W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zestaw ćwiczeń dla dzieci 5,6-letnich

Ćwiczenia manualne i usprawniające poziom grafomotoryczny:

  • malowanie grubym pędzlem na dużych arkuszach papieru, malowanie palcem linii poziomych, pionowych,
  • kolorowanie obrazków,
  • rysowanie po śladzie, kalkowanie przez kalkę,
  • wydzieranie i wycinanie różnorodnych kształtów,
  • nawlekanie koralików, zbieranie drobnych przedmiotów dwoma palcami (wskazującym i kciukiem),
  • ugniatanie kul z gazet,
  • zwijanie kłębka włóczki, przewlekanie nitki przez przedziurkowaną kartkę (lub gry typu „Guzik z pętelką”, „Sznurki i dziurki”,
  • modelowanie w plastelinie,
  • obrysowywanie konturów różnych przedmiotów (zakrętek od słoika, pudełek kwadratowych, foremek do ciastek),
  • kreślenie linii kolistych i falistych,
  • łączenie liniami zaznaczonych punktów, prowadzenie drogi w labiryntach,
  • rysowanie szlaczków według wzorów,
  • tworzenie samodzielnych kompozycji.

 

Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:

  • uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych wyrazów,
  • powtarzanie po innej osobie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań,
  • nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała u siebie i u innej osoby,
  • układanie zdań z podanymi wyrazami,
  • wymienianie jak największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli, wyrazów zaczynających się określona głoską,
  • opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych,
  • opowiadanie różnych zdarzeń, czytanych lub oglądanych bajek,
  • zabawy tematyczne (w sklep, dom),
  • zabawy w teatrzyk,
  • zabawa w rozmowę telefoniczną.

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:

  • układanie klocków, mozaik (np. z wyciętych z tekturki figur geometrycznych) wg wzoru, gry „Figuraki”, „Patyczaki”,
  • układanie w całość pociętych pocztówek, obrazków, figur geometrycznych,
  • segregowanie obrazków w grupy tematyczne (np. zwierzęta, meble, kwiaty, ubrania; obrazki wycięte z czasopism),
  • wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku,
  • wyszukiwanie podobnych kształtów (np. figur geometrycznych, obrazków),
  • kalkowanie rysunków przez folię, kalkę,
  • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach,
  • rysowanie ze wzoru lub z pamięci prostych kształtów, rysunków,
  • rysowane wierszyki,
  • labirynty rysunkowe,
  • segregowanie liter o podobnych kształtach (m-w, u-n, a-o, ł-t, d-p-b), wyszukiwanie w tekście określonych liter.

 

 

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową:

  • układanie puzzli, pociętych pocztówek, obrazków,
  • kolorowanie obrazków, kreskowanie figur geometrycznych,
  • rzuty do celu,
  • budowanie z klocków,
  • nawlekanie korali, przewlekanie nitki przez otwory w kartce,
  • łączenie kropek, labirynty rysunkowe,
  • pogrubianie konturów,
  • kalkowanie obrazków.

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:

  • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (odgłosów dochodzących z ulicy, odgłosów zwierząt),
  • odtwarzanie usłyszanych rytmów,
  • odtwarzanie rytmów zobrazowanych określonym układem klocków, układanie klocków do usłyszanych rytmów,
  • różnicowanie tempa szybkiego i wolnego w muzyce,
  • liczenie wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie,
  • ćwiczenia syntezy sylabowej słów (Zgadnij, jaki to wyraz: sza-fa?),
  • ćwiczenia analizy sylabowej słów (Podziel na sylaby wyraz „szafa”.),
  • ćwiczenia w dźwiękowym różnicowaniu słów różniących się jedną głoską (Powtórz wyrazy: bułka-półka, dom-tom.),
  • tworzenie wyrazów z sylab: kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą,
  • wyodrębnianie pierwszej głoski w słowie,
  • segregowanie obrazków wg pierwszej/ostatniej głoski w ich nazwach,
  • grupowanie obrazków według głoski początkowej, tworzenie wyrazów rozpoczynających się określoną głoską,
  • wyodrębnianie końcowej lub środkowej głoski w wyrazach,
  • ćwiczenia analizy głoskowej słów, wymienianie kolejnych głosek w wyrazie (Jakie głoski słyszysz w wyrazie „dom”?), liczenie głosek,
  • ćwiczenia syntezy głoskowej słów (Zgadnij, jaki to wyraz: d-o-m?),
  • tworzenie nowych wyrazów przez dodanie lub odjęcie głoski, np. As - las, Alinka - linka,
  • układanie łańcuszków obrazków według głoski w nagłosie i wygłosie, np. nożyczki - indyk - kosz - szafa,
  • układanie podpisów do obrazka z rozsypanek sylabowych, literowych (według wzoru i z pamięci),
  • nauka wyliczanek, rymowanek, pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.

 

Ćwiczenia stymulujące rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego:

  • układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
  • wskazywanie skutków określonych zdarzeń i zachowań (np. „Zaczął padać deszcz a nie mamy parasola. Co się z nami stanie?”, „Stłukł się słoik. Co musimy zrobić?”),
  • przewidywanie zakończenia czytanej bajki, opowiadania,
  • wymyślanie własnego opowiadania (np. „Była niedziela. Jaś wstał jednak wcześnie, bo tego dnia…”, „Dzieci wyszły z panią na spacer do parku…”),
  • analizowanie ilustracji pod kątem tego, co się stało wcześniej i co nastąpi później.
{"register":{"columns":[]}}