W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Informacje dla przedszkoli niepublicznych

Procedury zakładania przedszkoli niepublicznych/punktów przedszkolnych oraz udzielania dotacji na ich działalność.

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 1082);

2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz.U. 2021r. poz. 735, 1491, 2052)

Opis ogólny

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dokonuje się na wniosek osoby fizycznej lub prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego, zamierzającej założyć przedszkole.

Niepubliczne przedszkole może prowadzić osoba fizyczna lub osoba prawna (stowarzyszenie, fundacja, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna). Niepublicznych przedszkoli nie mogą zakładać spółki nieposiadające osobowości prawnej (np. spółka komandytowa, spółka cywilna).

Prowadzenie niepublicznego przedszkola nie jest działalnością gospodarczą. Nie wymaga zatem rejestracji w CEIDG. Niemniej w przypadku osób prawnych (spółka z o.o., spółka akcyjna) konieczne jest zarejestrowanie w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Lokal przeznaczony na niepubliczne przedszkole powinien uzyskać pozytywną opinię Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej potwierdzające, że lokal ten zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci.

Wymagane dokumenty

I. Formularz zgłoszenia niepublicznego przedszkola do ewidencji szkół i placówek niepublicznych powinien zawierać:

    1. oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić niepubliczne przedszkole, jej miejsce zamieszkania lub siedziby,
    2. określenie odpowiednio typu i rodzaju przedszkola oraz daty rozpoczęcia jego funkcjonowania,
    3. wskazanie miejsca prowadzenia niepublicznego przedszkola oraz informacje o warunkach lokalowych zapewniających:
      • możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
      • realizację innych zadań statutowych,
      • bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej,
    4. datę rozpoczęcia funkcjonowania niepublicznego przedszkola,
    5. adres właściwego urzędu skarbowego,
    6. podpis osoby zgłaszającej placówkę do ewidencji.

II. Statut przedszkola podpisany przez osobę uprawnioną, opracowany zgodnie z art. 172 ustawy Prawo Oświatowe.

Statut powinien określać:
  • nazwę, cel placówki oraz jej zadania;
  • osobę prowadzącą przedszkole;
  • organy przedszkola oraz zakres jego zadań;
  • organizację przedszkola;
  • prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów przeszkolą, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów przeszkolą;
  • sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przeszkolą;
  • zasady przyjmowania uczniów do przedszkola.

III. Wykaz pracowników pedagogicznych z danymi dotyczącymi ich kwalifikacji, w tym dyrektora placówki. Wykaz pracowników pedagogicznych zawiera dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w placówce (nazwa uczelni, kierunek studiów). Wykaz powinien być podpisany przez osobę zamierzającą prowadzić przedszkole – podstawa prawna – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 1289). 

IV. Odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego – w przypadku osoby prawnej.

V. Dokument potwierdzający tożsamość – w przypadku osoby fizycznej (do wglądu).

VI. Zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności – w przypadku osoby fizycznej.

VII. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym będzie prowadzone przedszkole – jeśli wnioskodawca dysponuje, np. umową najmu to powinien szczegółowo opisać, kiedy ta umowa została zawarta. Dokumentami potwierdzającymi tytuł prawny do lokalu są np. akt własności lokalu, umowa najmu, dzierżawy, użyczenia itp.

VIII. Informacja o warunkach lokalowych:

Zgodnie z art. 168 ust. 4 pkt 3 ustawy Prawo Oświatowe warunki lokalowe zapewniają:

  1. możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  2. możliwość realizacji innych zadań statutowych,
  3. bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w:
    • Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604)
    • przepisach o ochronie środowiska – ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2020, poz. 1219);
    • przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej – ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 195)
    • przepisach techniczno-budowlanych – ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 z póżn. zm) oraz rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 14 listopada 2017 r. w sprawie warunków technicznych, jaki powinny odpowiadać budynki i ich ustytuowanie (Dz.U. z 2019 r. poz.1065 z póżn. zm.), 
    • przepisach o ochronie przeciwpożarowej – Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 z późn. zm.). 

Spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio:

  • Opinii właściwego miejscowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego; 
  • Opinii właściwego miejscowo Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej; 

IX. Formularz danych uzupełniających do rejestru szkół i placówek oświatowych (RSPO) – zawiera dane uzupełniające niezbędne do wpisania placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (RSPO).

Osoba prowadząca publiczne lub niepubliczne przedszkole może otrzymywać dotacje dla placówki z budżetu Gminy Wilkowice zgodnie z Uchwałą NR XLIII/357/2017 RADY GMINY WILKOWICE z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielonych publicznym i niepublicznym przedszkolom i innym formom wychowania przedszkolnego, prowadzonym na terenie Gminy Wilkowice, trybu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji oraz terminu i sposobu rozliczenia ich wykorzystania

W tym celu należy złożyć wniosek o dotację w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji (załącznik nr 1). Wniosek o przyznanie dotacji dla przedszkola składa osoba prowadząca przedszkole, która posiada aktualne zaświadczenie o wpisie danego przedszkola do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Gminę Wilkowice.

Dotacja dla niepublicznego przedszkola przysługuje na każdego ucznia i obliczana jest na podstawie informacji miesięcznej o aktualnej liczbie uczniów w tym uczniów niepełnosprawnych i dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, na których przysługuje dotacja, sporządzanej wg stanu na pierwszy roboczy dzień miesiąca. Informacja miesięczna składana jest przez podmioty dotowane w terminie do 5 dnia każdego miesiąca (załącznik nr 2).

Materiały

Uchwałą NR XLIII/357/2017 RADY GMINY WILKOWICE z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielonych publicznym i niepublicznym przedszkolom i innym formom wychowania przedszkolnego, prowadzonym na terenie Gminy Wilkowice, trybu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji oraz terminu i sposobu rozliczenia ich wykorzystania
Uchwała​_dotacja​_z​_28122017.pdf 0.58MB
Załącznik nr 1 - Wniosek o udzielanie dotacji na rok
Załącznik​_Nr​_1.pdf 0.19MB
Załącznik nr 2 - Informacja miesięczna o aktualnej liczbie uczniów
Załącznik​_Nr​_2.pdf 0.14MB
Załącznik nr 3 - Rozliczenie otrzymanej dotacji z budżetu Gminy Wilkowice za okres od ... do...
Załącznik​_Nr​_3.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}