W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

UCHWAŁA NR XXXV/293/2021 RADY GMINY SKĄPE z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie uchwały w sprawie statutu sołectwa Niesulice

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r.
poz. 713 z późn. zm.), uchwała się co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XXVI/202/2012 Rady Gminy Skąpe z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie statutu
sołectwa Niesulice (Dz. Urz. Województwa Lubuskiego poz. 2848) rozdział 3 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 3.
Zasady i tryb wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej
§ 23. 1. Przeprowadzenie wyborów sołtysa i członków rady sołeckiej na nową kadencję zarządza
wójt w terminie 3 miesięcy od ogłoszenie wyników wyborów do rad gmin na obszarze kraju.
2. W razie konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członka rady sołeckiej przed
upływem kadencji, wybory zarządza wójt w terminie 2 miesięcy od wystąpienia ich przyczyny.
§ 24. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej na nową kadencję zarządza wójt i w tym celu
ustala miejsce, termin, godzinę przeprowadzenia wyborów.
2. Zawiadomienie wójta o przeprowadzeniu wyborów sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się
do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą wyborów.
3. Wybory przeprowadza wójt lub inna wyznaczona przez niego osoba.
4. Zasady określone w ust. 2 i 3 stosuje się przy odwołaniu z pełnionych funkcji.
§ 25. 1. Mieszkańców uprawnionych do głosowania ustala się na podstawie spisu wyborców.
2. Spis sporządza się w urzędzie gminy, najpóźniej na 7 dni przed dniem wyborów, na podstawie
spisu wyborców do rady gminy, sporządzonego na zasadach określonych w przepisach ustawy Kodeks
wyborczy.
§ 26. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osobowym wybranym spośród
uprawnionych mieszkańców obecnych w miejscu przeprowadzania wyborów.
2. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub na członka rady sołeckiej.
3. Członkiem komisji nie może być małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo oraz powinowaty
w tej samej linii lub stopniu kandydata na sołtysa lub członka rady sołeckiej, jak również osoba
pozostająca z kandydatem w stosunku przysposobienia.
4. Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym.
5. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji.
§ 27. 1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów;
2) przeprowadzenie głosowania;
3) ustalenie wyników wyborów;
4) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów.
2. Protokół podpisują przewodniczący komisji oraz jej członkowie i podają go bezzwłocznie do
publicznej wiadomości.
§ 28. Wybory sołtysa i rady sołeckiej odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów
będących mieszkańcami sołectwa.
§ 29. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla
dokonania wyboru sołtysa.
§ 30. W drugiej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla
dokonania wyboru członków rady sołeckiej.
§ 31. Wyborów dokonuje się na kartach do głosowania przygotowanych i przeliczonych przez
komisję skrutacyjną.
§ 32. 1. Przed rozpoczęciem głosowania komisja sprawdza, czy urna do głosowania jest pusta, po
czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią gminy.
2. Od chwili opieczętowania aż do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
3. Przed przystąpieniem do głosowania mieszkańcy ujęci w spisie wyborców podpisują listę
obecności, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Mieszkaniec nie wpisany do spisu wyborców zostanie przez komisję ujęty w spisie
i dopuszczony do udziału w głosowaniu, jeżeli uprawdopodobni, że na stale zamieszkuje na terenie
sołectwa.
5. Komisja ustala na podstawie spisu wyborców liczbę osób uprawnionych do głosowania
i przygotowuje taką liczbę kart do głosowania.
6. Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią urzędu gminy uprawnionym
mieszkańcom, którzy potwierdzają otrzymanie karty podpisem na spisie wyborców.
7. Głosowanie odbywa się poprzez wpisanie na karcie do głosowania nazwiska jednego
z kandydatów. Karty do głosowania niewypełnione, wypełnione w inny sposób, przedarte lub inne niż
ustalone w ust. 6 uznaje się za głos nieważny.
§ 33. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę ważnie
oddanych głosów.
2. W przypadku nierozstrzygnięcia wyborów sołtysa przeprowadza się ponowne głosowanie
spośród kandydatów, którzy otrzymali równą największą liczbę głosów.
3. Jeżeli w wyniku powtórnego głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał większości głosów
stwierdza się niedokonanie wyboru sołtysa oraz nie przeprowadza się wyborów członków rady
sołeckiej.
§ 34. Wójt w terminie 30 dni od dnia w którym nie dokonano wyboru sołtysa i członków rady
zarządza ponowne wybory.
§ 35. 1. Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno
największą liczbę głosów.
2. W przypadku jednakowej liczby głosów, uniemożliwiającej dokonanie wyboru członka rady
sołeckiej, przeprowadza się ponowne głosowanie spośród kandydatów którzy otrzymali równą
największą ilość głosów.
§ 36. Pełnienie funkcji sołtysa i członka rady sołeckiej wygasa na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji (zrzeczenie się funkcji);
2) śmierci;
3) odwołania z pełnionej funkcji.
§ 37. 1. W przypadku wygaśnięcia funkcji sołtysa lub członka rady sołeckiej, przeprowadza się
wybory uzupełniające w trybie obowiązujących przepisów dla wyborów sołtysa oraz członka rady
sołeckiej.
2. Wyborów uzupełniających sołtysa i członka rady sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca
kadencji pozostało mniej niż 6 miesięcy.
§ 38. Kadencja sołtysa i członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających upływa
z dniem zakończenia kadencji rady gminy.
§ 39. 1. Sołtys i każdy członek rady sołeckiej mogą być odwołani przed upływem kadencji:
1) na wniosek wójta;
2) na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa.
2. Wniosek mieszkańców musi być uzasadniony.
3. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.
4. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej winno być poprzedzone w miarę możliwości
wysłuchaniem zainteresowanego.
§ 40. 1. Sołtys, członkowie rady sołeckiej mogą złożyć rezygnację z pełnionej funkcji w trakcie
trwania kadencji.
2. Rezygnację z funkcji sołtysa lub członka rady sołeckiej przyjmuje wójt gminy.
§ 41. 1. W terminie 14 dni od daty wyborów może zostać wniesiony protest przeciwko ważności
wyborów Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej z powodu naruszenia prawa, jeśli naruszenie to mogło
przesądzić o wynikach wyborów.
2. Protest może wnieść każdy mieszkaniec sołectwa uprawniony do głosowania.
3. Protest wnosi się na piśmie do Wójta, który jest organem właściwym do rozstrzygnięcia protestu.
4. W proteście powinny być sformułowane konkretne zarzuty oraz wskazane lub przedstawione
dowody na ich poparcie.
5. Wójt rozstrzyga protest w terminie 21 dni od daty jego złożenia i postanawia o:
1) uznaniu protestu za zasadny i unieważnieniu wyborów w całości lub części;
2) oddaleniu protestu.
6. Na rozstrzygnięcie Wójta przysługuje zażalenie do Rady Gminy w terminie 14 dni od daty jego
doręczenia.
7. Rada Gminy rozpatruje zażalenie w terminie 60 dni od dnia jego złożenia i postanawia o:
1) uznaniu protestu za zasadny i unieważnieniu wyborów w całości lub części;
2) oddaleniu protestu.
8. W razie uwzględnienia protestu rada gminy unieważnia wybory w całości lub w części.
9. Wójt zarządza ponowne wybory w terminie 60 dni od daty uznania protestu za zasadny
i unieważnienia wyborów w całości lub części.
10. Protest zostaje oddalony jeżeli został złożony z naruszeniem 14-dniowego terminu, o którym
mowa w ust.1.
11. Wójt pozostawia bez dalszego biegu protest wniesiony przez osobę inną niż wymienioną
w ust.2 ”.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Mariusz Kuźmicz

Materiały

UCHWAŁA NR XXXV/293/2021 RADY GMINY SKĄPE z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie uchwały w sprawie statutu sołectwa Niesulice
UCHWALA​_NR​_XXXV​_293​_2021​_RADY​_GMINY​_SKAPE​_z​_dnia​_23​_lipca​_2021​_r​_o​_zmianie​_uchwaly​_w​_sprawie​_statutu​_solectwa​_Niesulice.pdf 0.27MB
{"register":{"columns":[]}}