W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Naukowy pobyt w Hiszpanii uczniów z ZS w Grodzisku Dolnym

16.05.2023

grupa dzieci i dorosłych pozują do zdjęcia na tle pięknego miasteczka

W dniach 7do 13 maja aż 20 uczniów pod opieką pana Tomasz Sołka, pani Agnieszki Kulpy i pani Agnieszki Krauz z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym przebywało w Hiszpanii na edukacyjnym wyjeździe w  ramach przedsięwzięcia
pt. „Naukowo i technicznie o ekologii” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów współfinansowanego
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ważnym elementem tego wyjazdu była edukacja w szkole Ave Maria San Isidro w Granadzie, która opierała się na ekologii i robotyce. Nie zabrakło oczywiście integracji i komunikacji w języku angielskim. Do realizacji zaplanowanych działań podczas mobilności uczniowie przygotowywali się podczas zajęć z języka angielskiego, robotyki i zajęć przyrodniczo-naukowych w polskiej szkole. Wszystkie zaplanowane zadania dotyczyły obszaru ochrony klimatu, zmian klimatycznych i ich skutków, a także uczyły właściwej postawy wobec przyrody i środowiska.  Duże zaangażowanie uczniów pracujących aktywnie i twórczo pod kierunkiem pani Agnieszki Kulpy miało duże znaczenie podczas pobytu w szkole hiszpańskiej. Realizowane zagadnienia poruszały trudne tematy ekologiczne dotyczące oszczędzania energii, wody, racjonalnego korzystania z pojazdów mechanicznych i nadania drugiego życia ubraniom. Pojawiły się ciekawe i ważne elementy związane z przyrodą: prezentacje dotyczące środowiska przyrodniczego, debata: za i przeciw elektrowniom jądrowym. Ciekawym sposobem przekazania wiedzy o ekologii była scenka sytuacyjna przedstawiająca praktyczną segregację śmieci, losy śmieci w środowisku naturalnym, ich utylizację i poddanie recyklingowi. Uczniowie polscy uczestniczyli z dziećmi hiszpańskimi w kreatywnej lekcji plastyki, podczas której współpracując ze sobą, tworzyli nowe ubrania z zużytych reklamówek, gazet, za małych i zniszczonych ubrań. Pokaz mody ekologicznej zrobił wrażenie na wszystkich. Odbyły się też warsztaty kulinarne. Pojawiło się tutaj też coś regionalnego, czyli gazpacho - orzeźwiający chłodnik, który przygotowuje się z surowych warzyw, takich jak pomidory, czerwona papryka, cebula i ogórek. Można go zamówić prawie w każdej hiszpańskiej restauracji.  Na podsumowanie działań powstał plakat ekologiczny. Do istotnych zagadnień poruszanych podczas zajęć należało wybudowanie elementów ekologicznego domu z modułów do programowania i robotyki Lego Mindstorms z wykorzystaniem zestawu rozszerzaja˛cego dotycza˛cego „Odnawialnych z´ródeł energii posiadanych przez szkołę polską. Szkoła hiszpańska była pod wrażeniem elementów przygotowanych przez naszych uczniów pod kierunkiem pana Tomasza Sołka. Nasi uczniowie mieli też możliwość zobaczyć, jak wyglądają lekcje w Hiszpanii. Był też czas na muzyczną integrację, podczas której dzieci głosem, za pomocą mowy ciała i wyklaskiwanego rytmu wyrażały różne emocje i sytuacje, a wspólny taniec belgijki i skrzypka zainicjowany przez naszych uczniów wprowadzał radosną atmosferę.

Poznawanie świata może być niesamowitą lekcją przyrodniczą i kulturową, jeżeli mamy możliwość wykorzystać do tego wszystkie zmysły. Wzrok pozwala nam utrwalić obraz, słuch zapisuje w mózgu wrażenia słuchowe, dotyk zbiera kluczowe informacje o otaczających nas obiektach, takich jak: kształt, faktura, temperatura, twardość, a węch umożliwia zapamiętanie zapachów.  W takiej terenowej lekcji wzięli udział nasi uczniowie w Nerji- miasteczku na wybrzeżu Costa del Sol. Trudno znaleźć bardziej popularne wśród turystów miejsce na wybrzeżu Costa del Sol niż Nerja z jej plażami. Miejscowość położona na urwistym brzegu chyląca się ku zielonkawym falom.  Zabudowa miasta to stare kamienice w stylu śródziemnomorskim. Uliczki raczej wąskie, pełne są niewielkich sklepów, kawiarenek i galerii sztuki. Głównym punktem wycieczek są słynne Balkony Europy, na które dotarli dzisiaj nasi młodzi turyści. Nazwę Balkony Europy taras widokowy zawdzięcza Alfonso XII, królowi Hiszpanii, który w 1885 roku odwiedził Nerję. Kilka tygodni wcześniej doszło tam do poważnego trzęsienia ziemi. Spora część lądu runęła do morza, pozostawiając po sobie wysoki, kamienisty klif. Punkt widokowy nad stromą przepaścią pozwala patrzeć na lazurowe morze i piękne plaże. W Nerji  1959 roku odkryto rozległe jaskinie, nazywane dziś Jaskiniami w Nerji. Pobyt w tym miejscu to wielka przygoda dla wielbicieli geologii. Być może czwartkowe zajęcia terenowe pozostaną w świadomości uczestników przedsięwzięcia „Naukowo i technicznie o ekologii” najatrakcyjniejszą lekcją. Jaskinia tak naprawdę znajduje się dokładnie na terenie miejscowości Maro.  To jedna z największych jaskiń na terytorium Hiszpanii. Długość ciągnących się w niej korytarzy wynosi 4823 metrów. Wewnątrz niej można obejrzeć cały wachlarz form nacieków jaskiniowych: stalaktyty, stalagmity, kolumny, stalagnaty, draperie naciekowe oraz inne twory powstałe na skutek procesów krasowych zachodzących nieprzerwanie od przeszło 5 milionów lat. Niesamowite wrażenie robią potężne stalaktyty w największej z galerii. To tutaj znajduje sie największy naciek jaskiniowy na świecie. Potężnych rozmiarów stalagnat został wpisany do Księgi Rekordów Guinessa, ma 32 m wysokości, a jego podstawa mierzy 13 x 7 m. W tym miejscu znaleziono również naskalne rysunki fok wykonane około 42.000 lat temu. Nazywa się je pierwszym dziełem sztuki w dziejach ludzkości.

Wyjazdy do innego kraju to też poznawanie kultury i historii danego miejsca. Poznawanie Granady uczestnicy mobilności zaczęli  od wyprawy Barrio del Sacromonte- dzielnicą cygańską na wzgórzach nad Granadą. Warto zaznaczyć, że na terenie Muzeum Jaskiń Sacromonte zachowały się domy wykute w skale. Droga pod górę, ale widoki niezapomniane.  Nie można też było pominąć Alhambryklejnotu miasta i całej Hiszpanii. Misterna islamska ornamentyka w pałacach sułtana, a także malownicze położenie na tle gór Sierra Nevada nie mogło nie pobudzić wszystkich zmysłów. Wrażenia estetyczne niesamowite. Wizyta w tym miejscu ma też znaczący wpływ na kształtowanie u uczniów  właściwej postawy wobec przyrody i środowiska. Wszechobecna woda odgrywa tutaj istotną rolę. W niesamowity sposób rozwiązano problem doprowadzenia wody na szczyt wzgórza, tworząc zaawansowany technicznie system urządzeń. Bujna zieleń, szum wody, tryskające wodotryski, szemrzące kaskady. Po prostu pięknie! Na uczniach duże wrażenie zrobiła Malaga. W programie nie mogło zabraknąć  punktu widokowego na wzgórzu Gibralfaro na trasie pieszej prowadzącej z okolic wejścia do twierdzy Alcazaba do zamku Gibralfaro.  Uczestnicy wycieczki mieli możliwość również zobaczyć Zamek Gibralfaro. Po tak intensywnej wyprawie wszyscy z radością przywitali  plażę La Malagueta z pięknym widokiem na Morze Śródziemne.

 Podczas tej edukacyjnej wycieczki był też czas na rekreację. Piaszczysta plaża i kąpiel w Morzu Śródziemnym to najlepsze z możliwych sposobów odpoczynku w tym miejscu. Oprócz zdobytej wiedzy ekologicznej pozostały nowe znajomości i zapamiętany widok skąpanych w zachodzącym słońcu gór Sierra Nevada.

                                                                      

                                                                                  Koordynator projektu

                                                                                  Monika Fila

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}