W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

herb

Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolskim
ul. Gnieźnieńska 3, 88-430 Janowiec Wielkopolski
tel. +48 52 30 23 034
bip/www: www.um-janowiecwlkp.pl
e-mail: sekretarz@um-janowiecwlkp.pl

KARTA USŁUGI

F-P3.1611.18

 

  1. Nazwa usługi:  Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
  2. Symbol: F-P3.7340
    c) Wydział: Referat Finansowy
    d) Opis sprawy: Wydanie zezwolenia dokonuje się na podstawie złożonego wniosku.
    e) Wymagane dokumenty:
  1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (Załącznik nr 1 oraz Załącznik nr 2)
  2. Załączniki: 
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych
  • pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252.
  • pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej lub pełnomocnictwo notarialne.

Przy składaniu wniosku należy przedstawić oryginały załączników w celu stwierdzenia zgodności ksera z oryginałem. W przypadku przekazania dokumentacji za pośrednictwem poczty, kserokopia winna posiadać potwierdzenie za zgodność z oryginałem dokonane przez właściwy organ, który wydał dokument lub przez notariusza.   

f) Sposób złożenia wniosku:

1. Wniosek wraz z załącznikami składa się w Referacie Finansowym Urzędu Miejskiego, ul. Gnieźnieńska 3, pokój nr 4,

2. za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolskim, ul. Gnieźnieńska 3, 88-430 Janowiec Wielkopolski
3. przez pełnomocnika: złożenie pełnomocnictwa wymaga dokonania opłaty skarbowej.

 

g) Termin i sposób załatwienia:

1.Wydanie zezwolenia lub jego odmowa, następuje nie później niż w ciągu miesiąca, a jeżeli sprawa okaże się szczególnie skomplikowana- nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania licząc od daty złożenia kompletnego wniosku.
 2.Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane jest po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Janowcu Wielkopolskim.
 3.Wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia wniosku lub stawienia się w Urzędzie Miejskim celem złożenia dodatkowych wyjaśnień.
 4.Naliczenie opłaty i przekazanie tej informacji wnioskodawcy następuje przed doręczeniem zezwolenia.
 5.Doręczenie zezwolenia następuje po okazaniu dokumentu dokonania wpłaty.

 6. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres:

  • nie krótszy ni2 lata – w placówkach handlu detalicznego
  • minimum 4 lata – w placówkach gastronomicznych

 

h) Opłaty:
 1.Wniosek o wydanie zezwolenia oraz załączniki – nie podlegają opłacie skarbowej,
 2. Od dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa opłata skarbowa wynosi 17,00 zł.,
 3. Opłata za jednorazowe zezwolenia wnoszona jest na rachunek Urzędu Miejskiego:
14 8959 0001 5500 0198 2000 0020 lub w Kasie Urzędu Miejskiego przed wydaniem zezwolenia w wysokości 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń.

4. Opłata roczna wnoszona jest przed wydaniem zezwolenia w wysokości:
 - 525,00 zł. – na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwo,
 - 525,00 zł. – na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
 - 2.100,00 zł. – na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu,
  • w roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności.
  • Opłata powyższa dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych oraz tych, których roczna wartość sprzedaży nie przekroczyła:
   o 37.500,00 zł. – dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwo,
   o 37.500,00 zł. – dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
   o 77.000,00 zł. - dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu.

 

Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. (Załącznik nr 3.)Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.

  • Jeżeli wartość sprzedaży napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w roku poprzednim, przekroczyła:
   o 37.500,00 zł. – dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwo – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
   o 37.500,00 zł. – dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
   o 77.000,00 zł. – dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – opłata wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

i) Podstawa prawna:
 1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.),
 2. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.),
 3. Uchwała nr XXXV//276/2018 Rady Miejskiej w Janowcu Wielkopolskim z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Janowiec Wielkopolski. (Kujaw.2018.4125)


j) Tryb odwoławczy:
 1. Na postanowienie Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Przewodniczącego Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia,
 2. Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Burmistrza Janowca Wielkopolskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

  1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia organowi administracji oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

k) Inne informacje:
 I. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
  1. posiadanie zezwolenia wydanego przez Burmistrza Janowca Wielkopolskiego
  2. wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ustawowo określonych wysokościach i terminach,
  3. zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
  4. w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych dowodu wpłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 II. Zezwolenia   cofa się   w  przypadku:
  1. nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w  ustawie, a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym, na kredyt i pod zastaw, Sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art. 14 ust. 3 i 4
  2. nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych.
  3. powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócenia porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten  punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
  4. wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
  5. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim,
  6. popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
  7. orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Cofnięcie  zezwolenia powoduje, że o nowe można wnioskować po upływie co najmniej trzech lat
od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.  

 

III. Zezwolenie  wygasa  w przypadku:
  1. likwidacji punktu sprzedaży,
  2. upływu terminu ważności zezwolenia,
  3. zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
  4. zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej

  5. niedopełnienia w terminach obowiązku:

  • złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4,

zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art. 111 ust. 2.,lub

  • dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5.

zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 albo 5, powiększonej o 30% tej opłaty.

Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu nie złożenia oświadczenia lub nie dokonania opłaty może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

IV. Rezygnacja z zezwolenia

Jeżeli przedsiębiorca chce zrezygnować ze sprzedaży alkoholu przed terminem upływu ważności zezwolenia, na przykład w związku z likwidacją sklepu, musi poinformować o tym urząd, w terminie 14 dni od zmiany stanu faktycznego.

Materiały

F-P3.1611.18 Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedażpodawanie napojów alkoholowych na czas określony.
Zalacznik​_nr​_1​_-​_F-P3161118.doc 0.04MB
F-P3.1611.18 Wniosek zezwolenie jednorazowe
Zalacznik​_nr​_2​_-​_F-P3161118.doc 0.04MB
F-P3.1611.18 Oswiadczenie
Zalacznik​_nr​_3​_-​_F-P3161118.docx 0.03MB
Więcej informacji
Imię i nazwisko Telefon e-mail Pokój
Katarzyna Manuszewska  (52) 3023034 w. 66 k.manuszewska@um-janowiecwlkp.pl 4
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
06.04.2022 08:26 Łukasz Maciejewski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Katarzyna Manuszewska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. 1.0 06.04.2022 08:26 Łukasz Maciejewski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}