W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Gotowość szkolna

GOTOWOŚĆ SZKOLNA OKREŚLA TAKI POZIOM ROZWOJU DZIECKA, KTÓRY POZWOLI MU SPROSTAĆ WYMAGANIOM SZKOŁY.

Można ją rozpatrywać w następujących obszarach:

  • gotowość fizyczna,
  • gotowość emocjonalno-społeczna,
  • gotowość umysłowa (w tym gotowość do nauki czytania i pisania oraz gotowość do nauki matematyki).

Gotowość fizyczna:

  • dziecko na tyle rozwinięte i silne, aby było w stanie poddać się systematycznemu wysiłkowi, z jakim wiąże się chodzenie do szkoły, siedzenie w ławce, odrabianie lekcji, przebywanie w grupie dzieci,
  • odporne na choroby i zmęczenie, co warunkuje zdolność do dłuższego wysiłku umysłowego i koncentracji uwagi,
  • dobra sprawność manualna i odporność ręki na zmęczenie istotne dla nauki pisania,
  • prawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa (praca ręki pod kontrolą wzroku),
  • dobry (ewentualnie skorygowany) wzrok i słuch.

Gotowość emocjonalno-społeczna:

  • dziecko samodzielne odpowiednio do wieku (samoobsługa, utrzymywanie porządku),
  • posiada motywację do pracy, jest obowiązkowe, doprowadza rozpoczęte zadania do końca,
  • podejmuje wysiłek zmierzający do pokonywania napotykanych trudności,
  • dobrze znosi ewentualne niepowodzenia,
  • nawiązuje prawidłowe kontakty z dorosłymi i dziećmi,
  • potrafi podporządkować się wymaganiom dyscypliny,
  • przestrzega zasad współżycia społecznego, uwzględnia potrzeby innych,
  • zgodnie funkcjonuje w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, konflikty rozwiązuje bez użycia przemocy,
  • kontroluje własne emocje, zwłaszcza negatywne, wyraża je w sposób akceptowany społecznie.

Gotowość umysłowa:

  • dziecko jest ciekawe świata (zadaje pytania) , chce się uczyć, zdobywać nowe umiejętności (w tym czytania i pisania),
  • posiada wiedzę na temat najbliższego otoczenia, zasób doświadczeń będących podstawą do rozwoju pojęć,
  • potrafi wyjaśniać obserwowane zjawiska,
  • skupia uwagę na wypowiedziach innych (potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel), rozumie polecenia,
  • potrafi skupić uwagę także na treściach mniej ciekawych,
  • wypowiada się poprawnie pod względem  gramatycznym i artykulacyjnym (formułuje życzenia, pytania, własne sądy, wnioski i oceny),
  • definiuje nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii (np. jabłko to owoc),
  • łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje skutki swoich działań.

Gotowość do nauki czytania i pisania:

  • dziecko posiada odpowiedni poziom rozwoju percepcji słuchowej i wzrokowej (układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; układa puzzle, wyszukuje różnice między obrazkami, układa klocki według wzoru, odwzorowuje kompozycje z figur geometrycznych),
  •  rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów,
  • odczytuje obecne w otoczeniu symbole (np. zakaz wprowadzania psów, przejście dla pieszych),
  •  posiada dobrą orientację przestrzenną umożliwiającą rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji odwzorowanych liter,
  •  ma dobrą pamięć ruchową (umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu), koordynację wzrokowo-ruchową (umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów pozwala dziecku świadomie nimi kierować) oraz sprawność graficzną (odwzorowuje szlaczki, koloruje, rysuje po śladzie).

Gotowość do nauki matematyki:

  • dziecko liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
  • wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach, patyczkach i in.
  • porównuje liczebność zbiorów (rozumie określenia: miej, więcej, tyle samo),
  • posługuje się liczebnikami porządkowymi,
  • rozumie relacje przestrzenne: rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów (z przodu, z tyłu, na prawo/lewo, na/pod, przed/za, obok itp.),
  • rozumie relacje czasowe (np. powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny, wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska),
  • grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.

Większość dzieci uzyska gotowość szkolną w odpowiednim czasie i radzenie sobie z wymaganiami szkolnej rzeczywistości będzie w zasięgu ich możliwości. Niektórzy uczniowie odkryją, że mają szczególne zdolności w jakiejś dziedzinie. Dzieci, które napotkają różnego rodzaju trudności (dotyczące procesu adaptowania się do nowej sytuacji, relacji z kolegami czy koleżankami w klasie, opanowania umiejętności szkolnych) otrzymają w szkole odpowiednie do ich potrzeb wsparcie. Wiele dzieci w naturalny sposób przezwycięża trudności i dogania rówieśników.

W przypadku dużych zaległości rozwojowych, obejmujących wiele sfer – istnieje możliwość odroczenia realizacji obowiązku szkolnego.

Pierwsze lata doświadczeń szkolnych są szczególnie ważne dla dziecka. To jak radzi sobie z wymaganiami szkoły oraz jak otoczenie przyjmuje jego sukcesy i porażki ma istotne znaczenie dla kształtowania samooceny, budowania poczucia własnej wartości.

Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do szkoły:

  • dbałość o prawidłowy rozwój fizyczny,
  • korygowanie ewentualnych wad wzroku, słuchu,
  • zabawy z dzieckiem stymulujące rozwój poznawczy,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności,
  • budowanie pozytywnego obrazu szkoły (od rodziców w dużej mierze zależy, czy dziecko polubi szkołę i będzie chciało się uczyć),
  • zachęcanie do samodzielności, unikanie wyręczania dziecka,
  • uczenie wyrażania emocji,
  • uczenie radzenia sobie z porażkami, chwalenie za osiągnięcia,
  • zachęcanie do wytrwałego dążenia do celu mimo trudności.

 

Pomoc Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

  • określenie przyczyn trudności w nauce,
  • wydanie opinii w sprawie odroczenia realizacji obowiązku szkolnego,
  • wydanie opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • terapia pedagogiczna, psychologiczna, logopedyczna.

Oprac. Justyna Samojlik

{"register":{"columns":[]}}