Wycieczka do Warszawy
,,Śladami przeszłości’’
Obecni uczniowie klasy V,VI oraz VII pod koniec roku szkolnego 2021/22 wzięli w projekcie przygotowanym przez Fundację RoRo pt. “Szkolny zespół redakcyjny, gazeta sprzed stu lat” ,który ma się zakończyć w październiku bieżącego roku szkolnego. Choć celem projektu jest stworzenie i wydanie gazety sprzed stu lat, to całość została opracowana zgodnie z ideą „nauki przez zabawę”.
Zadaniem uczniów jest wcielenie się w rolę dziennikarzy i dziennikarek oraz zbieranie informacji, a potem na ich podstawie stworzenie własnej gazety na wzór wydań z dwudziestolecia międzywojennego dotyczący życia Warszawy. Praca nad projektem przebiega etapowo. W jego pierwszej fazie uczniowie zostali podzieleni na zespoły redakcyjne, które mają zająć się zbieraniem informacji. Takich zespołów powstało pięć, tak jak pięć działów gazety : aktualności, wynalazki , sport, kultura, życie codzienne.
Następny etap pracy nad projektem dotyczył przygotowania do wycieczki szkolnej w Warszawie. Dzięki materiałom przysłanym przez Fundację dzieci poznawały stopniowo niesamowite wydarzenia, ciekawe miejsca oraz wyjątkowe postaci Warszawy, które stały się punktem wyjścia do zadań dziennikarskich. Korzystały z przygotowanych przez Fundację kart pracy, w których treści edukacyjne przedstawione zostały w lekkiej formie zabaw, gier, zagadek i łamigłówek. Dzięki nim poznały nie tylko życie codzienne dawnej Warszawy, ale również główne założenia okresu dwudziestolecia międzywojennego.
W ramach projektu, w kolejnym jej etapie we czwartek 15.09.22 r. odbyła się wycieczka do Warszawy, finansowana przez fundację, w której uczestniczyły dzieci z wyżej wymienionych klas wraz z opiekunami. Przenosząc się w czasy dwudzieste, trzydzieste dwudziestego wieku ruszyliśmy śladami przeszłości. Idąc wyznaczonymi ulicami Warszawy uczniowie zbierali materiały do wydania własnej gazety, a przy okazji poznawali miasto w nietypowy sposób – podczas edukacyjnego spaceru z zagadkami i emocjonującej gry miejskiej. W czasie jego trwania dowiedzieli się ,jak wyglądała Warszawa sto lat temu, gdzie znajdowały się ważne miejsca warszawiaków, w tym znane budynki użyteczności publicznej, które zostały zniszczone podczas II wojny światowej. Dzieci dowiedziały się ,że w Warszawie było 70 kin. Zwiedziły najstarsze centrum handlowe należące do braci Jabłońskich – dzisiaj wyremontowane, jak za czasów swojej świetności, przyciągające uwagę pięknym wnętrzem, freskami oraz niesamowitym tarasem widokowym znajdującym się na dachu sześciopiętrowego budynku, gdzie kiedyś była kawiarnia.
Kolejnym znanym miejscem w Warszawie przed którym się zatrzymaliśmy był sklep ,,Wedel’’, założony 180 lat temu. Poznaliśmy kilka ciekawostek dotyczących właścicieli firmy oraz historię powstania ptasiego mleczka .Wiemy ,że kiedyś sprzedawano w tym sklepie nie tylko słodycze, ale również syrop na kaszel, pastylki na gardło oraz pyszną, gorącą czekoladę. Następnymi miejscami postoju godnymi uwagi był obecny gmach TWP – dawniej najwyższy budynek w Warszawie oraz Grób Nieznanego Żołnierza .Tak wraz z całą grupą przeszliśmy pierwszą część wycieczki prowadzoną przez przewodniczkę miejską.
Podczas drugiej części wycieczki, uczestnicy zostali podzieli na grupy zgodnie z podziałem na zespoły redakcyjne (redakcję kulturalną, sportową, życia codziennego, nowinek naukowych i aktualności). Każda grupa, wraz z opiekunem szkolnym, pokonywała częściowo inną trasę i znajdowała kolejne punkty z zadaniami do wykonania. Na niektórych punktach na grupy czekał animator z dodatkowymi zadaniami. Poruszaliśmy się głównie ulicą Krakowskie Przedmieście aż dotarliśmy na Stare Miasto. Na koniec wszyscy spotkali się na mecie na ul .Podwale, gdzie odbyło się podsumowanie gry oraz poczęstunek.
Trasa wycieczki miała około 3,5 kilometra (ten dystans rozłożony był na cztery godziny) .To była bardzo udana wycieczka , która podobała się nie tylko uczniom, ale i nauczycielom.
Przed nami ostatni etap projektu – praca redakcyjna polegająca na napisaniu artykułu do własnej gazety, wymyślenie jej tytułu i wysłanie do druku. Myślę ,że podołamy temu zadaniu bo mamy już pomysły, o czym będziemy pisać.
Dziękujemy Pani Annie Lipiec – koordynatorce merytorycznej z Fundacji RoRo za zaangażowanie, pomoc, życzliwość i zainteresowanie dzieci przeszłością .Było to dla nas ciekawe doświadczenie .Nie tylko dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy dotyczących dawnej Warszawy, ale również wspaniale się bawiliśmy- i to nie tylko dzieci, ale również i my nauczyciele. Gratulujemy pomysłu i życzymy wiele innych twórczych projektów.
Koordynator szkolnego projektu
Bożena Michalak
: