W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Robotyczny i kulturowy pobyt w Hiszpanii uczniów z Zespołu Szkół w Grodzisku Dolnym

06.03.2023

młodzież ubrana w kolorowe kurtki i bluzy pozuje do wspólnego zdjęcia

Kolejna grupa uczniów przeżyła w ostatnim tygodniu edukacyjną przygodę. Tym razem to 9 chłopców pod opieką pani Alicji Zalepy i pana Tomasza Sołka wyruszyło do hiszpańskiej szkoły IE Mare de Déu del Portal w Batei. Grupowa mobilność uczniów odbywała się w ramach przyznanej Akredytacji przez Agencję Programu Erasmus+ realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem wyjazdu było podniesienie kompetencji programistycznych, językowych, kulturowych i społecznych, dlatego w ciągu tygodnia młodzi ludzie uczestniczyli w zajęciach w szkole, ale też aktywnie poznawali inny kraj.

Nauka… Od tego trzeba zacząć. Już pierwszego dnia po oficjalnym powitaniu rozpoczął się czas wypełniony edukacją. Oczywiście była to nauka poprzez różne aktywności. Ciekawe i ważne były zajęcia integracyjne. Praca w grupie polsko-hiszpańskiej mająca na celu poznanie siebie oraz nawiązanie kontaktów świetnie rozwijała kompetencje społeczne i językowe. Uczniowie zadawali pytania i odpowiadali na nie po angielsku, ale dodatkowo odpowiedzi  zapisywali po polsku i hiszpańsku. Jednak centralnym punktem zajęć była robotyka - dziedzina, która wyzwala w uczniach kreatywność i wpływa na wzrost kompetencji technologicznych, matematycznych i cyfrowych.  Rozwijaliśmy też kompetencje społeczne i językowe, bo uczniowie podzieleni na grupy pracowali nad jednym projektem, ale mieli do wykonania różne zadania. Pierwsza grupa musiała wymyślić logo i nazwę drużyny, druga grupa tworzyła Kahoota według instrukcji, a trzecia budowała robota. Po upływie wyznaczonego czasu następowała zmiana. Ostatecznie wszystkie grupy wykonywały te same zadania. Zajęcia z robotyki były bardzo atrakcyjne, ponieważ miały formę konkursu. Poszczególne grupy prezentowały efekty swojej pracy podczas walk sumo. Pojawiło się dużo emocji, ponieważ każdej drużynie zależało na jak najlepszym wyniku. Oczywiście były to pozytywne emocje wynikające ze zdrowej rywalizacji. Budowanie i programowanie robotów to świetna zabawa dla małych i dużych dzieci, która wpływa na rozwój wielu kompetencji kluczowych. Zabawa, która uczy i bardzo się podoba.

Poznawanie kraju i kultury… Bardzo ważny cel, który przyświecał tej mobilności,  bo w ten sposób kształtuje się osobowość i wiedzę o świecie. Już pierwszy dzień w Hiszpanii to dużo wiedzy o jednym z najpiękniejszych i najchętniej odwiedzanych miast w Europie, czyli Barcelonie. Uczniowie zwiedzali to wspaniałe miasto z najlepszymi przewodnikami, czyli nauczycielami naszej szkoły.  Zobaczyli znakomite dzieła Antonioego Gaudiego, czyli przede wszystkim świątyni La Sagrada Famili oraz kamienicę Casa Batllo. Będąc w Barcelonie, nie można było pominąć spaceru ulicą LaRambla. Ważnym punktem wyprawy był stadion FC Barcelona. Duże wrażenie też zrobił Port Barcelona - największy port Katalonii, trzeci pod względem wielkości port w Hiszpanii i jeden z największych portów w Europie oraz w basenie Morza Śródziemnego. Kolejne miejsca uczestnicy wyjazdu poznawali razem hiszpańskimi uczniami. Zresztą to oni oprowadzali po szkole i  po Batei. Polscy turyści zostali też zaproszeni do niezwyklej historycznej wędrówki po Tarragonie. Dlaczego historycznej? Spacer wśród budynków wybudowanych przez starożytnych Rzymian sprawia, że bez kapsuły przenosimy się do 218 roku p.n.e. i wędrujemy przez poszczególne okresy historyczne, które odcisnęły swoje piętno na tym mieście. Dodatkowym atutem tej wycieczki była forma zwiedzania zaproponowana przez szkołę hiszpańską. Do zapoznania z miastem wykorzystana została gra miejska. Uczniowie w 3 grupach polsko-hiszpańskich aktywnie zwiedzali ważne miejsca. Pomysł świetny, ponieważ zostały rozwijane kompetencje kulturowe, ale też językowe i społeczne. Co zobaczyli? Warto wspomnieć o najważniejszej budowli Tarragony z epoki średniowiecznej, czyli gotyckiej katedrze, pomniku Monumento a los Castellers – rzeźbie z brązu przedstawiającej 222 postacie tworzące tzw. wieżę z ludzi oraz muralu na placu Plaça dels Sedassos dającego złudzenie, że namalowane rzeczy są trójwymiarowe. Wrażenie na młodych turystach zrobił punkt widokowy Balcón del Mediterráneo. Rozciąga się stąd cudny widok na wybrzeże, port oraz na amfiteatr. Zachwyt wzbudziło też Morze Śródziemne. Nie mogło się obyć bez spaceru po plaży i zamoczenia nóg w wodzie. Oczywiście trzeba było też spróbować lokalnej kuchni i obowiązkowo zakupić pamiątki. Zupełnie inny wymiar miała piesza wyprawa przepiękną trasą  Vias Verdes, czyli  „Zielonym Szlakiem". Obszar, przez który wędrowali polscy i hiszpańscy uczniowie, miał wyjątkowe walory przyrodnicze. Młodzi turyści przeszli 12 kilometrów, pokonując tunele, mosty, wiadukty, łąki, pola oraz doliny i wniesienia. Fizyczne zmęczenie było przyjemnym uczuciem, ponieważ zawierało w sobie poczucie satysfakcji i zadowolenia. Zresztą zmęczone nogi po zamoczeniu w wodzie termalnej, która miała 28 stopni, szybko się zregenerowały. To nie wszystkie wycieczki.  Odbyła się jeszcze jedna edukacyjna wycieczka, czyli zwiedzanie winiarni i poznanie procesu produkcji wina. Pobyt zakończony degustacją. Uczniowie pili sok z białych i czerwonych winogron, jedli oliwki, chleb z oliwą i przepyszną pastę z oliwek. Podczas pobytu w Hiszpanii nie zabrakło też elementów tradycyjnego tańca czy lokalnego jedzenia, o które zadbali rodzice uczniów hiszpańskich.

Przez cały tydzień odbywała się sportowa integracja. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, basen, hiszpańska tradycyjna gra – wybór należał do uczniów.

Pożegnalna kolacja z nauczycielami i uczniami polsko – hiszpańskimi zakończyła tygodniową wymianę międzynarodową. Podczas tego wieczornego spotkania pojawiły się różne uczucia: z jednej strony żal związany z wyjazdem, z drugiej wdzięczność za wspólnie spędzony czas. Trzeba było wrócić do domu, ale przeżyć i nabytego doświadczenia nikt tym młodym ludziom nie zabierze.

                                                                                                              Monika Fila

                                                                                               koordynator projektu

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}