Nienudna ortografia
03.03.2022
Innowacja pedagogiczna „Nienudna ortografia”
W listopadzie 2021r. wdrożona została innowacja programowo-metodyczna zajęć pozalekcyjnych: „ Nienudna ortografia”. Realizowana jest podczas zajęć terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych z uczniami z grupy ryzyka dysleksji oraz przejawiających trudności w opanowaniu zasad ortograficznych. Niewyćwiczony nawyk poprawnej pisowni, a także zaburzenia funkcji poznawczych w obszarach takich jak: spostrzeganie, pamięć, uwaga, mowa i myślenie utrudnia opanowanie tej umiejętności. Głównym celem programu jest kształtowanie wrażliwości ortograficznej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poznaną wiedzą w praktyce oraz wzmacnianie funkcji poznawczych. Podjęte działania ćwiczące ortografię, objęte innowacją, włączone w proces dydaktyczny stanowią nie tylko jego wsparcie , ale także uatrakcyjnienie zajęć. Poprzez zastosowanie alternatywnych, nieszablonowych metod nauczania takich jak: grywalizacja, pedagogika zabawy, wykorzystanie TIK, w tym aplikacji i platform internetowych, kolorowa ortografia Lesława Furmagi, tworzenie wizualnych pomocy i gier dydaktycznych do nauki ortografii, uczniowie nie tylko utrwalą i usystematyzują wiadomości, przezwyciężą niektóre trudności w zakresie czytania i pisania, ale także nauczą się samodzielnego myślenia, pobudzą kreatywność, osiągną sukces. Ta forma nauki prowadzona metodami aktywizującymi zainteresuje dzieci stosowaniem poprawnej pisowni, a także wzmocni motywacje do nauki.
Monika Czarnocka