W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Edukacyjne i kreatywne spotkanie z gośćmi z Hiszpanii w ZS w Grodzisku Dolnym

26.10.2022

Piękny październikowy tydzień był wyjątkowy dla Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym, ponieważ gościliśmy 2 nauczycieli i 16 uczniów z szkoły hiszpańskiej CEIP Gómez Moreno w Granadzie, którzy przybyli do nas w ramach międzynarodowej wymiany uczniów zaplanowanej w projekcie pt. „Szkoła przyszłości” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Erasmus+ sektor Edukacja szkolna. Tydzień bardzo edukacyjny z nutką różnych emocji i kreatywnych działań.

dzieci stoją przy stole na którym znajdują się małe roboty z klocków

Trudno w kilku zdaniach opisać to, co się działo w ostatnim tygodniu. Oczywiście ważnym momentem było przywitanie gości z Hiszpanii przez panią dyrektor Halinę Gdańską i pierwsze spotkania, a także pierwsze rozmowy i emocje. Później nadszedł czas na udowodnienie, że nauczyliśmy się pracować metodami, które poznaliśmy podczas pobytów w Hiszpanii. Zaprosiliśmy uczniów hiszpańskich do pracy w grupach interaktywnych. Moderatorami byli rodzice i nauczyciele, a pomocnikami nasi uczniowie. Dzieci zmieniały sale i stoliki, a przy tym wykonywały różne działania. Pierwszy stolik to aktywna praca razem z rodzicami przy tradycyjnym polskim daniu, czyli lepieniu pierogów. Ileż tutaj było zabawy! Przy drugim stoliku pani Renata Kula zapraszała do zabawy bibułą i krepiną. Zabawa, która kończyła się pięknym i kolorowym efektem, czyli radosnymi kwiatami. Trzeci stolik to już wprowadzanie gości w świat naszej ojczyzny. Uczniowie obejrzeli prezentację w PowerPoint o Polsce przygotowaną przez panią Elżbietę Horoszko-Krasny, a następnie wykonywali ćwiczenia sprawdzające swoją wiedzę na temat Polski poprzez dopasowanie podpisów do zdjęć, układanie puzzli, zabawę z mapą interaktywną Polski. Za te zadania odpowiadała pani Małgorzata Smędra. Czas bardzo edukacyjny, ale i aktywny. Ostatnia sala to królestwo pani Agnieszki Kulpy. Uczniowie zostali zaproszeni do szkolnego laboratorium na niezwykłe doświadczenia chemiczne. Ciekawe i widowiskowe eksperymenty zafascynowały dzieci. Do przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem kolejnej metody poznanej u naszych partnerów zaprosiliśmy do biblioteki szkolnej, gdzie uczestników projektu przywitała pani Agnieszka Krauz. Najpierw dowiedzieli się, jak ona funkcjonuje. Okazuje się, że w szkolnej bibliotece w Hiszpanii nie wypożyczylibyśmy książek do domu, ale  tylko moglibyśmy poczytać sobie na miejscu. Goście zagłębili się w karty książek. Z wielkim zainteresowaniem przeglądali gazety, powieści, bajeczki. Znaleźli nawet książki w języku angielskim. Nasi uczniowie towarzyszyli im i nawet czytali niewielkie fragmenty po polsku, które nowi przyjaciele próbowali powtórzyć. Nie było łatwo! Później pani Anna Zygmunt przeprowadziła tertulia, czyli spotkanie z bajką o smoku wawelskim w języku angielskim. Tekst był dostosowany do poziomu zaawansowania uczniów. Po przeczytaniu legendy nastąpił moment sprawdzenia w ciekawy sposób stopnia zrozumienia. W szkole Gomez Moreno w Granadzie takie zajęcia to codzienność. My też już pracujemy tą metodą. Podczas tygodniowego pobytu uczestników wymiany międzynarodowej przenieśliśmy do zupełnie innego świata za sprawą pana Tomasza Sołka, który wprowadził młodych ludzi w świat robotów. Wykorzystywał tutaj metodę projektu. Uczniowie w grupach polsko-hiszpańskich wykonywali określone zadanie, które dotyczyły budowy i programowania robotów. Uczniowie polscy w tych grupach pełnili funkcję mentorów, czyli byli przewodnikami, którzy wspierali i pomagali. Na końcu zobaczyliśmy efekty tych działań, czyli roboty wykonujące określone zadania. Frajda niesamowita. Dopełnieniem zajęć z robotyki była wizyt w Regionalnym Centrum Robotyki Edukacyjnej w Zespole Szkół im. prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym. Zwiedziliśmy salę  poświęconą programowi Erasmus, skąd mamy efektowne zdjęcia. Pan Dominik Czyrny przygotował prezentację na temat dronów. Oczywiście  wykład urozmaicony był czynnym uczestnictwem uczniów polskich i hiszpańskich.  Wszyscy z zainteresowaniem oglądali pokaz zaprogramowanego drona, który latał nad naszymi głowami. Uczniom podobało się też bezpośrednie spotkanie z robotami. Duża ilość klocków LEGO, z których można zbudować i zaprogramować niezwykłe urządzenia, roboty jeżdżące po stole i po wyznaczonych  liniach to świat, w którym przebywali młodzi programiści. Dziękujemy panu Romanowi Matuszkowi – dyrektorowi szkoły w Grodzisku Górnym i panu Dominikowi Czyrnemu – nauczycielowi informatyki i robotyki za urozmaicenie programu mobilności.

Tydzień wymiany międzynarodowej to też czas na poznawanie naszej dużej i małej ojczyzny oraz warsztaty edukacyjne. Goście z Hiszpanii mieli możliwość zwiedzić Wrocław, Kraków i Wieliczkę. Natomiast zwiedzanie naszego regionu rozpoczęli od  wizyty w Muzeum Ziemi Leżajskiej i warsztatów lasowiackie, czego efektem są pięknie pomalowane torby. Zajęcia, które bardzo podobały się też uczniom polskim. Spacer po Leżajsku był dopełnieniem tej wycieczki. Zobaczyli cmentarz żydowski i zwiedzili bazylikę, której wnętrze robi oszałamiające wrażenie. Na twarzach gości malował się zachwyt tym, co zobaczyli. Kolejnym punktem ważnym punktem podczas tej mobilności było zwiedzanie Zamku w Łańcucie – zabytku o najwyższej światowej klasie.

Wymiana międzynarodowa to nauka, ale też spotkania i rekreacja. Działania, które są bardzo ważne, ponieważ to w ten sposób rozwijamy kompetencje społeczne i kompetencje językowe. Na pewno w rozwój takich kompetencji wpisuje się poranne spotkanie z alpakami w AlpaKiss Grodziska Zagroda. Ta wizyta połączona z zajęciami edukacyjnymi to  zaciekawienie dzieci otaczającą je naturą, to także nauka szacunku i wrażliwości dla żywych stworzeń. Kontakt z tymi zwierzętami pozwala również nabrać pewności siebie i otworzyć się na otaczający nas świat. Dodatkowym elementem tej wizyty były zajęcia edukacyjne. Po całodniowym wysiłku umysłowym wszystkim należał się relaks, dlatego postaraliśmy się zadbać o elementy rozrywkowe. Należała do nich wyprawa do kręgielni w Jarosławiu. Świetna atmosfera, zdrowa rywalizacja i pełna integracja – cechy wieczornego spotkania. Wszyscy świetnie bawili się również podczas szkolnej dyskoteki. Nauczycielkom z Hiszpanii bardzo podobały się zabawy i tańce. Będą wprowadzać je w swojej szkole. Dużo się działo w tym tygodniu. W naszej szkole odbywała się próbna ewakuacja szkoły, w której oczywiście uczestniczyli nasi goście. Z wielkim zaciekawieniem obserwowali również przeprowadzane przez Państwową Straż Pożarną z Leżajska ćwiczenia udzielania pierwszej pomocy.

W czwartkowe popołudnie zaplanowaliśmy spotkanie ze społecznością szkolną wypełnione akcentami nawiązującymi do naszej ojczyzny i regionu. Uczniowie klasy 3 przygotowywani przez panią Elżbietę Matulę zatańczyli  krakowiaka- żywy i popularny polski taniec ludowy z okolic Krakowa, polkę lubelską, a także twista. Część artystyczna zawierała również elementy nawiązujące do patrona naszej szkoły, którym jest święty Jan Paweł II. Chór szkolny prowadzony przez panią Alicje Dubiel zaśpiewał radosną piosenkę „Kochamy Cię, Janie Pawle II”, a także pobudził wszystkich obecnych do aktywności podczas piosenki „Święty uśmiechnięty”. Przed gośćmi pochwaliliśmy się utalentowaną uczennicą naszej szkoły, czyli Wiktorią Sołek, która w tańcu zajmuje czołowe miejsca na arenie międzynarodowej. Odbyła się również degustacja polskich potraw przygotowanych przez rodziców.  Można było spróbować takich potraw, jak gołąbki, żurek, racuchy, proziaki, sałatkę jarzynową, polską kiełbasę, szynkę, pasztet, sernik i szarlotkę i wiele innych przysmaków. Był też czas na rozmowy oraz wspólne tańce. Cieszymy się, że na tę niezwykłą uroczystość przybyła pani Barbara Szczęch – dyrektor Zespołu d/s Oświaty Gminy Grodzisko Dolne wraz z Jolantą Sołek. Udało nam się w jednym miejscu zebrać nauczycieli i uczniów polskich i hiszpańskich oraz naszych rodziców.

Niestety wszystko się kiedyś kończy. Nadszedł czas na pożegnanie i podsumowanie wymiany międzynarodowej w ramach projektu „Szkoła przyszłości”. Było dużo emocji, uściski i życzliwe słowa. My wręczyliśmy naszym hiszpańskim przyjaciołom upominki, a oni podarowali nam własnoręcznie przygotowane kartki zawierające podziękowania. Na pewno na długo pozostaną wspomnienia, ale też to, czego wszyscy doświadczyli i nauczyli się. Tej wiedzy nie da się zmierzyć, ale ma wpływ na nasze życie. Watro podkreślić rozwój umiejętności językowych u uczniów, a także wzrost motywacji do nauki tego języka.

Tydzień bardzo intensywny, ale z dużą dozą pozytywnej energii. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu nauczycieli, rodziców i uczniów. Szczególne podziękowania kieruję do pani Anny Zygmunt, która nie tylko wspomagała nas jako tłumacz, ale była zaangażowana w organizację mobilności.  Wsparcia językowego udzielała również pani  Elżbieta Horoszko-Krasny oraz pani Alicja Zalepa – nauczycielka języka niemieckiego w naszej szkole, która w tym tygodniu stała się również tłumaczem języka angielskiego. W działania byli zaangażowani: p. Agnieszka Kulpa, p. Tomasz Sołek,  p. Małgorzata Smędra, p. Renata Kula, p. Elżbieta Matula, p. Alicja Dubiel.  Bardzo dziękuję naszym rodzicom, którzy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w aktywny udział w zajęciach. To mamy pełniły funkcję moderatorów przy stoliku z pierogami. One też zadbały o to, żeby na dzieci i nauczycieli czekała taka ilość pierogów, aby każdy mógł wyjść najedzony. Rodzice zadbali również o przygotowanie degustacji potraw regionalnych.  Warto wymienić aktywnych i chętnych do współpracy rodziców: p.Magdalena Wnęk, p.Agata Kulpa, p.Małgorzata Salwach, p.Anna Świader, p. Justyna Żugaj, p. Grzegorz Smędra.

Na koniec jeszcze kilka wypowiedzi naszych uczniów, którzy przez cały tydzień uczestniczyli w różnych aktywnościach z uczniami z Hiszpanii.

 

Myślę, że warto uczestniczyć w takich projektach. Spotkania pomogły mi wyjść ze strefy komfortu i rozwinąć znajomość języka angielskiego. Poza tym zajęcia organizowane przez naszą szkołę były naprawdę ciekawe i panowała bardzo radosna i przyjemna atmosfera. Było to wyjątkowe spotkanie, które z pewnością będziemy wspominać przez wiele lat.

                                                                                              Karolina Czech

Uważam że to była wspaniała przygoda i okazja poznania nowych osób, ale i nowych tradycji. Ten aktywnie spędzony czas był dobrze wykorzystany na pokazanie naszych polskich tradycji oraz zawiązanie więzi z rówieśnikami z innego kraju. Zachęcam wszystkich do brania udziału w takich projektach.

                                                                                          Agnieszka Salwach

Uważam, że był to bardzo efektywnie spędzony czas, poznałam wiele nowych osób różnych narodowości, lecz mieszkających w Hiszpanii. Zapoznałam się tez z ich tradycjami i kulturą. Bardzo miło spędziłam czas. Uważam, że jak najbardziej warto brać udział w takich projektach.

                                                                                        Zofia Kulpa

 

 

Uważam, że słowa uczniów podkreślają znaczenie takich przedsięwzięć i wskazują na  rozwój wielu kompetencji. Chyba to jest najlepsza ocena podejmowanych działań. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne słowa od rodziców dzieci hiszpańskich, którzy są zdziwieni i zaskoczeni tak kreatywną szkołą jak nasza.           

Więcej zdjęć znajduje się na stronie szkoły: https://zsgd.edupage.org                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Monika Fila

                                                                                                                             

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}