W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Świadczenia pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Czerwona tabliczka z białym orłem w koronie i napisem Sołtys

Szanowni Państwo,

w dniu 1 lipca 2023 roku. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Świadczenie przyznawane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:

  1. pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
  2. uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
  3. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym.

Do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS należy dołączyć zaświadczenie wydane przez Wójta Gminy Zabrodzie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie Gminy Zabrodzie.

W przypadku braku dokumentów potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydane zostanie postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.

W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w danym sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.

Dodatkowo do wniosku do KRUS osoba uprawniona będzie musiała dołączyć oświadczenie
o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku
z pełnieniem funkcji sołtysa.

Od 3 lipca 2023 r. można składać wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa w sołectwie należącym terytorialnie do Gminy Zabrodzie. Druki można pobrać w kancelarii Urzędu Gminy w Zabrodziu pok. Nr 2.

 W załączeniu wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji Sołtysa.

Materiały

Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji Sołtysa
wniosek​_o​_wydanie​_zaswiadczenia.pdf 0.76MB
{"register":{"columns":[]}}