Zestaw ćwiczeń dla dzieci 5,6-letnich
Ćwiczenia manualne i usprawniające poziom grafomotoryczny:
- malowanie grubym pędzlem na dużych arkuszach papieru, malowanie palcem linii poziomych, pionowych,
- kolorowanie obrazków,
- rysowanie po śladzie, kalkowanie przez kalkę,
- wydzieranie i wycinanie różnorodnych kształtów,
- nawlekanie koralików, zbieranie drobnych przedmiotów dwoma palcami (wskazującym i kciukiem),
- ugniatanie kul z gazet,
- zwijanie kłębka włóczki, przewlekanie nitki przez przedziurkowaną kartkę (lub gry typu „Guzik z pętelką”, „Sznurki i dziurki”,
- modelowanie w plastelinie,
- obrysowywanie konturów różnych przedmiotów (zakrętek od słoika, pudełek kwadratowych, foremek do ciastek),
- kreślenie linii kolistych i falistych,
- łączenie liniami zaznaczonych punktów, prowadzenie drogi w labiryntach,
- rysowanie szlaczków według wzorów,
- tworzenie samodzielnych kompozycji.
Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:
- uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych wyrazów,
- powtarzanie po innej osobie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań,
- nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała u siebie i u innej osoby,
- układanie zdań z podanymi wyrazami,
- wymienianie jak największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli, wyrazów zaczynających się określona głoską,
- opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych,
- opowiadanie różnych zdarzeń, czytanych lub oglądanych bajek,
- zabawy tematyczne (w sklep, dom),
- zabawy w teatrzyk,
- zabawa w rozmowę telefoniczną.
Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:
- układanie klocków, mozaik (np. z wyciętych z tekturki figur geometrycznych) wg wzoru, gry „Figuraki”, „Patyczaki”,
- układanie w całość pociętych pocztówek, obrazków, figur geometrycznych,
- segregowanie obrazków w grupy tematyczne (np. zwierzęta, meble, kwiaty, ubrania; obrazki wycięte z czasopism),
- wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku,
- wyszukiwanie podobnych kształtów (np. figur geometrycznych, obrazków),
- kalkowanie rysunków przez folię, kalkę,
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach,
- rysowanie ze wzoru lub z pamięci prostych kształtów, rysunków,
- rysowane wierszyki,
- labirynty rysunkowe,
- segregowanie liter o podobnych kształtach (m-w, u-n, a-o, ł-t, d-p-b), wyszukiwanie w tekście określonych liter.
Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową:
- układanie puzzli, pociętych pocztówek, obrazków,
- kolorowanie obrazków, kreskowanie figur geometrycznych,
- rzuty do celu,
- budowanie z klocków,
- nawlekanie korali, przewlekanie nitki przez otwory w kartce,
- łączenie kropek, labirynty rysunkowe,
- pogrubianie konturów,
- kalkowanie obrazków.
Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (odgłosów dochodzących z ulicy, odgłosów zwierząt),
- odtwarzanie usłyszanych rytmów,
- odtwarzanie rytmów zobrazowanych określonym układem klocków, układanie klocków do usłyszanych rytmów,
- różnicowanie tempa szybkiego i wolnego w muzyce,
- liczenie wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie,
- ćwiczenia syntezy sylabowej słów (Zgadnij, jaki to wyraz: sza-fa?),
- ćwiczenia analizy sylabowej słów (Podziel na sylaby wyraz „szafa”.),
- ćwiczenia w dźwiękowym różnicowaniu słów różniących się jedną głoską (Powtórz wyrazy: bułka-półka, dom-tom.),
- tworzenie wyrazów z sylab: kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą,
- wyodrębnianie pierwszej głoski w słowie,
- segregowanie obrazków wg pierwszej/ostatniej głoski w ich nazwach,
- grupowanie obrazków według głoski początkowej, tworzenie wyrazów rozpoczynających się określoną głoską,
- wyodrębnianie końcowej lub środkowej głoski w wyrazach,
- ćwiczenia analizy głoskowej słów, wymienianie kolejnych głosek w wyrazie (Jakie głoski słyszysz w wyrazie „dom”?), liczenie głosek,
- ćwiczenia syntezy głoskowej słów (Zgadnij, jaki to wyraz: d-o-m?),
- tworzenie nowych wyrazów przez dodanie lub odjęcie głoski, np. As - las, Alinka - linka,
- układanie łańcuszków obrazków według głoski w nagłosie i wygłosie, np. nożyczki - indyk - kosz - szafa,
- układanie podpisów do obrazka z rozsypanek sylabowych, literowych (według wzoru i z pamięci),
- nauka wyliczanek, rymowanek, pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.
Ćwiczenia stymulujące rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego:
- układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
- wskazywanie skutków określonych zdarzeń i zachowań (np. „Zaczął padać deszcz a nie mamy parasola. Co się z nami stanie?”, „Stłukł się słoik. Co musimy zrobić?”),
- przewidywanie zakończenia czytanej bajki, opowiadania,
- wymyślanie własnego opowiadania (np. „Była niedziela. Jaś wstał jednak wcześnie, bo tego dnia…”, „Dzieci wyszły z panią na spacer do parku…”),
- analizowanie ilustracji pod kątem tego, co się stało wcześniej i co nastąpi później.