W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Almuñécar- efektywna nauka w egzotycznym otoczeniu

uczniowie i dorośli pozują do wspólnego zdjęcia na tle dużych budowli

W dniach 28 maja do 3 czerwca odbyła się grupowa mobilność uczniów z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym do szkoły hiszpańskiej CEIP RÍO VERDE w Almuñécar w ramach przyznanej Akredytacji przez Agencję Programu Erasmus+ realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Edukacyjny szlak przemierzyło 11 uczniów pod opieką 3 nauczycieli. Młodzi ludzie rozwinęli kompetencje kluczowe w zakresie porozumiewania się w językach obcych, matematyki, informatyki, nauki, kultury, informatyki, a także nastąpiła poprawa relacji społecznych, wzrost otwartości, poczucia własnej wartości i współpracy.

Na uwagę zasługuje samo miejsce pobytu.  Almuñécar w Hiszpanii - białe miasto rozrzucone po balkonach bujnego Morza Śródziemnego. To tutaj plantacje drzew awokado tworzą zieloną i egzotyczną paletę. Piękne miasteczko, ale też kolorowa szkoła będąca obrazem działań uczniów i zaangażowania rodziców. W takim otoczeniu mają szczególny wymiar nowe znajomości, a wiedza na temat Hiszpanii zapada w pamięć. Szkoła przygotowała różnorodne zajęcia: udział w lekcjach, projektowanie swojego imienia, tworzenie prezentacji o Polsce, Grodzisku Dolnym i okolicy, a także redagowanie zaproszenia przy użyciu odpowiedniego programu komputerowego. Nie zabrakło też tańców. Bardzo atrakcyjne były zajęcia z paraolimpjjczykami wypełnione wiedzą teoretyczną, odgrywanymi scenkami z olimpiady, ćwiczeniami, a nawet grą w tenisa stołowego czy chodem z wybitnymi sportowcami. Czymś nowym dla uczniów było przygotowanie wystąpienia w wiadomościach, które później za pomocą odpowiedniego programu zostało nagrane. Można było się poczuć jak w telewizji. Odbyły się też warsztaty gotowania. Efekt zajęć, czyli pankejki hiszpańskie szybko zniknęły z talerza. Uczniowie uczestniczyli też w zajęciach z robotyki prowadzonych przez dyrektora szkoły. Robotyczne spotkanie z uczniami z innego kraju to zawsze nowe doświadczenia oraz poszerzenie horyzontów edukacyjnych. Ciekawym doświadczeniem okazała się wizyta w teatrze i udział w oficjalnej uroczystości pożegnalnej uczniów kończących szkołę. Można było się poczuć jak na gali rozdania Oskarów. Grupa polska została też zaproszona do szkoły średniej, w której wzięli udział w lekcjach i zwiedzali szkołę.

Wyjazd przybliżył uczniom i nauczycielom różnorodność kultur, języków i wartości europejskich, a także podniósł świadomość kulturową. Oczywiście najlepszą metodą poznawania innych regionów świata są wycieczki edukacyjne. Uczestnicy wyjazdu poznali Almuñécar. Obowiązkowym punktem pobytu było wyjście na skałę pokrytą ogromnym krzyżem zainstalowanym w 1900 roku, czyli najsłynniejszego punktu widokowego w mieście. Warto podkreślić też odwiedzenie  parku botaniczno-archeologicznego El Majuelo będącego zarazem stanowiskiem archeologicznym z czasów rzymskich. Położony jest w historycznej części miasta obok dawnej fenickiej fabryki solenia ryb pochodzącej z IV wieku przed naszą erą. Przebywając w Andaluzji, nie można było nie zwiedzić Granady. Historia tego miejsca sięga aż VII w. p.n.e., a w średniowieczu Granada była centrum ostatniego państwa muzułmańskiego na półwyspie. Uczniowie odwiedzili najbardziej spektakularne miejsce, którym jest Alhambra. Są tutaj wspaniałe ogrody Generalife, letniej rezydencji sułtanów. Potrafi oczarować też pałac. Ta forteca i rezydencja emirów powstała w latach 1238–1391 składa się z niezwykle pięknych sal pokrytych ornamentami. Jego najstarszą częścią jest potężna twierdza Alcazaba zbudowana przez Maurów. Z 27-metrowej wieży zamkowej młodzi turyści podziwiali fantastyczny widok na Granadę.  Pałac Nasrydów mieli możliwość też zobaczyć z punktu widokowego w Granadzie. Po dokładnym zwiedzeniu Alhambry i wdrapaniu się na taras widokowy był czas na wędrówkę po Granadzie, która ma do zaoferowania nie tylko niesamowitą architekturę, ale też fantastyczny klimat prawdziwej Andaluzji. Kolejne poznane miasto w Hiszpanii  to Malaga. Pobyt w tym miejscu rozpoczął się od rejsu na pokładzie katamaranu. Widoki piękne na miasto i wybrzeże, a także niezwykłe spotkanie z naturą i relaks.  Podczas postoju był też czas na pływanie. Już zupełnie z innej perspektywy wyglądała Malaga z Alcazaby – XI-wiecznej twierdzy wzniesionej na wzgórzu. Jest ona najlepiej zachowanym tego typu umocnieniem na terenie całej Hiszpanii. Cytadela znajduje się na wzgórzu Gibralfaro, a do jej wejścia przylega teatr rzymski, a raczej ruiny teatru, który pochodzi z I wieku p.n.e. Jeszcze trzeba wspomnieć o przyjemnym spacerze po portowej promenadzie, czyli Palmeral de las Sorpresas, gdzie są palmy, papugi i nowoczesna aranżacja historycznego deptaku

Pobyt w pobliżu morza daje duże możliwości rekreacyjne. Plażowanie i zabawa w wodzie podczas dnia oraz wieczorne spacery po kamienistej plaży, blask świateł i zabawa w świetle księżyca na placu zabaw sprawiły uczniom dużo radości.

Przyszedł czas na pożegnania. Ostatnia wizyta w szkole, którą zakończyło wręczenie certyfikatów, pamiątkowe zdjęcia oraz plany na przyszłą współpracę. Pożegnanie z morzem i Hiszpanią. Żal było wyjeżdżać, ale na zawsze pozostaną wspomnienia z wycieczki edukacyjnej, podczas której historia została połączona z „tropikalną” kulturą, a nauka z aktywnością i zabawą.

                                                                                  Monika Fila

                                                                                  Koordynator projektu

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}