji wyznaczono na mapach w skali 1:10 000 oraz 1:25 000, stanowiących
załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4. Niniejsza uchwała była poprzedzona Uchwałą nr XXIV/324/16 Sejmiku Województwa Lubuskiego
z dnia 10 października 2016 r. (Dz. Urz. Województwa Lubuskiego z dnia 17 października 2016 r. poz. 2046),
która traci moc z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały zgodnie z art. 565 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca
2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.).
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skąpe.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/212/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Skąpe
Uchwała​_XXV​_212​_2020​_-​_aglomeracja.pdf 6.43MB
UCHWAŁA NR XXV/213/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2021 – 2030

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r.
poz. 1876) Rada Gminy Skąpe uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2021 – 2030, która
stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/213/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2021 – 2030
Uchwała​_XXV​_213​_2020​_-​_GSRPS.pdf 1.23MB
UCHWAŁA NR XXV/214/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U. z 2020, poz. 611), uchwala się, co
następuje:
Rozdział 1.
Definicje
§ 1. Przez użyte w niniejszej uchwale zwroty i wyrażenia, rozumie się:
1) najniższa emerytura - kwota najniższej emerytury określona w komunikacie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych wydanego na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018, poz. 1270 z późn. zm.);
2) dochód - kwota dochodu określona zgodnie z art. 3 ust. 3 lub ust. 4 ustawy z dnia 10 lipca 2001 r.
o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2019, poz. 2133);
3) wnioskodawca - przez wnioskodawcę rozumie się osobę samodzielnie składającą wniosek o najem lokalu
lub osobę, jego małżonka i inne osoby wymienione we wniosku o najem lokalu;
4) komisja – społeczna komisja mieszkaniowa powołana przez Wójta Gminy Skąpe;
5) ustawa- ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy
i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Rozdział 2.
Wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniająca oddanie w najem lub podnajem lokalu na
czas nieoznaczony i najem socjalny lokalu, oraz wysokość dochodu gospodarstwa domowego
uzasadniająca zastosowanie obniżek czynszu
§ 2. 1. Dochód gospodarstwa domowego uzasadniający oddanie w najem lub podnajem lokalu
mieszkalnego na czas nieoznaczony nie może być:
1) wyższy niż 100% najniższej emerytury w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego
wieloosobowego lub
2) wyższy niż 150% najniższej emerytury w gospodarstwie domowym jednoosobowym.
2. Dochód gospodarstwa domowego uzasadniający najem socjalny lokalu nie może być:
1) wyższy niż 75 % najniższej emerytury w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego
wieloosobowego lub
2) wyższy niż 100 % najniższej emerytury w gospodarstwie domowym jednoosobowym.
§ 3. Wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniająca zastosowanie obniżki czynszu, o której
mowa w uchwale Nr XVII/137/2020 Rady Gminy Skąpe z dnia 17 stycznia 2020 r. w sprawie uchwalenia
Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Skąpe lata 2020 - 2024, ( Dz. Urz.
Woj. Lubuskiego z 2020r. poz. 278) nie może przekraczać 50% najniższej emerytury w przeliczeniu na jednego
członka gospodarstwa domowego.
Rozdział 3.
Warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy
§ 4. O najem lokalu mieszkalnego mogą ubiegać się mieszkańcy, którzy:
1) zamieszkują w lokalu, w którym powierzchnia użytkowa przypadająca na jedną osobę uprawnioną do jego
zajmowania jest mniejsza niż 5m², a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego- mniejsza niż 10 m²;
2) zamieszkują w lokalu niedostosowanym do potrzeb zdrowotnych wnioskodawcy, potwierdzonych
odpowiednim orzeczeniem lekarskim;
3) zamieszkują w lokalu niewyposażonym w urządzenia sanitarne, tj. łazienka, wc lub mieszkają w lokalu
niespełniającym wymogów lokalu przeznaczonego na pobyt stały ludzi, określonych w przepisach prawa
budowlanego.
Rozdział 4.
Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu na czas nieoznaczony
i umowy najmu socjalnego lokalu
§ 5. 1. Pierwszeństwo najmu lokalu mieszkalnego w budynku stanowiącym mieszkaniowy zasób
gminyprzysługuje osobom, które:
1) utraciły mieszkanie wskutek działania siły wyższej tj. klęski żywiołowej, katastrofy, pożaru;
2) mieszkają w lokalu położonym w budynku przeznaczonym do rozbiórki;
3) opuszczają dom dziecka lub rodzinę zastępczą w wyniku osiągnięcia pełnoletności i nie mają możliwości
zamieszkania w swoich rodzinnych domach;
4) podlegają przekwaterowaniu do lokalu zamiennego z budynków będących w mieszkaniowym zasobie
gminy przeznaczonych do rozbiórki, remontu lub modernizacji.
2. Najem socjalny lokali może uzyskać w pierwszej kolejności osoba:
1) uprawniona do najmu socjalnego lokalu na mocy wyroku sądu;
2) której umowa najmu socjalnego lokalu wygasła, a osoba ta spełnia kryteria dochodowe, określone
w § 2 ust. 2;
3) która znajduje się na pierwszym miejscu listy osób oczekujących na najem socjalny lokalu;
4) bezdomna.
Rozdział 5.
Warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz
zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a osobami zajmującymi lokale w innych
zasobach
§ 6. 1. Zamiana lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego gminy może nastąpić na
wniosek najemców, w przypadku gdy:
1) dotychczas zajmowany lokal nie kwalifikuje jego najemcy do otrzymania dodatku mieszkaniowego ze
względu na ponadnormatywną powierzchnię użytkową;
2) najemca wystąpił o zamianę na lokal o niższym standardzie;
3) najemca jest osobą niepełnosprawną całkowicie niezdolną do samodzielnego poruszania się bez wózka
inwalidzkiego, zajmującą lokal niedostosowany do jej potrzeb lub członek gospodarstwa domowego
najemcy jest osobą niepełnosprawną całkowicie niezdolną do samodzielnego poruszania się bez wózka
inwalidzkiego;
4) najemca zajmuje lokal, który w wyniku zmiany sytuacji rodzinnej tj. zawarcia małżeństwa, urodzenia lub
przysposobienia dziecka nie zapewnia minimalnej normy powierzchni lokalu;
5) najemca uznany przez sąd rodziną zastępczą zajmuje lokal, który nie zapewnia minimalnej powierzchni.
2. Warunkiem dokonania zamiany pomiędzy najemcami lokali wchodzących w skład zasobu
mieszkaniowego gminy a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach jest spełnienie łącznie poniższych
przesłanek:
1) pisemne porozumienie pomiędzy ich głównymi najemcami;
2) wyrażenie zgody przez właściwych właścicieli zasobu mieszkaniowego na dokonanie zamiany lokali
mieszkalnych;
3) niezaleganie z bieżącymi opłatami należnymi z tytułu najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego
zasobu gminy.
Rozdział 6.
Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem
socjalny lokali oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej
§ 7. 1. Załatwianie spraw najmu lokali z zasobu mieszkaniowego gminy rozpoczyna się z chwilą złożenia
kompletnego wniosku o najem lokalu.
2. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany do ich
uzupełnienia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania.
3. Prawdziwość danych zawartych we wniosku potwierdza wnioskodawca własnoręcznym podpisem.
§ 8. 1. W celu poddania kontroli trybu rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali, Wójt Gminy
powołuje społeczną komisję mieszkaniową oraz zatwierdza regulamin pracy tej komisji.
2. Komisja pracuje społecznie na swych posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby.
3. Posiedzenia komisji zwoływane są na wniosek jej przewodniczącego lub na wniosek Wójta Gminy.
§ 9. Minimum raz w roku złożone wnioski o których mowa w ust. 1 powyżej Wójt gminy przekazuje
Komisji społecznej do spraw mieszkaniowych, która:
1) opiniuje sposób załatwienia wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i umowy
najmu socjalnego lokalu oraz aktualizację wniosków po ich złożeniu oraz przed zawarciem umowy najmu;
2) opiniuje kolejność umieszczenia na liście osób oczekujących na zawarcie umowy najmu.
§ 10. 1. Do dnia 30 kwietnia każdego roku dokonywana jest aktualizacja list osób oczekujących na najem
lokali mieszkalnych, najem socjalny lokali.
2. Wnioski złożone w latach poprzednich i uwzględnione na liście oczekujących podlegają obowiązkowi
aktualizacji danych, a w przypadku nie dokonania tej aktualizacji przez wnioskodawcę podlegają wykreśleniu
z listy oczekujących.
3. Aktualizacja polega na sprawdzeniu, czy osoba ubiegająca się o przydział lokalu na czas nieoznaczony
lub najem socjalny lokalu spełnia warunki, o których mowa w § 2 ust. 1.
4. Jeżeli po aktualizacji gospodarstwo domowe osoby umieszczonej na liście osób uprawnionych do najmu
socjalnego lokalu wykaże, że dochody jej są na poziomie umożliwiającym ubieganie się o najem lokalu na czas
nieoznaczony zgodnie z § 2 ust. 1 uchwały, osobę tą skreśla się z tej listy i umieszcza na końcu listy osób
uprawnionych do najmu lokalu na czas nieoznaczony.
5. Jeżeli dochód gospodarstwa domowego, osoby ubiegającej się o najem lokalu na czas nieoznaczony,
przekracza dochód określony w § 2 ust. 1 uchwały, osobę taką skreśla się z listy osób uprawnionych do
przydziału lokalu.
6. Osoby wykreślone z listy oczekujących mogą ponownie wystąpić z wnioskiem o przydział lokalu.
§ 11. W przypadku odmowy podpisania umowy najmu lokalu Wójt wskazuje kolejną osobę z listy, jako
otrzymującą prawo do zawarcia umowy.
§ 12. Zakwalifikowanie na listę oczekujących nie stanowi zobowiązania gminy do wskazania lokalu
z zasobów gminy i zawarcia umowy najmu.
§ 13. Kolejność przydziału lokalu na czas nieoznaczony i lokalu objętego najmem socjalnym zgodna jest
z kolejnością wynikającą z kolejności na liście oczekujących.
§ 14. 1. Wójt realizuje listy, o których mowa w § 9 ust. 1, poprzez pisemne wskazanie osoby uprawnionej
do zawarcia umowy najmu.
2. Osoba, która dostała propozycję najmu lokalu na czas określony lub najmu socjalnego lokalu może
odmówić jego przyjęcia. Dwukrotna odmowa przyjęcia oferty skutkuje skreśleniem z listy oczekujących.
3. Osoba, której został wskazany lokal do najmu na czas nieoznaczony lub najmu socjalnego lokali,
w terminie 7 dni liczonych od daty otrzymania wskazania, składa Wójtowi oświadczenie o przyjęciu lokalu do
najmu pod rygorem uznania, że z najmu tego rezygnuje.
Rozdział 7.
Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub
w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy
§ 15. 1. Osoby, które po śmierci najemcy lub w wyniku opuszczenia lokalu przez najemcę i wymeldowania
pozostały w lokalu, ale nie spełniają warunków określonych w art. 691 Kodeksu cywilnego, mogą wystąpić
w terminie 3 miesięcy z wnioskiem do zarządcy nieruchomości o zawarcie umowy najmu lokalu, jeżeli
spełniają łącznie następujące wymogi:
1) są pełnoletnie;
2) nie posiadają tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego (budynku).
2. Przepis ust. 1 dotyczy osoby (osób), które do chwili śmierci najemcy przynajmniej przez 2 lata
zamieszkiwały w danym lokalu oraz spełniają warunki, o których mowa w § 2 i na danym lokalu nie może być
zadłużenia z tytułu płatności czynszowych.
3. W przypadku, gdy w ciągu 3 miesięcy od dnia śmierci najemcy, nie wpłynie wniosek, o którym mowa
w ust. 1 lub nie zostaną spełnione warunki określone w ust. 2, zarządca gminnego zasobu mieszkalnego
występuje do osób pozostałych w lokalu o jego opróżnienie i wydanie wynajmującemu w stanie wolnym.
Rozdział 8.
Warunki jakie musi spełniać lokal wskazany dla osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem
rzeczywistych potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności oraz zasady przeznaczania lokali na
realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego realizowanych na zasadach przewidzianych
w ustawie z dnia 12 marca 2014r. o pomocy społecznej oraz ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej
§ 16. 1. Ze względu na orzeczony stopień niepełnosprawności i rzeczywiste potrzeby wynikające ze stanu
zdrowia osobom niepełnosprawnym wskazuje się lokale dostosowane do realizacji potrzeb życiowych, w tym
zdrowotnych, które spełniają warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
2. Określa się następujące warunki, jakie musi spełniać lokal wskazywany dla osób niepełnosprawnych,
z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności:
1) w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, poruszających się na wózkach inwalidzkich,
wskazany lokal usytuowany powinien być w budynku bez barier architektonicznych, na parterze,
wyposażonym w podjazd lub dźwig osobowy przystosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r., poz. 1422 z późn.
zm.), wyposażony w ciepłą wodę i centralne ogrzewanie, źródło do przygotowywania posiłków, łazienkę;
2) w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, nieporuszających się na wózkach inwalidzkich,
wskazany lokal usytuowany powinien być możliwie na najniższej kondygnacji budynku wyposażonym
w podjazd lub dźwig osobowy, wyposażony w ciepłą wodę i centralne ogrzewanie, źródło gotowania,
łazienkę oraz takie urządzenia sanitarne;
3) w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, wskazany lokal wyposażony powinien być
w instalację wejściowej sygnalizacji dźwiękowej, a także wyposażony w ciepłą wodę i centralne
ogrzewanie, źródło do przygotowywania posiłków, łazienkę oraz takie urządzenia sanitarne, które nie będą
utrudniały funkcjonowania osobie niepełnosprawnej;
4) w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, wskazany lokal wyposażony powinien być
w odpowiednią sygnalizację alarmową (dźwiękową), dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych,
a także wyposażony w ciepłą wodę i centralne ogrzewanie, źródło do przygotowywania posiłków, łazienkę
oraz takie urządzenia sanitarne;
5) w przypadku innego rodzaju niepełnosprawności, wskazany lokal uwzględniać będzie indywidualne
potrzeby osoby niepełnosprawnej, wynikające z rodzaju niepełnosprawności;
6) w przypadku osób, wymagających stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innych osób, w związku ze
znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji, potwierdzonej orzeczeniem odpowiedniego
organu, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz 426.) wskazany lokal uwzględniać będzie
powierzchnię wynikającą z potrzeby zamieszkiwania osoby sprawującej opiekę;
7) w przypadku osób, posiadających prawo do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, potwierdzone
orzeczeniem odpowiedniego organu, o którym mowa w pkt 6, wskazany lokal uwzględniać będzie to
prawo.
Rozdział 9.
Przepisy końcowe
§ 17. Traci moc uchwała nr XXXI/180/2001 z dnia 28 grudnia 2001 roku w sprawie zasad wynajmowania
lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2002 r. Nr 5,
poz. 55).
§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/214/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
Uchwała​_XXV​_214​_2020​_-​_zasady​_najmu​_lokali.pdf 0.54MB
UCHWAŁA NR XXV/215/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nieodpłatnego nabycia w trybie komunalizacji nieruchomości na rzecz Gminy Skąpe od Skarbu Państwa

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), art. 5 ust 4 ustawy z dnia 10 maja 1990r. Przepisy wprowadzające ustawę
o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. nr 32, poz. 191 z późn.
zm.) uchwala się, co następuje: 
§ 1. Wyraża się zgodę na nieodpłatne nabycie w trybie komunalizacji przez Gminę Skąpe od Skarbu
Państwa nieruchomości położonej w miejscowości Radoszyn, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków dz.
nr 405/11 jako droga, dla której Sąd Rejonowy w Świebodzinie prowadzi Księgę Wieczystą ZG1S/00024237/3.
§ 2. Szczegółowe oznaczenie gruntu, o którym mowa w §1 zawiera mapa stanowiąca załącznik do uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/215/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nieodpłatnego nabycia w trybie komunalizacji nieruchomości na rzecz Gminy Skąpe od Skarbu Państwa
Uchwała​_XXV​_215​_2020​_-​_komunalizacja​_drogi​_Radoszyn.pdf 0.70MB
UCHWAŁA NR XXV/216/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie gminnej nieruchomości oznaczonej działką nr 213/8 obręb Ołobok, prawem służebności gruntowej

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2020 r. poz. 713 z póżn. zm.) w związku z art. 13. ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm), art. 285 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
Cywilny (Dz. u. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) uchwala się, co następuje: 
§ 1. Wyraża się zgodę na obciążenie nieruchomości położonej w Ołoboku, gmina Skąpe oznaczonej
w ewidencji gruntów i budynków jako działka ewidencyjna 213/8, zapisanej w KW ZG1S/00022251/3,
stanowiącej współwłasność Gminy Skąpe w udziale 5828/10000, odpłatną służebnością gruntową na czas
nieoznaczony na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości oznaczonej jako działka nr 213/9, obręb
Ołobok.
§ 2. Ustala się przebieg służebności zgodnie z załącznikiem graficznym.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/216/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie gminnej nieruchomości oznaczonej działką nr 213/8 obręb Ołobok, prawem służebności gruntowej
Uchwała​_XXV​_216​_2020​_-​_ustanowienie​_służebności.pdf 0.79MB
UCHWAŁA NR XXV/217/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia do realizacji zadania pn. „Przebudowa chodników w ciągu dróg powiatowych nr 1228F oraz 1223F”

Na podstawie art. 8 ust. 2a, art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020r. poz. 713 z późn. zm.), uchwala się co następuje:
§ 1. Gmina Skąpe przyjmuje od Powiatu Świebodzińskiego do realizacji zadanie w zakresie inwestycji
drogowej pn. „Przebudowa chodników w ciągu dróg powiatowych nr 1228F oraz 1223F ".
§ 2. Gmina Skąpe pokryje 50% koszt realizacji zadania.
§ 3. Zakres oraz szczegółowe zasady realizacji przejętego zadania o którym mowa w § 1 określi
porozumienie zawarte pomiędzy Gminą Skąpe a Powiatem Świebodzińskim.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/217/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia do realizacji zadania pn. „Przebudowa chodników w ciągu dróg powiatowych nr 1228F oraz 1223F”
Uchwała​_XXV​_217​_2020​_-​_chodnik​_Ołobok.pdf 0.41MB
UCHWAŁA NR XXV/218/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie uchwały w sprawie nadania nazw ulic

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r.
poz. 713 z późn. zm.), uchwala się, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XVIII/128/2008 Rady Gminy Skąpe z dnia 31 marca 2008r. w sprawie nadania nazw
ulic § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Nadaje się nazwę ul. Borowska publicznej drodze powiatowej nr 1231F, dz. nr 380 o pow. 0,95
i dz. nr 425/1 o pow. 0,14 ha położonej w m. Ołobok, obręb Ołobok Gmina Skąpe, której przebieg
oznaczony jest w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały”..
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/218/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie uchwały w sprawie nadania nazw ulic
Uchwała​_XXV​_218​_2020​_-​_zmiana​_ulicy​_Borowska.pdf 0.72MB
UCHWAŁA NR XXV/219/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nadania nazwy ulicy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r.
poz. 713 z późn. zm.), uchwala się, co następuje:
§ 1. Nadaje się nazwę ul. Spacerowa publicznej drodze powiatowej nr 1231F, dz. nr 404 o pow. 0,21
położonej w m. Ołobok, obręb Ołobok Gmina Skąpe, której przebieg oznaczony jest w załączniku do niniejszej
uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/219/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nadania nazwy ulicy
Uchwała​_XXV​_219​_2020​_-​_ulica​_Spacerowa.pdf 0.66MB
UCHWAŁA NR XXV/220/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie rozpatrzenia petycji o uznanie drzew za pomnik przyrody

Na podstawie art. 9 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r.
poz. 870), § 73 uchwały Nr XLIII/400/2018 Rady Gminy Skąpe z dnia 27 września 2018r. w spawie przyjęcia
statutu Gminy Skąpe (Dz. Urz. Województwa Lubuskiego poz. 2351) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Po rozpatrzeniu petycji z dnia 21 października 2020 r. w sprawie uznania drzew rosnących na
działce nr 391/1 w miejscowości Skąpe za pomnik przyrody - Rada Gminy Skąpe postanawia rozpatrzyć ją
negatywnie.
2. Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji zawarte jest w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Upoważnia się Przewodniczącego Rady Gminy do powiadomienia wnoszącego petycję o sposobie jej
załatwienia.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/220/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie rozpatrzenia petycji o uznanie drzew za pomnik przyrody
Uchwała​_XXV​_220​_2020​_-​_rozpatrzenie​_petycji.pdf 0.46MB
UCHWAŁA NR XXV/221/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2021 rok

Na podstawie art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2277 z późn.zm.) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
Wprowadzenie
§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2021 rok.
1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwany dalej "Programem",
określa zakres oraz sposób prowadzenia zadań własnych gminy, związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu. Program stanowi element
realizowanych przez Gminę Skąpe celów polityki społecznej ujętych w Gminnej Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych na lata 2021-2030.
2. Program opiera się na:
1) rekomendacjach i priorytetach dotyczących realizowania i finansowania gminnych programów wskazanych
przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2021;
2) Narodowym Programie Zdrowia na lata 2016-2020 w zakresie celu operacyjnego nr 2: Profilaktyka
i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami
behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.
3. Program skierowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy Skąpe, w szczególności do osób
uzależnionych, bądź zagrożonych uzależnieniami, ich rodzin, osób dotkniętych przemocą w rodzinie, jak
również dzieci i młodzieży przedszkoli i szkół z Gminy Skąpe.
4. Adresaci Programu są zróżnicowani ze względu na gminny zasięg Programu oraz na rodzaje profilaktyki
określone w Narodowym Programie Zdrowia, jakie są stosowane do konkretnej grupy odbiorców (np. dzieci
i młodzież), przy czym:
1) profilaktyka uniwersalna: ukierunkowana jest na całe populacje bez względu na stopień indywidualnego
ryzyka występowania problemów alkoholowych; jej celem jest zmniejszenie lub eliminowanie czynników
ryzyka sprzyjających rozwojowi problemów alkoholowych w danej populacji, zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia;
2) profilaktyka selektywna: ukierunkowana jest na jednostki i grupy zwiększonego ryzyka; są to działania
profilaktyczne adresowane do jednostek lub grup, które ze względu na swoja sytuację społeczną, rodzinną,
środowiskową są narażone na większe od przeciętnego, ryzyko występowania problemów alkoholowych
lub zaburzeń zdrowia psychicznego, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia;
3) profilaktyka wskazująca: ukierunkowana jest na jednostkę lub grupy wysokiego ryzyka, które ujawniają
pierwsze symptomy problemów alkoholowych; są to działania profilaktyczne adresowane do osób
demonstrujących wczesne symptomy problemów alkoholowych, zaburzeń zachowania, bądź problemów
psychicznych, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia.
5. Koordynacja działań ujętych w Programie prowadzona jest przez Gminną Komisją Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Skąpem.
Rozdział 2.
Cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 2. Cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uwzględniają cele
operacyjne Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, które realizowane będą z uwzględnieniem
konieczności zapewnienia dostępności, zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego, określoną
w art. 2 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.
(Dz.U. z 2012 r. poz. 1169) i obejmują:
1) kontynuowanie realizacji celów programów z lat poprzednich z uwzględnieniem wcześniejszych
doświadczeń i wypracowanych w latach ubiegłych efektywnych metod działania;
2) podejmowanie działań na rzecz trzeźwości mieszkańców Gminy Skąpe, zmierzających do ograniczenia
spożycia napojów alkoholowych, ochrony młodzieży i dorosłych przed uzależnieniem od alkoholu;
3) tworzenie systemu oddziaływań profilaktycznych w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży;
4) zmniejszanie rozmiarów szkód zdrowotnych i społecznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu;
5) przerwanie procesu degradacji osób uzależnionych i ich rodzin oraz osób zagrożonych uzależnieniem;
6) zapewnienie mieszkańcom Gminy Skąpe możliwości uzyskania wsparcia oraz profesjonalnej pomocy
w rozwiązywaniu problemów wynikających z nadużywania alkoholu oraz przemocy w rodzinie.
Rozdział 3.
Zadania Programu
§ 3. Program służy realizacji zadań uwzględniających cel operacyjny nr 2 Narodowego Programu Zdrowia
na lata 2016-2020:
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
poprzez:
1) prowadzenie działań w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skąpe oraz przez Gminną Komisję Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych, w którym osoby zgłaszające problem uzależnienia lub przemocy w rodzinie
uzyskują poradę i pomoc, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia- w ramach profilaktyki wskazującej - zadanie 3.2.- działanie 3.2.3, oraz edukacji zdrowotnej -
zadanie 3. 1.- działanie nr 3.1.1.;
2) udzielanie informacji o możliwościach rozwiązywania problemów alkoholowych w ramach spotkań
„pierwszego kontaktu”, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia w ramach profilaktyki wskazującej-zadanie 3.2 - działanie 3.2.3, oraz edukacji zdrowotnej -
zadanie nr 3. 1.działanie nr 3.1.1.;
3) poradnictwo rodzinne oraz pomoc w sytuacjach kryzysowych poprzez zatrudnienie doradcy rodziny oraz
prowadzenie sesji rodzinnych, w ramach profilaktyki wskazującej-zadanie 3.2.- działanie 3.2.3.;
4) prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym z osobami uzależnionymi od alkoholu oraz osobami
współuzależnionymi, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia,, w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej - zadanie 3.3.;
5) wspieranie działalności stowarzyszeń trzeźwościowych i grup wsparcia dla osób uzależnionych
i współuzależnionych, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej i zawodowej,- zadanie 3.3.;
6) współpraca ze specjalistycznymi szpitalami i innymi jednostkami organizacyjnymi opieki zdrowotnej,
umożliwiająca kierowanie osób uzależnionych na detoksykację oraz terapię, z uwzględnieniem osób
niepełnosprawnych, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia, w ramach profilaktyki wskazującej -
zadanie 3. 2.- działanie 3.2.3.;
7) upowszechnienie informacji o możliwości skorzystania przez zainteresowanych z pomocy oferowanej
w ramach realizacji niniejszego Programu, w szczególności w szkołach, świetlicach, parafiach, zakładach
pracy, poprzez plakaty, ulotki, informacje w mediach lokalnych, w ramach profilaktyki uniwersalnej -
zadanie 3. 2.-działanie 3.2.1., oraz w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej, społecznej
i zawodowej - zadanie 3.3.;
8) upowszechnianie informacji o telefonach zaufania i innych środkach służących pomocy osobom
uzależnionym i współuzależnionym, w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1..
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej,
a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, poprzez:
1) zwiększanie skuteczności interwencji prawno-administracyjnych wobec przemocy i innych zaburzeń
funkcjonowania rodziny, powodowanych przez nadużywanie alkoholu, realizowane przez:
a) szkolenie pracowników socjalnych, pedagogów szkolnych, pracowników policji, asystentów rodziny,
pracowników realizujących Program oraz członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w zakresie wdrażania procedur interwencji wobec osób nadużywających alkoholu oraz
w sytuacjach przemocy domowej zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach szkolenia kadr -
zadanie 3.1.- działanie 3.1.2.,
b) szkolenie personelu medycznego w zakresie umiejętności rozpoznawania wzorów picia i podejmowania
interwencji wobec pacjentów pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie- w ramach szkolenia kadr -
zadanie 3.1.- działanie 3.1.2.,
c) podnoszenie kwalifikacji specjalistów psychoterapii uzależnień i instruktorów terapii uzależnień
w ramach szkolenia kadr - zadanie 3.1.- działanie 3.1.2.,
d) współpracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z policją, sądem, kuratorami
rodzinnymi, zespołem interdyscyplinarnym, prokuraturą, i innymi instytucjami w celu szybkiego
przekazywania dokładnych danych na temat osób kierowanych na leczenie, sprawców i ofiar przemocy
w rodzinie oraz udzielania pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w ramach profilaktyki wskazującej -
zadanie 3.2.- działanie 3.2.3.;
2) zapewnienie pomocy psychologicznej i społecznej członkom rodzin z problemem alkoholowym
realizowane przez wspieranie grup terapeutycznych już działających oraz tworzenie, w miarę potrzeb,
nowych grup dla osób uzależnionych i współuzależnionych zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach profilaktyki selektywnej- zadanie 3.2.- działanie 3.2.2.;
3) wspieranie działalności świetlic środowiskowych i opiekuńczo-wychowawczych, już istniejących i w miarę
możliwości tworzenie nowych, zapewnienie w świetlicach pomocy i wsparcia dla dzieci i młodzieży ze
środowisk zagrożonych uzależnieniem zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki
selektywnej zadanie 3.2.- działanie 3.2.2. realizowane przez:
a) prowadzenie zajęć świetlicowych przez osoby posiadające odpowiednie przygotowanie pedagogiczne,
b) umożliwianie dzieciom i młodzieży twórczego, pozytywnego zagospodarowania czasu wolnego poprzez
rozwój zainteresowań pod kierunkiem instruktorów, wychowawców i wolontariuszy,
c) zaopatrywanie w materiały dydaktyczne i przybory niezbędne do prowadzenia zajęć świetlicowych oraz
zakup nagród, upominków dla dzieci uczestniczących w konkursach i zabawach okolicznościowych
organizowanych w świetlicach, uzupełnianie w miarę potrzeb i możliwości sprzętu niezbędnego do
funkcjonowania świetlic;
4) prowadzenie na terenie gminy kampanii edukacyjno-informacyjnych rekomendowanych przez Państwową
Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1. - działanie 3.1.1.;
5) minimalizowanie szkód zdrowotnych związanych z doznawaniem przemocy w rodzinie przez terapię
psychologiczną w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej - zadanie 3.3.;
6) udzielanie informacji o możliwościach leczenia zaburzeń psychicznych w odpowiednich do tego
placówkach opieki zdrowotnej w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
7) rozwijanie świadomości prozdrowotnej, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki
uniwersalnej - zadanie 3.2.- działanie 3.2.1.;
8) interwencje kryzysowe w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w ramach profilaktyki wskazującej -
zadanie 3.2.- działanie 3.2.3.;
9) zapobieganie zaburzeniom rozwojowym dzieci i młodzieży, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach zwiększenia dostępności pomocy dla dzieci z FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorder) oraz ich
opiekunów - w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej - zadanie 3.3, oraz
edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
10) zapobieganie nawrotom przemocy w rodzinie przez pracę ze sprawcami i ofiarami w ramach profilaktyki
wskazującej - zadanie 3.2.- działanie 3.2.3.;
11) tworzenie i wspieranie lokalnej sieci wsparcia psychologicznego i prozdrowotnego, zgodnie
z Narodowym Programem Zdrowia w ramach poszerzania i podnoszenia jakości oferty psychologicznej,
socjoterapeutycznej i opiekuńczej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w ramach profilaktyki
selektywnej - zadanie 3.2. - działanie 3.2.2.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania
problemów alkoholowych, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć
sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach
opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, poprzez:
1) współpracę ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi funkcjonującymi na terenie Gminy Skąpe,
w tym:
a) wspieranie organizacyjne i materiałowe szkolnych programów profilaktycznych,
b) wspieranie sportowych kół i drużyn amatorskich,
c) szkolenia dla nauczycieli, pedagogów z zakresu skutecznych oddziaływań profilaktycznych i udzielania
pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach szkolenia kadr - zadanie 3.1.- działanie 3.1.2.;
2) rozwijanie profilaktyki rodzinnej poprzez realizację kursów i programów profilaktycznych dla rodziców,
uczących wspierania prawidłowego rozwoju dzieci oraz rozwijających umiejętności rozmawiania z dziećmi
na tematy alkoholu i problemów alkoholowych , zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach
edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
3) wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież,
skierowanych do grup rówieśniczych w ramach profilaktyki uniwersalnej - zadanie 3.2.- działanie 3.2.1.;
4) realizację w ramach zajęć świetlicowych programów profilaktycznych, opiekuńczo-wychowawczych oraz
zajęć o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży, w tym podejmowanie działań na rzecz
dożywiania dzieci uczestniczących w tych programach w ramach profilaktyki uniwersalnej - zadanie 3.2.-
działanie 3.2.1.;
5) prowadzenie kampanii edukacyjno-profilaktycznych i wdrażanie programów wychowawczych oraz
profilaktycznych skierowanych do różnych grup społecznych, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.działanie 3.1.1.;
6) zakup literatury naukowej, broszur, ulotek i poradników dotyczących problemów uzależnień oraz ich
rozpowszechnienie w placówkach opieki zdrowotnej, parafiach, szkołach, świetlicach, celem dotarcia do
jak największej grupy mieszkańców Gminy Skąpe w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1 - działanie
3.1.1.;
7) monitorowanie problemów uzależnień na terenie Gminy Skąpe poprzez realizację diagnozy lokalnych
zagrożeń społecznych dotyczącej kontaktu młodzieży ze środkami psychoaktywnymi;
8) wspieranie merytoryczne i finansowe działalności dziecięcych i młodzieżowych grup sportowych oraz
współorganizację gminnych i międzygminnych spotkań integracyjnych z elementami profilaktyki
uzależnień dla dzieci i młodzieży w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
9) prowadzenie spotkań informacyjnych dla sprzedawców i właścicieli sklepów oraz lokali gastronomicznych
sprzedających napoje alkoholowe w celu przestrzegania zakazów ustawowych, zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia w ramach zadań regulacyjnych i zapewnienia skutecznego egzekwowania przepisów
zadanie 3.1.3.;
10) prowadzenie działań o tematyce bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie mających na celu
propagowanie efektywnego i bezpiecznego korzystania z sieci w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.
działanie 3.1.1.;
11) prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych na terenie gminy rekomendowanych przez Państwową
Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Ministerstwo Zdrowia z zakresu wpływu alkoholu na
prowadzenie pojazdów dla kierowców w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu
problemów alkoholowych poprzez:
1) współpracę w celu promocji zdrowego stylu życia i propagowania trzeźwych obyczajów, w tym:
a) wspieranie i finansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych i niewydolnych
wychowawczo w okresie wakacji letnich i ferii zimowych w ramach profilaktyki selektywnej - zadanie
3.2.- działanie 3.2.2.,
b) wspieranie organizacji festynów, rekolekcji trzeźwościowych, świetlicowych zajęć pozalekcyjnych
i innych przedsięwzięć propagujących trzeźwy styl życia realizowanych przy współudziale kościołów
i związków wyznaniowych w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
2) wspieranie organizacji różnorodnych turniejów sportowo-rekreacyjnych, festynów, koncertów,
happeningów oraz konkursów z elementami edukacji i profilaktyki uzależnień w ramach edukacji
zdrowotnej - zadanie 3.1.- działanie 3.1.1.;
3) wspieranie organizacyjne i finansowe instytucji i stowarzyszeń działających na rzecz ochrony zdrowia oraz
stwarzających szanse powrotu osób uzależnionych i współuzależnionych do normalnego trybu życia ,
w ramach redukcji szkód, rehabilitacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej - zadanie 3.3.;
4) współpracę z instytucjami i stowarzyszeniami kulturalnymi, sportowymi i oświatowymi w zakresie
zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w ramach edukacji zdrowotnej - zadanie 3.1.1.;
5) zlecanie realizacji zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych organizacjom
pożytku publicznego i innym podmiotom przygotowanym do prowadzenia tego typu działalności w ramach
profilaktyki selektywnej- zadanie 3.2.- działanie 3.2.2.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących reklamy napojów
alkoholowych i zasad ich sprzedaży oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach zadań regulacyjnych i zapewnienia skutecznego
egzekwowania przepisów- zadanie 3.1.3. poprzez:
1) kontrole placówek handlowych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
2) przyjmowanie zawiadomień o naruszeniu art. 131 i art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i kierowanie do zaopiniowania przez Gminną Komisję Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych;
3) podejmowanie działań zmierzających do wszczęcia postępowania w związku z naruszeniem
art. 131 i art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
4) występowanie przed sądami w charakterze oskarżyciela publicznego.
Rozdział 4.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie
Skąpe
§ 4. 1. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Skąpe
przysługuje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe za prace wykonywane w ramach realizacji zadań
wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz niniejszego
Programu, bez względu na ilość posiedzeń komisji, dyżurów członków komisji, przeprowadzonych kontroli
przestrzegania zasad korzystania z pozwoleń na sprzedaż alkoholu, oraz uczestnictwa w posiedzeniach
sądowych w sprawach o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
1. Ryczałt miesięczny ustala się przyjmując za podstawę obowiązujące minimalne wynagrodzenie, tj. 10%
minimalnego wynagrodzenia dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Za każdą nieobecność członka komisji na posiedzeniu, dyżurze bądź kontroli wysokość wynagrodzenia
ustalona stosownie do postanowień ust. 2, podlega zmniejszeniu o 50%.
3. W przypadku, gdy członek komisji w danym miesiącu nie uczestniczy w posiedzeniu i wyznaczonym
dyżurze bądź kontroli, ryczałt miesięczny nie przysługuje.
4. Podstawą do stwierdzenia obecności członka Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na posiedzeniu, dyżurze, uczestniczenia w przeprowadzonej kontroli jest lista obecności
podpisana przez uczestniczących.
5. Miesięczną listę obecności członków komisji na posiedzeniach, dyżurach potwierdza przewodniczący
komisji bądź zastępca przewodniczącego komisji.
6. Wynagrodzenie ryczałtowe wypłacane jest za dany miesiąc z dołu do 5 dnia następnego miesiąca.
7. W związku z podróżami służbowymi członków Komisji przysługuje zwrot kosztów podróży,
poniesionych w celu wykonywania obowiązków służbowych, wg. zasad określonych w rozporządzeniu
obliczonych przy odpowiednim zastosowaniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
§ 5. Działania objęte Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
realizowane, finansowane są ze środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych, na podstawie wydatków zaplanowanych w planie finansowym Gminy Skąpe na 2021 rok.
Zgodnie z art. 182 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dochody
z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wykorzystywane będą jedynie na
realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania
narkomanii i nie mogą być przeznaczane na inne cele.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/221/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2021 rok
Uchwała​_XXV​_221​_2020​_-​_GPRPA.pdf 0.59MB
UCHWAŁA NR XXV/222/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 rok

Na podstawie art. 10 ust. 1, 2, 2a, 3, 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U.
z 2019 r. poz. 852 z późn. zm.), art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2365 z późn. zm.) uchwala się, co następuje :
Rozdział 1.
Wprowadzenie
§ 1. 1. Przyjmuje się do realizacji Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 rok.
2. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii, zwany dalej "Programem", określa zakres oraz sposób
prowadzenia zadań własnych gminy, związanych z przeciwdziałaniem narkomanii. Program stanowi element
realizowanych przez Gminę Skąpe celów polityki społecznej ujętych w Gminnej Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych na lata 2021-2030 i uwzględnia zadania wynikające z celu nr 2: Profilaktyka
i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami
behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi, Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.
3. Program skierowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy Skąpe, w szczególności do osób
uzależnionych od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP (Nowe substancje psychoaktywne
tzw. „dopalacze”), bądź zagrożonych uzależnieniami, ich rodzin, jak również dzieci i młodzieży szkół
i przedszkoli z Gminy Skąpe.
4. Koordynacja działań ujętych w Programie prowadzona jest przez Gminną Komisją Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Skąpem.
Rozdział 2.
Cele Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
§ 2. Cele Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii obejmują cele operacyjne Narodowego
Programu Zdrowia na lata 2016-2020, które będą realizowane z uwzględnieniem konieczności zapewnienia
dostępności, zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego, określoną w art. 2 Konwencji o prawach osób
niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169)
i obejmują:
1) kontynuowanie celów programów z lat poprzednich, z uwzględnieniem wcześniejszych doświadczeń oraz
wypracowanych w latach ubiegłych efektywnych metod działań;
2) podejmowanie działań w zakresie zapobiegania zjawisku narkomanii, ograniczenia dostępności środków
odurzających, substancji psychotropowych i NSP, przede wszystkim poprzez działalność profilaktyczną
w środowisku lokalnym, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach działań informacyjnych
i edukacyjnych - zadanie 2.1., działanie 2.1.1.,;
3) stworzenie lokalnego systemu działań profilaktycznych poprzez nawiązanie współpracy różnych instytucji,
stowarzyszeń oraz organizacji społecznych w celu wyeliminowania czynników prowadzących do
uzależnienia od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP, zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia z zakresu profilaktyki uniwersalnej - zadanie 2.3., działanie 2.3.1.;
4) inicjowanie długofalowego procesu edukacji społecznej polegającego na systematycznym dostarczaniu
wiedzy o uzależnieniach od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP wszystkim
podmiotom zaangażowanym w działania profilaktyczne i pomocowe oraz informowanie o dostępnych
formach pomocy, zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach działań informacyjnych
i edukacyjnych – zadanie - 2.1. , działanie 2.1.1. oraz z zakresu rozwoju kadr uczestniczących w realizacji
zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii - zadanie 2.2.;
5) monitorowanie skali zjawiska narkomanii szczególnie wśród dzieci i młodzieży zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia w ramach monitorowania sytuacji epidemiologicznej w zakresie używania środków
odurzających, substancji psychotropowych i NSP oraz postaw społecznych i reakcji instytucjonalnych –
zadanie 2.5.
Rozdział 3.
Zadania Programu
§ 3. Program służy realizacji zadań uwzględniających cel operacyjny nr 2 Narodowego Programu Zdrowia
na lata 2016-2020:
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób
zagrożonych uzależnieniem poprzez:
1) wspieranie reintegracji społecznej poprzez konsultacje dla osób uzależnionych od środków odurzających,
substancji psychotropowych i NSP i współuzależnionych oraz spotkania o charakterze terapeutycznym
prowadzone przez specjalistów terapii uzależnień, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie
z Narodowym Programem Zdrowia w ramach redukcji szkód, rehabilitacji i reintegracji społecznej -
zadanie 2. 4.;
2) dyżury „pierwszego kontaktu” w Ośrodku Pomocy Społecznej dla osób poszukujących pomocy w związku
z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP, z uwzględnieniem osób
niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki wskazującej -
zadanie 2. 3., działanie - 2.3.3.;
3) prowadzenie grup wsparcia dla osób uzależnionych od środków odurzających, substancji psychotropowych
i NSP (Grupa Anonimowych Narkomanów) z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie
z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki wskazującej – zadanie 2.3., działanie 2.3.3.;
4) konsultacje i poradnictwo dla młodzieży używającej środków odurzających, substancji psychotropowych
i NSP oraz dla młodzieży będącej w grupie wysokiego ryzyka w ramach profilaktyki wskazującej oraz
selektywnej zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia - zadanie 2.3 działania 2.3.2. i 2.3.3.,;
5) współpracę z kuratorami, policją i innymi podmiotami i organizacjami społecznymi, kościołami
i związkami wyznaniowymi w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
6) ograniczenie szkód zdrowotnych poprzez systematyczną współpracę ze specjalistycznymi szpitalami
i innym jednostkami organizacyjnymi opieki zdrowotnej, umożliwiającą kierowanie osób uzależnionych od
środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP i innych osób zainteresowanych na
detoksykację, leczenie oraz dalszą specjalistyczną terapię i rehabilitację zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia w ramach redukcji szkód, rehabilitacji i reintegracji społecznej - zadanie 2.4.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej
w tym:
1) prowadzenie porad dla rodzin, w których występują problemy narkomanii w zakresie rozpoznawania
objawów zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP oraz związanych z tym
zagrożeń z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach profilaktyki wskazującej - zadanie 2.3., działanie 2.3.3.;
2) ograniczenie szkód społecznych poprzez udzielanie pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom przez
specjalistę terapii uzależnień zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach redukcji szkód,
rehabilitacji i reintegracji społecznej - zadanie 2.4.;
3) tworzenie i wspomaganie, w miarę potrzeb, funkcjonowania grup wsparcia dla rodzin osób uzależnionych
od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP poprzez zatrudnienie doradcy rodziny oraz
sesje rodzinne zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach redukcji szkód, rehabilitacji
i reintegracji społecznej - zadanie 2.4.;
4) udzielanie informacji dotyczących możliwości uzyskania specjalistycznej pomocy osobom uzależnionym
od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP oraz ich rodzinom zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia w ramach redukcji szkód, rehabilitacji i reintegracji społecznej – zadanie 2.4.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania
problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportoworekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych
programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, poprzez:
1) przeprowadzanie diagnozy lokalnych zagrożeń społecznych oraz innych ekspertyz pozwalających ocenić
aktualny stan problemów związanych z środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i NSP,
a także stan posiadanych zasobów w sferze ich rozwiązywania oraz efektów dotychczasowych działań,
zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach monitorowania sytuacji epidemiologicznej
w zakresie używania środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP oraz postaw społecznych
i reakcji instytucjonalnych - zadanie 2.5.;
2) zapewnienie opieki dzieciom i młodzieży ze środowisk zagrożonych i dotkniętych narkomanią poprzez
działalność świetlic środowiskowych i opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia w ramach profilaktyki selektywnej oraz wskazującej – zadanie 2.3., działania 2.3.2., i 2.3.3.,
w tym:
a) prowadzenie zajęć świetlicowych przez osoby posiadające odpowiednie przygotowanie pedagogiczne,
b) prowadzenie działań wychowawczych poprzez umożliwianie dzieciom i młodzieży twórczego,
pozytywnego zagospodarowania czasu wolnego poprzez rozwój zainteresowań pod kierunkiem
instruktorów, wychowawców i wolontariuszy,
c) działalność profilaktyczną polegającą na realizacji programów profilaktycznych, opiekuńczo -
wychowawczych i socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
d) zaopatrywanie w materiały dydaktyczne, artykuły niezbędne do prowadzenia zajęć świetlicowych oraz 
uzupełnianie, w miarę możliwości, sprzętu niezbędnego do funkcjonowania świetlic,
e) podejmowanie działań na rzecz dożywiania poprzez zakup artykułów spożywczych dla dzieci
uczestniczących w konkursach i zabawach okolicznościowych organizowanych w świetlicach;
3) wspieranie realizacji we wszystkich szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych na terenie gminy
programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców, zgodnie z Narodowym Programem
Zdrowia w ramach zadania na rzecz ograniczania stosowania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych i NSP - zadanie 2.1. – działanie 2.1.1.;
4) współorganizację konkursów i olimpiad wiedzy o zdrowiu oraz wpływie środków odurzających, substancji
psychotropowych i NSP na zdrowie dla dzieci i młodzieży zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia
w ramach zadania na rzecz ograniczania stosowania środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych i NSP- zadanie 2.1. – działanie 2.1.1.;
5) udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach społecznych adresowanych do różnych grup docelowych
w szczególności do dzieci, młodzieży i rodziców, na temat zagrożeń wynikających z używania środków
odurzających, substancji psychotropowych i NSP, a także z pozamedycznego stosowania produktów
leczniczych, których używanie może prowadzić do uzależnienia, związanych z profilaktyką narkotykową
oraz rozwiązywaniem problemów społecznych związanych z uzależnieniami od środków odurzających,
substancji psychotropowych i NSP zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach zadania na rzecz
ograniczania stosowania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i NSPzadanie 2.1. – działanie 2.1.1.;
6) realizację programów profilaktycznych obejmujących problematykę HIV/AIDS zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia w ramach profilaktyki uniwersalnej - zadanie 2.3., działanie 2.3.1.;
7) realizację ogólnopolskich kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz programów profilaktycznych
związanych z zagrożeniami wynikającymi z używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych
zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach działań informacyjno-edukacyjnych
i profilaktycznych - zadanie 4.2.;
8) realizację programów profilaktycznych i warsztatów poprawiających funkcjonowanie psychospołeczne
dzieci i młodzieży, w tym nauka zasad radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi oraz warsztatów
dla rodziców, mających na celu poprawę relacji rodzinnych, oraz wzrost wiedzy na temat zagrożeń
związanych z uzależnieniami od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP ( np. program
„Przyjaciele Zippiego”), zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki uniwersalnej -
zadanie 2.3., działanie 2.3.1.;
9) tworzenie warunków do rozwoju organizacji młodzieżowych, kół zainteresowań i innych form działalności
pozalekcyjnej, będących korzystną ofertą zagospodarowania czasu wolnego;
10) zakup, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych oraz
instruktażowych do prowadzenia zajęć profilaktycznych i terapeutycznych w przedszkolach, szkołach
i innych placówkach oświatowych, wychowawczych i ośrodkach kultury, upowszechnianie materiałów
edukacyjnych o tematyce zagrożeń związanych z uzależnieniami od środków odurzających, substancji
psychotropowych i NSP – w formie plakatów, ulotek, informatorów;
11) współorganizowanie szkoleń, konferencji, seminariów z zakresu rozwiązywania problemów narkomanii
dla poszczególnych grup zawodowych z terenu Gminy: pracowników oświaty, policji, pracowników
Ośrodka Pomocy Społecznej w tym pracowników socjalnych, asystentów rodziny, administracji
samorządowej (realizatorów programu), zgodnie z Narodowym Programem Zdrowia rozwoju kadr
uczestniczących w realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii – zadanie 2.2.;
12) podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii zgodnie
z Narodowym Programem Zdrowia w ramach profilaktyki – zadanie 2.3. poprzez:
a) promowanie różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu oraz zdrowego stylu życia,
b) inicjowanie i współorganizowanie imprez sportowych oraz rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży
i dorosłych,
c) wspieranie reintegracji społecznej przez współorganizowanie atrakcyjnych form czynnego wypoczynku
tj. rajdy, wycieczki krajoznawcze, festyny, biwaki, itp.,
d) popularyzowanie działalności placówek o charakterze otwartym tj. klubów, świetlic oraz innych form
działalności,
e) edukację dzieci i młodzieży na temat szkodliwości środków odurzających, substancji psychotropowych
i NSP oraz odpowiedzialności karnej w tym zakresie.
4. Wspomaganie działań służących rozwiązywaniu problemów narkomanii zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia poprzez:
1) udzielanie pomocy organizacyjnej i materialnej organizacjom społecznym, które realizują zadania
z zakresu zapobiegania narkomanii;
2) wspieranie instytucji i stowarzyszeń działających na rzecz ochrony zdrowia oraz stwarzających szanse
powrotu osób uzależnionych do normalnego trybu życia;
3) wspieranie instytucji i stowarzyszeń kulturalnych, sportowych, oświatowych w zakresie zagospodarowania
czasu wolnego dzieci i młodzieży;
4) współpraca z policją w celu prowadzenia wspólnych działań profilaktycznych w zakresie uzależnień od
środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP;
5) współpraca z jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia w działaniach zbieżnych z celami i zadaniami
niniejszego programu.
Rozdział 4.
Postanowienia końcowe
§ 4. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii zostanie sfinansowany w ramach kompleksowych
działań profilaktyki uzależnień wraz z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych z wydatków zaplanowanych w budżecie Gminy Skąpe na 2021 rok.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/222/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 rok
Uchwała​_XXV​_222​_2020​_-​_GPPN.pdf 0.54MB
UCHWAŁA NR XXV/223/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Powiatu Świebodzińskiego

Na podstawie art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(Dz.U.
z 2020r. poz. 713 z późn. zm.), art. 216 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 220 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019r. poz. 869 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Gmina Skąpe udziela pomocy rzeczowej dla Powiatu Świebodzińskiego w formie zrealizowanego
powierzonego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa chodników w pasie drogi powiatowej nr 1228F
w Ołoboku” – wykonanie chodnika i przekazuje nieodpłatnie środek trwały w pasie drogi powiatowej na dz.
ewid. nr 378/1, 407, 408/2 w postaci chodnika w ilości 945,32 m2 o wartości 236.324,89zł
§ 2. Szczegółowe warunki pomocy określone zostaną w umowie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXV/223/2020 RADY GMINY SKĄPE z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla Powiatu Świebodzińskiego
Uchwała​_XXV​_223​_2020​_-​_przekazanie​_chodnika.pdf 0.45MB
Protokoły Głosowań XXV Sesji Rady Gminy Skąpe
{"register":{"columns":[]}}