W herbacianym raju
06.02.2023
Smak i aromat herbaty w dużym stopniu zależy od warunków, w jakich ona dojrzewała oraz sposobu jej późniejszej obróbki. Herbata uprawiana jest głównie w południowej i południowo– wschodniej części Azji. Najlepiej rośnie w klimacie ciepłym, łagodnym z regularnymi opadami, sprzyjający jest klimat monsunowy odznaczający się dużym nasłonecznieniem i wysokimi sumami opadów. Herbata swoje optimum osiąga na obszarach o średnich rocznych temperaturach od 10 do 30 °C. Wysokość jej upraw najczęściej sięga do 2400 m n.p.m., krzewy uprawiane w wyższych partiach ze względu na chłodniejsze warunki dojrzewają dłużej, ale dzięki temu mają mocniejszy aromat. Sposób zbierania herbaty również ma wpływ na jej walory smakowe i zapachowe. Najczęściej zbiera się ją ręcznie. Zrywane są jedynie szczytowe pączki oraz dwa listki pod nim. Największe plony dają rośliny 6–7-letnie. Aby krzewy były mocne i dawały dobre owoce ogranicza się liczbę zbiorów w ciągu roku. W Chinach i Japonii herbatę zbiera się 3–5 razy w roku, natomiast w Indiach ze względu na szybszą regenerację rośliny zbioru dokonuje się nawet 15 razy do roku .
W jednym z przedferyjnych dni w naszej świetlicy świętowaliśmy Dzień Herbaty. Podczas zajęć poznaliśmy historię herbaty, zgłębialiśmy tajniki jej produkcji, uczyliśmy się rozpoznawać jej rodzaje. Uczniowie rozwiązywali łamigłówki dotyczące herbaty i jej pochodzenia. Wysłuchaliśmy też baśni o „Czarodziejskim imbryku”. Próbowaliśmy malować herbacianymi esencjami. Uczniowie wzięli udział w zabawie tematycznej „Herbatka u Królowej”. Przy ładnie nakrytym stole prowadzili rozmowy przy herbatce. Zajęcia te były okazją do zapoznania się z kulturą oraz tradycją picia herbatki. Następnie degustowali różne herbaty (czarne, zielone, białe, czerwone, ziołowe). Największe zaciekawienie wzbudziły herbata rozkwitająca i niebieska. Uczniowie poznali różne dodatki do herbaty: anyż, goździki, cynamon, kardamon, pomarańcze, itp.
Ponadto zrealizowaliśmy zajęcia: „Przy herbacie o poezji”. Uczniowie recytowali wiersze, wybierali najciekawsze cytaty o herbacie.
Zajęciom tematycznym w klasach i w świetlicy towarzyszyła degustacja herbat, rozpoznawanie smaków herbat i herbacianych przypraw.
Zofia Jagiełło, Monika Radzikowska