W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Projekt "Robotyczna szkoła humanistów", czyli roboty na scenie

21.02.2023

bardzo dużo ludzi w różnym wieku pozuje do wspólnego zdjęcia

Projekt „Robotyczna szkoła humanistów” finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna realizowany w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym to przedsięwzięcie wprowadzające jego uczestników w świat bardzo wyjątkowy. Świat, w którym humaniści i osoby z wiedzą techniczną pracują nad wspólnym zadaniem. Okazuje się, że efekty współpracy i połączenie dwóch odmiennych spojrzeń na rzeczywistość może dać zaskakujące efekty i otworzyć młodych ludzi na nowe doświadczenia. Do tego wszystkiego jeszcze zetknięcie różnych kultur i pokonywanie barier i blokad. Tego wszystkiego doświadczyło po siedmioro uczniów i troje nauczycieli z Polski, Litwy i Bułgarii w szkole włoskiej Istituto Comprensivo Statale „S. Quasimodo” znajdującej się w Gela, głównym nadmorskim mieście w południowo-wschodniej części Sycylii, która tym razem gościła szkoły partnerskie.

Przygoda edukacyjna we Włoszech rozpoczęła się od wspólnego zdjęcia w Katanii na tle wulkanu Etna. Później podróż do Geli i pierwsze spotkanie z  rodzinami, u których uczniowie będą gościć tydzień czasu. Od poniedziałku rozpoczął się czas wypełniony aktywnościami  rozwijającymi umiejętności robotyczne, kompetencje społeczne, kulturowe i oczywiście językowe. Spotkanie nauczycieli i uczniów włoskich, polskich, bułgarskich, litewskich zaczęło się od oficjalnego powitania, koncertu muzycznego i widowiska tanecznego uczniów włoskich. Wszystkim bardzo podobał się też pokaz robotów. Zostały odśpiewane też hymny wszystkich czterech krajów. Następnie bardzo ciekawie została zaprezentowana szkoła. Uczniowie włoscy oprowadzali i opowiadali o ważnych miejscach w szkole. Taką salą była pracownia robotyki, a także stanowiska robotyczne rozmieszczone w różnych punktach budynku. Roboty typu mBot, Arduino, EV3, Lego Wedo 2.0. grały w piłkę, grały na scenie, kłaniały się….. Naprawdę potrafiły dużo. Uczniowie brali też udział w warsztatach z robotyki, a nauczyciele w roboczym spotkaniu w sprawie ostatecznego zaplanowania działań młodych ludzi. Od wtorku zaczął się bardzo intensywny czas. Wymagał od uczniów kreatywności, wiedzy, zaangażowania, komunikacji w języku angielskim, a przede wszystkim odwagi, otwartości i umiejętności współpracy. Nazwa projektu  „Robotyczna szkoła humanistów” do czegoś zobowiązuje, dlatego dzień rozpoczęli uczniowie polscy, którzy przedstawili wszystkim uczestnikom mobilności sylwetkę Stanisława Lema - autora utworów fantastycznonaukowych. Po takim wprowadzeniu uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy polsko-włosko-burgarsko-litewskie, które miały wypracować swój autorski scenariusz na podstawie literatury science fiction Stanisława Lema z wykorzystaniem podanych słów kluczy. Co ciekawe w przedstawieniu miały grać roboty. Rozpoczęła się praca nad przygotowaniem spektaklu w zespołach. Każdy dzień kończyło podsumowanie i prezentacje poszczególnych grup na temat wypracowanego scenariusza, przydziału zadań i osiągniętych efektach. W piątek nadszedł oczekiwany moment, czyli czas podsumowań i świętowania. Dzień bogaty w różne wydarzenia. Czas prób generalnych i ostateczne poprawki przygotowanych krótkich spektakli nawiązujących do „Bajek robotów” Stanisława Lema. W godzinach popołudniowych zaproszeni rodzice i goście zobaczyli na scenie przedstawienia, w których zostały wykorzystane roboty. Potrafiły one grać na scenie, a nawet tańczyć. Interaktywne oczy i serduszka też zwracały uwagę. Oczywiście pojawiły się też latające drony. Wydawało się, że uczestnicy pokazów finałowych przenieśli się do innego świata, w którym na co dzień można spotkać ludzi i roboty. Cztery inscenizacje o kosmosie na podstawie własnych scenariuszy  i taniec człowieka z robotem to efekt kilkudniowej pracy. Ileż barier trzeba było przełamać! Słowa uznania należą się młodym ludziom, którzy świetnie poradzili sobie z trudnym zadaniem w zespołach. Powstała scenografia, kostiumy, zostały zaprogramowane roboty, a aktorzy przedstawiali swoją teatralną wizję wszechświata. Ważna była praca nad swoimi zadaniami i połączenie wszystkiego w jedną całość. Widzowie mogli zobaczyć ciekawe scenki, które świadczą o dobrej współpracy i komunikacji w grupie. Na koniec części oficjalnej nastąpiło wręczenie certyfikatów uczestnikom wymiany międzynarodowej, a później przyszedł czas na pyszności przygotowane przez rodziców. Oczywiście można było popróbować kuchni lokalnej.

Tygodniowy pobyt we Włoszech to nie tylko zajęcia w szkole. Rodziny goszczące zadbały o wieczorne spotkania integracyjne, a szkoła zorganizowała dyskotekę. Poznawanie historii i kultury Włoch w atrakcyjny sposób zapewniły wycieczki. Jedna z nich była do greckich murów obronnych. Można było przenieść się  w czasie 4500 lat. Dużą wartość miała całodniowa wyprawa, której pierwszym punktem programu było zwiedzanie miejsca światowego dziedzictwa UNESCO, czyli  Ragusa Ilba.  Piękne miasto osadzone na wzgórzu z barokowymi budynkami. Wędrówka uliczkami odzwierciedla imponującą historię tego miejsca. Młodzi ludzie odwiedzili zachwycającą katedrę San Giorgio - symbol sycylijskiego baroku, ciekawe muzeum, w którym można zapoznać się z tradycją rzemieślniczą regionu oraz zrobili smaczne czekoladowe zakupy w lokalnym sklepie.  Po opuszczeniu miasta swoje drzwi przed uczestnikami edukacyjnej wyprawy otworzyła fabryka sera i zamek Donnafugata. Warto wspomnieć, że   imię „Donnafugata” oznacza po włosku „pani uciekaj”. Oczywiście nazwa zamku ma związek z legendą. Na koniec wycieczki trzeba było jeszcze pokonać labirynt. W trakcie tygodniowego pobytu w Geli rodziny goszczące zabierały uczniów na popołudniowe wędrówki po mieście leżącym nad Morzem Śródziemnym. Nauczyciele podziwili też Caltagirone-  piękne miasteczko na Sycylii, które słynie z ceramiki i wspaniałej architektury barokowej.

W końcu nastąpił powrót do Polski. Czy ten tydzień coś zmienił w życiu uczestników wyjazdu? Na pewno to, co się zadziało, będzie miało wspływ na wybory życiowe i funkcjonowanie młodych ludzi w społeczeństwie europejskim. Dla nauczycieli to też nowe doświadczenie. Okazuje się, że można w sposób innowacyjny połączyć technologie z działaniami teatralnymi i w ten sposób zapewnić lepszą skuteczność nauki. Uściski, pożegnania i planowanie już najbliższego spotkania w Bułgarii w ramach projektu „Robotyczna szkoła humanistów” świadczą o dużej wartości projektu.

 

                                                                                              Monika Fila

                                                                                              koordynator projektu

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}