Teścik: Co wiem o moim dziecku - załącznik do bajki i gry
W okresie rozwoju mowy dziecka, najczęściej gdy zaczyna ono wypowiadać swoje pierwsze zdania (w wieku 2,3 lat) – może pojawić się rozwojowa niepłynność mowy - jąkanie.
Dziecko powtarza głoski, sylaby, wyrazy, „zacina się”, nie może wypowiedzieć słowa. Rodzice są zaniepokojeni. Nie wiedzą, jak mają się zachować, co powiedzieć, co zrobić.
Wczesne podjęcie działań – stworzenie odpowiednich warunków w rodzinie oraz szczególny sposób postępowania, dają dużą szansę na to, że jąkanie minie, nie utrwali się.
Jeżeli Twoje dziecko zaczęło się jąkać:
- Zrób wszystko, by nie zauważyło, że ma problemy z mówieniem. Małe dziecko nie jest świadome swojego „jąkania”, jest natomiast bardzo spostrzegawcze. Gdy będziesz mówić „uspokój się”, „mów wolniej”, „nie denerwuj się”, wpatrywać się z przerażeniem w dziecko, wzdychać lub patrzeć w dal – szybko zorientuje się że coś z nim jest „nie tak”.
- Zadbaj oto, by miało zaspokojone ważne dziecięce potrzeby : bezpieczeństwa, miłości, spokoju, uznania, akceptacji, poczucia własnej wartości.
- Nie wymagaj od dziecka zbyt wiele, dostosuj wymagania (szczególnie dotyczące mowy) do jego możliwości.
- Słuchaj tego, co dziecko mówi, a nie tego jak mówi.
- Zastanów się, czy Twoja mowa lub osób z najbliższego otoczenia dziecka nie jest zbyt natarczywa.
- Pozwól dziecku mówić zawsze wtedy, gdy odczuwa taka potrzebę. Nie przerywaj mu. Wysłuchaj je z uwagą i cierpliwością. Dziecko odczuwa silną potrzebę podzielenia się swoimi myślami, nie zważając na zainteresowanie słuchaczy ani na sytuacje w jakiej się znajduje. Jeśli nie może włączyć się do rozmowy, to gubi myśli i zaczyna się jąkać, kiedy nadejdzie jego kolej.
- Nie każ dziecku mówić, gdy nie ma na to ochoty. Nie wymagaj mówienia np. :„dowidzenia”, „dzień dobry”, „podziękuj babci”, „powiedz tacie, co dziś robiłeś w przedszkolu”, „powiedz wierszyk”.
- Nie zadawaj zbyt wielu pytań , np. „co jadłeś na obiad?”, „dlaczego nie zjadłeś jabłka?”, „z kim się dziś bawiłeś?”. Małe dziecko może nie chcieć rozmawiać w tym momencie lub po prostu nie ma nic do powiedzenia.
- Mów do dziecka powoli – ono uczy się mówić od Ciebie. Gdy zacznie mówić tak szybko jak Ty, nie będzie w stanie skoordynować myślenia z pracą mięśni narządów mowy.
- Nie zagaduj go, gdy jest zmęczone, podekscytowane, zdenerwowane.
- Nie dostarczaj mu zbyt wielu silnych wrażeń. O oczekujących ważnych wydarzeniach mów spokojnie, dawkując informacje, by nie wzbudzać nadmiernych emocji.
- Odczekaj sekundę, zanim odpowiesz dziecku na pytanie lub zaczniesz mówić po jego wypowiedzi. To uchroni przed „wchodzeniem w słowo”.
- Nie kończ słów za dziecko. Gdy nie może ono wypowiedzieć słowa – powiedz je w całości lub użyj w innym kontekście, zdaniu.
- Mów do niego zrozumiałym językiem. Nie używaj trudnych, nieznanych słów.
- Nie zachęcaj do mówienia. Czekaj na wypowiedzi dziecka.
- Gdy widzisz, że dziecku jest trudno mówić – zaproponuj budowanie z klocków, rysowanie, lepienie.
- Zapewnij mu odpowiednią ilość snu i wypoczynku, a także ruchu na świeżym powietrzu.
- Unikaj pośpiechu w codziennym życiu. Nie poganiaj dziecka, nie mów :„ubierz się szybko, bo nie zdążymy”, „musimy szybko to zrobić”.
- Nie obwiniaj się za to, że Twoje dziecko się jąka. Wina niczego nie zmieni. Zamiast roztrząsać to, czego nie zrobiłeś, zastanów się co możesz zrobić teraz.
opracowała: Ewa Dmitruk