Gotowość szkolna
GOTOWOŚĆ SZKOLNA OKREŚLA TAKI POZIOM ROZWOJU DZIECKA, KTÓRY POZWOLI MU SPROSTAĆ WYMAGANIOM SZKOŁY.
Można ją rozpatrywać w następujących obszarach:
- gotowość fizyczna,
- gotowość emocjonalno-społeczna,
- gotowość umysłowa (w tym gotowość do nauki czytania i pisania oraz gotowość do nauki matematyki).
Gotowość fizyczna:
- dziecko na tyle rozwinięte i silne, aby było w stanie poddać się systematycznemu wysiłkowi, z jakim wiąże się chodzenie do szkoły, siedzenie w ławce, odrabianie lekcji, przebywanie w grupie dzieci,
- odporne na choroby i zmęczenie, co warunkuje zdolność do dłuższego wysiłku umysłowego i koncentracji uwagi,
- dobra sprawność manualna i odporność ręki na zmęczenie istotne dla nauki pisania,
- prawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa (praca ręki pod kontrolą wzroku),
- dobry (ewentualnie skorygowany) wzrok i słuch.
Gotowość emocjonalno-społeczna:
- dziecko samodzielne odpowiednio do wieku (samoobsługa, utrzymywanie porządku),
- posiada motywację do pracy, jest obowiązkowe, doprowadza rozpoczęte zadania do końca,
- podejmuje wysiłek zmierzający do pokonywania napotykanych trudności,
- dobrze znosi ewentualne niepowodzenia,
- nawiązuje prawidłowe kontakty z dorosłymi i dziećmi,
- potrafi podporządkować się wymaganiom dyscypliny,
- przestrzega zasad współżycia społecznego, uwzględnia potrzeby innych,
- zgodnie funkcjonuje w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, konflikty rozwiązuje bez użycia przemocy,
- kontroluje własne emocje, zwłaszcza negatywne, wyraża je w sposób akceptowany społecznie.
Gotowość umysłowa:
- dziecko jest ciekawe świata (zadaje pytania) , chce się uczyć, zdobywać nowe umiejętności (w tym czytania i pisania),
- posiada wiedzę na temat najbliższego otoczenia, zasób doświadczeń będących podstawą do rozwoju pojęć,
- potrafi wyjaśniać obserwowane zjawiska,
- skupia uwagę na wypowiedziach innych (potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel), rozumie polecenia,
- potrafi skupić uwagę także na treściach mniej ciekawych,
- wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i artykulacyjnym (formułuje życzenia, pytania, własne sądy, wnioski i oceny),
- definiuje nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii (np. jabłko to owoc),
- łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje skutki swoich działań.
Gotowość do nauki czytania i pisania:
- dziecko posiada odpowiedni poziom rozwoju percepcji słuchowej i wzrokowej (układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; układa puzzle, wyszukuje różnice między obrazkami, układa klocki według wzoru, odwzorowuje kompozycje z figur geometrycznych),
- rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów,
- odczytuje obecne w otoczeniu symbole (np. zakaz wprowadzania psów, przejście dla pieszych),
- posiada dobrą orientację przestrzenną umożliwiającą rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji odwzorowanych liter,
- ma dobrą pamięć ruchową (umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu), koordynację wzrokowo-ruchową (umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów pozwala dziecku świadomie nimi kierować) oraz sprawność graficzną (odwzorowuje szlaczki, koloruje, rysuje po śladzie).
Gotowość do nauki matematyki:
- dziecko liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach, patyczkach i in.
- porównuje liczebność zbiorów (rozumie określenia: miej, więcej, tyle samo),
- posługuje się liczebnikami porządkowymi,
- rozumie relacje przestrzenne: rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów (z przodu, z tyłu, na prawo/lewo, na/pod, przed/za, obok itp.),
- rozumie relacje czasowe (np. powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny, wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska),
- grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.
Większość dzieci uzyska gotowość szkolną w odpowiednim czasie i radzenie sobie z wymaganiami szkolnej rzeczywistości będzie w zasięgu ich możliwości. Niektórzy uczniowie odkryją, że mają szczególne zdolności w jakiejś dziedzinie. Dzieci, które napotkają różnego rodzaju trudności (dotyczące procesu adaptowania się do nowej sytuacji, relacji z kolegami czy koleżankami w klasie, opanowania umiejętności szkolnych) otrzymają w szkole odpowiednie do ich potrzeb wsparcie. Wiele dzieci w naturalny sposób przezwycięża trudności i dogania rówieśników.
W przypadku dużych zaległości rozwojowych, obejmujących wiele sfer – istnieje możliwość odroczenia realizacji obowiązku szkolnego.
Pierwsze lata doświadczeń szkolnych są szczególnie ważne dla dziecka. To jak radzi sobie z wymaganiami szkoły oraz jak otoczenie przyjmuje jego sukcesy i porażki ma istotne znaczenie dla kształtowania samooceny, budowania poczucia własnej wartości.
Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do szkoły:
- dbałość o prawidłowy rozwój fizyczny,
- korygowanie ewentualnych wad wzroku, słuchu,
- zabawy z dzieckiem stymulujące rozwój poznawczy,
- rozwijanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności,
- budowanie pozytywnego obrazu szkoły (od rodziców w dużej mierze zależy, czy dziecko polubi szkołę i będzie chciało się uczyć),
- zachęcanie do samodzielności, unikanie wyręczania dziecka,
- uczenie wyrażania emocji,
- uczenie radzenia sobie z porażkami, chwalenie za osiągnięcia,
- zachęcanie do wytrwałego dążenia do celu mimo trudności.
Pomoc Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
- określenie przyczyn trudności w nauce,
- wydanie opinii w sprawie odroczenia realizacji obowiązku szkolnego,
- wydanie opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- terapia pedagogiczna, psychologiczna, logopedyczna.
Oprac. Justyna Samojlik