Podsumowanie realizacji projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej w Pruszynie
04.01.2024
Szkoła Podstawowa w Pruszynie realizowała projekt w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2021-2025 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Dzięki temu otrzymano wsparcie finansowe z przeznaczeniem na zakup książek - 3500 zł oraz realizację działań promujących czytelnictwo - 1300 zł.
Celem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest promowanie czytelnictwa
i rozwijanie umiejętności czytelniczych wśród uczniów klas I-VIII poprzez różnorodne aktywności i inicjatywy, wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Zgodnie z wytycznymi w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Szkoła Podstawowa w Pruszynie zaplanowała i zrealizowała zróżnicowane oraz kreatywne działania.
Od wspólnych czytań fragmentów literackich arcydzieł po konkursy literacko-czytelnicze, każda klasa zaangażowała się w twórcze inicjatywy. Uczniowie nie tylko czytali książki, lecz także tworzyli zakładki, interpretowali wiersze oraz uczestniczyli w akcji "Jak nie czytam, jak czytam", przekonując dorosłych o magii czytania. Organizowane były również konkursy czytelnicze.
Nie zabrakło także wyjazdów do lokalnych bibliotek i muzeów, które wzbogaciły zrozumienie dziedzictwa kulturowego. Udział w ogólnopolskich akcjach czytelniczych, takich jak "Przerwa na czytanie", umożliwił szersze zaangażowanie społeczności szkolnej.
Projekty edukacyjne wykorzystujące księgozbiór biblioteki szkolnej to kolejny atut programu. Poprzez różnorodne działania - od interpretacji przysłów po tworzenie okładek książek czy lapbooków - uczniowie rozwijali swoją kreatywność i umiejętności czytelnicze.
Warto podkreślić zaangażowanie rodziców, którzy zostali uświadomieni o wpływie czytania na rozwój ich dzieci. Ich wsparcie było kluczowe w budowaniu silnego fundamentu czytelniczego.
Te różnorodne działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa nie tylko promowały czytanie, ale także budowały więzi społeczne, rozwijały kreatywność i umiejętności czytelnicze uczniów. Integracja z lokalną społecznością oraz wykorzystanie różnorodnych form promocji czytelnictwa stanowiły kluczowe aspekty tego programu, przyczyniając się do zacieśnienia relacji między szkołą, rodzicami a uczniami.
red. A.G. /zam. M.L.